Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
Wellicht niet helemaal de juiste plek. Maar ik zit met het volgende.

We zijn bezig met een hypotheek offerte, de bank wil daarvoor onder andere een kopie van onze identiteitsbewijzen hebben. Nu had ik braaf via de KopieID-app een scan gemaakt met onze ID kaarten. Omdat ik niet weet wat ze precies nodig hebben, heb ik een watermerk toegepast. Nu wil onze tussenpersoon een scan hebben zonder watermerk, volgens hen wordt de ID kaart anders geweigerd door de bank... Als ik het verhaal goed begrijp zijn zij verplicht onze identiteitsbewijzen te controleren, waarna ze zelf onze BSN nummer wegstrepen...

Nu zou vast een zeurpiet zijn, maar ik vind het niet relaxed om zonder watermerk een kopie van mijn ID kaart achter te laten.

Weet iemand misschien of de hypotheekadviseur een punt heeft, of is het pure gemakzucht?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat mag inderdaad om fraude te voorkomen.
Mag de bank een kopie van mijn paspoort vragen bij het openen van een bankrekening?
Ja, dat mag. Een bank mag dan ook het bsn en de pasfoto kopiëren. Zie de toelichting op de pagina over identiteitsfraude herkennen en voorkomen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:26
P_de_B schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:13:
Dat mag inderdaad om fraude te voorkomen.

[...]
Ze krijgen ook een kopie, alleen dan eentje van de KopieID app (door de overheid!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57

Lordy79

Vastberaden

Een bank wel, een tussenpersoon niet perse.

Dus je kunt wellicht rechtstreeks je kopie ID aan de bank sturen en daarna je tussenpersoon informeren dat de bank deze heeft ontvangen. En eventueel kan de bank dit dan nog aan de tussenpersoon bevestigen.

Of je een zeurpiet bent is niet relevant. Ik vind het zelf verstandig om zo weinig mogelijk mensen en instanties een kopie van je ID bewijs te geven.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10
Sowieso, een watermerk toevoegen moet nooit een probleem zijn. Zolang het niet dingen onherkenbeer/onleesbaar maakt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57

Lordy79

Vastberaden

Aanvulling: mijn ervaring met banken is dat je je persoonlijk moet komen legitimeren en ze dàn ter plekke een kopie maken. Ze moeten immers ook zien dat jij jij bent en niet een ander en dat kan niet per email of telefoon.
Videobellen zou nog kunnen maar als ik een bank was zou ik dat niet voldoende vinden

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:41

Grvy

Bot

OnTracK schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:16:
Sowieso, een watermerk toevoegen moet nooit een probleem zijn. Zolang het niet dingen onherkenbeer/onleesbaar maakt.
Misschien theoretisch maar in de praktijk ben ik het al zovaak tegengekomen dat mijn ID geweigerd werd vanwege het watermerk..

Of dat allemaal "volgens de wet" was is een tweede maar;

- Hypotheek no go
- Werkgever no go
- Bank no go
- Binance no go

:| (en ja, ik gebruikte voor al die dingen die KopieID app omdat dat veiliger voelde.. mjah je moet ook die diensten hebben.. :) )

[ Voor 11% gewijzigd door Grvy op 31-10-2021 13:19 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kw_nl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:11:
Weet iemand misschien of de hypotheekadviseur een punt heeft, of is het pure gemakzucht?
Hier enige ervaring met de ABN Amro. Die had een verzoek gedaan voor een ID om de identiteit vast te stellen. Een ID met een watermerk werd daar ook meermaals afgekeurd met als reden "kunnen de echtheid op die manier niet vaststellen". Na enige mailwisseling is het uiteindelijk wel met watermerk geaccepteerd maar gemakkelijk ging het niet.

Zeker in combinatie met informatie vanuit de AP lijkt het eerder op een standaard proces waar men liever niet vanaf wijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
Oke, thanks allemaal. Ik maak nog een kopie met een kleiner watermerk. Als ze dan moeilijk blijven doen, heb ik weinig keus... Wil wel die rente vast zetten :9

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Grvy schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

Misschien theoretisch maar in de praktijk ben ik het al zovaak tegengekomen dat mijn ID geweigerd werd vanwege het watermerk..

- Hypotheek no go
- Werkgever no go
- Bank no go
- Binance no go

:| (en ja, ik gebruikte voor al die dingen die KopieID app omdat dat veiliger voelde.. mjah je moet ook die diensten hebben.. :) )
Het blijft wel verwonderlijk zeker in het geval van banken. Een branche die met regelmaat spreekt over identiteitsfraude maar vervolgens zelf moeilijk doet als een klant het risico probeert te beperken. Je merkt wel dat de standaard reactie is dat ze een schone kopie willen maar met enige onderbouwing willen ze vaak genoeg overstag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:27
[...]

- Hypotheek no go
- Werkgever no go
- Bank no go
- Binance no go
Credit card no go
kw_nl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:22:
Oke, thanks allemaal. Ik maak nog een kopie met een kleiner watermerk. Als ze dan moeilijk blijven doen, heb ik weinig keus... Wil wel die rente vast zetten :9
Heb hetzelfde (gehad)
Aangezien het hun dienst is kunnen ze je weigeren, met de CC heb ik het een jaar kunnen rekken, maar ook daarmee was het nu over.
Ze sturen zelfs iemand langs })

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kw_nl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:11:
Wellicht niet helemaal de juiste plek. Maar ik zit met het volgende.

We zijn bezig met een hypotheek offerte, de bank wil daarvoor onder andere een kopie van onze identiteitsbewijzen hebben. Nu had ik braaf via de KopieID-app een scan gemaakt met onze ID kaarten. Omdat ik niet weet wat ze precies nodig hebben, heb ik een watermerk toegepast. Nu wil onze tussenpersoon een scan hebben zonder watermerk, volgens hen wordt de ID kaart anders geweigerd door de bank... Als ik het verhaal goed begrijp zijn zij verplicht onze identiteitsbewijzen te controleren, waarna ze zelf onze BSN nummer wegstrepen...

Nu zou vast een zeurpiet zijn, maar ik vind het niet relaxed om zonder watermerk een kopie van mijn ID kaart achter te laten.

maak een kopie, en schrijf met fineliner KOPIE schuin er doorheen.
Schrijf er vlak naast
Kopie-ID afgegeven 31okt tbv identificatie (naam van bank) aan (hypotheekadviseur)
En daaronder je handtekening

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

- Hypotheek no go
- Werkgever no go
- Bank no go
- Binance no go

Niet geheel toevallig 4 instanties die verplicht meer moeten controleren ivm fraude/witwassen etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:52
Financiële instellingen, overheden en notarissen mogen, -sterker, ze zijn het wettelijk verplicht- , een duidelijke en leesbare kopie van een identiteitsbewijs hebben zonder watermerk of weggestreepte onleesbare dingen. (Bron: o.a., de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (wwft) en de wet op het notarisambt.)
Andere instanties mogen dat niet. Willen die andere instanties dat toch, dan is een kopie gemaakt met die die kopie id app van de overheid en weggestreepte dingen voldoende.

Edit: de lijst is nog iets groter:
Zie: https://www.rijksoverheid...-te-geven-aan-een-bedrijf

[ Voor 16% gewijzigd door shadowlyse op 31-10-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Nog steeds mag je er dan op schrijven. Natuurlijk, uiteindelijk is het een geval van "pick your battles".
Mag ik iets op een kopie van mijn identiteitsbewijs schrijven?
Ja, dat mag. U heeft altijd het recht om een tekst door de kopie van uw identiteitsbewijs heen te schrijven. Zo beschermt u de kopie tegen identiteitsfraude.

Mag een organisatie een beschreven kopie van mijn identiteitsbewijs weigeren?
Nee, dat mag niet. Wanneer die organisatie een wettelijke grondslag heeft om een volledig kopie van het identiteitsbewijs te verwerken, dan is een beschreven kopie hiervoor genoeg.
Ik zou graag de daadwerkelijke wettekst wel eens willen lezen. Want de autoriteit persoonsgegevens is uiteindelijk geen "bron", maar een interpretatie daarvan.

[ Voor 10% gewijzigd door OnTracK op 31-10-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
shadowlyse schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:40:
Financiële instellingen, overheden en notarissen mogen, -sterker, ze zijn het wettelijk verplicht- , een duidelijke en leesbare kopie van een identiteitsbewijs hebben zonder watermerk of weggestreepte onleesbare dingen. (Bron: o.a., de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (wwft) en de wet op het notarisambt.)
De Wwft stelt zover ik kan zien op geen enkele manier dat het identiteitsbewijs onbevlekt dient te zijn. Wellicht lees ik er overheen indien zo, kan je uit de wwft halen waar dat gesteld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:28
let op bij banken: als ze zelf een scan/kopie van een idkaart/rijbewijs etc maken, dan lezen ze de chip uit, en slaan veel meer op dan noodzakelijk is.

Is mij onlangs gebeurd bij de rabo, ze maakten een kopie van mijn rijbewijs met zw-foto en op het scherm verscheen een mooie kleurenfoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Wat een drama om niks. Tip, ga nooit aan naar het buitenland. Ben je geregeld je paspoort een weekje kwijt als je aankomt, om over het aantal mensen wat hem wil inzien en foto's ervan nemen (denk minimaal 10) nog maar te zwijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:52
Om even te laten zien dat het bij een bank ook anders kan, ik moest toevallig afgelopen week ook een ID opsturen naar een bank in daarbij stond dit beschreven:
Een veilige kopie van uw identiteitsbewijs
Om zeker te weten dat u degene bent die iets wilt aanpassen, vragen we om een kopie van uw identiteitsbewijs (let op: geen
rijbewijs). Zo maakt u een veilige kopie en is uw privacy beschermd:
● Maak in de kopie uw burgerservicenummer onleesbaar, ook in de cijfers onderaan.
● Maak uw pasfoto onzichtbaar.
● Zet op de kopie dat die voor ons is bedoeld en de datum waarop u de kopie afgeeft.
● Als uw identiteitsbewijs een pasje is, maak dan een kopie van de voor- én achterkant.
U kunt ook een kopie van uw identiteitsbewijs maken met de KopieID app van de Rijksoverheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:52
Napo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

De Wwft stelt zover ik kan zien op geen enkele manier dat het identiteitsbewijs onbevlekt dient te zijn. Wellicht lees ik er overheen indien zo, kan je uit de wwft halen waar dat gesteld wordt?
Dat staat er inderdaad niet letterlijk, er staat dat een financiële instelling de identiteit moet vaststellen. In de wet op de identificatieplicht staat wat geldige identificatiedocumenten zijn.
Een wwft instelling moet dus aan de hand van de originele documenten de identiteit vaststellen en kan daarom geen genoegen nemen met een door de klant zelf gemaakte kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
shadowlyse schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:34:
[...]

Dat staat er inderdaad niet letterlijk, er staat dat een financiële instelling de identiteit moet vaststellen. In de wet op de identificatieplicht staat wat geldige identificatiedocumenten zijn.
Een wwft instelling moet dus aan de hand van de originele documenten de identiteit vaststellen en kan daarom geen genoegen nemen met een door de klant zelf gemaakte kopie.
En zelfs dan, zodra je de klant een foto laat maken heb je alsnog een potentieel gat. Een watermerk maakt dat gat niet groter of kleiner maar zorgt wel voor een kleinere kans op het misbruik van de kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

FoxLenny schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:56:
Om even te laten zien dat het bij een bank ook anders kan, ik moest toevallig afgelopen week ook een ID opsturen naar een bank in daarbij stond dit beschreven:

[...]
Maar dan ben je dus al een bestaande klant, lijkt me een iets andere situatie dan nieuwe klanten, daar hebben ze namelijk echt wel je BSN voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
shadowlyse schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:34:
[...]

Maar daadwerkelijk het origineel willen zien is wat anders dan wel een kopie accepteren, maar niet een kopie met watermerk.

Pagina: 1