Vraag

• Seb83
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-01 14:16
Goedemorgen,

Mijn apparaten:
- LG B9 oled televisie met HDMI 2.1
- 2 x Dali Ikon 6 mark 1 speakers
- 1 x Klipsch R-12SW subwoofer
- oude 5.1 AV receiver
- Switch console
- Ziggo 4k tv kastje, wordt binnenkort KPN
- Game pc

Hoe verbonden:
- Alle bronapparaten zijn via HDMI verbonden met de tv.
- Zowel de game pc als de televisie ondersteunen HDMI 2.1, zodat 4k 120 Hz i.c.m. variabele framerates mogelijk is
- De tv is verbonden met de receiver via een optische kabel
- De receiver stuurt de speakers en de subwoofer aan (crossover 80 Hz geloof ik)

Probleem:
- De receiver is een jaar of 20 oud, ik denk dat er een condensator kapot is o.i.d., maakt al tijden een zoemend geluid. Op zich niet storend want deze staat in een gesloten tv meubel dus het gezoem is alleen hoorbaar wanneer de klep open staat.
- Ik zou graag vanaf mijn telefoon via Spotify muziek willen streamen, dat ondersteunt deze receiver niet.
Kortom, ik ben op zoek naar een nieuwe receiver.

Voorkeuren:
- Ik ben blij met mijn speakers en vind dat ze een mooi geluid produceren, zowel voor tv (films, series, Netflix etc.) als voor muziek. Ik ben geen audiofiel, maar hou wel van goed geluid. Deze speakers voldoen aan mijn standaard van mooi geluid.
- Ik hoor slecht het verschil tussen een prima versterker en een uitstekende versterker. Ik heb een tijdje een CXA60 stereoversterker op proef gehad en vond die niet beter klinken dan mijn 20 jaar oude Onkyo instapmodel. Kortom, ik ben qua geluidskwaliteit niet veeleisend als het op een versterker aankomt.

Mijn vraag
Wat zou een goede vervanger zijn voor mijn oude Onkyo? Ik heb twee modellen op het oog:
- pricewatch: Denon AVR-X2700H - alle features die ik zoek, goede reviews. Wel erg groot.
- pricewatch: Sonos Amp - lekker compact, ook goede reviews. Slechts 1 hdmi ingang.

Wat zou jullie advies zijn? De Sonos spreekt me aan omdat deze lekker compact is. Een mogelijk nadeel is dat deze slechts 1 HDMI ingang heeft. Maar is dat een probleem? Mijn huidige setup (alle HDMI naar de tv, en optisch naar de receiver) kan immers ook.

En dan de Denon. Dit lijkt een veilige keuze. Wat me minder aanspreekt is het formaat, al past het wel in mijn tv meubel. Ik kan dan wel alle inputs via HDMI aansluiten op de receiver, en de receiver op de tv. Dat is volgens mij 'hoe het hoort'. Ik maak me wel een beetje zorgen of het 4k 120 Hz signaal van de pc goed op de tv aankomt (inclusief variabele refresh rates!) maar als HDMI 2.1 goed geïmplementeerd is zou dat goed moeten gaan, en ik lees hierover geen problemen in reviews.

Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor, en moet ik in een andere richting denken dan bovenstaande twee mogelijkheden?

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 23:54

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA
Seb83 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:25:
Wat zou jullie advies zijn? De Sonos spreekt me aan omdat deze lekker compact is. Een mogelijk nadeel is dat deze slechts 1 hdmi ingang heeft. Maar is dat een probleem? Mijn huidige setup (alle hdmi naar de tv, en optisch naar de receiver) kan immers ook.
Ik ben niet thuis in Sonos maar je zal even moeten zien of de HDMI van de Sonos HDMI ARC of eARC is. Als dat het geval is dan dient de HDMI connectie tussen TV en Sonos hetzelfde als je optische kabel nu. Als het HDMI ARC is dan ook met dezelfde beperkingen (maximaal Dolby Digital en DTS 5.1, al doet de LG geen DTS), als het HDMI eARC is dan kan je ook LPCM in surround versturen.

Nadeel van alles naar de TV en dan naar de Sonos (al zou je de genoemde Denon ook zo aan kunnen sluiten) is dat de TV altijd aan moet staan om als hub te dienen. Verder ben je afhankelijk wat de TV ondersteunt. Bronnen naar de Denon en DTS? Geen probleem. Bronnen op de TV en via HDMI (e)ARC naar de receiver en DTS? Geen geluid. Tevens ben je gelimiteerd door het aantal HDMI ingangen van de TV, in dit geval vier. Of dat afdoende is...
....maar als HDMI 2.1 goed geïmplementeerd is zou dat goed moeten gaan, en ik lees hierover geen problemen in reviews.
Niet? Dan zou ik nog eens beter zoeken ;) HDMI 2.1 implementatie was erg brak. Als je nu een receiver koopt is het issue er mogelijk uit. Anders wordt het bij Denon een extern kastje om de HDMI 2.1 bug op te lossen. Of receiver retour sturen en zeggen dat je een nieuwere wilt. Met de huidige generatie receivers met HDMI 2.1 is mijns inziens één ding mis: het aantal HDMI 2.1 ingangen. Je hebt alleen een PC maar als daar ooit een PS5 of XSX bij komt heb je al een te kort aan ingangen. Onkyo heeft een reeks receivers aangekondigd met drie keer HDMI 2.1. Nog steeds geen jackpot maar wel meer dan één. Of één ingang een issue is, is aan jou.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Seb83
FeaR schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:36:
Ik ben niet thuis in Sonos maar je zal even moeten zien of de HDMI van de Sonos HDMI ARC of eARC is.
ARC
Nadeel van alles naar de TV en dan naar de Sonos (al zou je de genoemde Denon ook zo aan kunnen sluiten) is dat de TV altijd aan moet staan om als hub te dienen.
Dat is een goed punt. Speelt vooral als ik muziek afspeel via Spotify, want dan is er geen reden voor de tv om aan te staan.
Verder ben je afhankelijk wat de TV ondersteunt. Bronnen naar de Denon en DTS? Geen probleem. Bronnen op de TV en via HDMI (e)ARC naar de receiver en DTS? Geen geluid.
Die situatie heb ik nu ook, toch? Het is nog nooit gebeurd dat ik geen geluid had, dus wellicht is dit in de praktijk voor mij geen issue.

Dat laatste zorgt er toch voor dat ik nu weer wat meer neig naar alles op de tv aansluiten. Dan bypass ik ook alle mogelijk HDMI 2.1 issues die er mogelijk rondom versterkers spelen (bugs / te weinig poorten). Maar dán heb ik eigenlijk helemaal geen A/V receiver nodig, en volstaat een stereoversterker met streamingmogelijkheden (maar zonder HDMI). Of vergis ik me nu?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 23:54

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Seb83 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:18:
[...]
Dat is een goed punt. Speelt vooral als ik muziek afspeel via Spotify, want dan is er geen reden voor de tv om aan te staan.
Let wel, aanhebben van de TV geldt alleen voor de HDMI bronnen die dan door de TV lopen. Als je media afspeelt via bijvoorbeeld Airplay of Spotify (indien het apparaat dat ondersteunt) rechtstreeks naar de Sonos of Denon dan hoeft de TV natuurlijk niet aan te staan.
Die situatie heb ik nu ook, toch? Het is nog nooit gebeurd dat ik geen geluid had, dus wellicht is dit in de praktijk voor mij geen issue.
Kans bestaat zeker dat je er geen last van hebt, denk dat het gros van de gemiddelde consument DTS niet mist. Ik vind het echter een nadeel en voel me genoodzaakt het te benoemen. Geldt overigens niet alleen voor deze LG TV, er zijn meer merken die geen DTS doorsturen.
Dat laatste zorgt er toch voor dat ik nu weer wat meer neig naar alles op de tv aansluiten. Dan bypass ik ook alle mogelijk HDMI 2.1 issues die er mogelijk rondom versterkers spelen (bugs / te weinig poorten).
Let alleen wel dat HDMI ARC en HDMI CEC niet perfect hoeven te werken. In theorie is de combinatie hemels, in praktijk gaat het wel eens mis. Helaas is dat lastig van te voren te bepalen omdat de gehele keten bekeken moet worden en de kans dat je exact hetzelfde hebt staan als iemand anders is klein. Zelfs welke HDMI kabel je gebruikt kan verschil maken.
Maar dán heb ik eigenlijk helemaal geen A/V receiver nodig, en volstaat een stereoversterker met streamingmogelijkheden (maar zonder HDMI). Of vergis ik me nu?
In principe kan je af met een gewone stereo versterker. Subwoofer Pre Out is wel iets om mee te nemen, niet elke stereoversterker heeft dat aan boord. De Klipsch R-12SW subwoofer heeft namelijk geen High Level Input. Kan je wel verlopen met High to Low Level Converters maar resultaten verschillen. Als de stereoversterker S/PDIF IN hebt ben je met één kabel vanaf de TV klaar. Mocht de stereoversterker dat niet hebben ben je er met een DAC ook.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Seb83
Let wel, aanhebben van de TV geldt alleen voor de HDMI bronnen die dan door de TV lopen. Als je media afspeelt via bijvoorbeeld Airplay of Spotify (indien het apparaat dat ondersteunt) rechtstreeks naar de Sonos of Denon dan hoeft de TV natuurlijk niet aan te staan.
Ja, da's waar. Daarmee is dit nadeel voor mij beperkt.
Kans bestaat zeker dat je er geen last van hebt, denk dat het gros van de gemiddelde consument DTS niet mist. Ik vind het echter een nadeel en voel me genoodzaakt het te benoemen. Geldt overigens niet alleen voor deze LG TV, er zijn meer merken die geen DTS doorsturen.
Noted!
Let alleen wel dat HDMI ARC en HDMI CEC niet perfect hoeven te werken. In theorie is de combinatie hemels, in praktijk gaat het wel eens mis. Helaas is dat lastig van te voren te bepalen omdat de gehele keten bekeken moet worden en de kans dat je exact hetzelfde hebt staan als iemand anders is klein. Zelfs welke HDMI kabel je gebruikt kan verschil maken.
Dit vind ik ook spannend. Vandaar dat ik neig om met optisch van de tv naar de receiver te gaan. Dan hou ik ook een extra HDMI poort over op de tv.
In principe kan je af met een gewone stereo versterker. Subwoofer Pre Out is wel iets om mee te nemen, niet elke stereoversterker heeft dat aan boord. De Klipsch R-12SW subwoofer heeft namelijk geen High Level Input. Kan je wel verlopen met High to Low Level Converters maar resultaten verschillen. Als de stereoversterker S/PDIF IN hebt ben je met één kabel vanaf de TV klaar. Mocht de stereoversterker dat niet hebben ben je er met een DAC ook.
Mocht ik voor deze oplossing gaan, dan wil ik er één met een pre out voor de sub. Is dit ook de oplossing waar jij naar neigt, gegeven mijn uitgangssituatie en voorkeuren / wensen?

• Seb83
Over de pricewatch: Bluesound PowerNode N330 Wit lees ik ook goede verhalen. Is iets duurder (€900 tegen €800 voor de Sonos).

Voordeel van Sonos / Bluesound t.o.v. traditionele merken lijkt de betere ondersteuning voor streamingdiensten / app, en de mogelijkheid om draadloze speakers te koppelen. Aan dat laatste heb ik nu geen behoefte, maar misschien verandert dat in de toekomst.

[Voor 37% gewijzigd door Seb83 op 01-11-2021 13:42]

• Seb83
Het is een Bluesound Powernode geworden. Bevalt tot nu toe prima. Goed geluid, en het gebruiksgemak is groot. Voorheen moest ik pc en tv aanzetten als ik muziek wilde luisteren, nu zet ik een playlist op Spotify op en klaar is kees. En omdat het zo’n klein apparaatje is, heb ik veel ruimte in het tv meubel voor kabelmanagement etc.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee