Volgende stap verduurzaming jaren ‘80 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-07 14:41
Wij moeten onze CV ketel vervangen (25 jaar oud, VR ketel) en ik twijfel tussen een hoop opties. Het wordt waarschijnlijk een hybride warmtepomp, bv de Modul Air Combi met de 150l Tank. Icm met een CV keteltje, voor de 10% koudste dagen. Zonnepanelen komen ook op het dak, maar we kunnen we maar 9 kwijt (6 op het ZO en 3, Max 6 op NO).

Woningsituatie: Goed geïsoleerd huis (vloer, gevel en extra dak), met vloerverwarming. Deze staat op 30 graden en de woonkamer is super snel warm. Rest van het huis aangenaam. Op de twee verdiepingen staan de radiatoren bijna altijd uit. Cv ketel staat op 50 graden CV, 60 tapwater. We hebben een wtw op de stortdouche en ventilatiesysteem C.

Oeh, en een bad.

We moeten dus de CV kete vervangen, en twijfelen over de opties. Max budget €12k inclusief zonnepanelen, dus grofweg €7000 voor CVtransitie.
Huidige energierekening is van €120 naar €230 gegaan, dus dat zorgt voor wat snelheidsbehoefte.

Kan iemand hier een mening over geven?

[ Voor 0% gewijzigd door Moksel op 01-11-2021 00:18 . Reden: Spelfoutje ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33
Een CV houden voor de 10% koudste dagen? Heb je berekend wat de kWh prijs wordt voor dat beetje gas wat je nog gaat gebruiken?
Dat gaat door het vrij hoge vastrecht/netbeheer heel snel richting de elektriciteitsprijs.

@migjes kan je als ervaringsdeskundige van alles vertellen over het waarom geen hybride.

Ik begrijp dat je met een 25 jaar oude VR het gevoel kan hebben met je rug tegen de muur te staan; maar buy cheap-buy-twice. Heb je een paar 1000 extra nodig om het goed te doen, en heb je dat nu niet? Energiebespaarlening is waarschijnlijk goedkoper dan buy-twice.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
Thanks voor de reactie. Reden voor hybride is dit filmpje, echter moeten wij dus ook nog een CV keteltje kopen, dat verandert de vergelijking natuurlijk.
Reden van Hybride ketel:https://youtu.be/4rl0THg2m04

Tsja, dus je advies is volledig voor warmtepomp te gaan. Over een paar jaar gaan we hier (Overvecht) ook van het gas af.

Heb je dan nog een mening over de ventilatie C aansluiten op de warmtepomp? Ik lees dat die Modulair niet automatisch harder gaat trekken (wat bijna standaard is bij de C systemen.

Subsidieregelingen maken het niet makkelijker, maar wel iets goedkoper.

[ Voor 19% gewijzigd door Moksel op 01-11-2021 00:23 . Reden: Overweging toegevoegd en filmpje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ketel klets wordt hier vaak ketel kletspraat genoemd... Sorry ik heb echt geen zin 16 minuten naar hem te luisteren.

Laten we bij het begin beginnen: wat gebruik je nu aan gas per jaar.
Wat gebruikte je op de koudste dagen afgelopen februari per dag? Welk deel van het land?

Als je fanatiek bent voer je zoveel mogelijk dagstanden in op mindergas.nl. dat is erg waardevol omdat je dan gasverbruik kan extrapoleren naar temperaturen die je niet ervaren hebt.

Zoals je nu je huis gebruikt zou je geen probleem moeten hebben full electric: 30 graden door de vloer is perfect daarvoor.

Wat heb je aan radiatoren staan? Type+afmetingen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moksel
Joe snel antwoord en dan naar bed:

Keteklets is gewoon een relaxte YouTuber, hij geeft praatjes aan bedrijven, en upload die ook naar YouTube. De basis van zijn argumentatie is: hybride warmtepomp is stukken goedkoper dan full electric. Zet daarnaast een kleine gasketel neer, dan ben je goedkoper uit.

Antwoorden:
Afgelopen jaar 1179m3 gas. Koudste dagen tussen 9,6m3 - 11m3 per dag. We wonen in Overvecht, Utrecht in een rijtjeshuis uit ‘88. Alles geïsoleerd. Alleen ramen soms nog dubbelglas.
1e verdieping twee klassieke radiatoren (2 meter en 1 meter), worden prima warm op de 50graden. Ook 1 convectie radiator van een meter. Op zolder een kleine radiator, maar die heeft nog nooit aan hoeven staan. Misschien halen we die helemaal weg.

We wonen er net een jaar, dus meer gegevens heb ik niet. Voor de winter nog elektrische vvw in badkamer aangesloten. Voor de winter ook beneden elektrische boiler voor de keuken aangesloten (en van de ketel af).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
1179m³ per jaar geeft volgens de grove formule van koevlaas2, een installateur hier op het forum van L/W warmtepomp systemen een 6kW warmtepomp (1179*8/1650)

Die 11m³ gaf in een VR ketel maximaal 85kWh aan warmte.
Verdeeld over een etmaal is dat 3,5kW

Dat is iets wat een 6kW warmtepomp gewoon kan...

Warm water zou je kunnen kijken naar een warmtepomp boiler die lucht uit het ventilatiesysteem gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
Dhr Kletspraat beweerd:

Dat je 90% van het gasverbruik kan besparen. Dat klopt bij lange na niet. 50-70% is zo'n beetje het maximum.
Het kan niet kloppen want warm tapwater kost bij veel woningen al 10% van het verbruik en tapwater wordt in een hybride systeem niet door de WP gedaan.

Dat een hybride systeem maar 20% kost van een full-electric... Remeha Elga kost minimaal 4500 geïnstalleerd. 5000 met de versie met 6kW WP die stiekum alles al alleen af zou kunnen... (En dan vraag ik me af of de CV hier wel bij in zit)

Full electric kost absoluut geen 22K. Dat is eerder een getal als je alle isolatiewerkzaamheden nog moet doen... Dat is bij jouw zo te horen ruim voldoende op orde.

Dhr Kletspraat beweerd dat je alleen isoleert voor -10... Wat een onzin... isoleren helpt op elk moment en bespaart elk moment energie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
Moksel schreef op maandag 1 november 2021 @ 01:31:
Joe snel antwoord en dan naar bed:

Keteklets is gewoon een relaxte YouTuber, hij geeft praatjes aan bedrijven, en upload die ook naar YouTube. De basis van zijn argumentatie is: hybride warmtepomp is stukken goedkoper dan full electric. Zet daarnaast een kleine gasketel neer, dan ben je goedkoper uit.

Antwoorden:
Afgelopen jaar 1179m3 gas. Koudste dagen tussen 9,6m3 - 11m3 per dag. We wonen in Overvecht, Utrecht in een rijtjeshuis uit ‘88. Alles geïsoleerd. Alleen ramen soms nog dubbelglas.
1e verdieping twee klassieke radiatoren (2 meter en 1 meter), worden prima warm op de 50graden. Ook 1 convectie radiator van een meter. Op zolder een kleine radiator, maar die heeft nog nooit aan hoeven staan. Misschien halen we die helemaal weg.

We wonen er net een jaar, dus meer gegevens heb ik niet. Voor de winter nog elektrische vvw in badkamer aangesloten. Voor de winter ook beneden elektrische boiler voor de keuken aangesloten (en van de ketel af).
ik woon heel dichtbij en heb mn huis uit 68 gasloos gemaakt met een warmtepomp. als je eens wilt komen kijken/overleggen stuur maar pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
Bedankt voor alle berichten, ik ga weer door met puzzelen. Mocht er nog iemand anders tips hebben hoor ik het graag!
Pagina: 1