Hulp bij led lamp type herkenning/verkoopadres

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-11-2021
Beste Forumleden,

Jaren geleden heb ik een (led)lamp aangeschaft die het sinds kort niet meer doet.
De lamp begon kuren te vertonen. Ging vanzelf aan en uit en reageerde niet. op de touch-knop.
Probleem.
De lokale leverancier is inmiddels failliet.
De importeur aangeschreven die mij doorverwees naar een bedrijf dat niet reageert op mijn mail.

Ik heb inmiddels zelf vastgesteld dat het niet aan de adapter ligt (getest met een werkende zelfde adapter)
Probeerde zelf het lampje zelf te vervangen, maar dat lukt niet omdat het een afwijkende model ledlamp is.
Internet levert geenoplossing. Kom het type lamp nergens tegen.

Nu ten einde raad via dit forum proberen te achterhalen wie de lamp herkent en zo ja of die iemand weet waar ik die lamp kan kopen (en ervan uitgaand dat het inderdaad aan de lamp ligt...?)

Alvast bedankt voor de medewerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1D4gG3Kdv7pcvziECugCn9RZOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MnkeBxjGng0LsFUmIrKGLBUQ.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:37
Kun je misschien een foto maken van de print waarop de tekst ook leesbaar is?

Dit is normaal waarschijnlijk geen vervangingsartikel, zoals bij veel LED armaturen met "vaste lichtbron". Ik zou er ook niet te hard op rekenen dat de lichtbron defect is, het zou net zo goed de driver kunnen zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
De tekst leesbaarder maken lukt me niet erg.
Dit is de code die erop staat: KT-060350-2835-D waarmee ik ook op internet gezocht heb.

Misschien is het ook wel niet de led, maar de driver schrijf je.
Klink aannemelijk omdat hij begon met onregelmatig branden.
Maar als dat zo is, waar vind ik de driver?
Misschien kun je me daar bij helpen?

Ik vind het vooralsnog zonde de lamp zomaar af te schrijven (€ 229) en blijf op zoek naar een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Op wat voor voltage werkt de ledlamp zelf ( rode/zwarte draad ), als dat 12V is dan zo je een G4 LED lamp er in kunnen monteren ( http://www.leditlight.net/20watt-g4-plat-2-0-watt.html ) .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als je het gebruikte voltage weet kan je er in monteren wat je wilt, als het voltage en amperage maar binnen de norm van je adapter vallen.

De lamp zelf ziet er niet heel spannend uit, zal wel 12v zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schopje naar MME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 15:41
Het kan zijn dat de driver in dit geval op de printplaat zit waar ook de LEDs op zitten. Het is echter op de foto niet te zien. Wellicht dat een scherpere foto uitkomst biedt (ook van de achterzijde van de printplaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
Hierbij een hopelijk wat duidelijker foto(s).
De achterzijde van de plaat is blanco metaal!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIZqYyUn39p0lYL1a605UyTSZfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CZJT1zXYrYylhOjPzqikE01e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB5KvuemqBzJTSmqA4OlDHIcpDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4lKBB7QmAEX4aFXdz4QljTej.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Azj_XZ6J375btQZdeiL8kfel4s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eay5UlvhrcGNinJkHUAtAaou.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 00:00

SA007

Moderator Tweaking
Dit is een kale led aluminium print met 18 leds.
18V houdt waarschijnlijk in dat dit 3 groepen van 6 leds in serie zijn.

Dit houdt in dat de driver ergens anders zit, in de adapter of nog ergens in de lamp.
Wat staat er op de adapter? dat zou moeten aangeven of de adapter ook de led driver is (staat dan meestal een spanningsbereik op met een vaste stroom in mA, bijv 10-30V 1050mA)

De ledprint zelf ziet er eigenlijk prima uit, kapotte leds krijgen vaak een zwart puntje in het midden, en gezien het 3 rijen van 6 leds zijn is het niet heel waarschijnlijk dat de hele print het in 1x begeeft.

Edit:
Het typenummer KT-060350-2835-D spreekt stiekem boekdelen.
Waarschijnlijk staat de 0603 voor 6 serie 3 parallel, de 50 weet ik zo niet.
2835 is de maat leds, dat is een vrij normale maat voor de ledjes zelf, de KT en D geen idee :)

[ Voor 16% gewijzigd door SA007 op 01-11-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

We kijken nu naar de ledjes, maar waar is de driver?
Heb je die al eens doorgemeten?

En wat is het merk/type van de lamp zelf?

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 01-11-2021 23:20 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

HansG77 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:25:
... Ging vanzelf aan en uit en reageerde niet. op de touch-knop...
Wat was de functie van die touch-knop? Alleen aan/uit of ging de lamp dan feller of minder fel branden?

In het eerste geval is er waarschijnlijk helemaal geen sprake van een LED driver. Dan is je "adapter" een gewone 18V schakelende voeding. In het tweede geval zal het om een LED driver gaan die middels PWM een variabele uitgangsstroom heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
je kan toch meten of er spanning op die print komt daar bij die 2 zwarte draadjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/burgcEE0jNPE3snI68AWK9_EBt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wn3RfBhll45ucs8CCMCHq2tF.jpg?f=user_largeOei. Wat heb ik aangehaald.
Wat een hoop reacties voor een leek. Ik zal proberen ze te beantwoorden.

@ SA007
De driver. Zie afbeelding 1.
De adapter heb ik kunnen testen op werking omdat mijn voormalige buurvrouw tegelijk eenzelfde lamp had gekocht.
Bij haar deed mijn driver het zonder probleem.
Dus daaraan ligt het waarschijnlijk niet aan.

@teacher
Het merk van de lamp is Highlight vloerlamp Bolzano
https://www.bol.com/nl/nl...o-zwart/9200000108639659/
De driver werkt. Zie boven.
Heb trouwens keen kennis van hóe door te meten anders dan hierboven geschreven oplossing.

@Brahiewahiewa
De functie van de touch-knop is de aan/uit functie alsmede door lichte tikjes op de knop of de lamp de lichtopbrengst te regelen.

@Toerq
Helaas. Ik denk dat ik dat met mijn 220 spanningzoeker niet kan vaststellen of er spanning staat op de print.
Hoe dan wel weet ik ook niet. Ben een niet zo bedreven huis-, tuin- en keukenklusser.

Allemaal bedankt tot dusver voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HansG77 Maar waar zit de touch? Dat lijkt me namelijk alleen de adapter en de print lijkt me puur led. Ergens moet er dus nog wat zijn wat het werkelijke schakelen doet. Zeker ook omdat de voeding 24V noemt (en expliciet constant voltage) en de ledprint duidelijk 18V en het ontbreken van weerstanden duid op een constant current aansturing.

Ik neem aan dat de touch zit in de verdikking van de stam? Dan verwacht ik daar ook de driver.

PS Als je enter drukt nadat je een @mention hebt geschreven zal het systeem het werkelijk herkennen als mention en de personen op de hoogte stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 22:39

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Misschien een berichtje naar de fabrikant? Kan zelfs in het Nederlands. Misschien kunnen ze een PCB voor je regelen.

https://www.highlightverlichting.nl/contact/

Laat maar.. ik zie nu dat je dat al hebt gedaan. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Point.Flare op 02-11-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
@Septillion heb de lamp verder 'gesloopt' en daar zit inderdaad iets dat de driver zou kunen zijn. Ziet er ongeveer zo uit (foto)
Langzamerhand kom ik erachter dat ik dat zelf niet ga oplossen. Er zal gemeten moeten worden, t.w. de spanninng op de driver en op de led. Daar kom ik met mijn spanningzoeker niet uit.
Moet op zoek naar een techneut die mij kan helpen.

@Point.Flare Highlight verlichting verwijzen me naar een dealer die niet reageert. Vandaar mij noodroep op dit forum.

Iedereen hartelijkt bedankt voor het meedenken. Het was de moeite waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Up6cRxY-4Nw-92AzMagYK4o8B2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eABeyK5YiRYGeH8RfpCebuEH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ah, kijk, de verstopte driver :D Een 350mA constant current driver.

Ik welke regio van het land woon je? Anders is er misschien een mede-Tweaker in de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
Een mede Tweaker in de buurt zou een uitkomst zijn.
Ik woon in de provincie Utrecht Baarn om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Vis de driver er helemaal uit, kijk vooral hoe de drukknop aangesloten zit.
Vervang dan simpelweg de driver voor eenzelfde. Belangrijk:
15-20volt, 350mA CC dimmable

En die dimmable is dus met drukknop, die je op de driver aansluit; je zoekt dus ook "push button".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als Wageningen niet te ver weg is ben je best een avondje welkom. (Weekenden aardig vol.) Kan niets beloven maar wel de meuk apparatuur om wat te testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
@teacher Ik verwijs naar mijn eerdere reacties. Voor een expert misschien geen probleem om de driver 'simpelweg te vervangen'. Maar dat zie ik niet zitten. Zeker omdat ik nog niet weet of de driver de oorzaak is.
Ik wacht verder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ledjes gaan doorgaans niet stuk. Drivers wel. En het is een kwestie van draadjes 1 op 1 vervangen; dat moet iemand die enige handigheid heeft wel kunnen bolwerken. ;)

Maar nogmaals, vis die driver er helemaal uit, welk nummer staat daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:55:
Ledjes gaan doorgaans niet stuk.
En toch is dat niet heel ongebruikelijk.

Bij een defecte led is dat meestal goed te zien doordat er een zwart punt(je) zichtbaar is in het midden van de led. Is dit geval lijkt het echter idd op een probleem met de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
@teacher Driver eruit gehaald en nu leesbaar).
Bijgaand het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm6wBw0a0WhERjIFLhPo4cnvO4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sPUodu515LQb1APFa2vYDjkW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
De elektronica voor de touch-knop zit dus ook in die driver ingebouwd (zie contact linksonder, "touch").

Vervangen door een willekeurige 350mA driver gaat dus niet zomaar.

Maar een identieke lijkt ook gewoon te koop: https://www.amazon.nl/dim...NLED-TDC350/dp/B07FSQ3WR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
@Xander Identiek is de dimmer niet helemaal. Met name de lengte gaat een probleem geven. Is ruim 15 mm meer dan de huidige. De ruimte voor deze dimmer lis duidelijk te krap.in de bestaande behuizing. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
Ik blijf het proberen.
Nog contacht gehad met. de leverancier maar die had "het dimblokje niet in het magazijn" liggen.
Weinig medewerking van die kant terwijl Highlight zelf als USP opgeeft
Grote voorraden: door ons ruime magazijn bieden we de mogelijkheid om een grote voorraad armaturen en lichtbronnen aan te houden voor onze klanten. Hierdoor profiteren zij van onze grote voorraad posities;
Jammer maar het is niet anders.
Mijn vraag na dit alles: Is er een mogelijkheid de dimfunctie er tussenuit te halen met een ander blokje.
Desnooods met een onderbreker op het snoer. Geen stijlvolle oplossing maar dan kan ik de lamp toch nog gebruiken.
Ik vraag maar wat, want vragen staat vrij en domme vragen bestaan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Je moet eerst even vaststellen of het probleem aan de voeding, de driver of de LED ligt.

De LED verwacht ik niet, de voeding kun je heel makkelijk controleren door spanning op de uitgang te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
@Xander Aan de voeding ligt het niet. Heb ik gecontroleerd.
Het lijkt de driver te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je de touch wilt laten vallen kan je een andere constant current voeding erin zetten. Belangrijkste is dat deze 350mA moet doen. En dat dus bij +-18V uit en 24V in.

En voeding had je al met een vervanger getest of niet?

Overigens zit ik nu te denken dat vanzelf aan / uit gaan en niet reageren vooral op problemen met de touch lijken. Waar gaat de touch draad heen, specifiek deel van de lamp of het geheel? Indien geheel, zorg dat de lamp geen andere zaken raakt en eventuele voetjes moeten in orde zijn. Als het een specifiek deel is dan even checken of het daar nog goed aan zit. Ook kan het soms helpen om de stekker andersom in het stopcontact te steken.

Je zou ook de touch draad nog eens los kunnen halen van alles. En dan alleen even proberen als je die aanraakt. Andere locatie/kamer zou je ook kunnen proberen, zou ook storing kunnen zijn.

En ik zit nog even naar het plaatje te kijken, ik zie daar links zowel OUT als LED staan. Maar kan niet zien wat daarvan aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansG77
Ik kan ook niet precies zien zien hoe de draden zijn aangesloten. Er komen 5 draden uit het blokje in een streng.
1 witte, 2 rode en 2 zwarte draden
1 witte en een rode en zwarte gaan naar de touch knop en
1 zwarte en rode naar de ledlamp.

Als het eerder gemaakte aanbod nog geldt kom ik toch graag langs. Ik kom er niet meer uit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Aanbod staat nog :)

Nu ben ik ook wel benieuwd waar al die draden heen gaan :p
Pagina: 1