Toon posts:

Vraagje over draadloos maken van schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• h999
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 01-12 20:09
Hey,
Ik kan momenteel mijn buiten verlichting doen branden met gewone bestaande drukknopschakelaar via teleruptor, nu had ik graag nog een schakelaar voorzien, maar het is onmogelijk om draden bij te leggen, kan ik via een bestaande gewone drukknop schakelaar mijn teleruptor bedien , bvb draadloos? Op het punt waar de schakelaar moet komen heb ik wel stroom.
Weet iemand hier een gemakkelijk oplossing voor?
Thanks

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Klik Aan Klik Uit :)

[Voor 61% gewijzigd door Microkid op 31-10-2021 09:41]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _NvS_
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 13:07
Relais zou je kunnen schakelen met een shelly 1, bedraad met pulse of via wifi schakelen. Als je het relais er mee wilt schakelen in je de shelly op auto uit na 1 sec zetten. Zo heb ik het gedaan met de garage deur.

• h999
_NvS_ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:51:
Relais zou je kunnen schakelen met een shelly 1, bedraad met pulse of via wifi schakelen. Als je het relais er mee wilt schakelen in je de shelly op auto uit na 1 sec zetten. Zo heb ik het gedaan met de garage deur.
Alvast bedankt voor je antwoord, wat heb ik juist nodig?
Ik ben maar een leek 8)7

• _NvS_
Boodschappenlijstje is wat lastiger zonder de situatie te kennen, maar een teleruptor is toch een relais wat schakeld middels een pulse drukker ?

Dan is het afhankelijk van ruimte, beschikbare draden en wifi.
Maar het aansluiten volgens onderstaand schema:
- nul en fase aansluiten op de shelly N en L
- draad vanaf de schakelaar op shelly SW
- fase op de shelly 1 ingang
- draad naar relais op shelly 0
De schakeling moet apart gevoed worden omdat deze los staat van de schakelende kant.
Verder in de instellingen auto off op 1 seconde zetten zodat de output op een pulse lijkt.

Wellicht kan de het relais ook vervangen door de shelly, maar zonder te weten hoe dat verder is aangesloten kan dat ook problemen geven.

Owja, je zou dus alleen een shelly 1 er bij moeten halen om het slim te maken, extra schakelaars is afhankelijk van waar je wilt schakelen.

[Voor 7% gewijzigd door _NvS_ op 31-10-2021 18:35]

• h999
@_NvS_ thanks.
Kan ik op deze manier mijn gewone extra drukschakelaar gebruiken, welke schakelaar moet ik nemen, want zou willen mijn originele niko drukknop blijven gebruiken? Via app aan uit hoeft niet echt voor mij.

• _NvS_
Hey, zoals ik al eerder aangaf zonder alle info is het moeilijk je een kant en klare oplossing aan te bieden. Wat ik hierboven beschrijf zijn mogelijkheden die, met een beetje creativiteit, een oplossing kunnen zijn.

Stel je sluit de shelly 1 aan zoals ik hierboven heb aangegeven, dan blijft je bestaande situatie (voor zover ik kan inschatten) op dezelfde manier werken. Zelfde drukknop, zelfde schakeling alleen dan een "smart" toevoeging.
Nu komt het onbekende stukje, je tweede schakelaar, maar daar komen ook de meeste opties voor. Omdat je schakeling nu "smart" is, kan je:
- Een willekeurige pulsedrukknop toevoegen, middels een Shelly i3 te plaatsen
- Shelly button 1 (afstandbediening)
- Bediening via de app
- Week / dagschema toevoegen
- zelfs toevoegen in systemen als domoticz, HASS, enz, enz.

Mocht je meer willen weten zou ik je aanraden even een plattegrondje te maken met:
- De huidige situatie, locatie schakelaar, locatie teleruptor, en aanwezige bedrading op beide plaatsen (nul en fase)
- De plaats waar je de extra schakelaar wilt hebben en ook welke bedrading je daar hebt (nul, fase). Omdat je draadloos kan werken tussen bijv. i3 en shelly 1 hoeft daar geen bekabeling tussen te zitten.

• h999
@_NvS_ Alvast bedankt voor je antwoord, ik heb voorlopig 2 schelly besteld, ga het eens testen.
Als het niet lukt, maak ik eens een plannetje van mijn situatie.
Thanks

• h999
Ik heb voorlopig een test gedaan, werkt precies.

Had nog een vraagje, ik heb verschillende rooms aangemaakt, nu zie ik bij de rooms 0 w staan, ondanks dat de verlichting brandt, is dat een instelling of zo dat je kan zien via de app dat er iets brandt? Als ik op de room zelf klik, zie ik wel dat de aan/uit brandt.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:01

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zal dan komen omdat je met je Shelly nu de teleruptor / relais stuurt en niet werkelijk de verlichting.

• h999
@septillion dat is het rare, de teleruptor is niet aangekoppeld, zou dat iets met de instelling te maken hebben?

• septillion

septillion

Uhh, dan weet ik niet hoe het nu zit aangesloten denk ik :+

• h999
Zo

• septillion

septillion

Ow, doh 8)7 De Shelly 1 doet natuurlijk helemaal geen power metering :+ Daarvoor heb je een 1PM, 2.5, EM(3) of Plug (S) nodig.

• h999
Ok geen probleem kwa power meeting.

Nu had ik een mailtje gestuurd naar domita shop met de vraag kwa aansluiting.

Mijn eerste schakelaar ( schelly ) heb ik aangesloten gelijk schema hierboven omdat ik op die schakelaar ook kabels heb voor het licht, nu wil ik een 2 de ( schelly) schakelaar aansluiten.

Bij domitica zeggen ze
A : 1 ste aansluiten zoals schema ( check)
B : 2 de volgens schema maar zonder 1 en 0 ( check)
Dan programeer je beide zo dat deze tegelijk aan uit gaan.

Lukt niet voor te programmeren, iemand een idee?
Beide schelly zijn aangekoppeld, op de eerst werkt de lamp en hoor ik de relay, bij de 2 de hoor ik enkel de relay maar werkt de lamp niet.

Iemand raad wat ik verkeerd doe?
Hoe programeer je beide dat ze samen werken?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee