Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• alter88
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 20:10
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URBvxFkYJWNSNexljMGjTLezFfU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QQ334RQJ7hA0nQSeZ5ORPyxS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUYRFgMHscjtA3gWgJndRC7HkQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j2HS6uZ7Lgyq5iHznsxGhXgd.png?f=fotoalbum_large

Wij wonen in de linker woning van deze twee-onder-een kap. Wel gaan we tegelijk met de buren de panelen plaatsen zodat het wat meer een eenheid wordt op het dak. Dit mag ook over de erfgrens heengaan, zie een van de offertes. Omdat de panelen in het zicht liggen heeft all-black wel de voorkeur.
Beschikbare (dak)ruimte
De panelen kunnen op het schuine dakvlak en op de veranda geplaatst worden.

Breedte onderzijde dak:
Per woning: 5,85m
Beide woningen: 11,70m

Lengte dak in midden: 6,60m
Hellingshoek: 42 graden.

Breedte veranda:
Per woning: 6,22m
Beide woningen samen: 12,45m

Diepte veranda: 3m

Azimuth: 200 graden (zuid-west)
Schaduw
Geen schaduw. Foto hierboven is van januari 2020, omstreeks 16:00
Jaarverbruik
Het jaarverbruik is nu 3500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is een drie fasen meterkast aanwezig
Budget en doel
Zoveel als mogelijk zelf energie opwekken en maandlasten omlaag halen.
Wie gaat het project uitvoeren
De installatie wordt volledig uit handen gegeven
Bijhouden van data
Volgens is monitoring via SolarEdge of Enphase Envy altijd mogelijk. Zou leuk zijn als het via HomeAssistant nog uit te lezen is, maar geen pre.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNFhXWY1fBxagi_nc6o3neHO70w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jbAb5zbN78Rh9w0sTNkIzvqO.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik eerder schreef mogen de panelen over de erfgrens gaan. Leverancier 1 heeft dan ook het volgende legplan bedacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9rw1X3Qvq1r4MzIp_cENzIsgpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/13ufUSxcE1rzwFW955EZCXcA.png?f=user_large

Leveranciers 2 en 3 gaan uit van zes panelen op het schuine dak (portrait) en 6 op de veranda, twee rijen van 3 in landscape. Hoe leverancier 2 de 14 panelen wilt leggen vragen we nog na.
Regio
Zuid-West Brabant

Zoals wel verwacht zijn er offertes voor SolarEdge en Enphase installaties, maar ik kan niet bepalen wat nu slimmer/handiger voor de toekomst is.

[ Voor 4% gewijzigd door alter88 op 03-11-2021 06:58 . Reden: Offerte toegevoegd ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
1) Ik zie op dit dak weinig reden om met het mooie, maar erg dure Enphase te werken. Enphase zelf raad aan niet verder te gaan dan 375Wp op de IQ7+. IQ7A kost 40 euro per stuk meer, dus ik snap dat de installateur dit aanbiedt. Ik raad af de Hyundai HiE-SxxxVG serie te gebruiken op iets anders dan micro omvormers of solaredge. Het paneel is onconventioneel gebouwd en Hyundai publiceert niets over het hoe en wat, dus we kunnen niet bepalen hoe een string omvormer schaduwbeheer kan doen op dit paneel.

2) Ik raad af 5kW op 1 fase te doen tenzij je heel erg zeker weet dat er de komende 25 jaar geen (hoge 253V) spanningproblematiek in jouw wijk gaat zijn.

3) prima voor een 3 fase Solaredge systeem, ik denk dat Solaredge niet nodig is, dus zou goedkoper moeten kunnen. Van de offertes is dit de winnaar.
Wel zit dit met 14 panelen op het designminimum van SolarEdge. Nu is de richtlijn voor 3 fase veel ruimer in de jas, maar omdat de panelen over 2 dakdelen liggen zou ik het volledige rapport uit SolarEdge designer - met name het verliesdiagram willen zien.

4) 1 fase Goodwe voor zo goed als dezelfde prijs/kWp als SolarEdge 3 fase? Veel en veel te duur.

Het idee van legplan 1 ziet er keurig uit. De Hyundai is een ontzetten breed paneel (112CM)
Met een wat smaller paneel kun je denk ik 8 op de onderste rij; en dan heb je geen discussie over dat paneel over de grens. De panelen op de veranda hebben een iets andere opbrengst.
De veranda moet ook wel een gelijk aantal panelen kunnen krijgen voor jullie beiden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-11 00:30
Als er geen schaduw is dan is een eenvoudige string omvormer volgens mij gewoon het beste. Goedkoper en veel makkelijker te vervangen als de omvormer stuk gaat. Als die micro omvormers of optimizers stuk gaan moet er weer iemand het dak op. Je hebt dan alleen geen monitoring per paneel maar wel gewoon voor je hele installatie. Alleen denk ik dat offerte 3 bij een andere aanbieder mogelijk goedkoper kan.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Misschien 5 van deze mega panelen https://www.solar-bouwmar...me-opop.html?id=251909264

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik zou hem ook op een string omvormer pakken, Goodwe, SMA, Growatt.. scheelt een hoop geld in vergelijking met SolarEdge, geld wat je niet hoeft terug te verdienen.

5000 als 1 fase lijkt me niet wenselijk, tenzij je een 1x35/40A aansluiting hebt , maar 3-fase is handiger, helemaal als je die 22 panelen optie neemt. (lees net dat het om 2 huizen gaat, 11 en 11?)

[ Voor 7% gewijzigd door HSA.Solar op 31-10-2021 23:38 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• HSA.Solar
Die 540wp panelen wil niemand hebben, zelfs de Chinezen zitten er mee in hun maag. Die prijs is absurd duur overigens op die website. Met een 0,27wp ex btw zit je voor die panelen goed.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
HSA.Solar schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:42:
Ik zou hem ook op een string omvormer pakken, Goodwe, SMA, Growatt.. scheelt een hoop geld in vergelijking met SolarEdge, geld wat je niet hoeft terug te verdienen.

5000 als 1 fase lijkt me niet wenselijk, tenzij je een 1x35/40A aansluiting hebt , maar 3-fase is handiger, helemaal als je die 22 panelen optie neemt. (bv 7-8k omvormer)
Neem aan elk huis z’n eigen omvormer 😂

• HSA.Solar
lothar schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Neem aan elk huis z’n eigen omvormer 😂
Uiteraard, had even niet gelezen dat het om 2 huizen ging :)

• Ronald
HSA.Solar schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:44:
[...]

Die 540wp panelen wil niemand hebben, zelfs de Chinezen zitten er mee in hun maag. Die prijs is absurd duur overigens op die website. Met een 0,27wp ex btw zit je voor die panelen goed.
Ik heb een dak waar deze panelen uniek perfect op hadden gepast... Met wat nadelen in de omvormer keuze...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• HSA.Solar
Ronald schreef op maandag 1 november 2021 @ 01:04:
[...]

Ik heb een dak waar deze panelen uniek perfect op hadden gepast... Met wat nadelen in de omvormer keuze...
We gebruiken ze nog wel eens voor staaldaken in het buitenland of op zonnevelden, maar op 'gewone' daken ben ik ze nog niet tegengekomen in NL. 450wp's nog wel, maar die zijn net weer wat kleiner.

• alter88
Ronald schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:19:
1) Ik zie op dit dak weinig reden om met het mooie, maar erg dure Enphase te werken. Enphase zelf raad aan niet verder te gaan dan 375Wp op de IQ7+. IQ7A kost 40 euro per stuk meer, dus ik snap dat de installateur dit aanbiedt. Ik raad af de Hyundai HiE-SxxxVG serie te gebruiken op iets anders dan micro omvormers of solaredge. Het paneel is onconventioneel gebouwd en Hyundai publiceert niets over het hoe en wat, dus we kunnen niet bepalen hoe een string omvormer schaduwbeheer kan doen op dit paneel.

2) Ik raad af 5kW op 1 fase te doen tenzij je heel erg zeker weet dat er de komende 25 jaar geen (hoge 253V) spanningproblematiek in jouw wijk gaat zijn.

3) prima voor een 3 fase Solaredge systeem, ik denk dat Solaredge niet nodig is, dus zou goedkoper moeten kunnen. Van de offertes is dit de winnaar.
Wel zit dit met 14 panelen op het designminimum van SolarEdge. Nu is de richtlijn voor 3 fase veel ruimer in de jas, maar omdat de panelen over 2 dakdelen liggen zou ik het volledige rapport uit SolarEdge designer - met name het verliesdiagram willen zien.

4) 1 fase Goodwe voor zo goed als dezelfde prijs/kWp als SolarEdge 3 fase? Veel en veel te duur.

Het idee van legplan 1 ziet er keurig uit. De Hyundai is een ontzetten breed paneel (112CM)
Met een wat smaller paneel kun je denk ik 8 op de onderste rij; en dan heb je geen discussie over dat paneel over de grens. De panelen op de veranda hebben een iets andere opbrengst.
De veranda moet ook wel een gelijk aantal panelen kunnen krijgen voor jullie beiden.
Dank voor je tips en adviezen, ga ik mee aan de slag!
Als er geen reden is om Enphase te gebruiken gaan we dat ook niet doen ;)

Inmiddels ben ik erachter dat de twee extra panelen van aanbieder 2 op een ander schuin dakvlak gepland waren, wat voor de buren gunstiger is dan voor ons.
wlmpie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:21:
Als er geen schaduw is dan is een eenvoudige string omvormer volgens mij gewoon het beste. Goedkoper en veel makkelijker te vervangen als de omvormer stuk gaat. Als die micro omvormers of optimizers stuk gaan moet er weer iemand het dak op. Je hebt dan alleen geen monitoring per paneel maar wel gewoon voor je hele installatie. Alleen denk ik dat offerte 3 bij een andere aanbieder mogelijk goedkoper kan.
Er is inderdaad geen schaduw, maar met oog op de toekomst en uitbreiden van het systeem naar het platte dak van de garage (waar wel schaduwvorming is), of het schuine vlak op het westen, is het dan nog steeds geschikt om de installatie op een string omvormer te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door alter88 op 01-11-2021 11:21 ]

• Ronald
Oei... 2 panelen op een ander dakvlak... Ik maak me zorgen over de technische kennis en begrip van hoe SolarEdge werkt van die aanbieder

Als je (vrijwel) zeker bent dat je wil uitbreiden, dan raad ik je eigenlijk aan dat nu te doen. Relatief voordeliger en er is winst te behalen uit de netto teruglevering een kostenefficiënt systeem, en kan optimale omvormer/systeem keuze beïnvloeden

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 01-11-2021 11:29 ]

• alter88
Ronald schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:27:
Oei... 2 panelen op een ander dakvlak... Ik maak me zorgen over de technische kennis en begrip van hoe SolarEdge werkt van die aanbieder

Als je (vrijwel) zeker bent dat je wil uitbreiden, dan raad ik je eigenlijk aan dat nu te doen. Relatief voordeliger en er is winst te behalen uit de netto teruglevering een kostenefficiënt systeem, en kan optimale omvormer/systeem keuze beïnvloeden
Dit hadden we gelukkig toch verkeerd begrepen. Er zouden 14 panelen op het schuine dak komen, zes voor ons en 8 voor de buren. We hebben gevraagd om een offerte voor twee keer 13 panelen te maken. Dan hebben beide huizen er zeven op het schuine dak en zes op de veranda.

Ik heb ook het SolarEdge designer rapport opgevraagd, maar dan voor de 12 panelen offerte van aanbieder 2. Hierbij het verliesdiagram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHHD4ZxnD7QiVR9firvfqa3QFNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYI3WYOR23FhQUkEFuNIwRUl.png?f=fotoalbum_large

Ook heb ik bij aanbieder 1 een SolarEdge offerte opgevraagd, deze was, voor mij verrassend, duurder dan de Enphase offerte. Ik heb de tabel in de OP aangepast.

Wel schreven zij het volgende:
Verder wil ik opmerken dat het zeer belangrijk* is om de zonne-energie over het gehele huis d.w.z. drie fasen te verdelen, deze keuze is duidelijk veel voordeliger met Enphase. Daar Solar Edge dit alleen kan met een zogenaamde short string omvormer en dat een krachtstroom omvormer per definitie duurder is.

Enphase kent dit verschil niet door de andere systeem benadering, het maakt in prijs niet uit of er op 1- of drie fasen aangesloten gaat worden. Los van het feit dat ook uitbreiden veel voordeliger is in de toekomst, daar er geen extra (centrale)omvormer hoeft te komen.

*Dit is vooral belangrijk i.v.m. toekomstige saldering plannen en het eigen verbruik zonne-energie, dus minimaal terug leveren.
Wat denken jullie hiervan?

[ Voor 7% gewijzigd door alter88 op 03-11-2021 08:55 . Reden: Incorrect verliesdiagram weggehaald ]

• Ronald
*Dit is vooral belangrijk i.v.m. toekomstige saldering plannen en het eigen verbruik zonne-energie, dus minimaal terug leveren.
Klink klare onzin.
De meter saldeert intern, bij wet. Om oneerlijke facturering tussen 1 en 3 fase woningen te voorkomen. Ja dit is bij enkele meters in verleden fout gegaan.
Deze keuze is duidelijk veel voordeliger met Enphase. Daar Solar Edge dit alleen kan met een zogenaamde short string omvormer en dat een krachtstroom omvormer per definitie duurder is.
Dan snapt hij mogelijk zowaar Solaredge. Maar verder is het recht lullen wat krom is. Waarom überhaupt beperken tot Solaredge en Enphase. Bij beperkte en harde schaduw is een string omvormer veel kosten efficiënter. De beperkte minder opbrengst is veel goedkoper te compenseren met.... Meer panelen

[ Voor 43% gewijzigd door Ronald op 03-11-2021 07:40 ]

• Ronald
Wat nu bij wat hoort wordt me wat vaag zo...

Het eerste verliesdiagram is prima.

De 2e is opgemaakt voor zowel jij als je buren samen op 1 systeem (9630kW0h voor de omzetverliezen)... dat lijkt me niet de bedoeling. Dat kan geen bruikbare simulatie geven

• alter88
Ronald schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:14:

De 2e is opgemaakt voor zowel jij als je buren samen op 1 systeem (9630kW0h voor de omzetverliezen)... dat lijkt me niet de bedoeling. Dat kan geen bruikbare simulatie geven
Je hebt helemaal gelijk. Dat rapport is voor beide installaties en dat bij elkaar opgeteld. Had ik even niet door, excuses Heb deze weggehaald
Pagina: 1