Ws2811 op kersthuisjes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 06:50

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een hele rits van deze ws2811 ictjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ44zjKhJjbhIy1SYEksCbrPHL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nG3ayQoQouDEAAu3eunP2eoA.jpg?f=user_large
Eigenlijk bedoeld voor een RGB LED natuurlijk.

Nu heb ik wat kersthuisjes van de action waar ik dit graag in wil solderen. Zo wil ik een deel van de ledjes solderen op red, een deel op groen en de motor (die een mini kerstboompje laat ronddraaien in het kersthuisje)

Nu kan de ws2811 max 18,5mah sinken per pin, hopelijk genoeg voor een stuk of 3 a 4 niet al te high-power ledjes, maar in ieder geval niet genoeg voor een motor..

Hoe kan ik de motor schakelen met een van deze contacten? Ik heb een n-channel mosfet geprobeerd, maar uiteindelijk met een pull up weerstand kreeg ik alleen het omgekeerde voor elkaar, oftewel de motor stond aan wanneer de pin niet actief was.

Wat kan ik het beste doen,? Hoor graag! :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Eigenlijk heel simpel, met een p-channel mosfet, waarmee je dan de + van de motor schakelt.

Je hebt dan alleen een weerstandje (10k ish) nodig tussen de gate en de 5v om te zorgen dat de gate niet aanblijft omdat gate niet ontladen wordt door de WS2811.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:10:
Eigenlijk heel simpel, met een p-channel mosfet, waarmee je dan de + van de motor schakelt.

Je hebt dan alleen een weerstandje (10k ish) nodig tussen de gate en de 5v om te zorgen dat de gate niet aanblijft omdat gate niet ontladen wordt door de WS2811.
Ah dat bevestigt mijn vermoeden dat het een p-channel moest zijn. Zou een irf9540n dan werken voor mijn doel? De motor werkt op 5v en de ws2811 logic ook. Pwm mogelijkheden zouden leuk zijn maar niet een must.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
IRF9540N zou wel moeten werken voor een klein motortje. Het is geen logic level mosfet maar met een kleine load kom je er wel mee weg.

Vergeet inderdaad niet de pull up maar zeer zeker ook niet de flyback diode over de motor! Als je voeding 5V is zou ik dus wel proberen de maximale spanning op de gate te krijgen. Daar de uitgangen constant current zijn met 18,5mA moet je dus een weerstand kiezen die hoger is dan 5V / 18,5mA = 270Ω. Dus als je als pull up aan de gate gewoon een 1k of 10k pakt zou de chip deze de volle 5V moeten geven.

Overigens mag de WS2811 tot 12V werken. Dus als dat makkelijker is kan dat.

Voor de ledjes, deze kan je met 5V dus alleen maar parallel aansluiten. De constante stroom zal dan gedeeld worden tussen de ledjes. De ledjes moeten daarvoor wel exact dezelfde zijn. Daar ledjes nooit 100% hetzelfde zijn kan je dus wat verschil zien bij parallel aansluiten. Vandaar dat ledjes parallel zetten in de regel altijd afgeraden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:11:
IRF9540N zou wel moeten werken voor een klein motortje. Het is geen logic level mosfet maar met een kleine load kom je er wel mee weg.

Vergeet inderdaad niet de pull up maar zeer zeker ook niet de flyback diode over de motor! Als je voeding 5V is zou ik dus wel proberen de maximale spanning op de gate te krijgen. Daar de uitgangen constant current zijn met 18,5mA moet je dus een weerstand kiezen die hoger is dan 5V / 18,5mA = 270Ω. Dus als je als pull up aan de gate gewoon een 1k of 10k pakt zou de chip deze de volle 5V moeten geven.

Overigens mag de WS2811 tot 12V werken. Dus als dat makkelijker is kan dat.

Voor de ledjes, deze kan je met 5V dus alleen maar parallel aansluiten. De constante stroom zal dan gedeeld worden tussen de ledjes. De ledjes moeten daarvoor wel exact dezelfde zijn. Daar ledjes nooit 100% hetzelfde zijn kan je dus wat verschil zien bij parallel aansluiten. Vandaar dat ledjes parallel zetten in de regel altijd afgeraden word.
Bedankt voor alle tips, 1-10k ohm weerstanden zijn geen probleem.

Met het oog op levertijd heb ik deze mosfet gevonden, is die ook geschikt?
https://www.sparkfun.com/...ents/General/FQP27P06.pdf
Ik vind de negatieve voltages in de datasheet wat verwarrend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Lijkt prima qua aansturing, qua vermogen is hij waarschijnlijk een factor 20 overkill maar dat is opzicht geen probleem behalve dat een to220 niet heel compact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
SA007 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:05:
Lijkt prima qua aansturing, qua vermogen is hij waarschijnlijk een factor 20 overkill maar dat is opzicht geen probleem behalve dat een to220 niet heel compact is.
Het scheelt dat een gemiddeld kersthuisje behoorlijk wat lege ruimte aan de binnenkant heeft :)
Dan bestel ik die, super! Thanks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ook die zou wel moeten werken denk ik. Maar ook dat is geen logic level mosfet. Dus hij is waarschijnlijk niet in de buurt van "factor 20 overkill". Denk dat hij (of de motor) het vanaf 1A wel wat zwaar gaan krijgen. Geen idee waar je gaan bestellen maar wil je dat risico niet lopen, pak dan een logic level mosfetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:20:
Ook die zou wel moeten werken denk ik. Maar ook dat is geen logic level mosfet. Dus hij is waarschijnlijk niet in de buurt van "factor 20 overkill". Denk dat hij (of de motor) het vanaf 1A wel wat zwaar gaan krijgen. Geen idee waar je gaan bestellen maar wil je dat risico niet lopen, pak dan een logic level mosfetje.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wanneer krijgt wat het zwaar? Het gaat om een klein motortje die in het kersthuis een kerstboom laat ronddraaien, die vreet niet veel mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Hoeveel mAh hij vreet maakt natuurlijk uit hoe lang je hem laat draaien :+ Ook een klein motortje kan kAh gebruikt hebben als je hem jaren laat draaien.

Maar goed, hij zal inderdaad maar paar honderd mA (zonder h ;)) pakken. Maar het ging erom dat de het er in eerste instantie op lijkt dat je met die FQP27P06 27A kunt doen. Maar met maar een gatespanning van 5V ga je waarschijnlijk niet veel verder komen dan 1A. Dan krijgt of de mosfet het erg warm of is de spanningsval over de mosfet dusdanig dat deze te traag gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:03:
Hoeveel mAh hij vreet maakt natuurlijk uit hoe lang je hem laat draaien :+ Ook een klein motortje kan kAh gebruikt hebben als je hem jaren laat draaien.
8)7 Ik bedoel mA natuurlijk haha.
Maar goed, hij zal inderdaad maar paar honderd mA (zonder h ;)) pakken. Maar het ging erom dat de het er in eerste instantie op lijkt dat je met die FQP27P06 27A kunt doen. Maar met maar een gatespanning van 5V ga je waarschijnlijk niet veel verder komen dan 1A. Dan krijgt of de mosfet het erg warm of is de spanningsval over de mosfet dusdanig dat deze te traag gaat lopen.
Ok, juist, dus 1A is wel de max eigenlijk wat je hiermee kunt halen, en dat is omdat de gate eigenlijk een hoger voltage nodig heeft om volledig 'open' te gaan?

Dus Ergo, het kan en zal werken, maar liever een logic level Mosfet. (Heb hem al bestel helaas dus zal het eerst even hiermee proberen). Wil er nog wel meer bestellen dus mocht je een advies hebben qua mosfet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, na 1A met een gatespanning van 5V loopt hij al uit de lineaire regio dus ga je meer warmte produceren en meer spanningsval krijgen. Wat eerder een probleem gaat geven (te veel warmte in de mosfet of te weinig spanning voor de motor) doet er dan even niet toe.

Maar als het motortje eens 200mA doet gaat het nu zeker nog wel goed met die :)

Qua mosfets, zelf altijd wel IRF7313 liggen. Maar hangt vooral af waar je wilt bestellen of dat een handige keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even een terugkoppeling: het werkt :) nu is de motor netjes te schakelen. jeuj!

Nog wel een mysterie. Eerder had ik een ander kersthuisje met ook een motor ook gepoogd te schakelen met een ws2811 en een n-channel mosfet (de eerdergenoemde) en voor zover ik weet werkte die toen wel naar behoren! Ik zal die nog eens aansluiten en kijken of die inderdaad werkt en hoe dat mogelijk is...

Ohja en voor de langere termijn heb ik op Ali de NDP6020P besteld. Voor wat ik kon vinden sluit dat goed aan op mijn wensen...

[ Voor 14% gewijzigd door geerttttt op 02-11-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik denk dat als je als "load" een weerstand gaat schakelen en daar dan een NPN aan knoopt dat het ook goed gaat. Eigenlijk heb je dan een pull-up aan de base van je NPN en de WS2811 kan deze pull-up shunten naar GND en daarmee de NPN uit zetten. Maar dan heb je wel een inverse op de aansturing.
Pagina: 1