Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:07
Wij hebben al zonnepanelen, á 6 x 300 op een 1.5 Sunny Boy aansluiting maar we willen graag verder vanwege toekomstige plannen of van het gas af te gaan en voor het opladen van een elektrische auto. We moeten sowieso naar een 3 fase aansluiting toe dus die gaat er komen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyvhL1nshlCuKzs7UT90BR_gPHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G3i5MwZoBqhPsyrTBL0wz3SB.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
3 dakruimtes:
1: richting zuid: á 23m2 (aantekening; dit is inclusief dakramen dus effectief is de m2 minder)
2: richting west: á 12m2 (aantekening; dit is inclusief dakramen dus effectief is de m2 minder)
3: richting oost: á 10m2
Schaduw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LGGTor31WttN5uDGzYCFnCoBq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLZBTeV5pjLWpvjcU6bKflbT.jpg?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
3800 kWh waar in 2020 nog 867 kWh teruggeleverd.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, ik dacht 35 amp
Budget en doel
Beetje afhankelijk van wat we er voor terugkrijgen, is het logisch om hem zo donker op west te leggen?
Wie gaat het project uitvoeren
Bedrijven.
Bijhouden van data
Dat zou wel leuk zijn, per paneel is niet nodig maar ik begrijp dat de optimizers voor west wel nodig zijn.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20eeL9NUzqBW0Ll8Ab_xYXHoRyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TOMRIg2B65f0z1tP8r6mCpas.png?f=user_large

Dit is voor de situatie zoals in Schaduw beschreven staat.

Dan nog één voor het plaatsen van alleen 4 extra op zuid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2J1X9F8U3NJu-uLGJf1OHUUSsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5AwM73roLmF8EmNzqao6Rx1.png?f=fotoalbum_large

Bij de eerste zitten we op een factor van 0,689 en de tweede 0,68 dus eigenlijk 't zelfde qua Wp.
Regio
ZO-Drenthe

Vraag is eigenlijk simpel, we zitten erg met de west kant, is het zinnig om daar panelen te leggen inclusief de optimizers. De eerste leverancier zei dat de panelen op de schuur richting oost het wel lastig maken. Hier is een 1.5 Sunnyboy voor gekozen maar de designer van Sunnyboy zegt eigenlijk dat dit niet te doen is omdat de omvormer voor deze combinatie overgedimensioneerd is (> 135 %).

Hij stelde ook voor om ze allemaal in één string te doen dus schuur en de west kant zodat je alles op 1 omvormer kan zetten dus inclusief de oude installatie.

Als het allemaal niet kan gooien we de zuid kant gewoon vol en laten we het zo.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Volgens mij klopt je beschrijving niet met je plaatjes.
Heb je de oude panelen ook ingetekend?

Maak anders even een lijstje als dit:
13 x 390 ZW 45 graden helling
6 x 390 NW 45 graden helling
3 x 390 ZO 41 graden helling
en waar liggen de oude panelen?
Vraag is eigenlijk simpel, we zitten erg met de west kant, is het zinnig om daar panelen te leggen inclusief de optimizers. De eerste leverancier zei dat de panelen op de schuur richting oost het wel lastig maken. Hier is een 1.5 Sunnyboy voor gekozen maar de designer van Sunnyboy zegt eigenlijk dat dit niet te doen is omdat de omvormer voor deze combinatie overgedimensioneerd is (> 135 %).
In welke richting wil je die panelen leggen? Hoeveel panelen?
Hij stelde ook voor om ze allemaal in één string te doen dus schuur en de west kant zodat je alles op 1 omvormer kan zetten dus inclusief de oude installatie.
Nu heeft hij het denk ik over SolarEdge 3 fasen. Maar ik krijg de indruk dat je te weinig panelen per richting hebt om dat goed te laten werken.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Wellicht werkt dat wel goed genoeg met de korte string uitvoering en 85 V optimisers.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• xzaz
busscherski schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:32:
Volgens mij klopt je beschrijving niet met je plaatjes.
Heb je de oude panelen ook ingetekend?

Maak anders even een lijstje als dit:
13 x 390 ZW 45 graden helling
6 x 390 NW 45 graden helling
3 x 390 ZO 41 graden helling
7 x 360 ZZW 45 graden
5 x 360 WWN 45 graden
3 x 360 OZ ~ 10 graden (deze komen op plat dak)
en waar liggen de oude panelen?
Deze liggen op dit moment:
6 x 300 ZZW
[...]

In welke richting wil je die panelen leggen? Hoeveel panelen?
3 panelen op plat dak richting oost. Zie Sunny design 'Tuinschuur'.
[...]

Nu heeft hij het denk ik over SolarEdge 3 fasen. Maar ik krijg de indruk dat je te weinig panelen per richting hebt om dat goed te laten werken.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Wellicht werkt dat wel goed genoeg met de korte string uitvoering en 85 V optimisers.
Als dat niet kan is het dan nog nodig om over te gaan naar 3 fase met betrekking tot de zonnepanelen?

• busscherski
Er zijn veel mogelijkheden met jouw situatie.

SolarEdge 3 fasen lijkt me alleen verstandig icm de korte string variant. Maar dat moet allemaal even goed worden gesimuleerd.

Een mogelijke oplossing is een enkelfase SMA voor die 7 panelen richting ZZW 45 graden en die 5 panelen richting WWN 45 graden. Bijvoorbeeld het 3 kW model.
Die 3 panelen op de tuinschuur kun je dan denk ik beter op micro's aansluiten. Dat bespaart je ook weer het trekken van DC kabel.
https://www.winkelman-zon...1-fase-60-72-120-cel.html

Als je graag allemaal dezelfde maat en kleur panelen richting ZZW wilt kunnen die oude panelen ook inclusief 1.5 kW Sunnyboy verhuizen naar WWN. Die 13 nieuwe panelen kunnen zonder heel veel af te toppen op een enkelfase 3680 W model.
Of je kunt de oude panelen wel verhuizen naar WNN maar daar dan weer aansluiten op een van de inputs van de nieuwe dual MPP SMA. En dan de nieuwe panelen richting ZZW voor de helft op je nieuwe omvormer en de helft op de oude omvormer.

Er zijn heel veel mogelijkheden. Maar standaard SolarEdge 3 fasen is er wat mij betreft totaal niet eentje.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Lijkt me dat poor-mans 3 fase hier de beste oplossing is.
Bestaande panelen op bestaande omvormer. (Visueel gaat het het beste worden als deze 6 naar dak 5 NW gaan) op L1
Schuur op een APS of GoodWe XS op L2

Nieuwe panelen op 1 of 2 trackers van een nieuwe omvormer afhankelijk of je de 6 verplaatst op L3

Solaredge 3 fase is ongeschikt. de korte string uitvoering veel te duur.... 2 nieuwe omvormers, een kleintje / multi micro + wat zwaardere is veel voordeliger

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• xzaz
Toch maar weer aan het kijken. We hebben de panelen op het schuurtje gelaten voor wat het is. Nu dit:

12x 300 12 x 360 watt op een Sunnyboy 3.0 voor 7200 bruto. Dus hier is de solar edge verwijderd. De panelen op west krijgen optimizers.

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 28-02-2022 14:48 ]

• busscherski
Waar haal je tegenwoordig nog 300 Wp panelen vandaan? En ik vind het allesbehalve goedkoop.

• xzaz
busscherski schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:41:
Waar haal je tegenwoordig nog 300 Wp panelen vandaan? En ik vind het allesbehalve goedkoop.
Sorry 360 Wp.

@busscherski En Gefeli :)

[ Voor 10% gewijzigd door xzaz op 28-02-2022 15:24 ]

• busscherski
Ah, iets meer Wp, dat maakt het relatief goedkoper.
Bruto is incl BTW?
Dan kom ik op 1.38 euro / Wp.
Voor 2 dakvlakken en incl een Duitse omvormer en optimisers toch geen heel gekke prijs.

• xzaz
busscherski schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:41:
Ah, iets meer Wp, dat maakt het relatief goedkoper.
Bruto is incl BTW?
Dan kom ik op 1.38 euro / Wp.
Voor 2 dakvlakken en incl een Duitse omvormer en optimisers toch geen heel gekke prijs.
Ja. Inclusief dus.

edit: Ik heb de offerte geaccepteerd.

[ Voor 24% gewijzigd door xzaz op 01-03-2022 08:56 ]

Pagina: 1