WHEA BSODs met AMD 5950X/ASUS Dark Hero en DOCP profile

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Sinds een tijdje het volgende systeem in bezit:
  • AMD 5950X
  • ASUS Dark Hero, met BIOS v3801 with AGESA 1.2.0.3 Patch C
  • Crucial BL32G36C16U4B
In beginsel alles stock gedraaid. BIOS zet FCLK dan op auto en RAM speed op 1600. Ging goed, geen issues. Op een gegeven moment de BIOS geupdate naar bovengenoemde versie en rond dezelfde tijd de eerste stap richting OC'en gezet door RAM op DOCP te draaien. DOCP zet de volgende settings:
  • Speed 3600 (CPU-Z en HWinfo geven 3602 aan)
  • CL 16
  • tRCD 18
  • tRP 18
  • tRAS 38
Volgens CPU-Z bevat de Intel XMP spec voor dit RAM ook nog eens tRC 58 dus die heb ik met de hand ingesteld. Alle andere BIOS settings stock. Geen PBO, geen Curve Optimizer ingesteld. FCLK manueel op 1800 gezet.

Testen gaat goed. 15 minuten Prime95 Small en AIDA64 gaan goed. CB R23 gaat ook goed. MemTest86 heeft na 30 minuten geen probleem gevonden.

Echter, tijdens spelen van ARMA3 krijg ik na korte tijd WHEA BSODs. Ofwel "Cache Hierarchy Error" voor APID IDs 14 en 25, ofwel "Bus/Interconnect Error" voor APIC ID 0 (deze laatste WHEA error altijd voor APIC ID 0). Vóór de BIOS update en het RAM op DOCP te hebben gezet had ik dit probleem nooit. Weet niet of het relevant is maar ik krijg geen memory dumps. Hij reboot direct. Ook al staat memory dump aan in Windows.

Inmiddels heb ik de handmatige tRC 58 weer op auto gezet. BIOS maakt er dan tRC 84 van. De "Cache Hierarchy Error" voor APIC IDs 14 en 25 lijken weg te blijven. Maar nog steeds krijg ik de "Bus/Interconnect Error" voor APIC ID 0 tijdens ARMA3, al is dit minder frequent.

Waar moet ik de oplossing gaan zoeken? Ik ga er eigenlijk van uit dat DOCP out of the box moet werken zonder issues. DOCP en FCLK op 1800 zijn momenteel de enige BIOS settings anders dan stock.

[ Voor 4% gewijzigd door Oscar Whiskey op 01-11-2021 10:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:12
Hou er rekening mee dat 3600MT/s (en dus bij 1:1:1 - memory, fabric and memory controller) een FCLK van 1800, overclocking is en niet iedere Ryzen cpu zal dit aankunnen.

Een groot gedeelte van de Zen 2 en Zen 3 Sku's werkt prima met 3600MT/s ram en een FCLK van 1800, maar een deel ook niet.

Ik heb hier bijv. ook een R5 3600 die niet stabiel op 3600MT/s wil werken, ik had ook constant WHEA error waar ik niet vanaf kwam, ik draaide alles stock behalve het selecteerde XMP / DOCP profiel.

Tot ik op een dag een biosupdate kreeg en vergat XMP / DOCP aan te zetten, ineens geen problemen meer. Daarna kwam ik er op een gegeven moment achter dat XMP / DOCP uit stond, deze aangezet en direct weer problemen.

Toen was ik er dus eindelijk achter dat die R5 3600 waarschijnlijks geen hoogvlieger heeft qua memory controller en dus niet hoger wil dan 3200MT/s.

Vanaf dat moment XMP / DOCP niet meer gebruikt en het geheugen handmatig getuned op 3200MT/s en sindsdien geen vuilje meer aan de lucht.

XMP / DOCP heeft ook zeker geen gegandeerde werking wanneer je geheugen sneller is dan de snelste door de processor fabrikant officieel ondersteunde JEDEC specificatie. Voor AMD's 5000 serie is dat 3200MT/s.

Ik zou dus ook in jouw geval testen met DOCP uit en het geheugen niet sneller tunen (handmatig) dan 3200MT/s.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 01-11-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
OK, ik ga er eens mee aan de slag. Dan moet ik wel eerst ergens de C14 timings voor 3200MT/s zien te achterhalen maar ga er van uit dat dat Googlebaar is.

Overigens, als dit daadwerkelijk het probleem is ga ik wel contact opnemen met AMD. Het mag dan zo zijn dat DOCP formeel OC'en is, maar ze schreeuwen RAM compatibility overal van de daken. Die discussie wil ik wel eens aangaan dan. Heb niet voor niets de 3600MT/s set met de strakste timings gekocht...

Dank voor je antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Oscar Whiskey op 01-11-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:12
Oscar Whiskey schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:16:
OK, ik ga er eens mee aan de slag. Dan moet ik wel eerst ergens de C14 timings voor 3200MT/s zien te achterhalen maar ga er van uit dat dat Googlebaar is.

Overigens, als dit daadwerkelijk het probleem is ga ik wel contact opnemen met AMD. Het mag dan zo zijn dat DOCP formeel OC'en is, maar ze schreeuwen RAM compatibility overal van de daken. Die discussie wil ik wel eens aangaan dan. Heb niet voor niets de 3600MT/s set met de strakste timings gekocht...

Dank voor je antwoord.
AMD support officieel niet hoger dan 3200MT/s, dus die route lijkt me vrij zinloos. Ze hebben uit mijn hoofd wel een blog waar ze het hebben over sneller geheugen, maar daar staat als ik me het goed herinner ook duidelijk bij dat dit niet officieel supported is en dat het wordt gezien als overklokken.
Als de verkoper je meer beloofd heeft, bijvoorbeeld garanderen dat 3600MT/s zou werken, en je hebt dat op papier, kan je daar wel terecht.

Ik zou trouwens niet beginnen met de strakste timing, ik zou beginnen met alleen 3200MT/s instellen in de bios en verder alles default te laten, dus ook de timings. Pas als dat probleemloos gaat de timings en / of frequentie aanscherpen of verhogen tot je weer problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:21

DataGhost

iPL dev

Oscar Whiskey schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:16:

Dank voor je antwoord.
Ook al is een set van 8000MT/s compatible, wil dat nog niet zeggen dat het dan ook "compatible" is op die snelheid. De set zelf doet het binnen de snelheden die voor de rest van het systeem gegarandeerd zijn. Dat is 3600MT/s met 1:1 formeel gezien dus niet. Op 3200MT/s zal het prima moeten werken. Waarschijnlijk kan je op die snelheid ook strakkere timings draaien als je het om- en terugrekent via nanoseconden, waardoor je latency grofweg gelijk blijft maar slechts je bandbreedte iets lager is dan wat je dacht te kunnen halen.
That said, niet alle timings zijn even boeiend en niet alle timings hebben evenveel impact. Als je hier en daar iets ietsjes losser kan draaien voor een werkend systeem kan je misschien proberen te leren leven met het theoretische performanceverlies van een kwart procent ofzo.
Je kan nog een ander BIOS proberen, bijvoorbeeld die die je hiervoor had, om te zien of dat invloed heeft op je problemen. Verschillende AGESA's en andere patches kunnen invloed hebben op de timings die je systeem moet draaien om stabiel te zijn. Ook kunnen de voltages en offsets daarop verschillen tussen versies waardoor "dezelfde instellingen" op de ene versie stabiel zijn en op de andere niet. Als je met OC'en bezig bent moet je hoogstwaarschijnlijk ook met voltages aan de slag, alleen denk ik dat de getallen die je nu rondstrooit daar geen goed startpunt voor zijn.