Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noppius
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo allemaal!

Ik ben nu al een jaar aant lezen, bekijken en vergelijken om een nieuwe pc samen te stellen. De hele toestand met GPU's is de hoofdreden dat het allemaal zolang heeft geduurd maar ik kan niet eeuwig blijven wachten natuurlijk.
Mijn ondertussen bejaarde i5 3570K loopt op zijn laatste benen en krijgt het steeds moeilijker om de games goed en vlot te draaien. Gezien de GPU market nog steeds op zijn kop staat gaat voorlopig de ouwe trouwe GTX 1060 met 6GB mee maar op termijn (hopelijk volgend jaar) wil ik er wel een RTX 3060Ti of een AMD equivalent in kunnen zetten.
Dus kom ik hier wat advies vragen over mijn nieuwe samenstelling.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gaat het dienen om te gamen! Ik denk dan aan games als Anno 1800, Age of Empires 4, Diablo 4 wanneer die uitkomt en games als Fallout 4 en Skyrim met een stevige lading mods toegevoegd. Ook Factorio dat vooral CPU belastend werkt zou heel wat vlotter moeten worden met deze nieuwe bak.
De bedoeling is om op termijn naar 1440p over te gaan maar momenteel is het nog 1080p. Geen snelle shooters of competitieve online games waar elke frame telt maar ik wil wel een vlotte framerate in een aangename resolutie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een lijstje samengesteld dat zo rond 1000 euro zit (zonder GPU natuurlijk). Dat mag wat meer zijn als het echt kwalitatief een verschil maakt maar mag zeker ook wat goedkoper zijn :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn GPU gaat dus voorlopig mee en ook de HDD van 2TB gaat mee als storage voor foto's en filmpjes en zo. Ook alle randapparatuur gaat mee, enkel de PC blok wordt vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de bijgevoegde lijst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren. Het moet goed werken en verder maakt het niet veel uit. Ook de GPU staat open voor suggesties. Als er een degelijke/interessanter voorstel is van AMD kamp is dat zeker welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb ABSOLUUT geen interesse in RGB dingen. De blok staat gewoon onder het bureau en al die lichtjes werken alleen maar afleidend voor mij.
Wat dan wél weer belangrijk is, is de goede airflow en dat het geluid enigszins beperkt blijft. Het moet niet fluisterstil zijn maar het moet ook geen opstijgend vliegtuig worden als hij eens wat harder moet werken.

Ga je overklokken?
Nee, totaal geen interesse in en blijkbaar is er ook niet veel prestatiewinst meer te behalen met manueel overklokken tov het automatisch overklokken door de pc zelf

Wat verwacht je van ons?
Vooral eens nakijken of er fouten/slechte keuzes in mijn lijstje staan. Verder zijn alle suggesties zeker welkom want er is zoveel aanbod tegenwoordig dat je toch heel gemakkelijk iets over het hoofd ziet. En dan spreek ik zeker over de GPU en SSD. Alvast bedankt voor alle reacties ;)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 293,73€ 293,73
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 124,94€ 124,94
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8G€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 94,90€ 94,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 35,62€ 35,62
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 170,22€ 170,22
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 97,90€ 97,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 901,21

Alle reacties

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
Misschien de moeite waard om te wachten op Intel alder lake. De 12600kf zou voor hetzelfde geld 4 extra e-cores bieden, en betere single core performance. Wel is het zo dat een z690 bord een stukje duurder is dan een b550. Voor de rest ziet het lijstje er prima uit.

• Noppius
Pietje789 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:37:
Misschien de moeite waard om te wachten op Intel alder lake. De 12600kf zou voor hetzelfde geld 4 extra e-cores bieden, en betere single core performance. Wel is het zo dat een z690 bord een stukje duurder is dan een b550. Voor de rest ziet het lijstje er prima uit.
Voor Alder Lake ga ik passen. Ze zijn nog maar net uit en er is dus weinig "onafhankelijke" informatie te vinden. En ook de veel hogere stroomverbruik houd mij tegen. Ook de mogelijk slechtere beschikbaarheid van de cpu's is'iets waar ik rekening mee hou. Ik heb nu al een jaar gewacht/zitten nadenken, nog eens een half jaar op een cpu wachten zit niet meer in de planning :)

• Pietje789
Noppius schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Voor Alder Lake ga ik passen. Ze zijn nog maar net uit en er is dus weinig "onafhankelijke" informatie te vinden. En ook de veel hogere stroomverbruik houd mij tegen. Ook de mogelijk slechtere beschikbaarheid van de cpu's is'iets waar ik rekening mee hou. Ik heb nu al een jaar gewacht/zitten nadenken, nog eens een half jaar op een cpu wachten zit niet meer in de planning :)
De 12600kf komt 4 november op de markt, dus je hoeft niet nog eens een half jaar te wachten. Stroomverbruik van de i5 zou maximaal 150w moeten zijn, wat bij de 5600x 130w is, dus niet heel veel verschil. Ik snap dat het natuurlijk nog niet zeker is wat het verschil in prestaties gaat zijn, maar gezien de sprong van 14nm naar 10nm, en de extra 4 e-cores zal het zeker flinke vooruitgang zijn op de 11600k. 4 november weten we meer. De 5600x is verder een uitstekende cpu op dit moment.

• Noppius
De 12600kf komt 4 november op de markt, dus je hoeft niet nog eens een half jaar te wachten. Stroomverbruik van de i5 zou maximaal 150w moeten zijn, wat bij de 5600x 130w is, dus niet heel veel verschil. Ik snap dat het natuurlijk nog niet zeker is wat het verschil in prestaties gaat zijn, maar gezien de sprong van 14nm naar 10nm, en de extra 4 e-cores zal het zeker flinke vooruitgang zijn op de 11600k. 4 november weten we meer. De 5600x is verder een uitstekende cpu op dit moment.
Ik snap dat ze officieel beschikbaar worden begin november maar de grote vraag is hoe snel ze uit stock gaan zijn en hoeveel de prijs omhoog gaat gaan ten opzichte van de voorziene richtprijs.
Nu dacht ik wel dat de 5600x een TDP van 65 watt heeft en de i5 12600k zou toch op 125 watt uitkomen, of begrijp ik het verkeerd?
Nu, ik kan natuurlijk nog heel even wachten om te zien wat er uiteindelijk van Alder Lake mag verwacht worden.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
Pietje789 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:41:
De 12600kf komt 4 november op de markt, dus je hoeft niet nog eens een half jaar te wachten.
Ik moet de bronvermelding even schuld blijven maar is het niet zo dat in eerste instantie uitsluitend de Z690 gebaseerde borden beschikbaar komen en over een maand of mogelijk pas Q1'22 de goedkopere chipsets?

Als ik even terugkijk naar wat Z590 op release ongeveer moest kosten zou dat betekenen dat het goedkoopste moederbord wat meteen op release beschikbaar is al minimaal 180-200 euro gaat kosten. Dan kan de 12600KF wel competitief zijn maar als je dan zoveel bijbetaald voor je moederbord.. Tenzij TS langer kan wachten op H670/B660.

[ Voor 10% gewijzigd door !mark op 31-10-2021 23:45 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:57
Noppius schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Dat zijn nogal wat aannames.

Je kunt momenteel bij zowel megekko als alternate een pre-order plaatsen. Zowel bij de 3060 Ti als 3060 als bij de 8700K kreeg ik binnen een week of 4 geleverd. Dus op dit moment lijkt mij er geen reden tot paniek. Uberhaupt zijn er al berichten van mensen die per ongeluk al een cpu geleverd hebben gekregen (in USA), dus het wordt geen paper launch.

Stroomverbruik ben je vermoedelijk verkeerd geïnformeerd. Ja als je een 11900K op zijn staart trapt trekt hij 251W+. Echter ga je gamen dan praat je over 68W op 4K en 137W op 720P. Tenzij je gaat renderen, compileren of voor je plezier de hele dag prime95/cinebench draaien heb je met die hoge wattages weinig te maken. Zeker bij een 12600K is er dan weinig om je druk over te maken (6+4). Intel heeft aangegeven dat de 12900K dezelfde multithreaded prestaties haalt als de 11900K maar dan op 50% van het verbruik.

Verder is 4 november volgende week donderdag dus dan zullen de reviews wel verschijnen. Lijkt me wat vreemd dat als je een jaar kan wachten die paar dagen ineens het verschil gaan maken. Die 3570K had je eigenlijk al voor een 8700K in 2017 kunnen vervangen of voor een Ryzen 3600 in 2019.

De vraagtekens die ik persoonlijk bij Alder Lake heb zijn eigenlijk de vragen of de moederborden nog in prijs gaan dalen volgende week én of die +50% die gelekt is tov de 5600X gehaald gaat worden. Beiden weten we vrij snel...

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 01-11-2021 00:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Noppius
sdk1985 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:55:
[...]

Dat zijn nogal wat aannames.

Je kunt momenteel bij zowel megekko als alternate een pre-order plaatsen. Zowel bij de 3060 Ti als 3060 als bij de 8700K kreeg ik binnen een week of 4 geleverd. Dus op dit moment lijkt mij er geen reden tot paniek. Uberhaupt zijn er al berichten van mensen die per ongeluk al een cpu geleverd hebben gekregen (in USA), dus het wordt geen paper launch.

Stroomverbruik ben je vermoedelijk verkeerd geïnformeerd. Ja als je een 11900K op zijn staart trapt trekt hij 251W+. Echter ga je gamen dan praat je over 68W op 4K en 137W op 720P. Tenzij je gaat renderen, compileren of voor je plezier de hele dag prime95/cinebench draaien heb je met die hoge wattages weinig te maken. Zeker bij een 12600K is er dan weinig om je druk over te maken (6+4). Intel heeft aangegeven dat de 12900K dezelfde multithreaded prestaties haalt als de 11900K maar dan op 50% van het verbruik.

Verder is 4 november volgende week donderdag dus dan zullen de reviews wel verschijnen. Lijkt me wat vreemd dat als je een jaar kan wachten die paar dagen ineens het verschil gaan maken. Die 3570K had je eigenlijk al voor een 8700K in 2017 kunnen vervangen of voor een Ryzen 3600 in 2019.

De vraagtekens die ik persoonlijk bij Alder Lake heb zijn eigenlijk de vragen of de moederborden nog in prijs gaan dalen volgende week én of die +50% die gelekt is tov de 5600X gehaald gaat worden. Beiden weten we vrij snel...
Je hebt inderdaad een punt dat een paar dagen langer wachten echt niet veel verschil gaat maken. De hoofdreden is mijn, misschien onterechte, angst voor inderdaad weer een paper launch.... Dat van het energieverbruik had ik dus duidelijk verkeerd begrepen, bedankt om mij hier op te wijzen. Ik ga even kijken wat er donderdag allemaal uit de bus komt over de capaciteiten van Alder Lake en vooral wat de prijs van zowel CPU als moederborden gaat zijn. Misschien dat het dan toch nog een Intel wordt :)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:57
Noppius schreef op maandag 1 november 2021 @ 02:10:
[...]

Je hebt inderdaad een punt dat een paar dagen langer wachten echt niet veel verschil gaat maken. De hoofdreden is mijn, misschien onterechte, angst voor inderdaad weer een paper launch.... Dat van het energieverbruik had ik dus duidelijk verkeerd begrepen, bedankt om mij hier op te wijzen. Ik ga even kijken wat er donderdag allemaal uit de bus komt over de capaciteiten van Alder Lake en vooral wat de prijs van zowel CPU als moederborden gaat zijn. Misschien dat het dan toch nog een Intel wordt :)
Hah. Ik reken er zelf wel op dat de eerste weken de Z690 moederborden rond de 200 euro blijven en dat het best 6 maanden kan duren voordat het zakt naar de 150 euro. Ik heb dit jaar voor mijn nas een Z490 A-Pro voor 149 aangeschaft (icm 10400) maar die was ondertussen natuurlijk al bijna 2 jaar op de markt...

Voor mijn 8700K (upgrade 2500K) heb ik destijds een moederbord van 191.50 aangeschaft en tot heden daar nooit spijt van gehad. Die 50 euro ben je 4 jaar later vergeten :P. Tevens kun je zo'n K cpu op een Z bord op zijn staart trappen en zo de levensduur rekken. Hier draait hij op een all core van 4.7 Ghz op luchtkoeling icm een 550W voeding en een RTX 2070. Dat ik nu naar Alder lake kijk heeft dan ook niks met mijn 8700K te maken, die is nog in geen enkele game de bottleneck. Echter mijn tweede gaming pc heeft mijn oude 2500K en die trekt het niet meer :X .

Of ik die 50 euro extra aan het moederbord wil uitgeven zal voor mij afhangen van de prestaties ten opzichte van de 5600X. Gaat hij er dik overheen dan prima, zit het in de buurt dan wordt het een ander verhaal. Ik wil er het liefste 5 jaar mee kunnen doen. Vermoed dat jij ook die insteek hebt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Pietje789
!mark schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:43:
[...]

Ik moet de bronvermelding even schuld blijven maar is het niet zo dat in eerste instantie uitsluitend de Z690 gebaseerde borden beschikbaar komen en over een maand of mogelijk pas Q1'22 de goedkopere chipsets?

Als ik even terugkijk naar wat Z590 op release ongeveer moest kosten zou dat betekenen dat het goedkoopste moederbord wat meteen op release beschikbaar is al minimaal 180-200 euro gaat kosten. Dan kan de 12600KF wel competitief zijn maar als je dan zoveel bijbetaald voor je moederbord.. Tenzij TS langer kan wachten op H670/B660.
Klopt b660 en h670 komt later, dat zei ik er ook bij, dat het enige nadeel is dat een z690 bord een stukje duurder is dan een b550.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:13
Noppius schreef op maandag 1 november 2021 @ 02:10:
[...]

Je hebt inderdaad een punt dat een paar dagen langer wachten echt niet veel verschil gaat maken. De hoofdreden is mijn, misschien onterechte, angst voor inderdaad weer een paper launch.... wat de prijs van zowel CPU als moederborden gaat zijn. Misschien dat het dan toch nog een Intel wordt :)
En als het dan een paper launch is? Dan wat? Dan koop je alsnog de vorige Gen of AMD. Het enige wat je dan verloren bent is een paar dagen wachttijd. Nu kopen lijkt me een lose lose situatie 8)7

Je vermoeden/angst is niet het probleem, je redenering op basis ervan slaat alleen nergens op. (sorry)

[ Voor 7% gewijzigd door youridv1 op 01-11-2021 11:19 ]

• Noppius
youridv1 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:17:
[...]

En als het dan een paper launch is? Dan wat? Dan koop je alsnog de vorige Gen of AMD. Het enige wat je dan verloren bent is een paar dagen wachttijd. Nu kopen lijkt me een lose lose situatie 8)7

Je vermoeden/angst is niet het probleem, je redenering op basis ervan slaat alleen nergens op. (sorry)
Zoals ik al in het begin van mijn reactie zei, ik ga inderdaad nu een paar dagen wachten tot er meer info is over Alder Lake ;)
Pagina: 1