Advies goedkope soundbar voor grootouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-05 21:01
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een simpele soundbar voor mijn grootouders. Ze zijn het standaard schelle geluid van de TV een beetje zat. Hij hoeft niet duur te zijn en hoeft ook niet van hoge kwaliteit te zijn. Het gaat zich erom dat er wat beter geluid uit komt dan de standaard TV speaker, maar het hoeft zeker geen bioscoop ervaring te bieden :)

Ik zoek een?
Simpele soundbar (ook liefst niet te groot)

Wat is je budget?
Ik zat te denken aan zo'n 80-120 euro max

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Belangrijk is dat wanneer de TV in- of uitgeschakeld wordt, de soundbar ook tegelijkertijd aan/uit gaat. Het is de bedoeling dat het geluid van de TV wordt overgenomen door de soundbar en alles met de originele TV afstandsbediening te bedienen blijft, want oudere mensen ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
SONY HT-SF200: pricewatch: Sony HT-SF200 Zwart
Grundig DSB970: pricewatch: Grundig DSB 970
Samsung HW-T420: pricewatch: Samsung HW-T420

Welke vragen heb je hier nog over?
Hebben jullie misschien advies voor een niet al te dure soundbar en wat vinden jullie van bovenstaande modellen?
Kan een soundbar ook middels een optische aansluiting zo bedient worden hoe ik dat wil? (TV aan/uit = soundbar aan/uit). Of is hier per se een HDMI (ARC) aansluiting voor nodig?

Het hoeft dus allemaal niet uitgebreid, het moet gewoon simpelweg het geluid van de TV verbeteren zonder extra moeite ;) Bij voorbaat dank voor de hulp!

Beste antwoord (via Alexknl op 03-11-2021 21:27)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:21
Alexknl schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:29:
Is inderdaad alweer wat aan de dure kant, en ook best groot (diep). Het hoeft echt maar heel simpel te zijn.

Weet iemand toevallig of een HDMI (ARC) aansluiting per se nodig is voor tegelijk aan/uit schakelen of kan dit ook middels de optische aansluiting?
Via optische ingang werkt dat niet.
En ARC is bedoeld om het geluid via de HDMI kabel te laten lopen, zodat het volume van de soundbar kan worden geregeld met de AB van de TV en je geen extra kabel nodig hebt. Ik weet niet of met ARC dan ook het gelijktijdig in- en uitschakelen is geregeld.
Bovendien moet zowel TV als soundbar over ARC beschikken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Meeste kans op een goed functionerende koppeling TV-soundbar is als beide van hetzelfde merk zijn.
Dus wat voor een TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
JukeboxBill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:23:
Meeste kans op een goed functionerende koppeling TV-soundbar is als beide van hetzelfde merk zijn.
Dus wat voor een TV?
Samsung FullHD 40” model uit 2012 volgens mij, niet zo spannend dus. Maakt dus ook nog gebruik van zo’n standaard afstandsbediening van Samsung. Voor het precieze modelnummer zal ik weer even moeten langsgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:24
De door jouw gelinkte soundbars hebben geen midden-kanaal, dit komt o.a. de verstaanbaarheid van dialogen ten goeden. Je kan hierdoor beter kijken naar minimaal een 3.0 kanaals soundbar. Helaas beginnen deze wel iets boven aangegeven budget.

De Samsung HW-S50S is dan een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Freshouttheoven schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:40:
De door jouw gelinkte soundbars hebben geen midden-kanaal, dit komt o.a. de verstaanbaarheid van dialogen ten goeden. Je kan hierdoor beter kijken naar minimaal een 3.0 kanaals soundbar. Helaas beginnen deze wel iets boven aangegeven budget.

Bijna 2x zo duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Is inderdaad alweer wat aan de dure kant, en ook best groot (diep). Het hoeft echt maar heel simpel te zijn.

Weet iemand toevallig of een HDMI (ARC) aansluiting per se nodig is voor tegelijk aan/uit schakelen of kan dit ook middels de optische aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Tja, de low-end soundbars klinken blikkerig waarbij de middentonen zo goed als afwezig zijn. Daarmee ga je er maar marginaal op vooruit, vergeleken met de interne tv speakers, en is imo het geld c.q. de upgrade niet waard.

Ouderen hebben meer moeite om dialogen goed te verstaan, hier zou ik dus niet op bezuinigen.

Wanneer het mogelijk is om esthetische concessies te doen zijn een paar actieve monitor speakers van rond de 100 euro een veel betere keus voor voller geluid en betere verstaanbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11

OMD

Freshouttheoven schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:40:

Tv of decoder gewoon op stereo zetten? Middenkanaal heeft geen nut. Heeft de tv ook niet en als er niet surround wordt uitgestuurd is er geen meerwaarde. Dan is een "heldere spraak" stand vaak beter voor de verstaanbaarheid.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
OMD schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:54:

Tv of decoder gewoon op stereo zetten? Middenkanaal heeft geen nut. Heeft de tv ook niet en als er niet surround wordt uitgestuurd is er geen meerwaarde. Dan is een "heldere spraak" stand vaak beter voor de verstaanbaarheid.
De NPO zend uit in Dolby Digital 3/2.1, net als de commerciële zenders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11

OMD

Freshouttheoven schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:28:
[...]

De NPO zend uit in Dolby Digital 3/2.1, net als de commerciële zenders.
De tv heeft dat toch niet... Waarom zou je dat dan wel via een externe bron zo beluisteren. De tv zelf is ook maar 2.0 en wordt gewoon gedonwmixed. Je kan de de decoder gewoon op 2.0 zetten (sterker nog, je hoeft helemaal niets te doen bij een 2.0 soundbar, doet ie allemaal zelf). Hoeveel kanalen er worden uitgestuurd is hier niet van belang. Je doet lijken alsof een center kanaal verplicht is, dat is echt niet zo.

[ Voor 14% gewijzigd door OMD op 01-11-2021 13:15 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Alexknl schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:29:

En ARC is bedoeld om het geluid via de HDMI kabel te laten lopen, zodat het volume van de soundbar kan worden geregeld met de AB van de TV en je geen extra kabel nodig hebt. Ik weet niet of met ARC dan ook het gelijktijdig in- en uitschakelen is geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
Die TV is dusdanig op leeftijd dat hij geen Vermoedelijk (=uitzoeken) geen HDMI ARC - Earc Ondersteunt. De TV zal dus output moeten leveren via SPDIF, AUX uit of de 3.5jack koptelefoonuitgang. Zorg er dan ook voor dat de soundbar die je koopt deze aansluitingen heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door mcsluis op 01-11-2021 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:24
Ik kocht voor mijn ouders een soundbar zonder ARC en hebben nu twee afstandsbedieningen liggen.
Guess what, ze vergeten de SB aan te zetten, kunnen de 2e AB van de soundbar niet meer vinden, of snappen niet hoe of wat op welke kanaal de soundbar moet staan. Je wilt een oplossing waarbij alles altijd in 1x werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
JukeboxBill schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:24:
[...]

Duidelijk!
mcsluis schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:30:
Die TV is dusdanig op leeftijd dat hij geen Vermoedelijk (=uitzoeken) geen HDMI ARC - Earc Ondersteunt. De TV zal dus output moeten leveren via SPDIF, AUX uit of de 3.5jack koptelefoonuitgang. Zorg er dan ook voor dat de soundbar die je koopt deze aansluitingen heeft.
Ik ben toevallig vanmiddag weer even langs geweest en heb gezien dat er wel een HDMI ARC aansluiting op zit. Dat is dus top!

Ik denk dat ik dan toch deze eens laat komen, niet te duur en beschikt over HDMI ARC, net als de TV. Niet te groot, sub is niet nodig, etc. Lijkt me prima voor het geld.

Sony HT-SF200 pricewatch: Sony HT-SF200 Zwart
Tomino schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:33:
Ik kocht voor mijn ouders een soundbar zonder ARC en hebben nu twee afstandsbedieningen liggen.
Guess what, ze vergeten de SB aan te zetten, kunnen de 2e AB van de soundbar niet meer vinden, of snappen niet hoe of wat op welke kanaal de soundbar moet staan. Je wilt een oplossing waarbij alles altijd in 1x werkt.
Precies, dat moeten we niet hebben. Ik zie het ook al gebeuren :+

[ Voor 6% gewijzigd door Alexknl op 01-11-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Thanks voor de hulp allen, het is opgelost met de Sony :)
Pagina: 1