Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
Ruim 9 jaar geleden heb ik 10 zonnepanelen bijgeplaatst met een Delta Solivia 2.5 omvormer. Door registratie werd de garantie uitgebreid tot 10 jaar.

Vorige week is de omvormer overleden: De AC en DC kant staan beide onder spanning maar de omvormer doet niets meer.

Ik heb de factuur en het "extended guarantee certificate" gelukkig goed bewaard dus ik dacht gebruik te kunnen maken van de de garantie.

Tot mijn stomme verbazing weigeren ze omdat:
"According to our internal data, your particular inverter has left our warehouse on 22.07.2010 and was sold to the reseller company. Then, they sold this inverter to you but this happened on 02.07.2012. We are not responsible for the fact that the inverter was in the stock of the reseller company for two years. "

Dus als consument moet je blijkbaar achterhalen hoe lang een apparaat al op voorraad ligt bij de leverancier om te weten wanneer je garantie afloopt?
Als ik de registratie niet had gedaan had ik nog maar 3 jaar garantie gehad?

Weten jullie of dit een normale gang van zaken is?

Het ziet er naar uit dat ik op zoek moet naar een nieuwe omvormer die past bij mijn 10 jaar oude panelen, tips zijn welkom. Het gaat om 10 panelen van 260 Wp ieder. De panelen zijn verdeeld in 2 strings die ieder net boven de 250 Volt uitkomen. Tips zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11-05 23:24
normale gang van zaken is dat de verkoper (jouw installateur) aansprakelijk is voor de garantie. of die dat op zijn beurt weer bij de fabrikant kan claimen is iets tussen leverancier en fabrikant, waar jij geen boodschap aan hebt.

ik zou de installateur aanspreken hiervoor
volgens mij gaat de garantie in op moment van levering door de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 23:43
Mocht je garantieclaim niet lukken dan even opletten of je nu een TL omvormer hebt en of je panelen met de min of plus aan aarde moeten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Bij leverancier claimen met de factuur datum.
Ik heb de 2.5 en de 2.0 en op mijn garantiecertificaat van Delta staat de datum van aankoop bij de leverancier.
De 2.5 heb ik al na 3 jaar 2x moeten omruilen wegens een defect. Ging rechtstreeks via Delta toen(op aanraden van mijn leverancier) en dat ging goed.

[ Voor 74% gewijzigd door klump4u op 31-10-2021 13:59 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
busscherski schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:38:
Mocht je garantieclaim niet lukken dan even opletten of je nu een TL omvormer hebt en of je panelen met de min of plus aan aarde moeten.
Hoe kan ik zien of mijn omvormer een TL omvormer is? Dit is een link naar het datasheet:
https://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/97

Stel het is geen TL omvormer, moet ik dan voor de zekerheid weer voor een variant met transformator gaan? Zijn die nog een beetje makkelijk te krijgen?

Kan ik aan mijn panelen zien of ze overweg kunnen met een TL omvormer?

Wat bedoel je met min of plus aan de aarde? Per string komen er twee kabels met MC4 connectoren van mijn dak, die zitten gewoon rechtstreeks op de omvormer aangesloten. De hele set is niet geaard, dat was destijds ook niet gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het lijkt er eentje met transformator te zijn. Die zijn nieuw niet meer te krijgen.
https://www.archiexpo.com...product-88145-776826.html

De meeste oude panelen kunnen ook op een TL omvormer. Sunpowers van die periode en ouder (en misschien ook anderen) zijn een uitzondering.
Kun je de datasheet van de panelen delen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
Ik weet niet of ik het datasheet ooit gehad heb. Het zijn 260 Wp HJ Solar panelen uit 2012.
Ik heb een foto gemaakt van het informatie plaatje achterop, helpt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIHe_TNgPMTAxXERHUCQA0Yq7i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVknu5OautUx8cAlqZqW3ffG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat dit het paneel is, maar daar staat niet veel meer op dan op mijn eigen foto:
http://www.solardesigntoo...ification-data-sheet.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ah 96 cells panelen, mogelijk goed voor de restwaarde. Ook als je een nieuwe enkelfase omvormer neemt moet je die in 2 strings van 5 aansluiten, anders wordt de stringspanning te hoog. Bijvoorbeeld beide strings parallel op 1 input van een 2 kW enkelfase omvormer.

Sunnydesign kent deze panelen en geeft geen waarschuwing over dat een TL omvormer niet kan. Online kan ik er verder ook niets over vinden. Ik weet vrij zeker dat deze panelen gewoon op een TL omvormer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ha leuk, ik heb in 2012 ook 10 HJsolar 250 wp panelen gelegd met een Delta2,5 omvormer, is inderdaad een omvormer met transformator.
De producent van deze panelen bestaat al 5jaar niet meer dus garantie op de panelen is ook foetsie

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:58

MieJuul

3970Wp

-Pieter-471 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:43:
Vorige week is de omvormer overleden: De AC en DC kant staan beide onder spanning maar de omvormer doet niets meer.
Klinkt een beetje hetzelfde als wat ik vorige week ook had, maar dan met een Effekta omvormer
MieJuul schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:52:
En dan stopt je omvormer ermee na 8 jaar en 10 maanden.........
Ding geeft geen enkel teken van leven.
Krijgt wel keurig 230v netspanning binnen en tegen de 400v DC vanmiddag, maar iets doen, ho maar.
Ik kreeg de tip om eens een berichtje te sturen naar @Dre maar ik weet niet of hij ook ervaring heeft met delta omvormers.
Maar vragen kan altijd.

Ik had geluk, heb 1 condensatortje vervangen en het ding draaide weer als vanouds

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zoek op MP gewoon een 2.5 kW omvormer uit en sluit deze met 2x 5 aan.
Dat mag op 1 ingang met splitsers (y-connectoren)

Een SMA heeft sunclix stekkers en die y-connectoren zijn duur en zeldzaam verkrijgbaar.
Zelf maken is dan goedkoper.
Maar iedere andere string omvormer kan ook.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-11-2021 05:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1