Simpele programmeerbare RC controller 2,4 GHz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06 00:18
Hoi!

Mijn zoontje heeft een RC auto. Leuk ding, maar de controller (speedgun) is gammel en... Kapot.

Het betreft een racing tin. Als je Googled op YW253090-2, dan kan je hem vinden bij amazon, bol, enz...

Ik kan natuurlijk weer een nieuwe set (auto met controller) voor hem kopen, of op zoek gaan naar dezelfde afstandsbediening, proberen te repareren, enz...

Nu zijn die goedkope guns vaker erg gammel en ik dacht dat een 'gamepad' beter/steviger kan zijn.

Nu dacht ik dat het niet moeilijk moet zijn om een programmeerbare (of universele) 2.4 GHz gamepad voor weinig op de kop te tikken bij Conrad of AliExpress, maar dit valt toch tegen... Zo veel keus dat ik onmogelijk kan bepalen of het werkt of niet. Ik kan geen wijs maken uit de zaken waar ik op moet letten (frequentie en type denk ik??)

Vraag:
Zijn er programmeerbare universele afstandsbedieningen in gamepad formaat voor bijvoorbeeld het model dat ik zojuist noemde?

Algemene vraag: welke zoektermen moet ik precies in Google stoppen hiervoor???

Je zou zeggen dat het niet moeilijk zou moeten zijn om iets te vinden wat maar 4 dingen hoeft uit te kunnen zenden (vooruit, achteruit, links en rechts)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:48
Die dingen gebruiken allemaal hun eigen protocol, dit is niet zomaar mogelijk.

Voor vliegtuigjes en helicopters, is er wel deviation TX, volgens mij bestaat dat niet voor auto's. (Er staan wel wat autotjes tussen zie ik nu, maar dat zijn er maar weinig)
Zenders die dit kunnen zijn ook niet echt goedkoop.

Je hebt ook best grote kans dat als je een nieuwe koopt, die zender niet werkt met de huidige auto, omdat die weer op een ander "kanaal" zit. Zodat 2 kinderen dezelfde auto kunnen kopen, en samen kunnen rijden.

Ik denk ook niet dat de formfactor wat uit maakt, zo'n zender is vaak gewoon niet veel soeps, of het nou een stuurwielzender, of een stick zender is.

[ Voor 26% gewijzigd door WEBGAMING op 31-10-2021 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 13:07

Franko P.

Hit it.

Het is een 2.4GHz systeem, waarschijnlijk kan je die gewoon binden met een andere afstandsbediening.
Of je koopt een zender/ontvanger van bijvoorbeeld Dumborc. Kosten 25 euro ofzo en zijn best wel goed.

Verder kan je dit soort vragen beter hier stellen: Het grote RC cars topic - Deel 2

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Franko P. schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:38:
Het is een 2.4GHz systeem, waarschijnlijk kan je die gewoon binden met een andere afstandsbediening.
Of je koopt een zender/ontvanger van bijvoorbeeld Dumborc. Kosten 25 euro ofzo en zijn best wel goed.

Verder kan je dit soort vragen beter hier stellen: Het grote RC cars topic - Deel 2
Vergeet het maar dat je dit kunt binden met andere afstandsbedieningen, ieder merk gebruikt zijn eigen protocol en ik betwijfel of deze met een PPM signaal werkt maar eerder met schakelcodes.Ik vrees dat een andere zenderset zoals de Dumbo of e supergoedkoper GT2 ook een gehele ombouw met servo en ESC vereist.

Het enige wat de topcstarter kan doen is een goedkoop afgedankte 27mhz zender scoren en de elektronica overzetten. Maar ook dan moet je flink kunnen knutselen.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Jammer, maar mogelijk is het daarom niet zo makkelijk om de 'universele controller' te vinden die ik had bedacht.

Ik had ook nog een andere oplossing bedacht. Het printplaatje van de afstandsbediening is nog goed en super simpel. Wat er kapot is, zijn de twee fragiele druk knopjes die op de bordje gesoldeerd zijn.

Ik heb nu als tussenoplossing het printplaatje op een houten plankje geschroefd en vier lichtschakelaars met draadjes aan het bordje gesoldeerd. Ziet er helaas niet uit en is moeilijk te besturen. De lichtknopjes zijn namelijk het zelfde als continu wipschakelaars en je wil natuurlijk een schakelaar die weer terug gaat bij loslaten (moment schakelaar?)

Is er niet een 'lege' gamepad of afstandsbediening waar je dit printplaatje in kan verstoppen en de knopjes aan de buttons kan solderen? Bij voorkeur met ruimte voor twee penlites?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik wee niet hoeveel V de motor is maar misschien is deze kit wel handig https://www.aliexpress.com/item/1005003370933517.html

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
Damic schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:50:
Ik wee niet hoeveel V de motor is maar misschien is deze kit wel handig https://www.aliexpress.com/item/1005003370933517.html
Dus de zender vervangen op de auto? Als het een losse module is, is dat een goed idee.

Goed idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jup zender en motor controller vervangen in het wagentje.

Edit: ik dacht juist aan iets, je stuur inrichting is wrs nu ook een motor of is dat al een servo?
Kun je een foto maken van de printplaat in de wagen?

[ Voor 61% gewijzigd door Damic op 31-10-2021 19:19 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik kan je nu al vertellen dat dat niets gaat worden. Tenzij je echt veel aanpassingen wil doen.

@Damic reken er maar op dat dat een motor is, dat is altijd bij speelgoed. Dat is een van de aanpassingen die je zou moeten doen, en om dat goed te maken, moet je echt wel aan de slag.

En als je al die aanpassingen gaat doen, had je net zo goed een ander autotje kunnen kopen, waar dat niet eens nodig is. Zo iets als een WLtoys 144001. Kost wat meer, maar dan heb je ook een beter autotje.
En als je daar dingen aan wil aanpassen is het wel relatief simpel.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 31-10-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman1984
WEBGAMING schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:23:
Ik kan je nu al vertellen dat dat niets gaat worden. Tenzij je echt veel aanpassingen wil doen.

@Damic reken er maar op dat dat een motor is, dat is altijd bij speelgoed. Dat is een van de aanpassingen die je zou moeten doen, en om dat goed te maken, moet je echt wel aan de slag.

En als je al die aanpassingen gaat doen, had je net zo goed een ander autotje kunnen kopen, waar dat niet eens nodig is. Zo iets als een WLtoys 144001. Kost wat meer, maar dan heb je ook een beter autotje.
En als je daar dingen aan wil aanpassen is het wel relatief simpel.
He WEBGAMING, ik zag net even een ander zinnetje staan in je reply. Ik ben blij met je reactie hoor! Ik ben me nog vooral aan het oriënteren. En het blijft gewoon hobby matig prutsen...

Klopt dat ik inderdaad net zo goed iets anders kan kopen. Ik heb het idee echter dat het zonde is om zoiets weg te gooien alleen omdat de controller kapot is en de.auto het nog doet. Aanvullend denk ik dat de oplossing zo simpel is, maar ik het gewoon niet zie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Als je zoveel moet vervangen kun je beter een nieuwe kit kopen. Zit je wel op 150 euro, maar als er iets stuk gaat kun je het bestellen en zelf vervangen. Ik koop daarom ook geen speelgoed RC meer, als het stuk is kan het de vuilnisbak in.
Met mijn Tamiya’s heb ik al talloze onderdelen vervangen, ESC, servo, pinion gear, kap, etc. Elke keer voor een paar euro tot een paar tientjes klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ja, was een beetje te zuur he. ;)

Het probleem is dat zo'n autotje ook voor hobbyisten niet leuk is. Bij drones, helicopters enz, zitten nog wel hobbyisten die met zo'n ding hobbyen, en de zenders "hacken". Zoals bij deviationTX.
Goedkope drone kopen, je eigen zender er aan koppelen, en misschien een FPV camera er op, en dan heb je ook voor volwassenen nog wel leuk speelgoed.

Zo'n autotje is gewoon niet veel, en dat gaat ook niet veel worden. (tenzij je er echt veel geld tegenaan gaat gooien, maar dat loont natuurlijk niet) Zo iets als een WLtoys is een beetje tussen hobby en speelgoed in, en dat is dan voor volwassenen ook nog wel leuk, daarom worden die ook wel behoorlijk verkocht.
Daar kan je ook nog wel wat dingen op aanpassen, en dat word ook wel gedaan, je kan meestal nog wel wat forumtopics vinden van mensen die ze beter maken.
Losse onderdelen kan je meestal ook gewoon bestellen.

Er zijn ook zeker wel mensen die speelgoed autotjes aanpassen, maar niet veel. En informatie vinden over een bepaalde auto is gewoon praktisch onmogelijk.

Een lege zender zal ook niet altijd de inrichting hebben die je nodig hebt. (ik heb ze ook nog nooit los gezien) Is er echt niets meer te maken van de bestaande zender?
Anders zou je een hele goedkope zender kunnen kopen (transmitter in het engels) en die proberen aan te passen. Maar dan ben je ook zo 20-30 euro verder, dat zou ik er zeker niet aan uitgeven.

Je zou ook bij de Action oid een heel goedkope auto kunnen kopen, en kijken of je die zender aan kan passen. Maar ja, dan kan je natuurlijk ook net zo goed gewoon die auto gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 31-10-2021 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

WEBGAMING schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:52:
Ja, was een beetje te zuur he. ;)

Het probleem is dat zo'n autotje ook voor hobbyisten niet leuk is. Bij drones, helicopters enz, zitten nog wel hobbyisten die met zo'n ding hobbyen, en de zenders "hacken". Zoals bij deviationTX.
Goedkope drone kopen, je eigen zender er aan koppelen, en misschien een FPV camera er op, en dan heb je ook voor volwassenen nog wel leuk speelgoed.

Er zijn ook zeker wel mensen die speelgoed autotjes aanpassen, maar niet veel. En informatie vinden over een bepaalde auto is gewoon praktisch onmogelijk.
Ik snap niet waarom mensen zo graag een open TX willen hebben. Kliknkt voor mij als mensen die hun iPhone jailbreaken en er verder niet veel spannends mee doen. En tja, bij een pistoolzender kan je weinig met functies schuiven want je stuur en gas is lastig om te zetten, dat zal geen bedieningsgemak geven. Bij de betere zenders kan je de stuur nog wel linkshandig maken en alle trimknopjes aanpassen naar hoe je het wilt hebben dus ik snap die behoefte niet..

Wat betreft het knutselen aan auto's, er wordt weinig gemod maar er zijn bv voor Nikko genoeg websites en Facebook pagina's te vinden waar men ombouwsels laat zien en bespreken. Ik zelf maak ook veel voor mijn auto's. Ik heb net mijn zwaar verbouwde Xray M18 uit het stof gehaald om er weer mee te rijden, ben nu bezig met een set bandenwarmers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Vaak zijn goedkope drones, heli's, vliegtuigjes helemaal niet zo slecht, alleen de zender is een gigantische domper. Dat word hiermee opgelost.

Je kan dan (hele) goedkope modellen met een goede zender gebruiken. 1 zender voor meerdere modellen, meer opties (ook voor goedkope modellen) Een Deviation compatible zender hoeft ook niet zo duur te zijn.

Voor een auto, nee, heeft geen, of heel weinig zin. Goedkope zenders doen over het algemeen hun werk ook prima. Ik heb ook nooit echt de behoefte gehad aan een heel uitgebreide zender.

Maar voor een drone, heli, of vliegtuig heb je best veel precisie nodig, en dat hebben die goedkope meegeleverde zenders gewoon niet. Vaak zijn het dan ook hele kleine dingetjes, die ontzettend rot in de hand liggen, waardoor de besturing nog lastiger word.
Blijft natuurlijk hobbyen met speelgoed, ik zou dan ook liever 1 of 2 "echte" hobby modellen hebben, maar ik snap het nut wel. (helemaal als je kinderen hebt, of veel binnen vliegt)

Ik gebruik het overigens ook niet hoor, ik heb wel een Devo7e met Deviation, dus daar heb ik wel eens mee gespeeld.

En het open zijn om het open zijn voegt inderdaad ook maar weinig toe, er zijn maar heel weinig mensen die het echt zullen gebruiken. Mensen vinden het gewoon een mooi idee, denk ik.

[ Voor 68% gewijzigd door WEBGAMING op 31-10-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Drones zie je steeds meer met bv een SBUS of PPM bus aansluiting zodat je een ontvanger naar eigen keuze kunt plaatsen en dus ook een zender naar eigen keuze kunt gebruiken.

Maar ik snap dat de goedkoopste zenders zoals de FlySky GT2 prima hun werk doen. Ik zelf heb toch lever een degelijke zender en prefereer sticks, ik gebruik dan ook een Futaba T7XC. Kost wat centen en gebruik ook niet alle mogelijkheden maar ik voel graag iets goeds in mijn handen en wil ook snelheid en betrouwbaarheid, Ik gebruik de SR mode met gewone digitale servo's en haal daarmee een framerate van 333Hz. SR servo's zijn mij te duur maar als ze goedkoper worden gaan ze zeker komen voor nog meer snelheid (800Hz).
En ja, daar heb ik als racer wel profijt van....

Pagina: 1