Asbest in onderplaat vloeren parket / houten vloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TN_D
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-07 10:21
Goedemorgen,

Ik ben recent in mijn nieuwe woning (1968) bezig geweest met het verwijderen van ondervloer platen van een houten / parket vloer. Deze ondervloer platen lijken op hardboard en zijn voorzien van een hele dunne licht groene laag. Door deze licht groene laag ben ik mij toch even zorgen gaan maken of hier geen asbest in zit.

Wat zijn jullie ervaringen met dit soort ondervloeren? En moet ik mij zorgen gaan maken dat ik misschien nogal stom bezig ben geweest?

Ik ben benieuwd naar jullie kennis/ervaringen op dit gebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSW5--E1KTwvlsQWcTokt7PefpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xY2oy504B7i2ul4rgcyNFROk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-qyf1dBaHQxgpIbHMgI0nr6ofs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Kk7BkfNpBsCJQleM1VP6rxR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKSt6v7DjTjEmz8VRakoqb7u1ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tl0mvxzt7imSl9RqdmNWkD1V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FotZhAqJr3j7K4Fx88cwDI5chvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6qQ0FkCbcEL0kLfJfxE4L0uu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o2k3y8HcLkALY_Jy4b5IU1ZSno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m9XvS4AIjEC6j46xi9vhFUDI.jpg?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door TN_D op 01-11-2021 09:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:17
Nope is gewoon hardboard. De lichte groene waas was hoogstwaarschijnlijk gewoon de lijm. Heb hier vloer vol van. Zelfde spul, maar andere lijm (dus niet groen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TN_D
Het is wel zo dat deze platen gespijkerd waren en niet verlijmd waren op de houten vloer. Ik weet niet of dat nog verschil in inzicht geeft?

Het parket zelf was wel verlijmd op deze hardboard platen.

[ Voor 18% gewijzigd door TN_D op 01-11-2021 09:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-08 12:28
TN_D schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:05:

Wat zijn jullie ervaringen met dit soort ondervloeren? En moet ik mij zorgen gaan maken dat ik misschien nogal stom bezig ben geweest?
Nee hoor. Zelfs al zou het asbest zijn, is er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand. De risico's zijn primair voor mensen die 40 jaar lang dag in dag uit met dit spul werken. Niet voor een particulier die dat eens in de 15 jaar doet.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
Je kunt volgens mij een indicatie krijgen door met een vlammetje te testen (Google even hoe het precies werkt). Als je het 100% zeker wil weten moet je een monster nemen en opsturen naar een lab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die ribbelstructuur is typisch voor hardboard. De lichtgroene laag kan van alles zijn, van een lichte schimmel tot een vochtwerend laagje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TN_D
Freeaqingme schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:01:
[...]

Nee hoor. Zelfs al zou het asbest zijn, is er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand. De risico's zijn primair voor mensen die 40 jaar lang dag in dag uit met dit spul werken. Niet voor een particulier die dat eens in de 15 jaar doet.
Dat vind ik dus het lastige aan asbest. Soms krijg je er hele heftige reacties van mensen op waardoor ik daar wel eens angstig over wordt.
ThinkPadd schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:03:
Je kunt volgens mij een indicatie krijgen door met een vlammetje te testen (Google even hoe het precies werkt). Als je het 100% zeker wil weten moet je een monster nemen en opsturen naar een lab.
Die test had ik inderdaad even gedaan. Het hardboard brand wel. Het groenige niet zo zeer. Kan dan helaas nog steeds van alles zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door TN_D op 01-11-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-08 12:28
TN_D schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:13:
[...]

Dat vind ik dus het lastige aan asbest. Soms krijg je er hele heftige reacties van mensen op waardoor ik daar wel eens angstig over wordt.

[...]
Klopt. En de gevolgen _kunnen_ ook heel ernstig zijn. Je hoeft maar 1 vezel in te ademen die zich in je longen nestelt en daar een echt gemene vorm van kanker door krijgen. Alleen, de kans dat dat gebeurt blijkt heel klein.

Ik kwam laatst vergelijkbaar spul tegen in m'n huis waardoor ik het ook ben gaan opzoeken. Ik kwam toen een wetenschappelijk onderzoek tegen die zo veel zei als dat de NL overheid dit echt wel ten faveure van de asbestlobby schromelijk overdrijft. Op basis daarvan durf ik dat ook zo stellig te posten, alleen kan ik nu zo snel dat onderzoek niet terugvinden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
opzich ademt iedereen klein beetje asbest in, want door al die asbest vervuiling komt asbest nu in de vorm van fijnstof overal in de lucht voor. hoe hoger de percentage en hoe vaker verhoogt de kans.

Ik zou voor mijn eigen gemoedrust stukje laten testen voor paar tientjes dan dagen wakker van liggen. Vooral als je nog een gezin hebt die erin komt wonen en met kleine kinderen zou ik al helemaal voorzichtig zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Figo112 op 01-11-2021 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TN_D
Figo112 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:41:
opzich ademt iedereen klein beetje asbest in, want door al die asbest vervuiling komt asbest nu in de vorm van fijnstof overal in de lucht voor. hoe hoger de percentage en hoe vaker verhoogt de kans.

Ik zou voor mijn eigen gemoedrust stukje laten testen voor paar tientjes dan dagen wakker van liggen. Vooral als je nog een gezin hebt die erin komt wonen en met kleine kinderen zou ik al helemaal voorzichtig zijn.
We gaan een stukje opsturen naar het lab zodat dit onderzocht kan worden.
Ik zal wel even een update geven wanneer er resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-08 10:33
TN_D schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:01:
[...]

We gaan een stukje opsturen naar het lab zodat dit onderzocht kan worden.
Ik zal wel even een update geven wanneer er resultaat is.
Nu ben ik erg benieuwd wat het resultaat was. Ik zit met een vergelijkbare situatie en materiaal. Wil je het laten weten OP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik denk dat het resultaat negatief was, anders had OP nog wel gereageerd vermoed ik. Het materiaal ziet er ook niet bepaald spannend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
Freeaqingme schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:20:
[...]

Klopt. En de gevolgen _kunnen_ ook heel ernstig zijn. Je hoeft maar 1 vezel in te ademen die zich in je longen nestelt en daar een echt gemene vorm van kanker door krijgen. Alleen, de kans dat dat gebeurt blijkt heel klein.

Ik kwam laatst vergelijkbaar spul tegen in m'n huis waardoor ik het ook ben gaan opzoeken. Ik kwam toen een wetenschappelijk onderzoek tegen die zo veel zei als dat de NL overheid dit echt wel ten faveure van de asbestlobby schromelijk overdrijft. Op basis daarvan durf ik dat ook zo stellig te posten, alleen kan ik nu zo snel dat onderzoek niet terugvinden.
Terwijl NL (met de VVD destijds voorop) ten faveure van de astbestindustrie bewust rapporten over de schadelijkheid van astbest zo lang mogelijk onder de pet heeft gehouden...
Pagina: 1