Waar hoort dit bouw / doe-het-zelf afval?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 10:48
Ik heb na een verbouwing over:
  • Een 10kg zak rotband pleistergips
  • Een klein emmertje aanmaakcement
  • Een klein emmer voorgemixt vloeibaar finishgips
Ik heb echt geen idee waar ik dit kwijt kan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 14:02
milieustraat denk ik ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Op de millieustraat. Zijn allemaal containers voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Richting het grofvuil/milieustraat die je in je gemeente hebt. Dus even het adres op de website van je gemeente opzoeken :P

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 31-10-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:13
Bij de gemeentelijke milieustraat vertellen ze wel waar ze het willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
In je restafval container kan het sowieso..

Maar goed, je kan even bij de milieustraat informeren.

Zelf een paar vuilniszakken met aarde over uit de tuin, dat is ook maar de restafval container ingegaan bij gebrek aan andere gratis alternatieven :-/

https://gemeente.leiden.n...emers/afval/milieustraat/
Zand, tuinaarde en grond kunt u niet inleveren bij de Milieustraat. Hiervoor kunt u het beste een particulier bedrijf inschakelen.

[ Voor 30% gewijzigd door President op 31-10-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Ik ben al langsgeweest bij de plaatselijke milieupark. Gips kun je daar sowieso niet kwijt.

Ik ga de boel maar gewoon bij restafval gooien denk ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:54
Restafval idd. Het woord zegt het al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
President schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:25:

Zelf een paar vuilniszakken met aarde over uit de tuin, dat is ook maar de restafval container ingegaan bij gebrek aan andere gratis alternatieven :-/

[...]
OMG. Waar is toch de tijd gebleven dat gemeenten een fatsoenlijke dienstverlening naar hun burgers voorop stelden.

En dan gaat het me niet eens om het mogelijk moeten betalen van een redelijk bedrag. Punt is namelijk dat je met wat een beperkte hoeveelheid afval (zie bv gips uit topicstart of aarde uit quote) nergens heen kunt voor een redelijke oplossing. Een grote hoeveelheid is andere koek.

Blijft restafval over inderdaad. Al is dat mogelijk ook niet triviaal als er bij de milieustraat alsnog strikt gehandhaafd wordt en ophaaldienst bv per kg afgerekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Rukapul schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

OMG. Waar is toch de tijd gebleven dat gemeenten een fatsoenlijke dienstverlening naar hun burgers voorop stelden.

En dan gaat het me niet eens om het mogelijk moeten betalen van een redelijk bedrag. Punt is namelijk dat je met wat een beperkte hoeveelheid afval (zie bv gips uit topicstart of aarde uit quote) nergens heen kunt voor een redelijke oplossing. Een grote hoeveelheid is andere koek.

Blijft restafval over inderdaad. Al is dat mogelijk ook niet triviaal als er bij de milieustraat alsnog strikt gehandhaafd wordt en ophaaldienst bv per kg afgerekend wordt.
Als je 0,25 per kg restafval moet betalen, dan kost die 10kg zak uit de topic start slechts 2,50 euro... Een ritje heen en weer naar de milieustraat kost mogelijk meer... In dat opzicht dus niet zo gek dat men nog genoeg in de restafval container thuis gooit.

En tja, ook voor een paar zakken met aarde zou ik prima even naar de milieustraat willen rijden. Die nemen het alleen niet aan. Dan is het dus een kwestie van of elke week een zak in de container gooien, of de aarde ergens aan de kant van de weg dumpen :-P. Dat verklaart wellicht hier en daar hopen aarde op afgelegen plaatsen of bij parkeerplaatsen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door President op 31-10-2021 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 13:39
President schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

En tja, ook voor een paar zakken met aarde......
Hoort dat niet gewoon in de groenbak dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:33
Hier valt het meeste wat je beschrijft onder bouwafval en dat is een aparte bak op de milieustraat.

Let op: de milieustraat is niet hetzelfde als milieupark. Die laatste heeft vaak alleen bakken waar je gratis afval kwijt kunt. Bouwafval is geen afval wat je gratis kunt inleveren, maar hier dien je voor te betalen om het te laten afvoeren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:59
idef1x schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Hoort dat niet gewoon in de groenbak dan?
Nee.
Ik heb het zelfs meegemaakt dat een beheerder op de milieustraat ging zeuren over een beetje grond dat nog aan de wortels van het onkruid zat, wat ik kwam inleveren.
Grond heeft een remmende invloed op het composteringsproces, vandaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
DutchKel schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:25:
Let op: de milieustraat is niet hetzelfde als milieupark.
Potato, potato. Al die benamingen zijn slechts marketingtermen waarvan lokaal bepaald wordt wat het beleid van de dag is.

In de jaren '70 heten die dingen gewoon de stort oid in plaats van absurdistische namen te introduceren voor afvalinzameling. Dat is een hobby van politici en ambtenaren. Er is namelijk niets milieus aan afvalinzameling. Hooguit dat je hergebruik en verwerking zo inricht dat het zo min mogelijk schade aan het milieu meebrengt. De benaming is dus niets meer dan een frame van politici en wereldverbeteraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:33
Rukapul schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:43:
[...]

Potato, potato. Al die benamingen zijn slechts marketingtermen waarvan lokaal bepaalt wordt wat het beleid van de dag is.

In de jaren '70 heten die dingen gewoon de stort oid in plaats van absurdistische namen te introduceren voor afvalinzameling. Dat is een hobby van politici en ambtenaren. Er is namelijk niets milieus aan afvalinzameling. Hooguit dat je hergebruik en verwerking zo inricht dat het zo min mogelijk schade aan het milieu meebrengt. De benaming is dus niets meer dan een frame van politici en wereldverbeteraars.
Hier hebben we beide, een milieupark wat klein is en waar je alle gratis afval naartoe kunt brengen zoals papier, plastic, piepschuim, klein chemisch afval, groen (restafval kun je daar ook in ondergrondse containers doen met een pasje).

Maar hier hebben we ook een milieustraat waar je alles kunt inleveren, ook het betaalde afval, daar heb je naast restafval dus ook bouwafval en nog een paar andere soorten afval waar je voor dient te betalen.

Het milieupark is bij mij vlak bij huis, op ongeveer 5 minuten rijden met de auto daar waar ik ongeveer 15 minuten moet tijden om bij de milieustraat te komen.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat het op meerdere plaatsen in Nederland zo is. Ik begrijp uit jou reactie dat jullie dus geen apart milieupark hebben maar alleen de vorm die alles accepteert?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:54
Raar toch dat er steeds meer afval wordt gedumpt...en nee ik praat dit absoluut niet goed maar dit is wel het gevolg van afval moelijk kunnen inleveren bij de gemeemte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 09:33
Dunnevandale schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:05:
Raar toch dat er steeds meer afval wordt gedumpt...en nee ik praat dit absoluut niet goed maar dit is wel het gevolg van afval moelijk kunnen inleveren bij de gemeemte.
Ik ga ervanuit dat de Gemeente moet betalen voor het laten verwerken van zand en aarde enzo door externe bedrijven. Het heeft dan geen meerwaarde dat ze ertussen gaan zitten. Je zou dan alleen maar meer moeten betalen om je troep bij hun in te leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:55
als het ongebruikt is op marktplaats zetten en weggeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 15:15

Hoicks

Techno!

Als 't hard is, valt het volgens mij onder puin. En daarmee kun je normaliter naar een puinbreker (is sowieso goedkoper dan de milieustraat).

Edit: ...en anders wat nachtnet zegt. ^^

[ Voor 13% gewijzigd door Hoicks op 01-11-2021 09:51 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 10:09

BrZ

Dunnevandale schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:05:
Klopt, dat is ook waarom bijvoorbeeld Nieuwegein dit heeft aangepast, alles onbeperkt gratis weg brengen in de milieustraat. Behalve autobanden :p

Zag het zelf ook gebeuren: dakbedekking tegen betaling wegbrengen? Nee hoor, dat kan best beetje bij beetje in de kliko mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

[...]
Mocht het nog eens voorkomen, en het is niet te lastig te regelen, kun je eens een rondje in het buitengebied doen.
Boeren met weilanden kunnen het soms best gebruiken of op z'n minst kwijt.

Zeker als er paarden op een weiland staan is zand bijna altijd gewenst, mits redelijk schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
BrZ schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:55:
Zag het zelf ook gebeuren: dakbedekking tegen betaling wegbrengen? Nee hoor, dat kan best beetje bij beetje in de kliko mee..
Tsja, dat willen ze zelf. Ik had een stukje asbestcement buis met de verbouwing... En kleine hoeveelheden asbest mag je gratis inleveren bij ons op de gemeentewerf. Ding netjes ingepakt in asbestzakken (die ik gratis afgehaald had bij diezelfde gemeentewerf enige tijd daarvoor), luchtdicht geplakt. Gaat die opzichter lopen mekkeren dat het alleen voor plaatmateriaal is, want anders staat ie straks hele daken in te nemen. Er is, imho, nogal een verschil tussen een asbestdak of een stukje ontluchtingsbuis van asbestcement. Maargoed, dikke prima, dan gaat het toch in het restafval? Ben ik er ook vanaf, gaat ie in een vuilniszak halverwege de container, wat ander afval erbij en niemand die het ziet. Toen mocht ik hem toch inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
En dat is dus het probleem met grond. Het moet getest worden op PFAS e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even een misverstand uit de wereld helpen: er is bijna geen gemeente meer in NL die zélf de afvalinzameling doet. Dat is allemaal uitbesteed aan de Van Gansewinkels en Renewi’s van deze wereld. Ook de zgn. milieustraten. Dat zijn gewoon commerciële bedrijven die net iets meer rekenen voor het storten van afval dan ze hoeven te betalen. De gemeente koopt vaak bepaalde afvalstromen af, zodat burgers daar gratis terecht kunnen maar dat verschilt lokaal dus heel sterk.
Wat ze überhaupt wel en niet accepteren bij een milieustraat heeft de gemeente echter niks over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 3 november 2021 @ 01:54:
[...]
En dat is dus het probleem met grond. Het moet getest worden op PFAS e.d. ;)
En dat boeit werkelijk geen enkele boer. Die kijkt alleen of er geen grote stukken hout, steen of iets dergelijks in zit.

Ik heb het ook niet over vrachtwagens vol die van een nieuw aan te leggen woonwijk mijn weiland opkomen, maar een particulier die een aanhangwagen of twee kwijt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:34

[...]
Bizar, bv gemeente Weert accepteert het wel. Zou mooi zijn als er 1 lijn in zit. Ik heb had het met een asbestplaatje: gemeente Renkum, daar moest ik het brengen bij een particulier bedrijf, gemeente Midden - Drenthe accepteerde het gratis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
Als die 10kg zak nog zo goed als ongebruikt is dan kan je die natuurlijk ook gratis op te halen op marktplaats zetten. Zo genoeg overgebleven bouwmateriaal kunnen weggeven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Gadgeteer schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:47:
[...]

Ik ga ervanuit dat de Gemeente moet betalen voor het laten verwerken van zand en aarde enzo door externe bedrijven. Het heeft dan geen meerwaarde dat ze ertussen gaan zitten. Je zou dan alleen maar meer moeten betalen om je troep bij hun in te leveren.
Dat geldt voor alle soorten afval. Je dacht toch niet dat de gemeente die dingen zelf verwerkt?
Nog sterker; op veel plaatsen is zelfs de stort niet in handen van de gemeente zelf maar van de afvalverwerker die de daadwerkelijke verwerking doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb nog steeds zakken met vloergruis staan van het infrezen van de vloerverwarming. Die zakken zijn lood en loodzwaar en met de regen vergeten af te dekken dus nóg zwaarder.

Zou dat spul bij het restafval mogen? Dat ik steeds een deel uit die zakken schep, wel oplettend dat m'n container z'n maximumgewicht niet overschrijdt? Dan ben ik er met een paar weken vanaf ipv dat ik nog steeds naar de stort moet met zakken die ik m'n auto niet in krijg.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[...]
Gips mag niet in je restafval container.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 09:26
Laten drogen en dan bij rest.

als de emmers vervuild zijn mogen ze niet meer bij kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 16:47
Pizza_Boom schreef op woensdag 3 november 2021 @ 01:54:
[...]
Tsja, dat willen ze zelf. Ik had een stukje asbestcement buis met de verbouwing... En kleine hoeveelheden asbest mag je gratis inleveren bij ons op de gemeentewerf. Ding netjes ingepakt in asbestzakken (die ik gratis afgehaald had bij diezelfde gemeentewerf enige tijd daarvoor), luchtdicht geplakt. Gaat die opzichter lopen mekkeren dat het alleen voor plaatmateriaal is, want anders staat ie straks hele daken in te nemen. Er is, imho, nogal een verschil tussen een asbestdak of een stukje ontluchtingsbuis van asbestcement. Maargoed, dikke prima, dan gaat het toch in het restafval? Ben ik er ook vanaf, gaat ie in een vuilniszak halverwege de container, wat ander afval erbij en niemand die het ziet. Toen mocht ik hem toch inleveren.
Het asbestverwijderingsbesluit stelt (artikel 4 lid 3) dat alleen een dak wat geschroeft is door een particulier mag worden verwijderd (en dan max 35 m2 per kadastraal perceel). Dus de innemer had wel gelijk, alleen de reden waarom klopte niet.

Voor wie grond overheeft, als de gemeente het niet in wil nemen dan kan je altijd contact opnemen met een BRL-9335 erkende grondbank. Die kosten zijn lager dan het tarief wat de beheerder van de milieustraat (Blink bij ons) doorrekent (hier in ieder geval 50 euro per m3) .

Droog gips mag bij puin maar bij de milieustraat in ons dorp hebben ze daar gewoon een speciale bak voor. Je kan ook naar een aannemer die puin inzamelt met de vraag of je het daar kwijt kan.

Als een gemeente een huishoudelijke afvalstof niet wil innemen dan zijn ze wel verplicht een alternatief aan te bieden, de gemeente is namelijk daarvoor bij wet verantwoordelijk. Dus als een milieustraat geen grond inneemt, dan kan je gewoon een telefoontje naar de gemeente doen en ze vragen waar je dat kwijt kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

nachtnet schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:49:
als het ongebruikt is op marktplaats zetten en weggeven.
Dit (y)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 09:33
Croga schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:23:
[...]

Dat geldt voor alle soorten afval. Je dacht toch niet dat de gemeente die dingen zelf verwerkt?
Nog sterker; op veel plaatsen is zelfs de stort niet in handen van de gemeente zelf maar van de afvalverwerker die de daadwerkelijke verwerking doet.
Zucht. Ik zal duidelijker zijn:

Zand en tuinafval kost extra want die moeten getest worden op de aanwezigheid van zogenoemde PFAS. Deze testen zijn duur en bovendien kunnen slechts enkele laboratoria deze uitvoeren.

Overig afval hoeft daar niet op getest te worden. Zo beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Icephase schreef op woensdag 3 november 2021 @ 03:01:
Even een misverstand uit de wereld helpen: er is bijna geen gemeente meer in NL die zélf de afvalinzameling doet. Dat is allemaal uitbesteed aan de Van Gansewinkels en Renewi’s van deze wereld. Ook de zgn. milieustraten. Dat zijn gewoon commerciële bedrijven die net iets meer rekenen voor het storten van afval dan ze hoeven te betalen. De gemeente koopt vaak bepaalde afvalstromen af, zodat burgers daar gratis terecht kunnen maar dat verschilt lokaal dus heel sterk.
Wat ze überhaupt wel en niet accepteren bij een milieustraat heeft de gemeente echter niks over te zeggen.
De gemeentes hier in de samenwerking hebben toch echt een eigen werf met gemeentepersoneel. Sommige lopen er al jaren. Er staan inderdaad containers van bepaalde bedrijven, maar dat is recentelijk gewisseld. Ik kan bij die gasten hier ook aangeven als er openbare verlichting kapot is, als er een kolk verstopt zit of ergens een gat in de weg zit, buiten de gebruikelijke wegen via het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-05 15:53
Mocht niemand het willen kan je het altijd nog in de tuin begraven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-05 01:12
huppelepups schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:50:
Mocht niemand het willen kan je het altijd nog in de tuin begraven :P
Doe dit alsjeblieft niet.
Een maat wilde een trampoline ingraven voor de kids, kwamen nog een half tuinhuis van de vorige bewoner tegen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:44
Gadgeteer schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:21:
[...]

Zucht. Ik zal duidelijker zijn:

Zand en tuinafval kost extra want die moeten getest worden op de aanwezigheid van zogenoemde PFAS. Deze testen zijn duur en bovendien kunnen slechts enkele laboratoria deze uitvoeren.

Overig afval hoeft daar niet op getest te worden. Zo beter?
Het verschilt per gemeente. In de stad Utrecht bijvoorbeeld mag je in praktijk ALLES inleveren. Ook zand/aarde. Geen extra kosten (naast het vaste afvalstoffenheffing bedrag). Een rationale hierachter is dat als je dit NIET aanbiedt mensen hetzelfde afval gaan dumpen en dat het opruimen ervan nog duurder is. Nu wordt alles verwerkt in de jaarlijkse kosten. Uiteraard geldt hier wel dat het alleen om consumenten-afval gaat, bedrijfsmatig is.

Zo heb ik laatst ook bij de grofvuil hier 4 autobanden-op-stalen-velg ingeleverd. Die raakte ik aan de straatstenen niet meer kwijt. Bij sommige gemeenten mag je die alleen gescheiden inleveren en maak je dus eerst kosten om ze bij een garage van velg te laten halen.

Ik heb werkelijk nog nooit iets gezien wat ik niet kan inleveren hier bij de stort. Moest wel laatst wel voor een oude TL-armatuur naar drie containers (TL buis -> apart, armatuur-aluminium -> apart, plastic kap op armatuur -> apart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Zowel de gips, cement en voorgemixte pleister zijn over datum dus marktplaats zal geen succes worden :)
Pagina: 1