Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[HA] Smarthome, bomen in het bos onderscheiden…

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:40

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Topicstarter
Per 1.12 zal ik een nieuwbouw appartement overnemen en wil graag beginnen met smarthome icm met Raspberry Pi.

Hoe meer ik lees, hoe meer vragen ik begin te krijgen. Mijn doel is in eerste instantie om alles 'remote' te kunnen besturen. Voor de duidelijkheid met remote bedoel ik, via telefoon en/of tablet. Dit hoeft niet zo zeer ook echt remote aan het internet / cloud te hangen. Liever niet zelfs. Tegelijkertijd wil ik ook dat de boel zo universeel mogelijk blijft.

De volgende hardware bezit ik op het moment van schrijven, maar ik zal pas per 1 december de boel kunnen gaan inregelen.
1x Raspberry Pi 4B 8GB
4x Philips Hue ledstrips
3x IKEA trådfri rolgordijnen
1x iPad Pro
1x iPhone 12

Om rustig beginnen dacht ik. Als ik de rolgordijnen en lampen heb draaien wil ik naar de volgende stap gaan kijken en al mijn lichtschakelaars vervangen door slimme schakelaars / dimmers. Zodat ik ze zowel via de knoppen als via de telefoon kan bedienden en zelfs als het netwerk down is dat ik nog altijd de schakelaars heb om de lichten aan en uit te zetten. Is dat mogelijk?

Aangezien ik de raspberry ook voor andere dingen zal gebruiken denk ik dat de docker container de beste manier is om dit te installeren. Hoe en wat met betreft backup-strategie moet ik nog uitwerken maar dat wil ik voor nu even parkeren en eerst kijken naar hoe ik alle huidige hardware slim / centraal kan gaan inzetten.

Wat heb ik nog meer nodig? Als ik het goed begrijp heb ik nog een Zigbee-stick nodig, zoals bijvoorbeeld de ConBee II. Is de conBee II de enige stick of zijn er nog andere beschikbaar, zo ja wat is op dit moment goede hardware? Ik vind het erg lastig om duidelijke antwoorden te vinden.

Daarnaast heb je naast deze stick nog een stukje software nodig, deConz, ZHA of MQTT2zigbee. Kan je deze alle 3 tegelijk gebruiken of moet je kiezen en wat is dit precies? Met deze vraag bedoel ik, hoe moet ik dit plaatsen in het hele gebeuren, wat is de functie dit geheel?
Heb ik een HueBridge nodig of een trådfri gateway of vervangt 1 van bovenstaande 3 dit?
Ik kan het concept niet helemaal bevatten / abstraheren en de informatie die je via google vindt is erg versnipperd.

Heb ik naast bovenstaande hardware nog meer hardware nodig of kan ik zo aan de slag?

Sorry voor de warrige post maar ik heb eigenlijk een hoop vragen en krijg de informatie / systeem / plan moeilijk in mijn hoofd. Een link naar goede uitleg over alle verschillende termen / systemen is ook welkom want veel van de informatie voelt outdated of specifiek dat ik grote plaatje mis.

De onderstaande vragen had ik voordat ik begon aan de post, wellicht dat dit jullie helpt

ZHA, MQTT2Zigbee of Deconz, en wat is dit precies?
Homeassistant, op welke manier te installeren en welke voor en nadelen kleven hieraan?
Lichtschakelaars: Wat is de beste hardware en wat zijn de mogelijkheden?
Heb ik nog gateways en/of bridges nodig zoals Trådfri, of vervangt de ConBee II dit?
Is de ConBee II de enige stick of zijn er nog andere sticks die de moeite waard zijn om te onderzoeken?
Hoe werkt dit icm HomeKit en kleven er nog nadelen aan het gebruik van HomeKit?

Kortom wat is in 2022 de meest universele en toekomst bestendige manier van instappen in de wonderlijke wereld van smarthome?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Beste antwoord (via Mr Pingu op 01-11-2021 11:44)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mr Pingu schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:57:
[...] Zodat ik ze zowel via de knoppen als via de telefoon kan bedienden en zelfs als het netwerk down is dat ik nog altijd de schakelaars heb om de lichten aan en uit te zetten. Is dat mogelijk?
Zeker, hoe makkelijk dat is hangt een beetje af van welke oplossing je kiest (kant en klaar? Netspanning? N nodig? Batterij?)
Aangezien ik de raspberry ook voor andere dingen zal gebruiken denk ik dat de docker container de beste manier is om dit te installeren. Hoe en wat met betreft backup-strategie moet ik nog uitwerken maar dat wil ik voor nu even parkeren en eerst kijken naar hoe ik alle huidige hardware slim / centraal kan gaan inzetten.
First things first, welke software? Daar ik later ZHA lees gok ik Home Assistant. Als je begint zou ik zeker voor een supported versie gaan met addon store. Tenzij je zelf aardige Docker-foo bezit zou ik het dus niet in Docker doen (dan mis je addon-store). Blijft over, HA OS direct op de Pi (en dan andere zaken kan je in een Docker doen) of HA OS op een VM (Proxmox ofzo). Laatste is wel wat zwaar voor een Pi. Betreft het wel een Pi 4?

Daarnaast, gebruik een SSD. Hoeveelheid data doe een smarthome maakt is best killing voor een SD-kaart.
Wat heb ik nog meer nodig? Als ik het goed begrijp heb ik nog een Zigbee-stick nodig, zoals bijvoorbeeld de ConBee II. Is de conBee II de enige stick of zijn er nog andere beschikbaar, zo ja wat is op dit moment goede hardware? Ik vind het erg lastig om duidelijke antwoorden te vinden.
Welke Zigbee stick hangt vooral af van de software. En software is voor 95% gewoon persoonlijke keuze. Zelf voor Zigbee2MQTT gegaan maar ook veel DeCONZ gebruikers hier. ZHA niet zo veel hier.

Bij DeCONZ zit je vast aan een ConBee. Zigbee2MQTT en ZHA publiceren beide een lijst met supported adapters. Waarbij ik dan juist niet voor een ConBee zou gaan, zeker omdat hij experimental is in Zigbee2MQTT.

Goedkope manier om te beginnen met Zigbee2MQTT of ZHA is nog altijd de CC2531. Weet alleen dat deze niet erg krachtig is en je al snel tegen de limieten van de stick aan zult lopen (ergens tussen 15 en 30 devices). Maar is nog steeds makkelijk om Zigbee2MQTT of ZHA mee te testen.
Daarnaast heb je naast deze stick nog een stukje software nodig, deConz, ZHA of MQTT2zigbee. Kan je deze alle 3 tegelijk gebruiken of moet je kiezen en wat is dit precies?
Je gebruikt er uiteindelijk één van die, welke is dus afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Met deze vraag bedoel ik, hoe moet ik dit plaatsen in het hele gebeuren, wat is de functie dit geheel?
Het is dus de brug (bridge) of gateway tussen HA (of andere domotica software) en je Zigbee netwerk.
Heb ik een HueBridge nodig of een trådfri gateway of vervangt 1 van bovenstaande 3 dit?
Denk dat mijn vorige antwoord dit dus wel beantwoord :D

Er zijn in HA ook opties om een Hue of Tradfri bridge te gebruiken maar is duurder en ervaringen schommelen. Zeker met Tradfri daar deze dan Local Polling is.
Heb ik naast bovenstaande hardware nog meer hardware nodig of kan ik zo aan de slag?
Dan kan je aan de slag met wat je nu hebt ja :) (SSD voor de Pi even daargelaten.)

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
KNX 😆

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Gezien al je vragen zou ik de raspberry pi en de zigbee stick even achterwege laten en ofwel een tradfri of hue kiezen en daarmee beginnen. Mocht je daar tegen grenzen aan lopen dan kan je altijd nog naar een rpi en zigbee stick upgraden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Topicstarter
Nog een term/afkorting erbij 🥲 (Ik ga het na het schrijven van deze post even googelen)
Ramon schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:18:
Gezien al je vragen zou ik de raspberry pi en de zigbee stick even achterwege laten en ofwel een tradfri of hue kiezen en daarmee beginnen. Mocht je daar tegen grenzen aan lopen dan kan je altijd nog naar een rpi en zigbee stick upgraden.
Ik ben echt niet vies van m’n handen vies maken en ook niet van ingewikkelde dingen maar de informatie is zo versnipperd dat ik lastig vindt om overzicht te krijgen en ik wil juist zorgen dat ik een centraal hub heb.

Ik was al een beetje bang dat ik zo over zou komen en had zo’n antwoord verwacht maar ik dacht ik ga het toch maar posten. Laten we het dan in stukjes opbreken.

De raspberry Pi heb ik al van daar komt al de eerste keuze namelijk pak ik het Home Assistant OS of niet. Aangezien ik ook andere dingen op de Pi doe wil ik de route van docker gaan. Hoe ik dit precies moet opzetten weet ik niet, maar daar is de documentatie vrij uitgebreid en dat stukje komt wel goed.

Maar daarnaast heb je naast Home Assistant ook nog Domoticz, maar als ik het goed begrijp is Home Assistant de meest ontwikkelde en de meest actieve dus lijkt dat de logische keuze.

Dit is zeg maar stap 1 van het hele proces en dat heb ik nu vrij duidelijk.

Hue en Tradfri communiceren met elkaar of laten we zeggen de afstandsbediening geeft opdrachten in de zigbee taal.
De Pi heeft standaard deze ‘IO’ / ‘Antenne’ niet dus heb ik nog een stukje hardware nodig, namelijk de Conbee II als ik het goed begrijp. Toch lees ik op internet gemengde verhalen over deze stick, dus vandaar mijn vraag is dit in de 2022 the way to go of kan ik beter nog op zoek gaan naar alternatieven.

Waar ik een beetje de weg begin kwijt te raken is bij de DeConz, MQTT2Zigbee, vervangt dit nou de verschillende hubs en kan je verschillende hubs in je netwerk hebben of moet je dit zelfs hebben om alle verschillende ‘merken’ (ondanks alle zigbee praten) met HA te laten praten?

Zoals ik zei, het is niet dat ik m’n handen niet vies wil maken of me niet in wil lezen maar ik krijg niet helemaal de overview om bepaalde keuze te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 01-11-2021 07:55 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Mr Pingu schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:57:
[...] Zodat ik ze zowel via de knoppen als via de telefoon kan bedienden en zelfs als het netwerk down is dat ik nog altijd de schakelaars heb om de lichten aan en uit te zetten. Is dat mogelijk?
Zeker, hoe makkelijk dat is hangt een beetje af van welke oplossing je kiest (kant en klaar? Netspanning? N nodig? Batterij?)
First things first, welke software? Daar ik later ZHA lees gok ik Home Assistant. Als je begint zou ik zeker voor een supported versie gaan met addon store. Tenzij je zelf aardige Docker-foo bezit zou ik het dus niet in Docker doen (dan mis je addon-store). Blijft over, HA OS direct op de Pi (en dan andere zaken kan je in een Docker doen) of HA OS op een VM (Proxmox ofzo). Laatste is wel wat zwaar voor een Pi. Betreft het wel een Pi 4?

Daarnaast, gebruik een SSD. Hoeveelheid data doe een smarthome maakt is best killing voor een SD-kaart.
Welke Zigbee stick hangt vooral af van de software. En software is voor 95% gewoon persoonlijke keuze. Zelf voor Zigbee2MQTT gegaan maar ook veel DeCONZ gebruikers hier. ZHA niet zo veel hier.

Bij DeCONZ zit je vast aan een ConBee. Zigbee2MQTT en ZHA publiceren beide een lijst met supported adapters. Waarbij ik dan juist niet voor een ConBee zou gaan, zeker omdat hij experimental is in Zigbee2MQTT.

Goedkope manier om te beginnen met Zigbee2MQTT of ZHA is nog altijd de CC2531. Weet alleen dat deze niet erg krachtig is en je al snel tegen de limieten van de stick aan zult lopen (ergens tussen 15 en 30 devices). Maar is nog steeds makkelijk om Zigbee2MQTT of ZHA mee te testen.
Daarnaast heb je naast deze stick nog een stukje software nodig, deConz, ZHA of MQTT2zigbee. Kan je deze alle 3 tegelijk gebruiken of moet je kiezen en wat is dit precies?
Je gebruikt er uiteindelijk één van die, welke is dus afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Met deze vraag bedoel ik, hoe moet ik dit plaatsen in het hele gebeuren, wat is de functie dit geheel?
Het is dus de brug (bridge) of gateway tussen HA (of andere domotica software) en je Zigbee netwerk.

Er zijn in HA ook opties om een Hue of Tradfri bridge te gebruiken maar is duurder en ervaringen schommelen. Zeker met Tradfri daar deze dan Local Polling is.
Dan kan je aan de slag met wat je nu hebt ja :) (SSD voor de Pi even daargelaten.)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53

MsG

Forumzwerver

Ik zou wat krachtigers pakken dan een raspberry pi, zeker als je die parallel nog allerlei andere zaken wilt laten doen. Ook het SD-gebaseerde wil je meestal niet. De meeste long-term HA-gebruikers zijn veelal ook over op iets anders.

Gecombineerd met een goede zigbeestick zou ik met zigbee2mqtt de apparatuur gaan aansturen, die heeft de grootste ondersteuning en dan heb je niet voor elke scheet weer zo'n hub/gateway nodig van de fabrikant.

Knx kan natuurlijk ook, maar bereid je voor op een Enterprise prijskaartje.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:16:
[...]

Zeker, hoe makkelijk dat is hangt een beetje af van welke oplossing je kiest (kant en klaar? Netspanning? N nodig?)
Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord. De vragen die je stelt zijn erg verhelderend.

Laten we de inderdaad even parkeren en eerst even naar de andere dingen kijken, maar wat mij betreft hoeft het niet kant en klaar te zijn en wil ik voor dit juist de meest robuuste oplossing hebben. Ik wil namelijk ten alle tijdealles met de schakelaar kunnen blijven bedienen. Ik moet de situatie ook nog even beter beoordelen als ik het appartement krijg maar batterij wil ik absoluut niet.
[...]

Welke software? Het plan is om Home Assistant te gebruiken omdat dit het meest gangbare lijkt op dit moment. Correct?

Yes, het betreft een Pi 4, 8GB
Daarnaast, gebruik een SSD. Hoeveelheid data doe een smarthome maakt is best killing voor een SD-kaart
Ok, thanks voor de tip. Ik heb nu een SD en ga straks ook even beginnen met SD-kaart, maar tegelijkertijd ga ik even kijken of ik een nog een laptop heb liggen waar ik een SSD kan uithalen en/of ik deze dan voor de Pi kan gebruiken.

Duidelijk, dit is erg verhelderend! Kortom, Zigbee2MQTT heeft de breedste ondersteuning en kan dus goed overweg met HA als ik het goed begrijp. Wat zou een meer beefy Zigbee2MQTT stick kunnen zijn?

Mooi, dan kan ik beter mijn geld steken in een goede Zigbee-stick dan in 1 van deze hubs. Dankjewel voor pointers _/-\o_

SDD, ga ik even een oude laptop voor strippen en kijken of ik ergens de Argon m.2 bottom kan vinden. Heb nu namelijk de gewone Argon One bottom.

Mr Pingu's conclusie so far:
- Op zoek naar MQTT2Zigbee compatible stick
- Argon m.2 Expansion board
- Op zoek naar oude laptop met SSD
- Raspbian OS, HA direct hierop installeren lijkt nu meest voor de handliggende way to go

Mr Pingu's later even checken
- Kijken naar lichtschakelaar systeem
- Eventueel upgrade voor RPI4
-
MsG schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:25:
Ik zou wat krachtigers pakken dan een raspberry pi, zeker als je die parallel nog allerlei andere zaken wilt laten doen. Ook het SD-gebaseerde wil je meestal niet. De meeste long-term HA-gebruikers zijn veelal ook over op iets anders.

Gecombineerd met een goede zigbeestick zou ik met zigbee2mqtt de apparatuur gaan aansturen, die heeft de grootste ondersteuning en dan heb je niet voor elke scheet weer zo'n hub/gateway nodig van de fabrikant.

Knx kan natuurlijk ook, maar bereid je voor op een Enterprise prijskaartje.
Zoals ik zei, ik ga beginnnen met een RPI4 en ga op zoek naar een SSD zodat de performance OK is en dan kunnen we altijd later nog upgraden.

Duidelijk. Zigbee2mqtt is the way to go dan en het feit dat ikniet voor iedere fabrikant een gateway nodig is juist wat ik wil bereiken. Anders blijf ik straks vast zitten in een ecosysteem en klapt ergens een de ondersteuning eruit en moet ik verplicht upgraden. Mijn huis mag niet ineens niet meer functioneren als bijvoorbeeld het internet eruit ligt of dat er bij de fabrikant een scheet dwars ligt. Dat is voor mij ook de reden om juist niet voor een enterprise solution (en prijskaartje) te gaan. Daarbij is het configureren en werkend krijgen van alles juist een deel van de fun.

Nogmaals bedankt voor de verhelderende tips so far. :)

• Septillion

Septillion

Mr Pingu schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:25:
Welke software? Het plan is om Home Assistant te gebruiken omdat dit het meest gangbare lijkt op dit moment. Correct?
Hé, I don't judge :) Maar ben zelf een erg tevreden HA gebruiker :) Ik draai het ook op een Pi4 (alleen 4GB en SSD). Draai er niets anders bij dan standaard HA addons. Voor normaal gebruik prima, alleen statistieken opvragen is hij niet zo snel in. Dus misschien dat ik straks voor het nieuwe huis overga op iets krachtigers. Maar goed, als je een Pi4 al hebt liggen zou ik daar lekker mee beginnen. Als je een HA versie met supervisor installeert is het makkelijk om later te wisselen omdat je dan gewoon de backup over kan zetten.

[quote[
Duidelijk, dit is erg verhelderend! Kortom, Zigbee2MQTT heeft de breedste ondersteuning en kan dus goed overweg met HA als ik het goed begrijp. Wat zou een meer beefy Zigbee2MQTT stick kunnen zijn?
[/quote]
Ondersteuning voor DeCONZ is ook zeker prima, zowel officieel als gebruikers. Maar ben zelf inderdaad een tevreden Zigbee2MQTT gebruiker. De ondersteuning van ZHA vind ik maar wat lastig. Juist doordat het officieel onderdeel van HA is lijkt het soms weer even onder te sneeuwen als andere aanpassingen aan HA meer prio hebben of leuker zijn. Naar mijn idee helpt het dat DeCONZ en Zigbee2MQTT teams hebben die daar op gefocust zijn.
- Op zoek naar MQTT2Zigbee compatible stick
Ik heb zelf een Slaesh's maar die heeft wat leveringsissues. Maar goed, er zijn tegenwoordig aardig wat aanbieders bijgekomen en de meeste sticks gebruiken een versie van de CC2652-chip. Verschillen zullen dus klein zijn.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit vind ik wat vreemd. Een hue bridge is niet duurder dan een zigbee stick, en het 'ervaringen schommelen' herken ik ook allerminst. Het hebben van een losse bridge heeft juist ook voordelen. Je lampen blijven gewoon aanstuurbaar als je HA er even mee ophoudt (bedoeld en onbedoeld). Je kunt de eigen app van philips blijven gebruiken, maar ook integraties van andere partijen (incl Home Assistant). Je kunt je lampen updaten met de nieuwste firmware. Je kunt gebruik maken van non-standaard eigen philips functionaliteit (lees, entertainment rooms). En dit alles kan zonder dat je inboet op HA functionaliteit. Alle onderdelen zijn nog steeds net zo aan te sturen en uit te lezen.

Verder geef je aan dat local polling een slecht iets is? Local polling is de op 1 na beste integratie manier. Goed, omdat je elke x seconden de state opvraagt zit er mogelijk vertraging in het updaten van de state, maar een nieuwe state zetten gaat gewoon 'instantaan'. Ik zou dan ook graag weten waarom het niet binnen 1 seconden zien dat een lamp aan is een groter nadeel is dan alle voordelen die ik hierboven benoem.

Voor de TS is de situatie misschien iets anders omdat de rolgordijnen een ikea only dingetje zijn. Ikzelf heb mijn Tradfri lampen gewoon op de Hue bridge aangesloten. En ja, een hue bridge en[ een Tradfri bridge is duurder dan een usb stick.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Septillion

Septillion

@Janoz Toegegeven, een Hue Bridge is goedkoper dan ik dacht :o Mooi lokkertje :X

Maar het blijft werken als HA down is is voor mij een drogreden. Want zelfde kan je zeggen over het crashen van de Hue bridge. Zigbee2MQTT en DeCONZ draaien ook los van HA zelf. En als je binding doet is dat in beide gevallen geen punt dat de coördinator offline is.

En in ervaring neem ik zeker ook mee "wat laat Hue mij koppelen". Zolang dat Hue is heb je inderdaad geen probleem maar niet alles op de markt is te koppelen, met een Zigbee stick wel.

Updaten van firmware zie ik eerder als gebrek van Hue dan als pluspunt van de Hue-bridge. Zigbee2MQTT, DeCONZ en ZHA kunnen allemaal gewoon firmware updaten mits de fabrikant van het device deze maar vrijgeeft. Hue doet diet gewoon helaas vaak niet.

En inderdaad, één na beste is nog steeds minder goed dan beste :) En ook je state direct zien beter dan even moeten wachten. Misschien niet wereld schokkend, maar wel beter.

Dus zeg niet dat je er niet tevreden mee kunt zijn, zal het alleen zeker niet aanraden, zeker als je het niet strikt bij Hue devices wilt houden. Ook omdat je afhankelijk blijft van wat Hue gaat ondersteunen in de toekomst en of de integratie met HA überhaupt overeind blijft, hij is immers niet officieel.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Septillion schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:17:
@Janoz Toegegeven, een Hue Bridge is goedkoper dan ik dacht :o Mooi lokkertje :X

Maar het blijft werken als HA down is is voor mij een drogreden. Want zelfde kan je zeggen over het crashen van de Hue bridge. Zigbee2MQTT en DeCONZ draaien ook los van HA zelf. En als je binding doet is dat in beide gevallen geen punt dat de coördinator offline is.
In hoeverre draaien ze los van HA? Blijft alles werken als HA uit is? Bij HUE draaien de automations op de bridge.

Mijn ervaring is de bridge stabiel. Ik heb in de afgelopen 5 jaar alleen een issue gehad waarbij de netwerk verbinding niet meer goed werkte wanneer mijn eigen DNS server gecrashed was. Het enige wat daardoor niet werkte was de buitenaf besturing. Alle knoppen en automations bleven gewoon werken.

HA daarentegen is dit weekend nog gecrashed :P en ik heb in die afgelopen 5 jaar meerdere keren een kapotte SD gehad.
En in ervaring neem ik zeker ook mee "wat laat Hue mij koppelen". Zolang dat Hue is heb je inderdaad geen probleem maar niet alles op de markt is te koppelen, met een Zigbee stick wel.
Ik heb hier thuis Hue, Innr, Tradfri en nog wat van amazon gekochte zigbee modules die allemaal gewoon werken (maar wel alleen firmware updates voor de Hue devices)
Updaten van firmware zie ik eerder als gebrek van Hue dan als pluspunt van de Hue-bridge. Zigbee2MQTT, DeCONZ en ZHA kunnen allemaal gewoon firmware updaten mits de fabrikant van het device deze maar vrijgeeft. Hue doet diet gewoon helaas vaak niet.
Dat wist ik niet
En inderdaad, één na beste is nog steeds minder goed dan beste :) En ook je state direct zien beter dan even moeten wachten. Misschien niet wereld schokkend, maar wel beter.
Behalve mogelijk load zie ik niet in wat het nadeel is van polling. De hue bridge heeft gewoon 1 rest call waarbij je de volledige state ophaalt. Die load is te verwaarlozen heb ik gemerkt met mijn volle bridge.

En waarom is de state direct zien beter? Wat is het verschil in die ene seconde? Bedenk wel dat de state dan misschien wel later update, maar in het hue bericht heb je op de ms exact wanneer de state veranderd is. Je ziet het misschien iets later, maar HA weet EXACT wanneer de state veranderd is.
Dus zeg niet dat je er niet tevreden mee kunt zijn, zal het alleen zeker niet aanraden, zeker als je het niet strikt bij Hue devices wilt houden. Ook omdat je afhankelijk blijft van wat Hue gaat ondersteunen in de toekomst en of de integratie met HA überhaupt overeind blijft, hij is immers niet officieel.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de Hue integratie ineens niet meer gaat werken. De API is voor iedereen toegankelijk en behoorlijk uitgebreid gedocumenteerd. De integratie komt misschien niet officieel bij Signify vandaan, maar HA is gewoon een recomended 3rd party app in de hue app zelf.

• Septillion

Septillion

@Janoz Alles wat je niet in HA hebt blijft werken ja. Automations dus niet, maar dat is gelijk aan een Hue-bridge. HA is hier ook nooit spontaan onderuit gegaan. Zelfs afgelopen weekend niet (wel hogere CPU load) maar Zigbee2MQTT had helemaal nergens last van.

Maar goed, als je wilt dat zonder brein de boel werkt dan moet je met zowel een stick opstelling als Hue-bridge gewoon gaan voor directe bindings.

En probleem met polling, ik gebruik dus wel dat de state van A een actie met B doet. Dan vind ik een extra seconde door polling dus eigenlijk niet kunnen.

Helaas hebben we ook te vaak gezien dat bedrijven opeens de API dicht gooien of opeens functies eruit gooien. En dan heb ik het nog niet gehad over geen update meer uitbrengen voor een oude model...

Dus nogmaals, prima als je er tevreden mee bent. Ik kan het alleen gewoon niet aanraden boven een Zigbee stick.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb ook een beetje het gevoel dat jullie behoorlijk de diepte in gaan met deze discussie terwijl @Mr Pingu een redelijke beginner is :P

Punt blijft volgens mij wel dat Hue minder apparaten ondersteunt en dat kan een overweging zijn om er niet voor te kiezen. Zo zijn er nu zo'n 1800 apparaten die door Z2M worden ondersteund, van Hue kan ik eigenlijk geen complete lijst vinden. Her en der worden wat merken genoemd waarmee ze compatibel zouden zijn, maar de mensen van Hue zelf lijken er wat vaag over te doen.

HA kan stuk ja. Dan reboot je even of zet je een backup terug. Of je bedient je lampjes even met Z2M in plaats van in HA. Is je licht automation van levensbelang (is het zo serieus?), dan maak je die desnoods redundant ook in Node-RED of zo. HA in de soep laten draaien doordat je met SD-kaartjes werkt is ook een beetje vragen om moeilijkheden vind ik :P

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 01-11-2021 20:27 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Septillion schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:26:
@Janoz Alles wat je niet in HA hebt blijft werken ja. Automations dus niet, maar dat is gelijk aan een Hue-bridge. HA is hier ook nooit spontaan onderuit gegaan. Zelfs afgelopen weekend niet (wel hogere CPU load) maar Zigbee2MQTT had helemaal nergens last van.

Maar goed, als je wilt dat zonder brein de boel werkt dan moet je met zowel een stick opstelling als Hue-bridge gewoon gaan voor directe bindings.
Al mijn knoppen werken via rules (Friends of Hue, Smart button, Dimmer switch) Ik kan home assistant uitzetten en alle lampen werken nog gewoon. Op de frontpage heb ik mensen zien reageren die koud moesten douchen omdat HA onderuit gegaan was door de wintertijd bug.

Bij jou is hij misschien nog niet spontaan onderuit gegaan, maar zeker weten dat hij wel eens bewust uitgezet is vanwege een update en/of het experimenteren met een nieuwe koppeling oid. Wanneer alles via HA moet is het gewoon een SPOF.
En probleem met polling, ik gebruik dus wel dat de state van A een actie met B doet. Dan vind ik een extra seconde door polling dus eigenlijk niet kunnen.
Maak je toch gewoon een rule op de bridge? ;)
Helaas hebben we ook te vaak gezien dat bedrijven opeens de API dicht gooien of opeens functies eruit gooien. En dan heb ik het nog niet gehad over geen update meer uitbrengen voor een oude model...
We hebben het hier niet over een of andere obscure Chinese toko. Sterker nog, ik denk dat Hue hier thuis de meest betrouwbaarste integratie is juist omdat het niet via de cloud loopt.

En geen updates voor het oude model? Ja, dat klopt, maar wat je vergeet te vermelden is dat alle bezitters met korting een nieuwe bridge konden krijgen. En ook al zouden ze dat niet doen, dan nog bleef alles werken, inclusief de lokale API. Het enige dat uitgezet is, is de cloud integratie. En dit alles voor een apparaat dat in 2012 geïntroduceerd is.
Dus nogmaals, prima als je er tevreden mee bent. Ik kan het alleen gewoon niet aanraden boven een Zigbee stick.
Tja, ik zie het niet zo zwart wit. Het lijkt er nu misschien op dat ik mijn setup veel beter vind, maar dat is niet zo. De ene oplossing is niet inherent slechter dan de ander, maar anders, en in mijn optiek is het belangrijk dat mensen die beginnen met domotica een breed beeld moeten kunnen krijgen van alle mogelijke benaderingen. Beide benaderingen hebben hun voors en tegens en iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat ze handig vinden. Maar om bij voorbaat al te gaan roepen dat je iets nooit aan zou raden vind ik nogal een tunnelvisie.

Uiteindelijk zijn het gewoon twee verschillende filosofieën. Jouw setup kun je meer vergelijken met 1 centraal systeem wat alles regelt. Zeg maar de Homey manier, of het zwitserse zakmes. Ik daarentegen heb verschillende systemen thuis. Tado voor de verwarming, Hue voor de lampen, Slide voor de gordijnen, Somfy voor de screens, harmony voor de TV's, etc etc. HA gebruik ik vervolgens als een soort overkoepelende integrator. Elk systeem werkt los van zichzelf en doet waar het het beste in is. en daarboven draait Home Assistant welke vervolgens de verschillende systemen aanstuurt en/of aan elkaar knoopt.

• Septillion

Septillion

Janoz schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:56:
[...]

Al mijn knoppen werken via rules (Friends of Hue, Smart button, Dimmer switch) Ik kan home assistant uitzetten en alle lampen werken nog gewoon. Op de frontpage heb ik mensen zien reageren die koud moesten douchen omdat HA onderuit gegaan was door de wintertijd bug.
En jij kan dus koud douchen als de Hue-bridge onderuit gaat. Potayto, potahto. Wil dus zeggen, het is dus net wat je de spil van je systeem wilt maken.
We hebben het hier niet over een of andere obscure Chinese toko. Sterker nog, ik denk dat Hue hier thuis de meest betrouwbaarste integratie is juist omdat het niet via de cloud loopt.
Ik laat alle cloud-integraties liggen dus ja :) Maar mijn vertrouwen in grote toko's is net zo goed 0 wat betreft blijven ondersteunen als ze daar geen harde uitspraken over doen. Daar hebben vele grote toko's wel voor gezorgd.
En geen updates voor het oude model? Ja, dat klopt, maar wat je vergeet te vermelden is dat alle bezitters met korting een nieuwe bridge konden krijgen.
Mooi verdienmodel :)
En ook al zouden ze dat niet doen, dan nog bleef alles werken, inclusief de lokale API. Het enige dat uitgezet is, is de cloud integratie. En dit alles voor een apparaat dat in 2012 geïntroduceerd is.
Echte vraag, kan je zelf kiezen of je een software update doet? Anders is dat natuurlijk geen zekerheid.
Uiteindelijk zijn het gewoon twee verschillende filosofieën. Jouw setup kun je meer vergelijken met 1 centraal systeem wat alles regelt. Zeg maar de Homey manier, of het zwitserse zakmes. Ik daarentegen heb verschillende systemen thuis. Tado voor de verwarming, Hue voor de lampen, Slide voor de gordijnen, Somfy voor de screens, harmony voor de TV's, etc etc. HA gebruik ik vervolgens als een soort overkoepelende integrator. Elk systeem werkt los van zichzelf en doet waar het het beste in is. en daarboven draait Home Assistant welke vervolgens de verschillende systemen aanstuurt en/of aan elkaar knoopt.
Op zich leg je het inderdaad mooi uit (y) Maar voor mij is juist dat niet centrale een enorm minpunt voor veel zaken. Want juist het naadloos werken (en blijven werken) van delen maar ook het naadloos configureren vind ik onmisbaar voor een echt smarthome.

Dus ik sluit maar even af met deze:
Maar om bij voorbaat al te gaan roepen dat je iets nooit aan zou raden vind ik nogal een tunnelvisie.
Ik ben voor breed, maar ik vind de minpunten dusdanig, zeker gezien de situatie van de TS, dat ik het echt niet aan kan raden. Misschien jij wel, maar dan moet je de TS overtuigen met de pluspunten, niet mij :+

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Septillion schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:14:
[...]

En jij kan dus koud douchen als de Hue-bridge onderuit gaat. Potayto, potahto. Wil dus zeggen, het is dus net wat je de spil van je systeem wilt maken.
Dat is niet wat ik bedoel. Ik maak hem zonder spil. Als de Hue-bridge uitvalt doen alleen de lampen het niet. Het warme water blijft gewoon werken.
Ik laat alle cloud-integraties liggen dus ja :) Maar mijn vertrouwen in grote toko's is net zo goed 0 wat betreft blijven ondersteunen als ze daar geen harde uitspraken over doen. Daar hebben vele grote toko's wel voor gezorgd.
Huh? Ik zeg toch juist dat Hue geen cloud oplossing is?
Mooi verdienmodel :)
Wat is dit nou voor vreemde opmerking? Ze ondersteunen 8 jaar lang een device welke al 5 jaar niet meer wordt verkocht. Als je het aan HA gekoppeld had zou je niks merken van het stoppen van de ondersteuning omdat alles nog gewoon (lokaal) werkt en tot slot hebben ze nog met flinke korting mensen een vervangende bridge aangeboden.
]

Echte vraag, kan je zelf kiezen of je een software update doet? Anders is dat natuurlijk geen zekerheid.
Ja, dat kan

• Septillion

Septillion

Janoz schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:03:
Dat is niet wat ik bedoel. Ik maak hem zonder spil. Als de Hue-bridge uitvalt doen alleen de lampen het niet. Het warme water blijft gewoon werken.
Dat is ook vooral ingegeven door een keuze. Ik zou bijvoorbeeld met Tado alleen echt niet de verwarming smart kunnen maken, die heeft simpelweg te weinig info.

En daarnaast natuurlijk het verschil tussen het niet automatisch werken en het niet kunnen laten werken (handmatig aan kunnen zetten).
Huh? Ik zeg toch juist dat Hue geen cloud oplossing is?
Bedoelde juist te zeggen dat een niet-cloud oplossing zoals de Hue altijd nog veeeeeeeeel beter zijn dan welke cloud oplossing dan ook.

Maar okay, je hebt me wel overtuigd dat Hue het wel netjes doet :) Jammer dat ze geen uitspraken doen over API support maar goed, denk dat de negatieve PR die ze zouden krijgen als daar functies uitgehaald worden wel groot zal zijn. Als ze nu ook nog eens gewoon de lijst met supported devices zouden publiceren zou dat wel een vet extra pluspunt zijn.

Dan zou ik het nog steeds niet altijd adviseren boven een stick wegens de centrale integratie maar maakt het wel aantrekkelijker, bijvoorbeeld als server en wonen ver van elkaar zijn. En in mijn lijstje was een Hue ook altijd nog de beste oplossing als je niet full-on domotica (dus HA etc) wilt doen. Maar dan moet je ook geen onbeperkte flexibiliteit gaan verwachten. De mogelijkheid om alles te kunnen koppelen en kunnen maken is natuurlijk de enorme kracht van HA maar de keerzijde is dat het een steile leercurve is en tijd kost.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Topicstarter
Interessante discussie, misschien beetje OT op mijn vraag maar ik heb eerder al gelezen en met grote interesse gevolgd. Hier en daar wat tips ter harte genomen en hier en daar wat eigenwijs geweest ;)

Kortom, ik denk even tijd voor een korte update. Sorry als ik niet direct reageer op jullie antwoorden maar weet dat het waardevolle info is geweest om de boel een beetje beter te snappen.

Een vriend had nog een ConBee II stick liggen dus die hoop ik deze week te ontvangen. Na wat lezen geniet wel de voorkeur om Mosquitto te gebruiken, maar aangezien je een gegeven paard niet in de bek moet kijken zal ik toch hier mee beginnen.

Vooral aan de software kant wat stappen gemaakt. Op vraag en aanbod een goedkope SSD gescoord en Raspbian geinstalleerd en Home Assistant Container werkend gekregen in docker.

Ook de NodeRed container draaiend gekregen maar helaas kreeg ik het niet voor elkaar om te connecten met HA, NodeRed bleef op connecting staan, snap nog niet wat hier fout gaat maar de tijd was op dus dat komt nog.

So far draaiend in softwareland
Raspbian met Docker
Portainer
HA Container met
- HACS
- NodeRed companion
NodeRed Container

To Do
DeConz-container running maken
NodeRed connecten met
Docker containers & Persistant volumes naar logische plek verplaatsen en backup strategie maken.
SD-card als tussenstations voor backups gebruiken en connecten aan een cloud dienst (danwel via rsync en bash scripts danwel via andere methodes)
HomeKit integratie
Bankrekening plunderen en meer smart zooi kopen

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mr Pingu De Conbee II werkt ook gewoon met Zigbee2MQTT, dus als je met MQTT wil werken zou ik daar zeker voor kiezen. Het aantal ondersteunde apparaten is met Z2M ook een stuk groter dan met Deconz als je door dit soort overzichten bladert.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:04:
@Mr Pingu De Conbee II werkt ook gewoon met Zigbee2MQTT, dus als je met MQTT wil werken zou ik daar zeker voor kiezen. Het aantal ondersteunde apparaten is met Z2M ook een stuk groter dan met Deconz als je door dit soort overzichten bladert.
Haha, zie het bericht van @Septillion iets eerder O-)
[...]

---

Edit: Ja zeg... Kon dit niet 3 dagen eerder uitkomen: downloads: Raspberry Pi OS 2021-10-30 ?

[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 08-11-2021 16:59 ]

Pagina: 1