Ik gebruik wat TP4056 circuits om een enkele 18650 batterij op te laden. Je kan bij de TP4056 geen load (of in ieder geval zeer beperkt) gebruiken tijdens het laden anders weet hij niet wanneer hij moet stoppen. Nu wil ik de TP4056 gaan gebruiken in een toepassing waar ik per ongeluk de load vergeet uit te zetten en toch een USB/5v lader aansluit waardoor de 18650 gaat overladen. Mezelf kennende zou dat binnen de kortste keren gaan gebeuren
Ik zie hier en daar wel oplossingen in de vorm van een load sharing circuit, maar ik begrijp niet goed hoe deze werkt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uuuMHNFPG9jf9bFos0ii1EvI.png?f=user_large)
Plaatje komt hier vandaan.
Het is in mijn geval geen TP4056 maar een MCP73831, maar het principe zou het zelfde zijn. Q1 zou een P-channel mosfet zijn, D1 een schottkey diode en Rpull een weerstand van 100k oid. Nu gebruik ik hier en daar een P-channel mosfet om bijvoorbeeld leds aan/uit te zetten, maar deze zit dan tussen de load en GND. Om deze aan te zetten zet je spanning op de gate.
Bij het loadsharing circuit hierboven moet dit andersom werken, spanning op de gate = uitgeschakelde mosfet zodat de load van de batterij is gescheiden. Maar waarom werkt die mosfet in dit circuit andersom?
Ik zie hier en daar wel oplossingen in de vorm van een load sharing circuit, maar ik begrijp niet goed hoe deze werkt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uuuMHNFPG9jf9bFos0ii1EvI.png?f=user_large)
Plaatje komt hier vandaan.
Het is in mijn geval geen TP4056 maar een MCP73831, maar het principe zou het zelfde zijn. Q1 zou een P-channel mosfet zijn, D1 een schottkey diode en Rpull een weerstand van 100k oid. Nu gebruik ik hier en daar een P-channel mosfet om bijvoorbeeld leds aan/uit te zetten, maar deze zit dan tussen de load en GND. Om deze aan te zetten zet je spanning op de gate.
Bij het loadsharing circuit hierboven moet dit andersom werken, spanning op de gate = uitgeschakelde mosfet zodat de load van de batterij is gescheiden. Maar waarom werkt die mosfet in dit circuit andersom?
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)