[Win10] Administrator zijn maar niks mogen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmb2
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-11-2021
Mijn zoon heeft een computer gekregen en het werkte prima tot er dingen verwijderd en geïnstalleerd moesten worden. Hij blijkt geen administrator te zijn terwijl dat wel in de Windows staat. Er blijkt ook een clover boot op te zitten. Daar staan drie schrijven in die alle drie Windows heten maar 1 werkt er maar. Nergens zie ik hoe de andere te verwijderen. Ook Windows opnieuw installeren of herstellen werkt niet want er is geen toestemming word er aangegeven. Heb al in de veilige modus van alles geprobeerd maar toch geen toestemming genoeg voor bepaalde mappen. Weet iemand hoe je de bios kan herinstalleren of alles kan verwijderen en gewoon opnieuw beginnen? Of zijn er andere oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb? Hij kan bepaalde programma’s (denk die echt iets in het systeem te zoeken hebben) niet installeren of gebruiken. Ook systeem bestanden wijzigen of verwijderen gaat niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pro en clover boot

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: opdrachtprompt gebruiken, veilige modus, Windows herstellen enz enz
...
Alvast bedankt 🙏

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Windows XP, jeetje. Ik hoop dat hij geen accountgegevens van wat dan ook online heeft ingevuld.

Anyway, klinkt als een pc met meerdere partities. Misschien kun je met een tool als partition magic de boel rechttrekken maar ik zou dan ook gelijk een nieuwe Windowsinstallatie doen. Als je ermee online wilt gaan zou ik dat niet XP laten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

XP? Serieus? Dat is sinds 2014 niet meer veilig te gebruiken.. Koop een nieuwe OS, of download gratis een nieuwere versie van Linux. Dit is heel erg niet meer bruikbaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Zolang je de PC niet aan het internet hangt, kun je het ding prima gebruiken. Maar dan is een versie Windows xp installatie wel aan te bevelen. Echter kan het lastig zijn met het zoeken naar drivers, installatiemedia en dergelijke. Je kunt tegen een probleem aanlopen waarbij de USB host controller driver niet functioneert. Zie dat maar eens te fixen.

Mag ik vragen wat je van plan bent met het systeem en wat het voor ding is?

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dmb2 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:30:
Mijn zoon heeft een computer gekregen...
Ik denk dat als je zinnige antwoorden wilt krijgen, dat je specs moet opgeven: welk merk, welke serie welk type nummer. Dan kunnen we in ieder geval iets zeggen over de boot mogelijkheden die je hebt en welk OS het meest geschikt is
Vooralsnog klinkt het niet alsof de hardware nog veel inspanning cq investering waard is.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:55
F_J_K schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:41:
XP? Serieus? Dat is sinds 2014 niet meer veilig te gebruiken.. Koop een nieuwe OS, of download gratis een nieuwere versie van Linux. Dit is heel erg niet meer bruikbaar.
Windows XP is prima veilig, gewoon een recente browser en virus scan installeren. De virus gevoeligheid komt voornamelijk door de gebruiker.

Jaren lang windows gebruikt zonder updates en nooit een virus gehad.

Uiteraard is een lichte versie van Linux een goede aanrader.

*Modbreakje* Dit is een advies waar de moderator heel erg niet achter kan staan. Een advies Windows XP nog te gebruiken, zeker richting mensen die niet veel ervaring hebben en zeker i.c.m. gamen, is ronduit onverantwoord.

[ Voor 23% gewijzigd door F_J_K op 01-11-2021 08:55 . Reden: Vanwege de risico's heb ik gemeend het in de post zelf aan te moeten vullen ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Roderiktweaker schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:52:
[...
Jaren lang windows gebruikt zonder updates en nooit een virus gehad. ..
Precies! Ik rijdt ook al jaren zonder veiligheidsgordels. Snap niet dat iedereen in die scam trapt
[/sarcasm]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zeg me dat je niet weet waar je 't over hebt, zonder te zeggen dat niet weet waar je 't over hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Gewoon een legale Windows 10 of Linux image downloaden en bootable media maken. De installatie starten en alle partities verwijderen. Nieuwe aanmaken en gaan. Loop je daar nog ergens op vast?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Roderiktweaker schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:52:
[...]

Windows XP is prima veilig, gewoon een recente browser en virus scan installeren. De virus gevoeligheid komt voornamelijk door de gebruiker.

Jaren lang windows gebruikt zonder updates en nooit een virus gehad.

Uiteraard is een lichte versie van Linux een goede aanrader.
Pardon? :X
Je hebt echt geen idee waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmb2
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-11-2021
Oooh wat stom zit Windows 10 op 🤭 (sorry iedereen heb zitten slapen toen ik het schreef denk ik. Gebruik zelf een mac) alleen in de boot komt steeds iets van Windows 8 ook naar voren? Het is een computer voor voornamelijk te gamen.er heeft OS op gestaan zoals ik dat in de cloves zie alleen krijg ik die partities niet weg. Als ik nu al niks kan installeren is het dan wel te doen met een installatie usb bijvoorbeeld? Lijkt net alsof iemand anders nog alle rechten heeft. De systeem mapjes zijn lichtgeel en als ik dan bij de info ervan kijk staat er alleen lezen en verborgen. (Doe ik die vinkjes uit krijg ik een foutmelding) bij de instellingen en dan account info staat wel administrator

[ Voor 66% gewijzigd door Dmb2 op 01-11-2021 07:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zou er toch echt voor kiezen om de laptop bij een computerwinkel opnieuw te laten installeren. Kost je misschien 5 tientjes, maar de tijd die je kwijt gaat zijn aan het opvolgen van instructies via dit platform wegen daar gewoon niet tegenop. Zelfs als je Windows krijgt geinstalleerd is de kans groot dat een deel van de laptop niet (goed) functioneert omdat er drivers ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wat voor laptop merk is het? Je hebt het over clover. Dat heb ik moeten Googlen en lijkt iets van Mac/Apple te zijn. Als het een Macbook is kun je deze vraag wellicht beter in het juiste subforum stellen.

Verder als je een laptop hebt gekregen gewoon alles opnieuw (laten) installeren. Je hebt nu geen idee wat het probleem is. Wellicht is het een MS account onder beheer van een bedrijf of maar even een voorbeeld te noemen. Dan kunnen er policies actief zijn welke zaken verbieden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dmb2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:58:
Oooh wat stom zit Windows 10 op 🤭 (sorry iedereen heb zitten slapen toen ik het schreef denk ik. Gebruik zelf een mac) alleen in de boot komt steeds iets van Windows 8 ook naar voren? Het is een computer voor voornamelijk te gamen.er heeft OS op gestaan zoals ik dat in de cloves zie alleen krijg ik die partities niet weg. Als ik nu al niks kan installeren is het dan wel te doen met een installatie usb bijvoorbeeld? Lijkt net alsof iemand anders nog alle rechten heeft. De systeem mapjes zijn lichtgeel en als ik dan bij de info ervan kijk staat er alleen lezen en verborgen. (Doe ik die vinkjes uit krijg ik een foutmelding) bij de instellingen en dan account info staat wel administrator
Wat voor computer, welk merk, welk model, etcetera etcetera. Merk-pc's hebben vaak nog wel een restore optie. Zelfbouw heeft dat niet altijd, en je geeft daarbij ook nog aan dat er nog ergens een mix van clover boot, windows 8, windows 10 en watniet allemaal voor zooi op staat.

Wat je wilt is een schone windows 10 installatie en alle disks die er aangesloten zijn formatteren.

Of betaal gewoon de lokale computerwinkel 5 tientjes om je PC te herinstalleren, dan weet je in ieder geval zeker dat het goed gebeurd. De uren die je er in moet steken om windows en alle drivers, software opnieuw te installeren als je de basisprincipes niet goed begrijpt gaan zo veel zijn,en met zoveel problemen en mogelijke fouten onderweg, dat het je 5 tientjes echt dubbel en dwars waard zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 01-11-2021 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Oeps, ik ben vergeten dit te verplaatsen van Client Software Algemeen naar de Windows-buren.

Gelukkig, geen Windows XP.

Inderdaad is helemaal leegmaken en schoon installeren de enige zinvolle optie. Windows, als het vooral gaat om gamen (Linux + Wine lijkt me een brug te ver). De licentie zou intact moeten blijven. Kijk via start - instellingen - systeem wel even welke versie van Windows draait. Nieuwe installatie is te downloaden via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Maar geef inderdaad eerst aan wat merk en type van de laptop zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:44
Van wie heeft hij die laptop gekregen? Kun je daar geen advies inwinnen?

Het lijkt er op dat jullie niet heel veel verstand hebben van computers, ga dan jezelf niet van de wal in de sloot helpen. Ook als administrator kun je aangeven bepaalde mappen te verbergen, omdat je daar in 99% van de gevallen niets te zoeken hebt.

Kun je iets meer vertellen over het inloggen? Welke naam gebruik je, of gaat dat automatisch?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:11

Blokker_1999

Full steam ahead

Zit er op de computer een sticker met de licentiecode van Windows? Of gaat het hier om eem merk computer? In die gevallen kan je al snel zeer eenvoudig een verse installatie van Windows doen omdat je of de licentiecode hebt of zelfs niet nodig hebt omdat deze in de firmware zit ingebakken.

Zoek een USB stick van minstens 8GB en download de Windows Media Creation Tool. Deze stelt je in staat om de installatiebestanden van Windows op die stick te zetten en het mogelijk te maken om van die stick op te starten

LET OP, met de volgende instructies verwijder je alle data van je harde schijf, zorg ervoor dat je alle data die je wenst te behouden ergens anders hebt opgeslagen!

Je zal even moeten kijken hoe je de computer kunt starten vanaf die USB stick, al kan Clover hierbij een hulpmiddel zijn aangezien die zelfs de stick gaat detecteren geloof ik. Tijdens de installatie van Windows zal je de vraag krijgen of je wenst te upgraden danwel een custom/aangepaste installatie wenst te doen. Kies voor dat laatste. 1 van de volgende schermen zal je vragen op welke partitie je wenst te installeren. Verwijder hier alle partities die je ziet en enkel wanneer je niets meer kunt verwijderen klik je op volgende.

Vanaf dit moment is alle data verwijderd en kan het process beginnen om er een nieuwe installatie op te zetten. Ook Clover zou hiermee weg moeten zijn.

@Roderiktweaker, dat is het slechtste advies dat je kunt geven. Het is onwetend en gevaarlijk en foutief op zoveel manieren

[ Voor 4% gewijzigd door Blokker_1999 op 01-11-2021 10:45 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 21:50

liberque

Vrijzinnig!

@Blokker_1999 geeft het beste antwoord. Het enige dat wat roet in het eten kan gooien is de Windows licentie en het booten van USB.

Voor het booten van USB ligt het er een beetje aan wat voor moederbord het apparaat heeft. In sommige gevallen kan je tijdens het opstarten klikken op F12 voordat je het Windows logo krijgt. Je kan dan kiezen waar je van wilt opstarten. In andere gevallen moet je het echt via het bios zelf doen. Je komt hierin door op F2 of DEL te drukken voordat je het Windows logo krijgt. Je komt dan in de BIOS/UEFI en kan zoeken naar Boot drive priority. (zorg wel dat de USB key die je gemaakt heb met Windows Media Creation Tool) er dan al inzit. Specifieker kunnen we zijn als we weten wat voor PC of moederbord we over spreken.

Qua licentie:
Als het een beetje recente computer is (+-5 jaar) heb je grote kans dat de licentie is ingebakken in de
firmware in de computer. Dit zou dan geen problemen moeten opleveren. Is dat niet het geval dan kan de licentie gekoppeld zijn aan het Microsoft-account en deze zal niet van jou zijn gezien het al een bestaande installatie is. Je zal dan een nieuwe licentie moeten kopen, maar dit is nog geen ramp.

Je komt hier heel snel achter door de instructies van Blokker_1999 te volgen. Onthoud welke versie van Windows nu geïnstalleerd staat (Home of Pro) voordat je begint. Vraagt de installatie om een activatiecode dan kies je OVERSLAAN en daarna kies je de versie van Windows die je wilt installeren. Was dit eerst Home dan kies je natuurlijk Home en was dit Pro dan kies je Pro.

Zodra de installatie voltooid is ga je naar activeringssettings in het configuratiescherm. Als er staat dat Windows netjes is geactiveerd hoef je verder niks te doen. Staat dit er niet dan moet je dus een activatiecode kopen. Nu kan je een licentie kopen via Microsoft en daar een klap geld voor kwijt zijn, maar er zijn tal van sites die licenties verkopen voor een euro of 10 tot 15. Dit zijn licenties die in volume zijn ingekocht, maar nooit werden gebruikt door het bedrijf. Kijk wel even goed naar de reviews of de site in kwestie betrouwbaar is. Na betaling heb je de licentie direct en kan je deze invoeren in Windows. De licentie zal dan worden gekoppeld aan het gebruikte Microsoft account.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 14:52
Ik denk dat we eerder moeten vragen welke programma's en bestanden er verwijderd moeten worden?

Zelfs als administrator mag je niet alles zomaar verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:11

Blokker_1999

Full steam ahead

crazyx schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:51:
Ik denk dat we eerder moeten vragen welke programma's en bestanden er verwijderd moeten worden?

Zelfs als administrator mag je niet alles zomaar verwijderen.
Klopt, maar het lijkt me beter om van 0 af aan te beginnen om zeker te zijn dat alles een beetje normaal is. Sowieso lijkt het mij dat deze PC een geschiedenis heeft, origineel met Windows 8 geleverd en daarna geupgrade naar Windows 10 maar er zijn duidelijk sporen achtergebleven en daarnaast heeft ooit iemand geprobeerd van macOS er op te zetten getuige de clover installatie. Dan lijkt het mij beter om met een propere lei te beginnen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1