Verschillen in moederborden; prijs/prestatieverhouding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-01 08:28
Beste mensen,

Toch maar eens gaan sparen voor een leuker setje in de game pc (race-spellen) en dat zal uiteindelijk geen groot budget op gaan leveren maar "ergens rond de 300 euro" moet ik dan wat gaan vinden.
Dat is in mijn geval niet zo moeilijk omdat er nu een i5 3570 in zit met een MSI B45-75pa en 8Gb 1600Mhz in zit; bijna alles is al beter natuurlijk ;)
De videokaart is wel vrij recent nog onder handen geweest en is nu een GTX 1080 8Gb. Die wil ik laten zitten.

Maar nu komt het; de processor is al "lastig" daar je een 10400 ziet voor bedrag X en dan een 10600 voor twee tientjes meer.
Zo kan je wel aan de gang blijven natuurlijk, maar rond dit trek ik wel een beetje de grens.

Dan een moederbord; tot op heden heb ik het altijd zo gedaan dat ik "de goedkoopste voor die socket" kocht.
Dat kán enorm schelen in prijs.......maar ik realiseer mijzelf eigenlijk dat ik niet weet in hoeverre het scheelt in prestatie's!
Dan kan ik een paar tientjes meer uitgeven voor een 10600, maar als ik dan een mobo neem die dit ding helemaal naar beneden zou trekken, dat het nog maar de snelheid zou hebben van een goedkope i3, schiet dat ook niet op.

Mijn gedachten gaan nu dus over: wat is beter, een 10400 met een moederbord uit de B serie, of een 10600 met een goedkoop (H) moederbord?

Daar wil ik mijzelf eens goed in verdiepen, maar anders dan wat reviews en testen van bepaalde moederborden kom ik niet.
Wat is nu goede materie om mijzelf in te verdiepen, hoe wordt ik hier "beter in" om het zo maar te zeggen?
Mijn Google-skills zijn niet toereikent om het zo maar te zeggen ;)

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:09
Waarom kijk je naar 10400/10600 ipv een 11400 of waarom wacht je zelfs niet op de 12e gen volgende week. i5-12400 zit eraan te komen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Moederborden verschillen doorgaans in kwaliteit en features, niet in prestaties, met uitzondering van de volgende aspecten:
  • Een betere chipset kan soms meer PCIe-lanes geven of een nieuwere PCIe-versie, waardoor er meer bandbreedte is voor een videokaart. Dat verschil merk je echter nauwelijks, zelfs bij high-end kaarten, en bij mid-range en net wat oudere kaarten helemaal niet. Daarnaast hebben recente CPU's zelf al genoeg lanes aan boord.
  • Een duurder moederbord kan meer marge hebben voor een hoog stroomverbruik (zoals betere VRM's) of voor hogere frequenties van het geheugen. Dat maakt doorgaans alleen uit bij overclocken, maar moderne CPU's willen dat uit zichzelf al behoorlijk doen als je dat instelt. Een budget-moederbord gaat geen i9 11900K met volle turbo trekken met 300W stroomverbruik.
Voor een 10400 en GTX1080 zijn bovenstaande zaken eigenlijk niet van toepassing, dus: nee, neem geen duur moederbord enkel voor prestaties. Features (wifi, audio, aantal uitgangen, flashbare BIOS zonder CPU, etc.) moet je natuurlijk wel altijd naar kijken, dat is maar wat je leuk vindt.
Uszka schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:22:
Waarom kijk je naar 10400/10600 ipv een 11400
Huidige prijzen gezien? ;) Voor 145,- is een 10400F niet heel gek. Ik dacht ook een 11400F voor bijna dezelfde prijs gezien te hebben afgelopen dagen maar dat verandert echt dagelijks, misschien dat ik me ook wel vergist heb.

[ Voor 19% gewijzigd door bwerg op 31-10-2021 19:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:27
Sinds de geheugencontroller in de cpu zelf zit (sinds de Core-i familie) is er, op genoemde uitzondering: High end chip op brak moederbord) nagenoeg geen snelheidsverschil tussen moederborden onderling.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:09
bwerg schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:27:

Huidige prijzen gezien? ;) Voor 145,- is een 10400F niet heel gek. Ik dacht ook een 11400F voor bijna dezelfde prijs gezien te hebben afgelopen dagen maar dat verandert echt dagelijks, misschien dat ik me ook wel vergist heb.
TS heeft het over een non F. Als hij een 10400F op het oog heeft dan moet hij dat als zodanig zeggen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Uszka schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:27:
[...]

TS heeft het over een non F. Als hij een 10400F op het oog heeft dan moet hij dat als zodanig zeggen.
Ah, een non-F voor 175,- is niet heel zinnig, nee. Zeker niet als er toch een losse videokaart naast komt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Interceptor101
Kijk, dat is geweldige info, bedankt beste mensen!

Waarom ik naar een 10 serie kijk, is domweg prijs ten eerste en ten tweede; komende van een 3 serie is het hoe dan ook een beste stap vooruit.

Maar zoals ik het begrijp; voor het gewone werk, niets speciaals in het apparaat, niet willen overklokken oid, is een gewoon moederbordje dus wel genoeg. Features heb ik weinig aan; hij moet gewoon werken met de videokaart en een standaard ssd. Dus kan ik zo'n H serie nemen van zes tientjes.

Over een F of K of non van dat beide; dat heb ik niet heel bewust geschreven. Daar heb ik mijzelf niet echt in verdiept anders dan ik nog meen te weten dat een K voor overklokken is en een F geen video geeft.
Maar dat maakt me niet veel uit; beide heb ik niet nodig en dus ga ik voor prijs.

• Interceptor101
Op dit moment ben ik dit van plan zoals op de afbeelding hier onder.
Het moederbord is niet de allergoedkoopste (bij twee euro, haha) maar heeft wel een M.2 voor als ik nog eens wat zou willen. Hoewel; elk spel gaat toch eerst met steam verbinden, Steam heeft altijd een update die hij eerst moet doen.......dus echt snelheid is ook onzin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCCSnr9H9tw8A7fnNnFrpKjTQJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZ59ToAcd22QPUwti1c4sZPs.png?f=fotoalbum_large

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:43
Misschien nog 2 tientjes extra voor sneller geheugen?
pricewatch: Kingston Fury Renegade KF426C13RBK2/16

Mocht je ooit willen upgraden zou ik voor een b560 bord gaan, maar dan komen er weer 2 tientjes bij.
Voordeel is dan wel dat a je voor hetzelfde geld nog sneller geheugen hebt.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:29
mitsumark schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:34:
Misschien nog 2 tientjes extra voor sneller geheugen?
pricewatch: Kingston Fury Renegade KF426C13RBK2/16

Mocht je ooit willen upgraden zou ik voor een b560 bord gaan, maar dan komen er weer 2 tientjes bij.
Voordeel is dan wel dat a je voor hetzelfde geld nog sneller geheugen hebt.
Het zijn best zinvolle upgrades maar verhoogd wel de totaalprijs met zo'n 15% ten opzichte van 1% prestatie winst.

En gezien het budget en de vorige CPU verwacht ik niet een upgrade binnen de tijd dat een b560 nog actueel is gaat komen.

• Interceptor101
Tja, dat is ook nog wel een goeie, daar heb ik niet aan gedacht; heel kortzichtig alleen naar het aantal Mhz en niet de rest.
Maar zoals je al zegt; weer twee tientjes en dan dat mobo, ook een goed idee en ook weer twee tientjes.
En dan heeft n3othebest weer een sterk punt; dit systeem blijft waarschijnlijk net zo lang doordraaien als de 3570 heeft gedaan ;)

Ik zat -nou ik er zelf over begonnen was- toch even te kijken naar zo'n M.2 schijf, maar dat is ook nog lastig!
Ik dacht altijd dat die krengen extreem duur waren, maar dat valt dus tegenwoordig best mee.
Maar die interfaces; sata, pci, pci met veel letters erachter.
Op die site waar ik het zou kopen, staat dat van dit mobo de interface sata zou zijn terwijl die M.2 schijven met sata interface niet echt sneller zijn dan de gewone ssd schijven.
In kenmerken hier op de site, staat weer een pci bus.
Dat is wel lastig allemaal; ik hou het toch maar bij mijn eigen ssd'tje :)

• mitsumark
Philip Ross schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:27:
[...]
Het zijn best zinvolle upgrades maar verhoogd wel de totaalprijs met zo'n 15% ten opzichte van 1% prestatie winst.
In het geval van alleen sneller geheugen scheelt het 5-10% op het geheel in prijs, en bij cpu limited games wat race games vaak zijn, scheelt het ook 5-10% in prestaties.
Maar wellicht merk je die paar fps in de praktijk toch niet.
En gezien het budget en de vorige CPU verwacht ik niet een upgrade binnen de tijd dat een b560 nog actueel is gaat komen.
Wellicht niet, maar met het juiste moederbord hou je de optie wel open om er later een 11700 op te zetten.

• Interceptor101
Genoeg te overdenken dus!
Maar wat bedoel je precies met "cpu-limited"? Ik speel een paar vaste spellen voornamelijk en als het precies bij die paar zo is, dan moet ik daar natuurlijk nog wat extra rekening mee houden.

Overigens; ik meende een leuke site gevonden te hebben, leuke prijzen, maar terwijl ik in mijn winkelwagentje ben: FLOEP, prijs van het geheugen een tientje omhoog!
Pffff, dat komt op mij wel heel erg raar over. Uit principe bestel ik er ook niet meer; op naar de volgende! :)

• Interceptor101
Goed, dan maar bij een wat bekendere, rond Rotterdam gekeken.
Onderstaande is mijn winkelmandje op het moment.
Het moederbord wat ik uitgekozen heb, geeft op de site aan dat er sneller geheugen op kan dan die 2666Mhz maar in de compatibiliteitslijst, komt bijna geen enkel geheugen voor wat ik op de site van de verkoper vind......

Dus maar "gewoon 2666" genomen, komt ook niet op de lijst voor, maar dat zal toch wel moeten werken zou je zeggen?
Zie ik soms iets over het hoofd?
Leek mij een "okee lijstje", maar als de experts op- of aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat toch wel heel erg graag! ;)

Intel® Core i5-11400F, 2,6 GHz (4,4 GHz Turbo Boost) socket 1200 processor "Rocket Lake"
€ 179,00

ASRock H510M-HVS, socket 1200 moederbord RAID, Gb-LAN, Sound, µATX
€ 66,00

Corsair 16 GB DDR4-2666 Kit werkgeheugen Zwart, CMK16GX4M2A2666C16, Vengeance LPX, XMP
€ 67,90

• mitsumark
Op de memory qvl (rocket lake) staan vele setjes die op 3200 draaien, zou ik toch overwegen omdat dat niks extra kost.
https://www.asrock.com/mb...M-HVS/index.asp#MemoryRKL
Anders een random 3200c16 setje, zal wel loslopen.

Eventueel nog een koelertje van een paar tientjes, de stock koeler maakt herrie en koelt niet geweldig, al maakt dat voor de performance niet uit.
https://tweakers.net/proc...zKTU30TK5SsTOC8TKBqI4NaAA
De 11400 verbruikt namelijk 2x zoveel als de 10400.

[ Voor 36% gewijzigd door mitsumark op 02-11-2021 17:25 ]

• Interceptor101
Precies, dat lijstje ja. Maar wat daarop staat, heb ik (bijna) allemaal gecrosschecked met wat die verkoopsite heeft, maar nog niets gevonden......vandaar.

Maar moet ik ergens op letten; XMP (2.0?) ecc, buffered en dat soort zaken?
Daar heb ik mezelf vaker in getracht te verdiepen, maar dat is een dingetje wat niet valt bij mij blijkbaar.

Goede tip van de koeler; ga ik ook gelijk naar kijken!

Bedankt!

• Interceptor101
Ahh, ik loop nu wel een beetje vast moet ik zeggen.......
Toevallig liep ik tegen dit testje aan: https://www.techspot.com/bestof/intel-b560-motherboards/#

Zoals ik het opmaak, loopt't zo'n 11400 zelfs met de power "unlocked" maar gemiddeld 3300Mhz ipv 4400.
Dat vind ik wel zonde!
Verder gekeken, maar zo'n test voor andere chipsets zijn er dus niet.
Ook neem ik aan dat je vast niet naar een lagere chipset hoeft te gaan kijken; dat zal niet beter zijn.
Wel iets gevonden voor een Z590, maar zelfs de goedkopere borden daarvan (en dan ook weer Asrock) laten de processor niet op volle snelheid toe.

Ik bedoel.....WTF? Kan je met een dergelijke processor dan geen goed bord krijgen wat hem ook echt volop laat lopen zonder minstens 200 euro af te klappen?

Jah, dan wordt het nog duur........

• mitsumark
Ik denk dat je dat verkeerd leest.
Alleen met power limit aan staat de TDP op 65W volgens Intel spec, en dan worden de prestaties (na x tijd) extreem geknepen (richting 3GHz).
Power limit uit en dan boost elk bord wel naar 4+Ghz, alleen ook met een "dubbel" verbruik en op sommige bordjes dus erg hoge VRM temperaturen.
Dit is overigens wel met langdurige belasting op alle cores, dus worst case scenario.

Je hoeft dus zeker geen 200 euro uit te geven, maar neem wel een degelijk bord (niet de allergoedkoopste) en je moet eventueel zelf de power limit uitschakelen/verhogen.
Volgens hun is de best buy deze: https://tweakers.net/pric.../?keyword=B560M+Aorus+Pro (daar draait ook een i9 op)
Goed alternatief: https://tweakers.net/pric...sus+TUF+Gaming+B560M-Plus
Ook prima, met iets hogere VRM temperaturen (op de high0end processors): https://tweakers.net/pric...keyword=MSI+B560M+Bazooka

Echter volgens mij zijn die allemaal zelfs al overkill voor de 11400, je kunt prima toe met elk bord behalve de Asus Prime :)
Volgens dezelfde link is de goedkoopste die nog acceptabel is deze: https://tweakers.net/pric...en/?keyword=B560M+Pro-VDH of deze: https://tweakers.net/pric...?keyword=Asrock+B560+Pro4
Lijkt me een prima uitgangspunt.
Imo kun je zelfs uit de voeten met de bordjes die met de 11400 rond de 80 graden zitten.

[ Voor 41% gewijzigd door mitsumark op 04-11-2021 12:46 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: ASRock B560M PRO4 is een prima bordje voor je wensen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Interceptor101
Bedankt, het was laat dus ik zal het wel verkeerd gelezen hebben inderdaad; ik ga het nog eens doen :)

Wat ik gisteravond aan het zoeken was, was eenzelfde lijstje van H510 (want; goedkoper) waarvan er ene op volle kracht zou kunnen draaien.
Maar ook van de Z590 bijvoorbeeld met de gedachte; als ik dan toch goed over de 100 euro uit ga geven, misschien maar gelijk dan eentje die nóg beter is.

Dus op die twee gedachtes hink ik.
Ook met in het achterhoofd; "zouden juist de B560 bordjes zo slecht zijn en de rest (ook de minderen) dan weer niet?"

Ik ga mezelf dus nog wat verdiepen, stuk nog eens lezen en de links van jullie bekijken, top, bedankt!

• mitsumark
De chipset (H510/B560/Z590) zegt in principe niks over de VRM kwaliteit.
Al is het wel zo dat bij een bord met een uitgebreidere chipset vaak minder bespaard wordt op stroomtoevoer.
Een aardige indicatie is het aantal blokjes rondom de Socket en de aanwezigheid van een koelblok.

H510 is de instapper en zal dan ook doorgaans slechter zijn dan B560, al zijn er vast ook goede te vinden.

Z590 zal sowieso wel altijd uitgaan van 125W processors (en overklokken), dus de kans dat je daar slechte VRM's tegenkomt is niet zo heel groot, maar ook niet uitgesloten!
Deze chipset heeft eigenlijk ook alleen meerwaarde bij een -k processor en overklokken, anders de meerprijs niet waard.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 04-11-2021 13:58 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:16

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik mis iets in je lijstje. Aangezien je er met geen woord over rept in je posts, neem ik ff voor het gemak aan dat je PSU net zo oud is als je huidige CPU/mobo. Zou m.i. geen overbodige luxe zijn om die ook te vervangen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Interceptor101
Duidelijk van die chipset zo, top!
Die blokjes; zijn dat de vierkante blokjes links van de socket als je het bord van voren aanschouwd? Of die ronde torentjes daar tussen nog?

Ondertussen zit ik dan alweer op bijna 360 euro......wordt toch nog een duurder grapje dan ik in eerste instantie dacht.
De prijs van het moederbord zit dan ook ineens weer dicht tegen een H570 aan; als ik het zo begrijp (zag een staatje laatst) is dat weer een snellere dan een B560; iets met meer banen dit en nogwat.......sorry, dat onthoud ik dus blijkbaar niet en kan het nu zo niet terug vinden.

Ik begon de rit met 263 euro; toen was het nog leuk ;)

De voeding; dat is een goeie!
Toevallig heb ik die een jaar of vijf terug gekregen bij de GTX 680 die ik toen kocht. Ik kan hem zo niet niet aangezien de kast ingebouwd staat, maar de 680 was een behoorlijke verbruiker en daar kon hij zeer goed mee overweg.
Ik meen dat hij rond de 700W zat, als niet er overheen en een A-merk was (Coolermaster?)
Maar daar zal ik toch nog even naar kijken voor de zekerheid.

• mitsumark
Waarom ga je anders niet weer terug naar de 10400F met een goedkoper bordje?
Dat gaat echt prima voldoen komende jaren.

H570 is niks sneller, je kunt er alleen meer op aansluiten.
Misschien in het kort: YouTube: How to Choose a Motherboard for Intel 11th Gen i5, i7, i9 [Z590 vs B...
(niet perfect, maar wel lekker kort filmpje)

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 04-11-2021 21:08 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Interceptor101 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:43:
Die blokjes; zijn dat de vierkante blokjes links van de socket als je het bord van voren aanschouwd? Of die ronde torentjes daar tussen nog?

Ondertussen zit ik dan alweer op bijna 360 euro......wordt toch nog een duurder grapje dan ik in eerste instantie dacht.
De prijs van het moederbord zit dan ook ineens weer dicht tegen een H570 aan; als ik het zo begrijp (zag een staatje laatst) is dat weer een snellere dan een B560; iets met meer banen dit en nogwat.......sorry, dat onthoud ik dus blijkbaar niet en kan het nu zo niet terug vinden.

Toevallig heb ik die een jaar of vijf terug gekregen bij de GTX 680 die ik toen kocht. Ik kan hem zo niet niet aangezien de kast ingebouwd staat, maar de 680 was een behoorlijke verbruiker en daar kon hij zeer goed mee overweg.
Ik meen dat hij rond de 700W zat, als niet er overheen en een A-merk was (Coolermaster?)
700 watt lijkt me al oud. En merk zegt niets over de kwaliteit van een voeding.
CM heeft niet veel goede voedingen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Interceptor101
Bedankt, leuk kijkvoer!

Tja, terug gaan......ik heb me nu lekker lopen maken en dan is het erg moeilijk om terug te stappen. Hoewel ik erop vooruit ga hoe dan ook; dat "kan" ik gewoon niet ;)
Daarbij; ik heb me wel bedacht om bij "de grote webshops" te gaan kijken; daar waar ik eerst keek (ook wel vrij groot of in ieder geval erg aanwezig) las ik toch heel veel slechte reviews van mensen die meerdere dingen kochten en één ding niet aanwezig was, dat de hele bestelling gewoon maanden lang op zich liet wachten.
Géén telefoonnummer op de site oid.
Dus, ik kijk bij één van de grote waar je ook gewoon terecht kan en daar staat niet eens meer een 10400 bij!
Hoe dan ook; het is overal erg slecht met vooral processors en moederborden; heel veel is "niet leverbaar".

Kijk je daar en je vind wél wat, ben je voor een 10400 met 2666Mhz en een goedkoop mobo, ook gewoon een goede 300 euro kwijt; dan heeft het niet zoveel nut meer.

• Interceptor101
Hackus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:22:
[...]

700 watt lijkt me al oud. En merk zegt niets over de kwaliteit van een voeding.
CM heeft niet veel goede voedingen.
Binnenkort als mijn rug het toelaat, zal ik er eens onder duiken en de kast tevoorschijn halen; nu ben ik ook wel benieuwd :)

• mitsumark
Interceptor101 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:23:
Tja, terug gaan......ik heb me nu lekker lopen maken en dan is het erg moeilijk om terug te stappen. Hoewel ik erop vooruit ga hoe dan ook; dat "kan" ik gewoon niet ;)
Misschien moeten we dan ook eens in meer detail kijken welke games je precies speelt, op welke instellingen, welke performance je daarbij haalt en of je processor al op 100% draait (1 of all 4 de cores).

Is singlecore het belangrijkst (en dat is vaak zo met racegames) dan heeft de 11400 wel echt meerwaarde.
Is multicore het belangrijkst (indien "alle" cores gebruikt worden) dan is de 10400 eigenlijk een net zo grote stap voorwaarts.

Singlecore:
3570 --> 10400 +25%
3570 --> 11400 + 60%
10400 --> 11400 + 30%

Multicore:
3570 --> 10400 + 150%
3570 --> 11400 + 200%
10400 --> 11400 + 15%

• Interceptor101
Dat is wel een goed idee!
Het begon met rFactor 2 maar dat spel weet zelf niet zo goed hoeveel cores het nou wil gebruiken: dat verschilt blijkbaar per build en lijkt per dag anders te zijn; die vergeet ik dus maar even. (Speel het ook amper meer)

Verder eigenlijk "van alles":
- PC2
- ACC
- F1 2020/21
- Raceroom

En nog wat meer die ik niet vaak speel.
Bij al deze games zie ik in Afterburner, dat ze eigenlijk allemaal de cores lijken te gebruiken. Die zijn dan echter wel hoog, maar niet "maxed out".

Echter; bij de F1 spellen heb ik er weinig last van, maar sommige spellen willen wel wat haperen (ACC vooral) en resolutie terug zetten of laag in ieder geval, heeft dan geen nut; dan moet ik echt AI weg gaan halen.
ACC speel ik tegen 10 AI anders is het geen doen.
PC2 heb ik vanmiddag toevallig even op 30 AI gezet (spel is zelf niet zo zwaar) en die begon toch behoorlijk te haperen; alsof er een update op de achtergrond bezig was.

Toen heb ik echter weer niet gelet op hoe zwaar de processor belast was.......
Erg veel wordt het systeem (of in ieder geval de GPU) niet belast omdat ik altijd V-sync aan heb en de fps op 75 wordt afgekapt.

• Interceptor101
Oeps, dat doe ik eigenlijk niet goed dus; je vroeg ook op welke stand ik speel enzo he?
Ik was zo bezig met hoe ver die processor belast werd dat ik even moest kijken; heb even aangezet en bekeken.
Het is een Ultrawide monitor 34 inch met een resolutie van 25xx bij 1080 op 75Hz.

Alle spellen draai ik op voluit; ultra, alles aan enzovoorts.
De videokaart geeft -met V-sync aan dan- geen problemen, die kan het goed aan.
Die heb ik ook even uitgezet om te zien wat de processor zou doen dan (overigens loopt de kaart dan tegen zijn powerlimit aan maar doet toch zo'n 90 tot 115 fps)
Plaatjes erbij van met- en zonder v-sync; de hoogste lijnen van de processor zijn dus degenen zonder v-sync.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3i1IXR0K3aQeCYQ-Uywz1ep7dg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Pv7Y8hC0GoOdXhcxAmdFc1A.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFcMgpUetDWERiAw0ixUEpDCQ58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zr3pD5RzGq7hk8CQ54YxNTzH.jpg?f=user_large

• Interceptor101
Nu ook nog een benchmark gedraaid met F1 2020, wederom met v-sync aan en uit.
Met uit heeft de GPU het ook wel wat zwaarder, maar loopt bij dit spel dan niet tegen een limiet aan; core clock blijft netjes op 1987 en power op 80%.
De processor heeft het echter wel zwaarder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdJB_KQlO9FUISlSRgbd2WU8Je4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vsgkDN3zWFhMSk8MYQEkz84f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96w5hlVlEWUdp3k5884RX6hp800=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G5HW2D1W5rmyw3rFVM2zguxr.jpg?f=user_large

• mitsumark
Interceptor101 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:57:
Oeps, dat doe ik eigenlijk niet goed dus; je vroeg ook op welke stand ik speel enzo he?
Ik was zo bezig met hoe ver die processor belast werd dat ik even moest kijken; heb even aangezet en bekeken.
Het is een Ultrawide monitor 34 inch met een resolutie van 25xx bij 1080 op 75Hz.

Alle spellen draai ik op voluit; ultra, alles aan enzovoorts.
De videokaart geeft -met V-sync aan dan- geen problemen, die kan het goed aan.
Die heb ik ook even uitgezet om te zien wat de processor zou doen dan (overigens loopt de kaart dan tegen zijn powerlimit aan maar doet toch zo'n 90 tot 115 fps)
Plaatjes erbij van met- en zonder v-sync; de hoogste lijnen van de processor zijn dus degenen zonder v-sync.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op basis van deze plaatjes zou ik zeggen dat je huidige processor voldoende is.
Met V-sync aan worden alle cores evenredig belast, maar niet tegen de max aan.
V-sync uit is een ander verhaal, dan heb je een vrij duidelijke processor bottleneck.
Maar deze grafiekjes zijn van een game/situatie waarbij je geen stotters/problemen hebt?

Edit: je onderste plaatjes lijk je in beide gevallen tegen een CPU bottleneck aan te lopen, maar F1 draait wel goed?

Extra AI is volgens mij singlethreaded werk, als dat je grootste probleem is zou ik inderdaad naar de beste singlecore kijken, dus liever een Intel 11th gen, 12th gen of AMD 5000.

https://www.racedepartmen.../acc-ai-cpu-usage.206366/
Thing is with AC and ACC.. As soon as you throw more than 10 AI cars in the mix, no cpu on the planet can run "high" fps.
My overclocked 10600k at all cores at 4.9 GHz drops below 80 fps at race starts, no matter what I do..
ACC uses 2-4 cores. Simplified.

Je zou haast denken dat dan een 10105F van 85 euro al net zo goed is als de 10400F.
Echter, liever wil je nog wat betere singlecore.
Je zou nog een oldscool 9600kf kunnen pakken en overklokken...

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 05-11-2021 13:27 ]

• Interceptor101
Ah, dat is eigenlijk wel goed nieuws!
In principe speel ik altijd met V-sync aan; ook al heb ik 200fps, het is nooit constant als je een paar bomen langs komt, gebouwen of andere auto en die veranderingen van 200 naar 185 en terug, heb ik last van.

Juist F1 loopt prima :) Raar toch?
Maar inderdaad, bij de plaatjes had ik geen rare problemen. Bij de eerste set wel wat omdat ik expres 30 AI toegevoegd had om te laten zien hoe de belasting dan is en bij F1 heb je geen keuze hoeveel AI in de benchmark. Maar die had ik ook op zwaar gezet; regen aan enzo ook nog eens.

Opzich zou dat de reden dan moeten zijn; meer AI in kunnen zetten en ACC dan maar helemaal vergeten; dat komt nooit goed lopend ;)
Meer AI dus en grafisch is al goed, fps tot 75 ook.

Ik wordt er trouwens wel een beetje moe van; geen van de "grote handelaren" leveren echt processors; 10105f keek ik; niet te krijgen, beetje leuke Ryzen ook niet echt.
Een 9600kf nieuw nog duurder dan een 11400........

Ik hoopte ook een beetje op wat tweedehands te kunnen komen, maar het is er niet, of belachelijk duur.
Op deze site in de te koop sectie alleen al: een i5 10400f met 16Gb en een B460 mobo: 400 euro!
Pff, dat ben ik nog lang(!)) niet kwijt voor een 11400f met een B560 mobo en 16Gb 3200Mhz!
Dat geeft wel een beetje de staat van tweedehands spullen aan helaas; vrij duur en op MP alleen maar handelaren.

Om het toch wat leuk te houden, zou ik eigenlijk dan toch op het moederbord willen bezuinigen en dan maar hopen op een H410 of 510 die dan toch de processor volop laat lopen.
Het rottige daarvan is; daar zijn niet zulke testen van.
Dan zou ik op net over de 300 euro uitkomen met toch een 11400; beter dus voor meer AI.

Top info, bedankt!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:47
[b]Interceptor101 in "Verschillen in moederborden; prijs/prestatieverhouding?"Interceptor101 schreef op donderdag 4 november 2021 @

Echter; bij de F1 spellen heb ik er weinig last van, maar sommige spellen willen wel wat haperen (ACC vooral) en resolutie terug zetten of laag in ieder geval, heeft dan geen nut; dan moet ik echt AI weg gaan halen.
ACC speel ik tegen 10 AI anders is het geen doen.
PC2 heb ik vanmiddag toevallig even op 30 AI gezet (spel is zelf niet zo zwaar) en die begon toch behoorlijk te haperen; alsof er een update op de achtergrond bezig was.

Toen heb ik echter weer niet gelet op hoe zwaar de processor belast was.......
Erg veel wordt het systeem (of in ieder geval de GPU) niet belast omdt ik altijd V-sync aan heb en de fps op 75 wordt afgekapt.
ACC is een heavy game om te runnen... heb zelf een R5 3600 en een RX570 ( i know niet de beste setup, maar run de game maar op 40/50fps med settings) terwijl een AC op max settings 70-100 fps haalt... f1 2020/2021 daarintegen haal ik gemiddeld 60/65 fps

• Interceptor101
Okee, nog wat testen gedaan met ACC nu.
Met V-sync aan en alles op max/ultra, zo hoog als het maar gaat.
Normaal houden zowel GPU als CPU het redelijk bij al heeft de CPU meer moeite dan de GPU.
Dit is dus met 75 fps, de normale 25xx x 1080 resolutie én.....zoals ik dit spel wel moet spelen; met 9 AI.

Zet ik er echter 30 AI in; GPU tot de max, videokaart geen last. (Gem 40 fps)
Terug naar 9 AI, maar wel die ene instelling dat je de resolutie nog eens procentueel kan verhogen of verlagen.
Stel ik hem in op 200% wat natuurlijk belachelijk is, dan zit de GPU max en heeft de CPU weer niet zoveel last.
Fps is dan rond de 30.

Die 200% resolutie is absurt en gebruik ik niet; ik neem gewoon de resolutie van mijn monitor en twee keer zoveel doet natuurlijk niets.

Maar afgaande op dit; inderdaad zeg je dus dat de AI toevoegen een CPU dingetje is.
De GPU is voldoende lijkt mij; hoger kan ik de settings niet zetten.

Owja; nog wel even naar de voeding gekeken; dat is dus een OCZ van 600 Watt.

• mitsumark
10105F en 9600KF zijn toch goed verkrijgbaar?
pricewatch: Intel Core i3-10105F Boxed
pricewatch: Intel Core i5-9600KF Boxed (SRFAD)

Anyway, ik zou het dan zo doen: 348 bij alternate.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenASRock B560M PRO4€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 338,80

Edit: OCZ waren doorgaans geen hoogvliegers, al zat er af en toe een aardig type bij.
Welke is het precies en hou oud is die? Ik gok 2012-2013 gezien die bij een 680 kwam? Al gauw 8+ jaar en dan is die echt aan vervanging toe.
(los van de compatibiliteit met een nieuw systeem, die is ook niet geweldig)

Met deze kom je weer op 400 euro (maar dan niet bij alternate).
pricewatch: Fractal Design Ion Gold 550W

En eigenlijk zou ik er nog een koelertje bij adviseren van 2-3 tientjes :X

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 05-11-2021 16:48 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:20
[b]Interceptor101 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:20:
Het moederbord is niet de allergoedkoopste (bij twee euro, haha) maar heeft wel een M.2 voor als ik nog eens wat zou willen. Hoewel; elk spel gaat toch eerst met steam verbinden, Steam heeft altijd een update die hij eerst moet doen.......dus echt snelheid is ook onzin.
Je lijkt de laadtijden in de games zelf te vergeten, als de game eenmaal open is, is er alsnog wel wat IO naar de opslag, snellere SSD's zijn geen onzin. Maar voor velen is een SATA SSD wel genoeg. Ik zou alleen geen moederbord meer kopen dat geen M.2 PCIe slot heeft, de meerprijs is heel klein.
Interceptor101 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:43:
VRM is de combinatie van die blokjes (inductor), de torentjes (capaciteiten) en de MOSFETs (zwarte iCs er achter). Bij een goed moederbord zitten er meestal koelblokken op de MOSFETs. Er is nog kwaliteitsverschil tussen specifieke componenten, maar als er heel weinig VRM componenten te zien zijn en ook geen koelblok, ga er dan vanuit dat dat moederbord niet veel stroom kan leveren.
Zo gaat er voor elke 10 euro die je meer besteedt wel iets leuks zijn dat je meer kunt hebben. Het is zaak om je budget te bepalen en dan het best mogelijke voor dat budget te vinden. B560 biedt normaal gezien alles wat jij nodig hebt en het gaat je geen snelheid opleveren naar betere chipsets te kijken, tenzij je ook naar duurdere CPU's gaat kijken.

Volgens mij zitten we nu met moederbord van +- €100, CPU van €145 en geheugen van +-€60 toch aan die €300 die je voor ogen had.

GTX 680 verbruikte maar iets meer dan je GTX 1080 nu en bovendien zijn videokaarten in de tussentijd agressiever geworden in het boosten van de kloksnelheid. Gemiddeld is die GTX 1080 dus wel wat zuiniger, maar de stroompieken die die trekt, zullen wel een stukje boven die van de GTX 680 zijn. Al zal het niet x2 zijn. Maar als we er van uitgaan dat je huidige voeding zo oud is als je vorige videokaart, dan is die tegen de 10 jaar oud en is het waarschijnlijk wel tijd voor een nieuwe, tenzij het echt een topmodel was.

Met een nieuwe voeding gaat je PC ook zuiniger kunnen zijn in idle, helaas is het wel weer een behoorlijke kost, dat zou het wel echt onmogelijk maken je budget aan te houden.

• mitsumark
Terug naar 260 euro ;)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105F Boxed€ 84,90€ 84,90
1MoederbordenASRock H510M-HVS R2.0€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 59,90€ 59,90
1VoedingenFractal Design Ion Gold 550W€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 259,60
https://cpu.userbenchmark...-i3-10105F/m793vsm1482345

• Interceptor101
Goede punten en genoeg te overdenken, top!

Wat betreft die verkrijgbaarheid; ik kijk dan voornamelijk bij Alternate en Azerty.
Megekko is die webshop die ik bedoelde; niet afsturen omdat één ding niet voorradig is en zoals ik het gelezen heb, is dat het verdienmodel bijna.
Het is ook al raar dat de twee eerstgenoemden het niet hebben, en M wél.......
Daar ben ik dus wat huiverig voor, zeker als ik ze niet kan bereiken.

Maar goed; voeding dus ook.
Hij staat weer weg gebouwd.......type heb ik niet op gelet, sorry. (Lekker stom, weet ik)

Wel een moederbord met M.2 dus; doen we!
Ik zag al "Hyper" en "Ultra" en dat soort termen voorbij komen, maar nergens is eigenlijk gespecificeerd welke schijf in een "normale" (Gen 3 is dat meen ik, of 3X juist) aansluiting kan.
Wel dat je de allersnelsten (7500 lees) op een Hyper moet aansluiten.
Ook nog wat leeswerk te verrichten dus :)
Pagina: 1