Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Turner77
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-10-2021
Hoi alle,

Ik weet dat er online veel te vinden is. Daar ben ik dan ook al mee bezig, maar toch in hoofdlijnen:

Wat allemaal te doen om een jaren 70 hoekwoning ca. 120m2 extra te verduurzamen?

Al aanwezig/gedaan:
- 10 zonnepanelen op het westen
-dakisolatie
-vloerisolatie + vloerverwarming benden (boven radiatoren).
-muurisolatie
-overal kunststof kozijnen met dubbel glas
-gevel recent opnieuw gevoegd

Moet nog:
CV-ketel 20 jaar oud (dient vervangen te worden voor hybride systeem of pomp?)
Gasfornuis (willen vervangen voor elec. Koken).
Andere ideeën?

Momenteel ca. €150 in de maand gas kosten. Willen het liefste van het gas af en/of zo laag mogelijk komen.

Er is nog geen definitieve budget vastgesteld.

Gr! :)

Alle reacties

• Jagerr63
  • Laatst online: 11:21

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Welk ventilatiesysteem is er. Eventueel nog 10 panelen op het oosten. Gasketel eruit en dan een warmtepomp. Kan een buitendeel geplaatst worden? Is er ruimte binnen voor een binnendeel (warmtepomp) en een boiler (warmtepomp) Hoeveel m3 gas verbruik is er per jaar en hoeveel hiervan is voor SWW?
Waterbesparende douchekop en een DWTW helpt ook vast.
Wat voor dubbelglas is er?

• Turner77
  • Laatst online: 31-10-2021
Hoi Jagerr

Het is een huis in aankoop. Dus heb niet alle antwoorden, maar:
Er is alleen ventilatie in de badkamer aanwezig. Ramen zijn van HR. Binnen en buiten is er plaats voor een pomp.
Er zouden Max 5 panelen op het oosten kunnen ivm dakkapel of ze kunnen nog op de platte uitbouw.
Op het westen zouden er nog 2 bij kunnen.
Gr!

• Jagerr63
  • Laatst online: 11:21

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Hoi Turner,
Is van de vorige bewoners het verbruik bekend? Mooi om te beginnen met een leeg huis. In de keuken een inductiekookplaat (went heel snel) panelen uitbreiden en in de douche een DWTW plaatsen. Ramen zou ik voorlopig zo laten.
Moet kunnen om de energie nota richting 0 te krijgen. Hier betaal ik 5 euro per maand.
Dus van het gas af en maar er een paleisje van.

Groetjes Jagerr

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Turner77 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:30:
Hoi alle,

Ik weet dat er online veel te vinden is. Daar ben ik dan ook al mee bezig, maar toch in hoofdlijnen:

Wat allemaal te doen om een jaren 70 hoekwoning ca. 120m2 extra te verduurzamen?

Al aanwezig/gedaan:
- 10 zonnepanelen op het westen
-dakisolatie
-vloerisolatie + vloerverwarming benden (boven radiatoren).
-muurisolatie
-overal kunststof kozijnen met dubbel glas
-gevel recent opnieuw gevoegd
Heb je hiervan details / isolatiewaarden ontvangen?

Ik woon namelijk in een jaren '70 wijk en zie woningen met 'dakisolatie' verkocht worden terwijl daar niets meer inzit dan het originele dakbeschot wat nul isolatie biedt.

Idem 'dubbelglas'. Als dat thermopaan meuk is met U-waarde > 2 dan is het om te huilen. En vloerisolatie kan 5cm EPS zijn wat we tegenwoordig afdoen als excuusisolatie.

De R-waardes, U-waardes, materialen en diktes doen ertoe!