Uitleg over specs en setup Wharefedale Diamond 11.3 + 11.2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofabrique
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik ben sinds kort de blij bezitter van een mooi setje Wharfedale DIamond 11 speakers in een 5.0 setup. In casu gaat het om 2x de Diamond 11.3 staande front speaker, 2x Diamond 11.2 bookshelf surround en een 11CS center speaker.
Nu vind ik de 11.3 front speakers een beetje punch missen in de low end. Vooral bij beats en kicks doen de speakers het veel minder dan de 11.2 bookshelfs. Ik ben bijna in staat om de staande speakers om te wisselen met de bookshelfs omdat die gewoon een vollere, rijkere lage toon produceren.

Kan iemand mij uitleggen waar hem dat in zou kunnen zitten? Hieronder de specs van de speakers.

...

Wharfedale Diamond 11.3

Specifications
Description 2.5-way floorstanding speaker
Bass Driver 5"(130mm) Woven Kevlar Cone
Midrange Driver 5"(130mm) Woven Kevlar Cone
Treble Driver 1"(25mm) Textile Dome
Sensitivity (2.83V @ 1m) 90dB
Recommended amp power 25-125W
Peak SPL 102dB
Nominal impedance 8 Ω compatible
Minimum Impedance 3.9Ω
Frequency Response (+/-3dB) 44Hz ~ 20kHz
Bass Extension (-6dB) 35Hz
Crossover Frequency 3.1kHz
Cabinet Volume (in litres) 29.2L
Dimensions (HxWxD) (875+25) x 194 x (285+38)mm
Net Weight 13.8kg/pcs

Wharfedale Diamond 11.2

Specifications
Description 2-way bookshelf
Bass Driver 6.5"(150mm) Woven Kevlar Cone
Midrange Driver
Treble Driver 1"(25mm) Textile Dome
Sensitivity (2.83V @ 1m) 88dB
Recommended amp power 25-125W
Peak SPL 96dB
Nominal impedance 8 Ω compatible
Minimum Impedance 4.2Ω
Frequency Response (+/-3dB) 48Hz ~ 20kHz
Bass Extension (-6dB) 40Hz
Crossover Frequency 2.6kHz
Cabinet Volume (in litres) 13.2L
Dimensions (HxWxD) 355 x 221 x (290+32)mm
Net Weight 7.4kg/pcs
...

De speakers worden aangedreven door een Marantz NR1504 AVR. Die zou 50W per kanaal [moeten] geven.
Helaas heeft deze AVR geen equalizer of tonal control.
...
Stel dat ik de NR1504 zou upgraden naar bijvoorbeeld een 100W AVR, zou dat verschil maken? Of zouden dan de 11.2 bookshelfs de 11.3 staande speakers nog steeds overtreffen?

[ Voor 1% gewijzigd door Videofabrique op 31-10-2021 10:11 . Reden: tabel verwijderd ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Aan deze specificaties heb je te weinig om een verklaring voor je probleem in te zoeken.

Te weinig punch klinkt als een probleem in de lage tonen. Hoe de lage tonen klinken, wordt vooral (niet volledig) bepaald door de kamer waar de luidsprekers in staan. Waar de luidsprekers staan en waar je luistert, telt hierbij ook mee. Je zou kunnen experimenteren met de plaatsing van de luidsprekers. Wissel de 11.3's en 11.2's eens om.

Een andere AVR lost je probleem niet per se op. De equalizerfunctie in een andere AVR kan je probleem wel oplossen of verlichten.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 31-10-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
De 130mm driver die in de Wharfedale Diamond 11.3 zit is best klein voor de lage tonen.

Die Wharfedale Diamond 11.2 bookshelfs hebben een 150mm driver.

De Wharfedale Diamond 11.5 komt in het laag al een stuk verder.

Kan me ook voorstellen dat die versterker niet overhoud hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofabrique
Thanks.
Ik heb al een aantal verschillende Audissey kalibraties gedaan en ik ben wat aan het experimenteren met en zonder subwoofer. Nu vind ik dat de muziek -in stereo op de 11.3- zonder de subwoofer te vlak klinkt en dat films en tv mét subwoofer de ramen uit de sponningen laat trillen. En ik zou het vervelend vinden als ik iedere keer als ik radio luister of een film kijk die woofer aan of uit zou moeten zetten.

hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

Videofabrique schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:11:
Ik ben bijna in staat om de staande speakers om te wisselen met de bookshelfs omdat die gewoon een vollere, rijkere lage toon produceren.
Wisselen zou ik sowieso proberen. Mogelijk zit het issue namelijk niet in de speakers maar een instelling van de receiver of in de akoestiek.
Kan iemand mij uitleggen waar hem dat in zou kunnen zitten? Hieronder de specs van de speakers.
Puur kijkende naar de specs zou de 5" woofer van de 11.3 het issue kunnen zijn ten opzichte van de 6,5” van de 11.2. Wel apart trouwens dat Wharfedale de specs verkeerd berekend. Volgens de specs is het namelijk "6.5"(150mm)", als ik 6,5 inch om ga rekwen kom ik op meer uit dan 150mm. Dus welke is correct? De inch of millimeter?

Het kan echter ook akoestiek zijn en ook nog steeds instelling van de receiver. Hoe staat die laatste ingesteld? Er wordt in TS gesproken over 5.0 maar hierboven is er opeens een subwoofer. Let op dat de subwoofer meer eist qua instellen dan alleen de subwoofer uit of aan zetten in de setup van de receiver. Idem met Audyssey, leuke tool maar gebruik het als een basis om vanaf daar verder te tweaken, gebruik het niet als absolute waarheid.
Stel dat ik de NR1504 zou upgraden naar bijvoorbeeld een 100W AVR, zou dat verschil maken? Of zouden dan de 11.2 bookshelfs de 11.3 staande speakers nog steeds overtreffen?
Verdubbeling van vermogen klinkt veel maar levert dat niet op, je kijkt naar 3 dB meer. Meer vermogen is vooral ter sprake als je meer output, volume, wilt halen. Wil je dat dan is verdubbeling van vermogen dus niet eens een grote stap. Wil je echt stappen maken dan zal je naar een tienvoud van het vermogen moeten kijken. Vermogen is in de gemiddelde huiskamer echter niet snel een probleem. De 88 dB en 90 dB gevoeligheid van de speakers is ook niet bepaald lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 31-10-2021 17:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51

Jag

Videofabrique schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:30:
Thanks.
Ik heb al een aantal verschillende Audissey kalibraties gedaan en ik ben wat aan het experimenteren met en zonder subwoofer. Nu vind ik dat de muziek -in stereo op de 11.3- zonder de subwoofer te vlak klinkt en dat films en tv mét subwoofer de ramen uit de sponningen laat trillen. En ik zou het vervelend vinden als ik iedere keer als ik radio luister of een film kijk die woofer aan of uit zou moeten zetten.

hmmm...
Als je geen gekke dingen heb ingesteld met je speakers op small en crossover heel hoog, of een EQ die heel veel laag eruit haalt, dan blijft vaak het punt over wat @TBTL al mooi verwoorde: het is de kamer die de muziek maakt. Elke kamer heeft zijn eigen verzameling laag frequente resonanties. De speakers zijn slechts de drum sticks die deze resonanties aanslaan. Deze resonanties geven op de ene plek een sterke piek en op de andere plek een diep dal, als je gepositioneerd bent op de positie van een dal, mis je een deel van het laag. De werkelijkheid is complexer doordat je heel veel resonanties hebt met bijpassende smalbandige pieken en dalen.

Heeft je receiver/audissey de mogelijkheid de resulterende response te tonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videofabrique
Dank allen voor de input. Ik ga eens experimenteren met de settings door frontspeakers op small, crossover naar 60Hz en wat experimenteren met de frequenteis op de woofer. Ik las ergens dat ik niet naar LFE+Main moet maar enkel op LFE en dan instellen op 120Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Videofabrique schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:24:
Ik las ergens dat ik niet naar LFE+Main moet maar enkel op LFE en dan instellen op 120Hz.
LPF for LFE op 120 Hz, dat is default en de correcte waarde. Dat staat los van LFE + Main en de crossover van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofabrique
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0iwLSR4C0kRfSfB0hPFXxRUnpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCTqdxp4dgdVMrKeG8P2b3vO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan een aantal verschillende frequenties uitkiezen. 🧐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Videofabrique schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:35:
Ik kan een aantal verschillende frequenties uitkiezen. 🧐
Default wil niet zeggen dat je er niet meer opties hebt/kan kiezen. Laat die LPF for LFE met rust, dat is het filter voor het LFE kanaal, dat doet niets met de weergave van je speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofabrique
Hehe.
Speaker instelling is nu ingesteld als volgt:
Speakers: small
Bass:LFE (zonder main)

Ik heb gemerkt dat ik muziek (radio) lekker vind klinken met de speakers op klein en de crossover op 60Hz, films daarentegen klinken dan weer lekkerder met de crossover op 40Hz.

Haha, het is ook nooit goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Videofabrique schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:00:
Hehe.
Speaker instelling is nu ingesteld als volgt:
Speakers: small
Bass:LFE (zonder main)

Ik heb gemerkt dat ik muziek (radio) lekker vind klinken met de speakers op klein en de crossover op 60Hz, films daarentegen klinken dan weer lekkerder met de crossover op 40Hz.

Haha, het is ook nooit goed.
Als je de specs van die speakers bekijkt dan zou een crossover op 40Hz veel te laag zijn.
60Hz is realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofabrique
Alright. Ik denk dat ik momenteel een goede aftelling en afstemming heb gevonden. Maar zoals zo vaak bij nieuwe hobby's is genoeg nooit genoeg. Haha.

Mijn setup bestaat nu uit de genoemde Wharfedale speakers, een Harman Kardon KTS210SUB welke allen worden aangedreven door een Marantz NR1504 AVR.

Ik zit te twijfelen of het een hoorbaar verschil zal zijn om een 100W Denon AVX2700h en/of een andere subwoofer te plaatsen.

Dit zijn de specs van mijn huidige woofer KTS210SUB:

Low-frequency transducer: 8" (200mm) down-firing cone
Amplifier power: 200 watts
Frequency response: 45Hz – 200Hz (–6dB)
Controls: Volume, phase, bass boost
Connections: LFE (RCA-type); left and right line-level
(RCA-type)
Enclosure type: Sealed
External trigger input voltage: 3 – 30 volts, AC or DC
Power requirement: 120V, 60Hz (USA); 220V – 240V,
50/60Hz (EU)
Power consumption: <1W (standby); 200W (maximum)
Dimensions (H x W x D): 353mm x 267mm x 267mm
Weight: (9kg)

Ik zit te kijken naar een Wharfedale SW-10
AANDRIJFEENHEDEN 1 X (10 ") 250 MM KEGEL MET LANGE SLAG
Frequentierespons 40 - 120Hz ± 3dB
Uitgangsvermogen versterker 200W
Piekvermogen 350W
Gevoeligheid lijningang 200mv voor maximale output
Crossover-bereik 30 - 150Hz
Ingangen Stereo lijningang (2 x RCA phono)
Mono (LFE) lijningang (RCA Phono)
Ingangsimpedantie Lijningang 10kΩ
LFE 5kΩ
Signaal-ruisverhouding (S / N) ≥85dB
Gem. Max. Uitvoer @ 1m 110dB
Kenmerken Fase-inversie, automatisch aan-uit
Dimensies Hoogte: (358 + 58) mm (met voetjes)
Breedte: 336 mm
Diepte: (366 + 15) mm
Netto gewicht 15 kg

Dit zijn qua specs en afmetingen min of meer vergelijkbaar, verschil is dat de HK downfiring is en de Wharfedale frontfiring. Ik heb ook zitten kijken naar de Wharfedale SW-12, maar die is significant groter in afmeting waardoor deze de Wife Acceptance Factor waarschijnlijk niet zal doorstaan...

[ Voor 0% gewijzigd door Videofabrique op 07-11-2021 15:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Down of front firing maakt niet uit, het laag uit een subwoofer is omni-directioneel. Een grotere woofer zal zeker hoorbaar zijn qua diepgang en op hogere volumes.

Je receiver vervangen merk je waarschijnlijk niet veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je zou ook eens kunnen proberen je front speakers wat dichter bij de muur te plaatsen, dat versterkt de lage tonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Videofabrique schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:25:

Dit zijn de specs van mijn huidige woofer KTS210SUB:

Low-frequency transducer:
8" (200mm) down-firing cone
Frequency response: 45Hz – 200Hz (–6dB)
Magere specs voor een subwoofer.
maar die is significant groter in afmeting waardoor deze de Wife Acceptance Factor waarschijnlijk niet zal doorstaan...
Een beetje subwoofer heeft al snel een 10"-12" driver waardoor je naar een groter formaat kijkt. Als dat de WAF niet doorstaat wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofabrique
Thanks allen!

Waardeer de adviezen enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofabrique
TheekAzzaBreek schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:23:
Je zou ook eens kunnen proberen je front speakers wat dichter bij de muur te plaatsen, dat versterkt de lage tonen.
De speakers staan nu zo'n 10cm van de muur af. Is toch niet te ver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Videofabrique schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:56:
[...]

De speakers staan nu zo'n 10cm van de muur af. Is toch niet te ver?
Ik had hem nog niet opgezocht, maar die speaker heeft een poort aan de achterkant, die heeft ruimte nodig om te 'ademen'. Wharfedale geeft zelf op dat hij tenminste 5 cm van de muur moet staan. Daar zou ik eens mee beginnen en er dan een poosje naar luisteren.

Specs en vuistregels zeggen niet zo veel bij luidsprekers, je oren wel.
Pagina: 1