Anker USB-C Hub met ethernet killed mijn netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:25

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik ben de eigenaar van een MacBook Air M1 (Monterey) en voor uitbreiding van de poorten heb ik een Anker A8383 PowerExpand 8-in-1 aangeschaft. Op de zolder staat een Asus R66NU router als accesspoint die verbonden is via kabel met mijn Ziggo router.

Op het moment dat ik een ethernet kabel daarin doe, gaat mijn Ziggo router helemaal over de zeik. Netwerk valt weg. Daarna komt het misschien wel/misschien niet terug maar dan alleen netwerk. Internet connectie valt er eerst uit en daarna kan je nog net een beetje browsen maar portforwarding functionaliteit is helemaal weg. Ik kan de modem dan niet meer bereiken en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed of ik logs kan vinden en kan zien wat er mis gaat.

Als ik de kabel er weer uit haal komt alles na een reboot (Ziggo router) wel weer goed. Ik zie ook dat wifi op een MacBook niet uitgeschakeld wordt als je er een netwerkkabel inplugt.

Ik werk met een MacBook Air m1 (2020) en sluit de Anker hub aan via een Thunderbolt/USB-c poort. Er zit verder alleen een HDMI kabel in de hub. De gigabit ethernet kaart die in de hub zit is een AX88179A. Daar valt een driver van te downloaden, maar in principe wordt de ethernet kaart correct herkend en geinitialiseerd. Ik heb meer het idee dat er teveel verbindingen opgebouwd worden (ipv4 en ipv6 voor beide wifi en ethernet).

Zijn er hier ervaringen mee en eventueel oplossingen voor?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat gebeurt er als je de kabel rechtstreeks in de Ziggo router doet?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
OK, interessante wending. Ik merkte vandaag dat mijn USB Sticks niet in de hub werkten. Dat vond ik al vreemd (en heel vervelend, stomme hub!). SD Kaart werkte wel. Om een of andere reden bedacht ik dat ik de hub eens direct aan de computer wilde hangen. Tussen mijn Anker Hub en mijn MacBook zit namelijk een verlengkabel van 50 cm (UGreen). En jawel! USB deed het inenen wel met al mijn USB sticks. Even de specs van de verlengkabel opgezocht en het is blijkbaar een 5gbps kabel in plaats van een 10gbps kabel. Hierdoor, vraag me niet waarom, vallen blijkbaar allerlei dingen uit op de hub en werkt deze niet meer correct.

Nu hangt mijn ethernet kabel ook in de hub en tot dusver geen problemen. Ik houd mijn vingers gekruist dat dit het euvel was.

Edit: nog wat meer research toont aan dat heel veel mac gebruikers problemen hebben met de ASIX ethernet adapter die in de Anker hub zit. Aangezien ik gisteren zonder mijn verlengkabel erin ook weer problemen ondervond, vermoed ik dat het daaraan ligt. Voor zover ik heb gelezen zijn er nog geen stabiele drivers voor uit.

[ Voor 17% gewijzigd door woutur op 05-11-2021 16:13 . Reden: Meer research meer informatie ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aryante
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12
Ik lees deze post net op tijd want wilde de A8383 echt net bestellen… voor mij was het een aantrekkelijke optie omdat deze hub 85w pass through bood (naast 4k op 60hz op hdmi). Maar dan wil ik natuurlijk wel een werkende ethernet poort.
Lijkt bijna alleen een thunderbolt dock de echte oplossing of heb je andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Aryante schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:59:
Ik lees deze post net op tijd want wilde de A8383 echt net bestellen… voor mij was het een aantrekkelijke optie omdat deze hub 85w pass through bood (naast 4k op 60hz op hdmi). Maar dan wil ik natuurlijk wel een werkende ethernet poort.
Lijkt bijna alleen een thunderbolt dock de echte oplossing of heb je andere suggesties?
Mooi zo! Zorg er voor dat je erachter komt welke chipset er in je hub gebruikt wordt Vrijwel alle hubs gebruiken deze chip.

Mijn strategie is stupide: wachten tot er weer een nieuwe driver uitkomt (door ofwel Apple ofwel Asix).
Ik vermoed dat duurdere hubs van Dell en van Caldigit andere chips gebruiken. Maar die kosten letterlijk een veelvoud. Gelukkig ben ik er niet van afhankelijk (ethernet) maar is het een fijne extra. De rest van de hub werkt prima.

Ik ben blij dat er iemand baat heeft bij mijn post :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:36

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Welke chipset is dat? Ik was aan het kijken naar de Anker Powerexpand+ 5-in-1 met ethernet. Ben nu bang dat die hetzelfde euvel heeft misschien.

(Als alternatief op t oog: OWC Travel Dock E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
kaassouffle schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:42:
Welke chipset is dat? Ik was aan het kijken naar de Anker Powerexpand+ 5-in-1 met ethernet. Ben nu bang dat die hetzelfde euvel heeft misschien.

(Als alternatief op t oog: OWC Travel Dock E
Het gaat om Asix chipset: AX88179A of AX88179.

Liefhebbers van deze chipset kunnen deze link in de gaten houden. Daar kun je bovendien alle problemen vinden die mensen er mee ondervinden.

Pagina: 1