Klassieke deurbel slimmer maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 21:23
Wij hebben sinds kort een kleintje thuis. Daarom is het niet altijd even handig om de deurbel aan te hebben staan. Onze huidige klassieke triiiing deurbel vind ik wel heel fijn, want die is overal goed te horen (ook in de tuin en op zolder waar mijn thuiswerkplek is). Daarom wil ik graag mijn huidige deurbel houden, ook vanuit esthetisch opzicht dat er geen 2 deurbelknopjes aan mijn gevel zitten als ik voor een simpel draadloos belletje zou gaan.

Nu heb ik al veel smartlampen en schakelaars in huis die werken met Zigbee en ik gebruik de Tradfri hub van Ikea om alles aan te sturen. Deze werkt dan weer prima met Apple HomeKit, wat ik een fijne bijkomstigheid vind. Nu zou ik graag een slimme schakelaar willen zetten aan mijn bel, maar er zit geen stekker aan mijn deurbel. Wel een beltrafo die ik handmatig aan en uit kan zetten, maar die zit op een vrij onhandige, niet makkelijk bereikbare plaats. Nu is mijn idee om het draad door te knippen en er een zigbee schakelaar tussen te zetten (soort slimme kroonsteen ofzo), zodat ik via mijn smarthome de bel kan aan en uitzetten (of inplannen).

Nu vond ik wel een paar schakelaars, maar weet ik niet of dit idee wel werkt en welke ik dan moet hebben. En zou mijn tradfri hub deze schakelaar kunnen zien?

Ik zou het tof vinden als het op deze manier eenvoudig zou kunnen; wie kan mij helpen?

Beste antwoord (via Gaitie op 01-11-2021 18:51)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je een losse beltrafo hebt kan je makkelijk de 230V loshalen en die via een plug laten lopen. Zit hij ingebouwd in de meterkast zou je hem eruit kunnen halen en in een los doosje plaatsen. Want je wilt geen draden zomaar in/uit je meterkast laten lopen.

Maar, dat heeft natuurlijk al grooooote nadeel dat de bel helemaal niets meer doet. Ook geen melding op je telefoon bijvoorbeeld. Nu heeft Ikea dat volgens mij ook nog niet in het assortiment dus mja, via die weg misschien wat lastig.

Met een ESPHome based doorbell of deze zelf maken met een ESP en een relais kan je zowel de bel aan/uit zetten, nog steeds meldingen krijgen en zelfs de bel af laten gaan zonder dat iemand op de knop drukt. Maar het is inderdaad wat meer DIY en is dus eigenlijk bedoelt om te werken met iets als Home Assistant.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zelfs laatst een ESPHome based doorbell gekocht. Ik moet deze nog installeren.

Dit is wel een oplossing die wat meer technische kennis vereist. Ik draai zelf Home Assistant op een Raspberry Pi 4 en stuur mijn Hue lampen (mede) daar mee aan. Als je dat leuk vind, kan het een leuke hobby zijn. Het kan ook tijdrovend zijn. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je een losse beltrafo hebt kan je makkelijk de 230V loshalen en die via een plug laten lopen. Zit hij ingebouwd in de meterkast zou je hem eruit kunnen halen en in een los doosje plaatsen. Want je wilt geen draden zomaar in/uit je meterkast laten lopen.

Maar, dat heeft natuurlijk al grooooote nadeel dat de bel helemaal niets meer doet. Ook geen melding op je telefoon bijvoorbeeld. Nu heeft Ikea dat volgens mij ook nog niet in het assortiment dus mja, via die weg misschien wat lastig.

Met een ESPHome based doorbell of deze zelf maken met een ESP en een relais kan je zowel de bel aan/uit zetten, nog steeds meldingen krijgen en zelfs de bel af laten gaan zonder dat iemand op de knop drukt. Maar het is inderdaad wat meer DIY en is dus eigenlijk bedoelt om te werken met iets als Home Assistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-05 21:39
Ergens vorigjaar heb ik een Shelly 1 tussen de knop en de gong gezet, relatief eenvoudig te regelen.

Kwestie van aansluiten, aanmelden op je eigen wifi netwerk en bedienbaar via zijn eigen web-interface, de cloud van Shelly of bv via HomeAssistant.

Zo heb ik 'm ook binnen mijn homeassistant zitten zodat wanneer de bel 's avonds/ 's nachts stil is ik nog wel notificaties krijg dat de bel ingedrukt wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvdWerfhorst
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-04 19:38
Ik heb het simpel gedaan. Maar mijn setup heeft niet de insteek het stiller te maken. Ik heb een Sonoff basic met Tasmota geflashed. De belknop aangesloten op een vrij contactpunt op het printje hiervan. De beltrafo rechtstreeks achter de Sonoff gehangen. En de Sonoff in Tasmota zo geconfigureerd dat die bij indrukken van de belknop spanning naar de trafo gooit. Wat dus de bel doet rinkelen.

Verder heb ik via MQTT een koppeling naar Domoticz gemaakt, waardoor ik ook weer bepaalde acties aan de bel kan verbinden en een log heb wanneer er iemand heeft aangebeld (vind ik handig met pakjes waarvan men wel of niet aan de deur geweest zou zijn). Wat ik ook heb, omdat ik ook diverse Google Nest Mini's heb, is Domoticz aan het Google systeem koppelen via Controlicz. En daarmee heb ik nu ook de bel doorgelust. Wat resulteert in een stem die zegt dat er iemand bij de deur staat.

Dus als er nu bij me wordt aangebeld, gaat de ouderwetse bel en wordt er via mijn Google Nest Mini's, verspreid over meerdere kamers, een boodschap uitgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 21:23
Septillion schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:08:

Dit is precies eigenlijk wat ik zoek, zo simpel kan het zijn dus. Thanks!

Ik wil volgend jaar mij gaan verdiepen in home assistent, ik ga nog even op zoek naar een afgedankte pi. Dan neem ik jullie tips zeker mee, want ten tijde dat de gong uitstaat een melding krijgen op je telefoon is wel heel vet. Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1