SSD overzetten naar nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-02 11:28

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Topicstarter
Ik heb een Lenovo Yoga 7 Slim 4800U van mei 2020. Er is vocht bij het moederbord gekomen en hij heeft daar kortsluiting gemaakt, en ik zoek een vervanger op korte termijn.

Om te voorkomen dat ik de nieuwe laptop helemaal opnieuw moet configureren (dual boot, alle programma's etc) zou ik het liefst de SSD van de oude laptop overzetten in de nieuwe. Ik zit te kijken naar de LG Gram 16 of HP Pavilion Aero 13.

Kan dat wel? Of gaat Windows dan moeilijk doen of krijg ik problemen met drivers?

Of, als ik hetzelfde model als ik nu heb zou kopen (mogelijk andere componenten?), kan dat nog steeds problemen geven?

Ik vind het niet zo'n probleem om drivers te installeren als ik m maar wel gewoon kan booten vanaf de oude SSD.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_Kite op 31-10-2021 15:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Hi, Windows 10 past zich gewoon aan en haalt de drivers zover mogelijk via Windows update, Intel of AMD maakt ook niks uit. Zeker bij Lenovo en HP worden er veelal standaard en goed ondersteunende componenten gebruikt. Het overzetten van de SSD is softwarematig dus geen probleem, check wel of je m makkelijk kunt vervangen en/of bijplaatsen in de nieuwe laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:47

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Enige waar je waarschijnlijk mee komt te zitten is de bestaande licentie en activatie van Windows 10 zélf. Ze vinden het daar bij Microsoft niet zo leuk als je een compleet ander moederbord met een volledig andere chipset / processor onder een bestaande OEM installatie gaat knutselen.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 31-10-2021 16:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mooieboot schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:00:
Hi, Windows 10 past zich gewoon aan en haalt de drivers zover mogelijk via Windows update, Intel of AMD maakt ook niks uit. Zeker bij Lenovo en HP worden er veelal standaard en goed ondersteunende componenten gebruikt. Het overzetten van de SSD is softwarematig dus geen probleem, check wel of je m makkelijk kunt vervangen en/of bijplaatsen in de nieuwe laptop
Hier zou ik niet zomaar vanuit gaan. Als het platform redelijk gelijk is bijvoorbeeld Intel > Intel of AMD > AMd dan kan het inderdaad goed gaan. Echter van AMD naar Intel kan issues opleveren (onverklaarbare of performance issues). Daarnaast geeft het meer dan eens ook problemen om van AMD naar Nvidia te switchen of andersom. De 'oude' laptop bevat een VEGA8 GPU (dit bericht tik ik op een Yoga slim 7 van begin dit jaar).

De beste optie is altyijd een schone installatie, maar je kunt het natuurlijk altijd eerst proberen. Overigens vergeet ook niet de Windows 10 licentie, het is niet gezegd dat deze geactiveerd blijft of makkelijk opnieuw te activeren is, aangezien het hier hoogstwaarschijnlijk om een oem licentie gaat. De eene keer werkt het wel (de licentie van de nieuwe laptop wordt 'op gepikt'), de andere keer moet er wat meer werk gedaan worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
Will_M schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:27:
Enige waar je waarschijnlijk mee komt te zitten is de bestaande licentie en activatie van Windows 10 zélf. Ze vinden het daar bij Microsoft niet zo leuk als je een compleet ander moederbord met een volledig andere chipset / processor onder een bestaande OEM installatie gaat knutselen.
Speelt dat probleem niet als ik de SSD in een nieuwe Yoga 7 Slim (met dezelfde opties) overzet? Of kijkt Windows naar individuele componenten/serienummers? Verder heb ik begrepen dat exacte componenten (scherm, SSD) nog weleens kunnen wisselen tussen verschillende lichtingen van 1 model...
_Dune_ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:28:
De beste optie is altyijd een schone installatie, maar je kunt het natuurlijk altijd eerst proberen.
De voornaamste reden is dat ik wil voorkomen dat ik een dag kwijt ben aan alles opnieuw instellen / installeren.

Ik neig nu toch naar het opnieuw kopen van dezelfde Yoga 7 Slim, mits dat niet hetzelfde probleem met Windows licentie gaat geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Topicstarter
Zojuist de nieuwe Yoga Slim 7 binnen gekregen - gelijk opengeschroefd, SSD gewisseld en opgestart. Windows klaagt nergens over, en dat valt me alles mee nadat ik op meerdere fora had gelezen dat zelfs als het 't zelfde model is, Windows toch zou detecteren dat het een ander moederbord betreft. Maar dat is dus niet gebeurd. Bedankt voor alle adviezen hier! :Y)
Pagina: 1