Nieuwe small form factor behuizing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dubrillion
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-01 15:35
Beste mede-Tweakers,

Ik ben momenteel in het bezit van een Node 202 behuizing. Deze staat in een open vak van mijn TV meubel. https://www.tv-meubels.nl...n-vak-en-klep-in-wit.html

De kast is dieper gemaakt zodat de Node 202 erin kan staan met de kabels erachter.

De PC wordt gebruikt om te gamen.
De volgende onderdelen zitten hierin:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 182,-€ 182,-
1MoederbordenGigabyte Aorus I Z390 Pro Wifi€ 192,95€ 192,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 84,70€ 84,70
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 69,-€ 69,-
1VoedingenSeasonic Focus SGX Gold 650€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo 500GB€ 77,77€ 77,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 773,27

Onder de GPU zitten nog 2 noctua fans die ligt naar de GPU zuigen en op de CPU zit een hogere noctua koeler die eigenlijk direct lucht van buiten aan zuigt. Toch wordt de PC erg luidruchtig tijdens het spelen van games. Onder de behuizing zitten extra hoge pootjes van ca. 3cm voor extra lucht.

Nu zit ik toch te denken om de behuizing te vervangen. Tenzij jullie met goede opties komen.

Ik zit te denken aan deze behuizing van Lian li:
pricewatch: Lian Li Q58X4 Zwart

Kan ik bovenin een cpu waterkoeler toevoegen? Of blaast deze lucht naar buiten? Of naar binnen?
De algeme vraag is eigenlijk: hoe zouden jullie dit aanraden?

Alvast bedankt

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:09
Je tv meubel is eerder de oorzaak dan de Node 202.
Hoeveel vrije ruimte is er boven de behuizing?
Een kast waarbij de warmte aan de achterkant niet naar boven weg kan is verre van ideaal. De warmte hoopt zich op in de kast waardoor de onderdelen veel minder goed zijn te koelen. Zet het systeem eens buiten de kast en zie wat de temperatuur en geluid dan doen.

• Dubrillion
Bedankt voor je reactie.

De kast heeft een interne hoogte van 30cm. Dus boven de kast zit nog steeds een goede 20cm ruimte over.

Zijn er andere opties? Dit meubel heb ik eigenlijk gekozen zodat de PC erin kon staan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De L9i stelt ook niet veel voor om een 9600K te koelen. Heb je de temperatuur daarvan uitgelezen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dubrillion
Nee sorry dat heb ik nog niet gedaan. Laten we zo zeggen dat je echt na 5 minuten gamen echt flink luidruchtig hoort dat de PC moet koelen.

Als ik voor de Lian-Li case zou gaan. En ik plaats boven in een 280mm radiator. Die zou dan 5cm over hebben om lucht te verplaatsen. En aan de zijkant van de case houd ik 2x ca 15cm over. Zou dat veel schelen?

Ik ga ervan uit de de watercooler warme lucht naar buiten verplaatst. En koele lucht aanzuigt van buiten de tv kast aan de voorzijde.

Ik moet er nog even bij vermelden dat de plank in het open vak niet aanwezig is

[ Voor 7% gewijzigd door Dubrillion op 31-10-2021 14:32 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:43
Weet je al of de meeste herrie komt van videokaart of cpu koeler?
Het kan ook zijn dat die twee fans onder je videokaart juist de airflow (die je videokaart aanzuigt) belemmeren.

• Dubrillion
Ik heb wel het idee dat het van de CPU komt.
Je voelt aan de onderkant wel echt dat er lucht wordt aangezogen. En dat dit redelijk koel aanvoelt. Vooral de achterkant en boven de CPU voelen warm.

Ook is de SSPUD mechilious case nog een optie. Die zuigt van de voorkant koude lucht aan. Dus echt van buiten het TV meubel

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-01 16:44
Ik zou even HWiNFO installeren om te kunnen zien wat je temperaturen en fanspeeds zijn. Dan heb je 'n idee welke fans er zo hard draaien en of je CPU ook echt té warm wordt. Het is mogelijk dat de standaard fancurve wat agressief is en je die wat lager kunt zetten met prima temps.
Dat gezegd hebbende, Noctua geeft zelf al aan dat hun NH-L9i een 9600k zelfs bij de base clock speeds niet ondersteunt; dit is echt een koeler voor 65W TDP CPUs. Bron: https://ncc.noctua.at/cpus/model/Intel-Core-i5-9600K-389
Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn met jouw moederbord (gebruik zelf AMD) maar misschien is het mogelijk om de powerlimit terug te schroeven naar bijvoorbeeld 65W; dit kost je dan wel wat performance. Een andere (betere?) optie is undervolten; iets lastiger maar kost je geen performance. Allebei kan ook.
Als je voor een nieuwe kast in de markt bent dan zijn de Q58 en de Meshlicious beide héél populair momenteel. Beiden ondersteunen tot 280mm radiators al is dit bij de Q58 wel wat moeilijk en past misschien niet iedere 280mm radiator. De meest populaire setup in de Meshlicious met een AIO blaast overigens lucht naar buiten door de voorkant met de zijkanten als (passieve) intakes.

[ Voor 6% gewijzigd door Skizzik0 op 31-10-2021 23:33 ]

• Dubrillion
Bedankt voor de tips!

Het lijkt er dus op dat ik sowieso de behuizing moet aanpassen als de koeler het niet ondersteund.
Waar ik nu aan zit te denken is de Meshilicious met een radiator 240 / 280 aan de voorkant die koude lucht uit de woonkamer naar binnen zuigt en dus de opgewarmde lucht die zich in de kast opbouwd ''vermijd''.
De GPU zuigt dan lucht op uit de kast. Alleen zit de GPU nu meer naar voren en krijgt meer lucht dan de Node 202, want deze zuigt het aan op 2 a 3cm aan de onderkant.

Andere optie is een 140mm radiator blok voor de CPU die ook aanzuigt en daarnaast een extra een 140mm fan die koude lucht aanzuigt en door de kast heen blaast. De GPU werkt op dezelfde manier.

Welke raden jullie het meeste aan? De PC mag best wat geluid maken, maar het geluid mag best gehalveerd worden

• mitsumark
Zoiets achterin je kast inbouwen om de warme lucht af te voeren (en dus koele lucht aan te zuigen vooraan)?
https://www.amazon.nl/eur...tilator%2Caps%2C94&sr=8-5

• Dubrillion
mitsumark schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:27:
Zoiets achterin je kast inbouwen om de warme lucht af te voeren (en dus koele lucht aan te zuigen vooraan)?
https://www.amazon.nl/eur...tilator%2Caps%2C94&sr=8-5
Ook nog wel een idee. Dit zal dan wel aan de achterkant en in de onderkant zijn, zodat het niet te zien is aan welke zijde dan ook. Tenzij je onder de kast gaat hangen O-)

Maar dit is dan wel in combinatie met de nieuwe Meshilicious behuizing denk ik!?

[ Voor 5% gewijzigd door Dubrillion op 04-11-2021 13:01 ]

• mitsumark
Warme lucht stijgt op, afvoer doe je dus bij voorkeur bovenin.
In het achterpaneel zie je het ook niet of nauwelijks?

• Dubrillion
mitsumark schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:49:
Warme lucht stijgt op, afvoer doe je dus bij voorkeur bovenin.
In het achterpaneel zie je het ook niet of nauwelijks?
Het achterpaneel heeft een hele kleine ruimte om de warmte af te voeren. Met de PC in de open ruimte/vak blijft er al niet veel over. Dus als ik het in de bodem doet zal er denk ik al een kleine zuigkracht ontstaan.

Voor nu is het misschien een goed begin om te beginnen met de andere case. Dan rest alleen de vraag of ik beter een 240/280mm radiator kan plaatsen of een enkele 140mm en een extra 140mm fan voorin om al wat frisse lucht in de case krijgen. Welke raden jullie aan?
Pagina: 1