Houten voordeur isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:26
Hoihoi,

Wie heeft ideeën voor, of (liefst nog) ervaring met het isoleren van een authentieke houten voordeur? Tochtstrips etc hebben we al geplaatst, maar onze indruk is dat ook door de deur zelf aardig wat kou binnen komt.

Beschermd stadsgezicht, dus deur vervangen door geisoleerd kunststof exemplaar is geen optie.

We denken nu aan het plaatsen van isolatieplaat aan de binnenzijde, maar is dat idd een goed plan (zo ja met welke plaat), of kunnen we beter aan wat anders denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lijkt me bijzonder lelijk om een isolatieplaat aan de binnenkant te bevestigen. Hoe wil je dat mooi afwerken? Vraag me ook zeer af hoeveel nut het heeft, maar ik ben niet slim genoeg om daar een berekening op los te laten ;)

Wellicht iets met een dik gordijn anders? Dat werd vroeger veel toegepast en zie je nu ook nog wel bij kroegen. Voordeel is ook nog dat je het in de warme maanden weg kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Heb je al eens gekeken, gemeten of gevoeld waar de meeste kou en/of tocht doorheen komt? Zonder dat te doen, wordt het maar een beetje blind isoleren.
sOid schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:16:
Lijkt me bijzonder lelijk om een isolatieplaat aan de binnenkant te bevestigen. Hoe wil je dat mooi afwerken?
Waarom zou een isolatieplaat 'bijzonder lelijk' zijn? Een isolatieplaat kan je prima achter iets anders wegwerken en bijvoorbeeld dezelfde kleur verven als de rest van de deur, waardoor het weinig opvalt.
Wellicht iets met een dik gordijn anders? Dat werd vroeger veel toegepast en zie je nu ook nog wel bij kroegen. Voordeel is ook nog dat je het in de warme maanden weg kan halen.
Isolatie werkt twee kanten op (al dan niet altijd even goed), in de winter houdt het kou buiten, in de zomer hitte buiten :P

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 31-10-2021 16:22 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
De vraag is waar de koude lucht doorheen komt. Rondom tochtstrips geplaats? Sluiten deze wel strak aan, soms is een deur van 80 jaar oud gewoon krom. :P Als de kou door de deur heen komt zou je isolatieplaat kunnen monteren, door zowel deur, kozijn als scharnieren aan de nieuwe dikte aan te passen kan het bijzonder netjes weggewerkt worden. Je zit dan wel met een halve kluisdeur als die open gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
sOid schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:16:
Lijkt me bijzonder lelijk om een isolatieplaat aan de binnenkant te bevestigen. Hoe wil je dat mooi afwerken? Vraag me ook zeer af hoeveel nut het heeft, maar ik ben niet slim genoeg om daar een berekening op los te laten ;)

Dik gordijn hangt er al voor.

Dat het lelijk wordt, maakt daarom ook minder uit. Sowieso zit nu aan de binnenzijde al een dunne brandwerende plaat die ook geen schoonheidsprijs verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Hahn schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:20:
Heb je al eens gekeken, gemeten of gevoeld waar de meeste kou en/of tocht doorheen komt? Zonder dat te doen, wordt het maar een beetje blind isoleren.

[...]

Waarom zou een isolatieplaat 'bijzonder lelijk' zijn? Een isolatieplaat kan je prima achter iets anders wegwerken en bijvoorbeeld dezelfde kleur verven als de rest van de deur, waardoor het weinig opvalt.

[...]

Isolatie werkt twee kanten op (al dan niet altijd even goed), in de winter houdt het kou buiten, in de zomer hitte buiten :P
De kou komt door nog steeds een beetje door de kieren, maar zeker ook door het hout zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Eerst bepalen waar het probleem zit. Ik acht de kans op tocht vele malen hoger dan verlies door het hout.

Meet anders met een IR thermometer de deur, de overgang van deur naar kozijn, de brievenbus, de dorpel, etc. Bij het koudste punt verlies je het meest.

Tocht kun je ook bepalen door een stukje folie van een boterhamzakje aan een sateprikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
jadjong schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:21:
De vraag is waar de koude lucht doorheen komt. Rondom tochtstrips geplaats? Sluiten deze wel strak aan, soms is een deur van 80 jaar oud gewoon krom. :P Als de kou door de deur heen komt zou je isolatieplaat kunnen monteren, door zowel deur, kozijn als scharnieren aan de nieuwe dikte aan te passen kan het bijzonder netjes weggewerkt worden. Je zit dan wel met een halve kluisdeur als die open gaat. :P
Tochtstrips geplaatst, zie OP. Sluiten goed aan.

We denken idd aan isolatieplaat, maar geen verstand van verder. Liefst natuurlijk een vrij dunne met max isolatiewaarde, maar welke soort/merk?

Waarom moet je deur, kozijn en scharnieren aan de nieuwe dikte aanpassen? En hoe doe je dat dan, hoe zit het eruit? *Hier spreekt een leek op het gebied van hang- en sluitwerk *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Rukapul schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:25:
Eerst bepalen waar het probleem zit. Ik acht de kans op tocht vele malen hoger dan verlies door het hout.

Meet anders met een IR thermometer de deur, de overgang van deur naar kozijn, de brievenbus, de dorpel, etc. Bij het koudste punt verlies je het meest.

Tocht kun je ook bepalen door een stukje folie van een boterhamzakje aan een sateprikker.
gedaan, het is echt het hout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:20:

[...]

Heb het niet specifiek over de kleur eigenlijk. Krijg er een beetje een kluisdeurgevoel bij met zo'n isolatieplaat erachter.
[...]

Ja ja dat besef ik uiteraard! Maar het gaat in deze specifieke casus over kou buiten houden (/warmte binnen) en niet andersom. Daaruit concludeer ik dat er in de zomer met warm weer geen probleem is :P

@Purk80 Heb je een fotootje anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52

Tazzios

..

xpsplaat tegen de binnenkant lijmen?

https://www.gamma.nl/asso...0x2-cm-10-stuks/p/B133543

stappen:
- deurdicht doen.
- aan de binnen kant erop lijmen, met een klein beetje ruimte aan de zijkanten.
- klaar :Y)

Mocht het werken kun je er later misschien een leuk motiefje er op wrappen.

[ Voor 45% gewijzigd door Tazzios op 31-10-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
Purk80 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:26:
[...]

Waarom moet je deur, kozijn en scharnieren aan de nieuwe dikte aanpassen? En hoe doe je dat dan, hoe zit het eruit? *Hier spreekt een leek op het gebied van hang- en sluitwerk *
Een deur is iets van 40mm dik en het kozijn waar de deur in valt ook. Als je daar 30mm isolatie op plaatst, met nog een stukje extra hout voor de afwerking is de deur opeens 2x zo dik. Ik vind dat lelijk en zou het kozijn ook dikker/dieper maken zodat deur en kozijn weer vlak zijn ten opzichte van elkaar. Scharnieren moet je dan verplaatsen omdat die altijd op de rand zitten, de originele rand van de deur is nu het midden geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
(jarig!)
Purk80 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:08:
Beschermd stadsgezicht, dus deur vervangen door geisoleerd kunststof exemplaar is geen optie.
Er zijn heel veel opties voor geïsoleerde deuren met hout aan de buitenkant.
Van buiten zie je het verschil niet met een massief houten deur, dus prima voor het beschermd stadsgezicht.

Alleen voor de gasbesparing hoef je het niet te doen. Een geïsoleerde voordeur van hout kost al snel €1000.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05:35
http://www.olino.org/blog...r-buiten-ook-voor-warmte/

Mijn deur naar het platte dak in de slaapkamer heb ik geïsoleerd met 5cm EPS. Ik heb een kader gemaakt van panlatten en dit afgedekt met berken multiplex. Het is nu niet direct dat je zegt wauw, wat mooi, maar het werkt. De koude afstraling is nu een stuk minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUrOHRrY4M71noDnD3PO8CqZYug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeUsgCyO6hRAYHheYbw6tOi9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:32
Wat is er mis met een dik overgordijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Signor Doekie schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:49:
http://www.olino.org/blog...r-buiten-ook-voor-warmte/

Mijn deur naar het platte dak in de slaapkamer heb ik geïsoleerd met 5cm EPS. Ik heb een kader gemaakt van panlatten en dit afgedekt met berken multiplex. Het is nu niet direct dat je zegt wauw, wat mooi, maar het werkt. De koude afstraling is nu een stuk minder.
[Afbeelding]
EPS isoleert ca 5x beter dan hout. Elke cm EPS draagt dus al significant bij tov de houten deur. PIR nog wat beter. Er zin ook speciale materialen die nog veel beter isoleren per mm materiaal, maar daarvan lopen de kosten rap op.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-11-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Purk80 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

De kou komt door nog steeds een beetje door de kieren, maar zeker ook door het hout zelf.
Dan moet je toch echt eerst je kieren aanpakken.
Bij iemand een Flir lenen, of even laten komen, die zal je vertellen dat je kieren en je brievenbus het meest kou doorlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1990!
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-07-2022
65% isoleren van de deur met Rd0,4 is genoeg.
op de isolatie hardhoutmultiplex schroeven en afwerken met hardhouten latten.

https://ph-bouwadvies.nl/...jnen-in-bouwbesluit-2012/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max W
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-12-2022
Hallo,

Vraag over isolatie houten voordeur.
Mijn voordeur is niet massief maar heeft teee holle vlakken aan de binnenzijde. (60x70x2 ong)
Ik had ze provisorisch opgevuld met isolatiemateriaal (piepschuim) als test, maar na 1 dag onstaat er al veel vocht tussen plaat en voordeur. (echt druppels)
Als ik nu over die isolatie nog n hardhouten plaat bevestig en afkit, onstaat er dan geen vocht ?
Bvd Max

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaprJU9w7H164OjudTytzjWziUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoiMh7YBqU1l2UIL4tnUW0JO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:56

hneel

denkt er het zijne van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOJgfUHJ7zbQ-8BmAqH69x4fpcc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y4YMa382DEUV9K3QNC4p4tCM.jpg?f=user_large

Ik denk dat het bij ons toch ook wel de deuren zelf zijn. Ze voelen nu aan de binnenkant ook best koud aan.
Tocht voel ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:32
Max W schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:30:
Hallo,

Mijn voordeur is niet massief maar heeft teee holle vlakken aan de binnenzijde. (60x70x2 ong)
Ik had ze provisorisch opgevuld met isolatiemateriaal (piepschuim) als test, maar na 1 dag onstaat er al veel vocht tussen plaat en voordeur. (echt druppels)
Als ik nu over die isolatie nog n hardhouten plaat bevestig en afkit, onstaat er dan geen vocht ?
Bvd Max

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare deur ook ook een eps plaatje ingezet en daarna een plaatje multiplex overheen gezet. Niet gekeken of er vocht is, kan ook niet meer want randjes afgekit. Als dat vocht ook weer wegkan lijkt het me ook niet zo een probleem. Er komt toch ook regen op een deur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Max W schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:30:
Hallo,

Bvd Max

[Afbeelding]
Misschien te laat, maar als je zorgt dat er geen binnenlucht op de deur komt (tussen isolatie en deur) zal er ook geen condens op komen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1