Online stemmen als alternatief ALV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-10 12:31
Hoi,

Voor een coöperatie moet een document goedgekeurd worden door de leden. De ALV, algemene ledenvergadering.
De leden oproepen voor dat ene document is niet realistisch. Daar zal (vrijwel) niemand gehoor aan geven.

Nu kan ik wil een simpele online poll gebruiken, maar dat kan niemand controleren. Tijdens een fysieke ALV kan ieder lid zich uitspreken en letterlijk de stemmen tellen als de voor- en tegenstanders bij een stemming hun vinger opsteken. Fraude is onmogelijk, de uitslag in de notulen kan iedereen verifiëren met de daadwerkelijke stemming tijdens de fysieke ALV

Is er een rechtsgeldig online alternatief voor het raadplegen van de leden? Wat te doen in deze? Iemand die hier ervaring mee heeft of relevante kennis?

Beste antwoord (via beerten op 31-10-2021 14:18)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Roozzz

Plus ultra

Wat staat er in de statuten van de vereniging?

Ik heb zo maar een vermoeden dat digitaal stemmen daar (nog) niet in staat. Dan kan je het vergeten. Zo wel, dan heb je daar ongetwijfeld een kader.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 31-10-2021 14:06 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:13
Ik neem aan dat je van iedereen het mail adres of 06 nummer hebt? Dan kunnen ze toch op die manier hun stem uitbrengen? Of kijken of er een website is waarop iedereen met een bepaalde unieke code een stem kan uitbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08

djiwie

Wie?

Hoe belangrijk is het dat de stemmen anoniem blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Moet zelf wel eens online stemmen voor bepaalde zaken en die gaan altijd via polyas.com.

Dat kost wel geld, maar volgens mij is het dan ook meteen goed.

Mogelijk is het wel iets boven je eisen/verwachtingen, weet natuurlijk niet hoe officieel je stemming is (anoniem, bindend, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
djiwie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:59:
Niet. Tijdens een fysieke ALV is het ook niet anoniem.

Zoekresultaten leren me dat in de statuten online stemmen moet zijn opgenomen. Dat is niet het geval, de statuten voorzien daarin (nog) niet...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:37

Roozzz

Plus ultra

Ik heb zo maar een vermoeden dat digitaal stemmen daar (nog) niet in staat. Dan kan je het vergeten. Zo wel, dan heb je daar ongetwijfeld een kader.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 31-10-2021 14:06 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:47
djiwie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:59:
Lijkt me niet nodig, in een ALV gebeurt het ook met de vingers opsteken wordt als voorbeeld gegeven. Zolang je maar geen "nep" stemmen hebt of mensen die dubbel stemmen. Je moet dan dus een tool hebben die een unieke link per gebruiker maakt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerten
Roozzz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:03:

Thnx, je legt de vinger op de zere plek. Schriftelijk raadplegen van de leden kan wel.
Ik proef ook een voorstel tot een wijziging van de statuten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niet te moeilijk maken.

Teams / Zoom/ zoiets kan voor ‘echt hand op steken’. Of anders simpelweg de hele groep mailen en vragen dat ze allemaal reply to all doen. Dan kan iedereen meetellen. Althans, als iedereen elkaars naam & adres kent (AVG, privacy, etc.)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://www.knhb.nl/kenni...m-maatregelen-coronavirus Geeft een voorbeeld -let op verwijzing naar een spoedwet om het legaal te hebben.

Edit: https://open.overheid.nl/...0TK%2008042020%20CORR.pdf artikel 6, afhankelijk van het soort alv. (Denk ik)

[ Voor 36% gewijzigd door F_J_K op 31-10-2021 14:26 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
F_J_K schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:23:
https://www.knhb.nl/kenni...m-maatregelen-coronavirus Geeft een voorbeeld -let op verwijzing naar een spoedwet om het legaal te hebben.

Edit: https://open.overheid.nl/...0TK%2008042020%20CORR.pdf artikel 6, afhankelijk van het soort alv. (Denk ik)
De spoedwet biedt inderdaad ruimte. Beter gezegd, bood, verleden tijd.
Ik kan de einddatum van deze spoedwet niet vinden. Dat heet, de einddatum die ik vind bevalt me niet. 1 oktober 2021... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-10 23:19
Mett dien verstande dat de einddatum vooralsnog 1 december 2021 is. Dit is het meest recente verlengingsbesluit. Alleen de geldigheidsduur van de wet over de coronamelder-app is al verlengd tot 10 januari 2022.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerten
Nu nog een online stemtool bij een derde partij waar we niet meteen 391 euro kwijt zijn voor een simpele ja/nee vraag...
Pagina: 1