Verhuurder weigert reparatie inbouwapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik huur een woning waar een inbouw inductiekookplaat zit. Deze is juli kapot gegaan (automaat schakelt uit). Hierop een reparatieverzoek ingediend bij de verhuurder, maar deze werd geweigerd. De verhuurder geeft aan dat de kookplaat niet onder hun verantwoordelijkheid valt. Na een week heen en weer bellen en mailen heb ik maar zelf een nieuwe kookplaat aangeschaft, je moet toch wel normaal kunnen koken. De reden voor nieuwe aanschaf was dat de reparatie waarschijnlijk net zo duur zou kunnen worden als die nieuwe kookplaat, plus als je zelf een kookplaat koopt valt dat onder consumentenrecht en dus betere garantie.

Een stukje achtergrond:
Ik huur deze woning al ruim 10 jaar. Enkele jaren geleden is er groot onderhoud geweest in het appartementencomplex. Een van de grote ingrepen was het afsluiten van het gas en over te stappen op stadsverwarming. Ook werd er een nieuwe keuken geplaatst. Deze was voor het onderhoud een kaal keukenblok dus zonder enige apparatuur, maar het nieuwe keukenblok werd voorzien van een inductiekookplaat. Als huurder kon je alleen maar de kleur en handgrepen kiezen, de keus voor de kookplaat was volledig gemaakt door de verhuurder.

Volgens onder andere de huurcommissie zou inbouwapparatuur beschouwd moeten worden als onroerend goed en dus onder de verantwoording van de verhuurder. Nu zegt de verhuurder dat de kookplaat een gift was. Deze staat dan ook niet op het huurcontract. Maar er is ook nooit documentatie gekomen dat eigendom van de kookplaat is overgegaan op de huurder. Ik heb inmiddels al verschillende huurders uit het complex gesproken hierover en tot nu toe heeft iedereen het idee dat de kookplaat van de verhuurder is en dat ze de verhuurder zouden moeten aanspreken bij een defect. Ook denkt iedereen vanzelf dat ze bij verhuizing de kookplaat achter moeten laten.

Een maand later spreek ik een van de buren en die blijkt ook problemen te hebben gehad met de kookplaat. Alleen werd deze kookplaat wel door de verhuurder gerepareerd. Dus heb ik opnieuw contact opgenomen met de verhuurder, nu voor schadeloosstelling omdat blijkbaar met twee maten wordt gemeten en ik dus naar mijn mening onterecht kosten heb moeten maken. Deze kon zien dat er inderdaad bij de buren een reparatie is geweest. Deze persoon ging navraag doen bij de manager hoe dit te kunnen oplossen. Hierop hoorde ik lang niets meer, maar met een vakantie van mij ertussen maakte ik me er even niet druk om.

Twee weken geleden heb ik daarom maar eens aan de bel getrokken en vorige week kreeg ik het antwoord. En de verhuurder blijft bij het standpunt, de kookplaat was een gift en dus hoeven ze niets te doen. De reparatie bij de buren was "een foutje".

Ik zit nu met verschillende vragen, weet iemand of

- Als de verhuurder de kookplaat als een gift heeft bedoeld, daar dan iets officieel van op papier moet staan richting de huurder?
- Als er iets op papier moet staan, mag de verhuurder daar dan jaren later mee komen of had dat direct bij oplevering moeten gebeuren?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik kon ook een nieuwe keuken krijgen, en dan ook de kleur van de kastje kiezen en verschillende handgrepen. Ik kon - op eigen kosten - ook meerwerk opties nemen, zoals een inbouwkookplaat, vaatwasseraansluiting, extra onderkastje, en een langer werkblad dan 1 meter 80. En daar zou ik dan zelf voor moeten lappen, en dat kostte dan echt heel veel geld.

Dus, dan is het mijn eigendom, maar ga je er weg, kan je de halve keuken niet slopen en meenemen, dus dan laten zitten als je weggaat en dan is het een cadeau'tje voor de verhuurder, en die kan de woning verhuren voor meer geld, want de puntentelling gaat dan omhoog.

Heb je voor die inbouwkookplaat zelf moeten betalen als in meerwerkopties en daar voor betaalt hebt, dan gaat de verhuurder jouw eigendom niet gratis vervangen.

Edit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door RaZ op 31-10-2021 09:31 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:09
Lol, moet je opletten als je bij beeindiging van je huur de woning oplevert zonder kookplaat...

Ik denk dat het heel simpel is: Je verhuurder praat onzin. De kookplaat is inderdaad onroerend goed en valt gewoon onder zijn verantwoordelijkheid. Het lijkt me technisch onmogelijk een onroerende zaak als "gift" te geven.

Maar goed, hoe je nu je gelijk gaat halen... misschien eens bij het juridisch loket langs?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Stap 1 lijkt me nu na te vragen welke andere giften je hebt gekregen.

Het zou toch zonde zijn als jij of je buren per ongeluk iets achterlaten bij verhuizen, wat de verhuurder dan zou moeten opruimen…

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:51
Alles wat bij levering in de woning is de verhuurder verantwoordelijk voor. Alleen als er geen keuken inzat kan je niet bij de verhuurder aankloppen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heel simpel, de keuze is aan hun:

Of de woning wordt uiteindelijk opgeleverd zonder kookplaat of ze vergoeden de aanschaf, waardoor er een professional langs moet komen om een nieuwe te plaatsen. De keuze is aan hen...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kunt doorgaan of je verlies nemen, maar meldt dan wel per mail aan je verhuurder dat z’n gift kapot is gegaan, je er zelf een nieuwe in hebt gezet. Deze is van jou en zul je ook meenemen bij vertrek.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
RaZ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:07:

Heb je voor die inbouwkookplaat zelf moeten betalen als in meerwerkopties en daar voor betaalt hebt, dan gaat de verhuurder jouw eigendom niet gratis vervangen.
Bij elke huurder is dezelfde kookplaat geplaatst. De verhuurder heeft hier ook geen keus in gegeven.
mcDavid schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:07:
Lol, moet je opletten als je bij beeindiging van je huur de woning oplevert zonder kookplaat...
Precies mijn gedachte. Het lijkt mij sterk dat ze een gat in het keukenblad accepteren.
Ik denk dat het heel simpel is: Je verhuurder praat onzin. De kookplaat is inderdaad onroerend goed en valt gewoon onder zijn verantwoordelijkheid. Het lijkt me technisch onmogelijk een onroerende zaak als "gift" te geven.

Maar goed, hoe je nu je gelijk gaat halen... misschien eens bij het juridisch loket langs?
Ik ben nog aan het kijken of ik zelf kan schermen met de nodige brieven voordat ik het juridisch verder ga oppakken. Op zich zou ik wel de RB kunnen inschakelen, maar die stap bewaar ik liever als laatste optie, zeker als blijkt dat er toch zoiets als een gift zou kunnen bestaan. Maar als het niet klopt en de verhuurder komt niet over de brug, dan ga ik wel dat traject in. Het gaat uiteindelijk dan ook niet om mij alleen, maar ook voor de andere huurders duidelijkheid krijgen. We praten toch over zeker enkele honderden woningen waar de verhuurder deze verbouwing heeft uitgevoerd.
Morpheusk schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:19:
Alles wat bij levering in de woning is de verhuurder verantwoordelijk voor. Alleen als er geen keuken inzat kan je niet bij de verhuurder aankloppen.
Dat is precies het lastige waar ik mee zit. Toen ik in deze woning kwam, was er alleen een gewoon keukenblok zonder enige apparatuur. Geen probleem, want ik had toch mijn eigen spullen. Maar toen kwam dus dat onderhoud en werd het gehele keukenblok door de verhuurder vervangen voor eentje waar wel een kookplaat in zit. Daarom twijfel ik ook zo of ik nu fout zit of de verhuurder.
ZeRoC00L schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:51:
Je kunt doorgaan of je verlies nemen, maar meldt dan wel per mail aan je verhuurder dat z’n gift kapot is gegaan, je er zelf een nieuwe in hebt gezet. Deze is van jou en zul je ook meenemen bij vertrek.
Van de verhuurder heb ik wel via de mail een antwoord gekregen waarbij hun kookplaat een gift zou zijn, dus ik denk dat ik op zich wel veilig zit. Maar het gaat mij inmiddels niet eens meer zozeer om mijzelf. De kosten die ik heb gemaakt voor die kookplaat kan ik wel dragen, het gaat er mij nu ook om wat de juridische status is, ook voor de overige huurders. On the safe side, de defecte kookplaat heb ik maar wel even netjes opgeborgen voor als deze toch eigendom blijkt te zijn van de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je kookte op gas, woning is van het gas af, dus je hebt niks aan je gasfornuis/gaskookplaat. En dan zal de verhuurder je uit coulance een vervangende kookplaat hebben gegeven. Dan hoeft de huurder daar niet voor op te draaien. Opzich een nette deal.

Maar nu doet ie het niet meer. Het is blijkbaar jouw eigendom, en dan snap ik dat de verhuurder daar niet nog een keer kosten voor wil maken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:37

Blokker_1999

Full steam ahead

RaZ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:07:
Ik kon ook een nieuwe keuken krijgen, en dan ook de kleur van de kastje kiezen en verschillende handgrepen. Ik kon - op eigen kosten - ook meerwerk opties nemen, zoals een inbouwkookplaat, vaatwasseraansluiting, extra onderkastje, en een langer werkblad dan 1 meter 80. En daar zou ik dan zelf voor moeten lappen, en dat kostte dan echt heel veel geld.

Dus, dan is het mijn eigendom, maar ga je er weg, kan je de halve keuken niet slopen en meenemen, dus dan laten zitten als je weggaat en dan is het een cadeau'tje voor de verhuurder, en die kan de woning verhuren voor meer geld, want de puntentelling gaat dan omhoog.

Edit:

***members only***
Hoe vreemd het ook klinkt voor ons zijn er wel degelijk landen waar het de gewoonte is dat de keuken van de huurder ipv verhuurder is. Als je in Duitsland zou gaan huren moet je niet verbaasd zijn als de woongelegenheid zonder keuken komt bijvoorbeeld. Dus wereldvreemd is het concept ook weer niet. Maar in dit specifieke geval, daar er sprake is van meerwerk, moet dan wel heel duidelijk omschreven staan wie eigenaar is en waar van. Dan kan je in dit geval al beter een deal maken dat heel de keuken je eigendom wordt zodat je die ook kunt meenemen naar een volgend pand (of kunt verkopen)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:35
Als het een eenmalige gift is, dan mag je toch de hele keuken meenemen naar je volgende woning? Het is immers je eigendom dan.

Als dat niet het geval is dan is het ook geen eenmalige gift.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De vraag is of de eigenaar van de woning zomaar het eigendom kan overdragen van een kookplaat. Lijkt me niet. In het gewone verkeer geldt inbouwapparatuur als onlosmakelijk deel van een keuken. Tenzij daar andere afspraken over zijn gemaakt is het onderdeel van het gehuurde en is de verhuurder dus onderhoudsplichtig.

Eenzijdig eigendom overdragen kan sowieso niet. Zou een leuke worden: krijg je op een goede dag de rotte kozijnen als gift en zodra die je hebt vervangen worden ze weer door natrekking eigendom van de verhuurder.

Het enige zwakke punt is dat de verhuurder kan betogen dat inbouwkookplaat en keuken eenvoudig te scheiden zijn, zoals je al hebt laten zien, maar dan nog is het verweer -imho, ianal- vrij zwak.

Maar zoals je zelf al schrijft geeft ook de huurcommissie aan dat inbouwapparatuur onderdeel is van het gehuurde. Dan is dat standpunt wel duidelijk. Je kunt nog even contact opnemen met de woonbond en vervolgens overwegen om de kosten van de kookplaat te verrekenen met de huur.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
RaZ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:15:
Je kookte op gas, woning is van het gas af, dus je hebt niks aan je gasfornuis/gaskookplaat. En dan zal de verhuurder je uit coulance een vervangende kookplaat hebben gegeven. Dan hoeft de huurder daar niet voor op te draaien. Opzich een nette deal.

Maar nu doet ie het niet meer. Het is blijkbaar jouw eigendom, en dan snap ik dat de verhuurder daar niet nog een keer kosten voor wil maken.
Dat is geen gift. Het is inbouwapparatuur en daarmee onderdeel van het onroerend goed. Huurder is wel voor deze zaken onderhoudsplichtig.

Tenzij jij echt verantwoordelijk bent voor enige schade aan de kookplaat heb je wel recht op vervanging/reparatie.

Ik weet niet hoe goed je de relatie tot de verhuurder is, maar als je nu je poot stijf houd dan zou je dat wel eens te grabbel kunnen gooien.

Wat ik zelf zou doen is gewoon zelf een nieuwe (laten) installeren en alle kosten vorderen en vanaf dat de betalijngstermijn is verstreken ook rente rekenen (dit moet je wel aangeven). Vervolgens zou ik deze vordering tijdig stuiten. Pas tegen het einde van de huur, als je van plan bent de woning te verlaten zou ik zogezegd het heft in eigen hand nemen. Ik zou de betalingen stoppen, uitrekenen hoeveel huur nog betaalt dient te worden tot datum verlaten woning en dan het bedrag verminderen met de borg en andere openstaande kosten. Tenzij dit een belachelijk hoog bedrag is kan de verhuurder jou nooit uit de woning trappen voordat je zelf al weg gaat.

Dit is dus wat ik zelf zou doen, dit is geen advies.

Disclaimer, ben geen advocaat, jurist of ook maar iets wat er op lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34
Exhar schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:16:
Stap 1 lijkt me nu na te vragen welke andere giften je hebt gekregen.

Het zou toch zonde zijn als jij of je buren per ongeluk iets achterlaten bij verhuizen, wat de verhuurder dan zou moeten opruimen…

:+
Het lijkt me aannemelijk dat de verhuurder er niet op zit te wachten dat vertrekkende huurders halve keukens meenemen. Misschien is daar het kwartje dat dat wel een logische consequentie is van hun besluit nog niet helemaal gevallen.
Daarom lijkt dit me uitstekende vraag om ze wakker te schoppen. Vergeet alleen niet om ze hartelijk te danken voor hun royale gift. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik heb in bijzijn van woningbouw bij overname een overeenkomst getekend met de vorige huurder voor overname van de inbouwapparatuur, vloer en zonwering. Verhuurder was daar geen partij in.

Mocht TS ook zo'n constructie hebben dan is de verhuurder niet aansprakelijk voor die zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 31-10-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:38
Je zou denken dat verhuurder je bij een gift ook het garantiebewijs had gegeven. Wellicht had je daar nu nog een beroep op kunnen doen. Ik geloof er dus niks van dat het als gift bedoeld was, eerder als compensatie omdat iedereen verplicht moest investeren in een nieuwe kookvoorziening. Maar nu er apparaten stuk gaan komt het voor verhuurder natuurlijk wel het beste uit om te zeggen dat het een gift was.
Ik zou er geen strijd van maken, maar met deze mail in de hand zou ik de inductieplaat wel meenemen of doorverkopen. Dus als je woning oplevert, staat er weer een keukenblok en verder niks. En dat geldt voor alle andere bewoners ook.
Op zichzelf niet vreemd dat bij een huurwoning alleen een keukenblok beschikbaar is en je apparatuur zelf moet meenemen. Wel vreemd dat het nu een inbouwplaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
DutchKel schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:21:
Als het een eenmalige gift is, dan mag je toch de hele keuken meenemen naar je volgende woning? Het is immers je eigendom dan.

Als dat niet het geval is dan is het ook geen eenmalige gift.
Ja, dat is eigenlijk ook nog wel een goede. Een inbouwapparaat is onderdeel van de keuken, dus zou bij een gift de gehele keuken van mij zijn :+ Dat lijkt mij best nog wel een aardig argument om richting de verhuurder te sturen.
Lustucru schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:33:
Maar zoals je zelf al schrijft geeft ook de huurcommissie aan dat inbouwapparatuur onderdeel is van het gehuurde. Dan is dat standpunt wel duidelijk. Je kunt nog even contact opnemen met de woonbond en vervolgens overwegen om de kosten van de kookplaat te verrekenen met de huur.
Dat is ook een goede tip om naar de Woonbond te gaan, voordat ik een heel juridisch traject start.
eL_Jay schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:53:
Ik heb in bijzijn van woningbouw bij overname een overeenkomst getekend met de vorige huurder voor overname van de inbouwapparatuur, vloer en zonwering. Verhuurder was daar geen partij in.

Mocht TS ook zo'n constructie hebben dan is de verhuurder niet aansprakelijk voor die zaken.
Eigenlijk had ik dat ook wel verwacht als het eigendom inderdaad was overgedragen van verhuurder op huurder. Maar ik kan mij totaal niet voor de geest halen dat ik zoiets heb getekend. Ook in mijn eigen administratie is daar niets van terug te vinden. Dan is dat nog een vraag richting de verhuurder om mij het door mij ondertekende overnamedocument toe te sturen.
M.l. schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Wat ik zelf zou doen is gewoon zelf een nieuwe (laten) installeren en alle kosten vorderen en vanaf dat de betalijngstermijn is verstreken ook rente rekenen (dit moet je wel aangeven). Vervolgens zou ik deze vordering tijdig stuiten.
Dit wilde ik wel gaan doen. Eigenlijk heb ik het al soort van half gedaan door aan te geven dat ik schadeloos gesteld wil worden, maar het bedrag daarbij nog niet genoemd. Het zou in ieder geval dan wel een vervolgstap kunnen worden om de rekening daar gewoon neer te leggen met een uiterste betaaltermijn.
Toke_gt schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:36:
Je zou denken dat verhuurder je bij een gift ook het garantiebewijs had gegeven. Wellicht had je daar nu nog een beroep op kunnen doen.
Ja, precies! Het is ook totaal onduidelijk wie het aanspreekpunt dan wel is bij garantie. De verhuurder gaf eerst aan dat ik zelf maar op zoek moest gaan naar een elektricien. Tja, ik zag het niet zitten om nog langer te moeten wachten, plus dat zo'n persoon natuurlijk ook de nodige extra kosten rekent. En dan heb je geen garantie dat het daarna ook goed gaat/blijft werken. Het leek mij in ieder geval een potentieel bodemloze put, dus dan maar een nieuwe kookplaat gekocht. En nee, dat is geen superdeluxe model geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:48

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Los van wie z'n probleem het is.

Je hebt toch gewoon garantie op een kookplaat, voor tenminste de verwachtte levensduur van zo'n unit?
lijkt me sterk dat een inbouwplaat maar 2 jaar mee zou moeten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Melden aan de verhuurder dat je de kookplaat meeneemt na einde huur omdat je deze zelf hebt aangeschaft.

Ik zou ook even melden aan de verhuurder dat je tegen alle buren hebt mede gedeeld dat de kookplaat bij einde huur mee mag worden genomen ;)

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
yodeluxe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:26:
Dit wilde ik wel gaan doen. Eigenlijk heb ik het al soort van half gedaan door aan te geven dat ik schadeloos gesteld wil worden, maar het bedrag daarbij nog niet genoemd. Het zou in ieder geval dan wel een vervolgstap kunnen worden om de rekening daar gewoon neer te leggen met een uiterste betaaltermijn.
Je kan natuurlijk niet een onbekend bedrag boven iemands hoofd hangen en daar achteraf rente over rekenen. Als je dit pad wil bewandelen zal je de reparatie/vervanging ook daadwerkelijk moeten (laten) uitvoeren en ieder betalingsbewijs geod bewaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
Beetje mosterd na de maaltijd, maar als je de kookplaat nog niet had aangeschaft of nog kunt retourneren onder koop op afstand. In dat geval kun je één van je vertrekkende buren vragen zijn/ haar gekregen kookplaat te ruilen tegen een kratje bier...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Lustucru schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:33:
De vraag is of de eigenaar van de woning zomaar het eigendom kan overdragen van een kookplaat. Lijkt me niet. In het gewone verkeer geldt inbouwapparatuur als onlosmakelijk deel van een keuken. Tenzij daar andere afspraken over zijn gemaakt is het onderdeel van het gehuurde en is de verhuurder dus onderhoudsplichtig.
Alleen hierom is het standpunt van de verhuurder al onjuist. Eigendom heeft betrekking op een zaak (art. 5:1 BW), maar de kookplaat is na inbouw geen zelfstandige zaak maar bestanddeel (art. 3:3 BW). Dat heet natrekking. Het is daarom onmogelijk om de kookplaat afzonderlijk te schenken. Schenken kan wel, maar dan moet de hele woning geschonken worden (en tevens de grond of een recht van opstal).
Voordat je de kosten gaat verrekenen, zou ik eerst toetsen of de kosten redelijk zijn. Als je een budgetkookplaat vervangt door een krachtige inductieplaat en gelijk een 2-fasenstopcontact laat aanleggen, is dat veel duurder dan wanneer de verhuurder de kookplaat zelf zou vervangen. Maar in essentie ben ik het met je eens: de verhuurder was verantwoordelijk voor vervanging, TS kan zijn kosten verhalen, en daarvoor kan hij overgaan tot verrekening met de huurtermijnen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 20:35
Bij mijn verhuurder moest ik voor de aanschaf betalen, waarna ze zouden overgaan tot een afschrijvingstermijn en dan een deel zou terug krijgen als ik zou gaan verhuizen binnen die termijn.
Ik had een soort van half verkapte keuze in de kookplaat, allen veel te duur overigens.
Ik moest er dus wel voor betalen maar ben geen eigenaar in de zin van dat ik hem mee kan nemen als ik verhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 23:30
Nila schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:26:
Melden aan de verhuurder dat je de kookplaat meeneemt na einde huur omdat je deze zelf hebt aangeschaft.

Ik zou ook even melden aan de verhuurder dat je tegen alle buren hebt mede gedeeld dat de kookplaat bij einde huur mee mag worden genomen ;)
Dit.
Laat het gewoon aan al jou buren weten hoe het bij jou zit, en dat het erop neerkomt dat ze dit kwantificeren als een gift.
Er zitten sowieso mensen bij die eerder verhuizen.
Als hun op dat moment een mail, ter bevestiging, sturen naar de verhuurder of de inductieplaat een gift is, dan moeten ze gewoon weggaan met het kookvuur bij een positief antwoord.
Simpel.
En dan wordt het het probleem van de verhuurder om hun verhaal aan te passen / bewijzen

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 01-11-2021 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
@yodeluxe Waarom niet je RB inschakelen? Zij hebben ook geen zin in een dure rechtzaak als ze met een belletje en een mailtje de zaak kunnen afronden; of zelfs door je gewoon even wat advies te geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:25

FreakNL

Well do ya punk?

Nila schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:26:

Een kookplaat neemt niet zoveel ruimte in, dus ik zou (om verdere discussie te voorkomen) de defecte even netjes inpakken en bewaren en als je weggaat deze terugplaatsen.. Als ze zeuren dat hij kapot is verwijs je naar het mailverkeer, maar waarschijnlijk controleren ze het niet eens. Als er echter een gat zit krijg je misschien wel vragen, dat is optisch ook gewoon zichtbaar bij de eind-inspectie....

De nieuwe huurder heeft dan ook een probleem (defecte plaat), maar dat heeft deze ook als er niks zit... Tevens is het niet jouw probleem meer.
peter13579 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:30:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar als je de kookplaat nog niet had aangeschaft of nog kunt retourneren onder koop op afstand. In dat geval kun je één van je vertrekkende buren vragen zijn/ haar gekregen kookplaat te ruilen tegen een kratje bier...
Of met jouw defecte omruilen, nog beter!

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 01-11-2021 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20
Ik zou er niet te veel tijd in steken, maar ze een koekje van eigen deeg geven bij de oplevering. Gat achterlaten in de keuken en hun mail uitprinten en er naast hangen. Enjoy and watch the world burn.

De tijd die je er anders in moet steken is misschien goed voor je gerechtigheidsgevoel, maar ook een hoop negatieve energie waar je niet echt gelukkiger van wordt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
fopjurist schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:34:
[...]

Alleen hierom is het standpunt van de verhuurder al onjuist. Eigendom heeft betrekking op een zaak (art. 5:1 BW), maar de kookplaat is na inbouw geen zelfstandige zaak maar bestanddeel (art. 3:3 BW). Dat heet natrekking. Het is daarom onmogelijk om de kookplaat afzonderlijk te schenken. Schenken kan wel, maar dan moet de hele woning geschonken worden (en tevens de grond of een recht van opstal).
Oh, die is mooi! Daar kan ik echt wat mee, dank je wel!
Voordat je de kosten gaat verrekenen, zou ik eerst toetsen of de kosten redelijk zijn. Als je een budgetkookplaat vervangt door een krachtige inductieplaat en gelijk een 2-fasenstopcontact laat aanleggen, is dat veel duurder dan wanneer de verhuurder de kookplaat zelf zou vervangen. Maar in essentie ben ik het met je eens: de verhuurder was verantwoordelijk voor vervanging, TS kan zijn kosten verhalen, en daarvoor kan hij overgaan tot verrekening met de huurtermijnen.
Gelukkig heb ik er geen grote uitgave van gemaakt, deze nieuwe kan op dezelfde aansluiting en doordat het ook nog eens een outletmodel was, was het voor net iets meer dan 300 euro. Volgens een berekening die ik heb gemaakt zou een reparatie ook op zo'n bedrag kunnen uitkomen, misschien zelfs wel meer.

Intussen ben ik eens aan het schrijven gegaan, deze mail wil ik eruit doen:

Members only:

Ik dacht eerst nog om te vragen naar een kopie van een door mij ondertekend overnamedocument (dat er niet is), maar met de insteek van dat het onroerend goed is heb ik dat laten vallen. Heeft iemand nog opmerkingen over de mail?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:34
Hoe minder je schrijft, des te beter het is.

Ik was het wel eens met het mailtje, tot je lollig ging doen. :)
Wat ik zou wijzigen: "Een gift van alleen de kookplaat is daarmee niet mogelijk." - en de rest van de alinea weglaten.

En de volgende alinea zou ik enkel die zin van "Graag ontvang ik...bekende rekening" doen.

Daarnaast gewoon nog eens door het bericht heen gaan en bedenken welke zinnen of zinsdelen niets toevoegen. Minder is beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:14
En laat de verwijzingen naar wetsartikelen weg. Iemand met enige juridische kennis ziet aan het taalgebruik en de manier van citeren direct dat jij die kennis niet hebt.. Wat geen schande is overigens. Het noemen van een wetsartikel is geen toverspreuk waarmee je ineens gelijk krijgt hè :P

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 10:49
Belangrijk item hier is dat een huis niet verhuurbaar is zonder mogelijkheid om te koken. De situatie waar TS introk zonder geïnstalleerde apparatuur was op zichzelf al illegaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:44
Ik wil hier ook wel even een opmerking bij plaatsen.

Wij huren ook een woning, echter toen we de woning betrokken (20 jaar geleden) konden we kiezen om de inbouwapparatuur te kopen i.p.v. te huren. Dit hebben we toen gekocht en de inbouwapparatuur is dus van ons. Als we uit de woning gaan mogen we deze apparatuur dus ook meenemen, echter staat dit wel allemaal op papier in ons geval. Nu worden de gastoestellen vervangen door inductie en deze wordt ook weer ons eigendom zonder dat we daar voor hoeven te betalen, dus ook nu weer mag ik de apparatuur uitbouwen en meenemen als ik verhuis. De woningbouw is er in de jaren nadat wij hier zijn gaan wonen wel achter gekomen dat het niet zo handig is dat mensen hun inbouwapparaten meenemen en hebben toen aangeboden om de apparatuur over te nemen en deze in het huurcontract te verwerken. Wij hebben dat niet gedaan omdat je in zo'n lange tijd de apparaten al 3 gekocht hebt.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat het wel degelijk kan dat inbouwapparaten onder verantwoording van de huurder vallen, echter staat het dan wel zwart op wit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:35

LankHoar

Langharig tuig

Wellicht toevoegen dat je het indien bij uitblijven betaling zult verrekenen met de huur betaling?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Members only:

Ik vermoed dat je hier huurder bedoelt?

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:33
yodeluxe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:00:
Twee weken geleden heb ik daarom maar eens aan de bel getrokken en vorige week kreeg ik het antwoord. En de verhuurder blijft bij het standpunt, de kookplaat was een gift en dus hoeven ze niets te doen. De reparatie bij de buren was "een foutje".

Ik zit nu met verschillende vragen, weet iemand of

- Als de verhuurder de kookplaat als een gift heeft bedoeld, daar dan iets officieel van op papier moet staan richting de huurder?
- Als er iets op papier moet staan, mag de verhuurder daar dan jaren later mee komen of had dat direct bij oplevering moeten gebeuren?
Even los van natrekking (ik vermoed dat die hier niet van toepassing is) denk ik dat het inderdaad een papierenkwestie wordt. De verhuurder geeft aan de kookplaat te hebben geschonken. Dat is vreemd, en in afwijking van het gebruik. De bewijslast ligt dus bij hen - kunnen zij met een document komen waaruit blijkt dat de kookplaat is overgedragen middels een gift? Die gift moet natuurlijk wel zijn gedaan voordat je met de melding kwam dat de kookplaat stuk is :Y)

Ik verwacht een schrijven met een tekst als de volgende: "De nieuwe keuken wordt opgeleverd zonder kookplaat. U heeft de mogelijkheid zelf een kookplaat te installeren. Echter, wij bieden de mogelijkheid voor u zonder extra kosten een kookplaat te installeren. Na installatie komt de kookplaat in uw bezit. Zegt u de huur op? Dan mag u de kookplaat meenemen, of doorverkopen aan de nieuwe huurder".

Nu ja. Wanneer men nu alsnog, en met terugwerkende kracht, over wil gaan tot schenking - de kans daarop is niet eens uitgesloten - dan wijs ik je er ook graag op dat je een gift kan weigeren.

Over natrekking. Natrekking is een ingewikkeld begrip, maar komt er op neer dat wanneer iets wordt vastgeschroefd aan iets anders het daar onderdeel van wordt. Bij bijvoorbeeld verpanding of verbeuring worden de twee objecten als één gezien. Echter, wanneer de woning wordt verkocht aan een nieuwe eigenaar wordt daarmee het huurcontract niet verbroken. Je houdt altijd de mogelijkheden je bezittingen mee te nemen nadat de huur is opgezegd. Wanneer je kan bewijzen dat de kookplaat van jou is, dan is natrekking geen probleem in deze.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-07 13:18

T.C

mcDavid schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:07:

Ik zou dan het contract en de email (je hebt het toch zwart op wit?) laten zien.
Daarin staat volgens de verhuurder dat de kookplaat dus van de TS is en dus dat het meegenomen mag worden.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:39

aap

Ik heb lang geleden ook eens gehuurd bij een woonstichting. Op een gegeven moment gingen ze de keukens vervangen en kreeg ik het bericht dat ik vlak voordat zou gebeuren de oude kookplaat cadeau zou krijgen.
Vervolgens werd er gesteld dat de nieuwe keuken zonder kookplaat geleverd zou worden, want die was immers geen onderdeel meer van het deel van de keuken waarvan de woonstichting eigenaar was.
Er werd ook geen uitsparing in het werkblad voorzien (en het werd huurders expliciet verboden zelf aanpassingen aan het werkblad te maken). Als extra service kon je voor 250 euro een frame "krijgen", zodat je je geschonken kookplaat op je nieuwe werkblad kon plaatsen.

Ik vond en vind nog steeds dat dit een schandalige maffia-praktijk was, maar mijn protesten leverden niets op en ik heb het moeten slikken.

Ik kreeg toen wel een document waarin stond dat ik de gelukkige eigenaar van de kookplaat geworden was.

[ Voor 5% gewijzigd door aap op 04-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:48
aap schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:30:
Ik heb lang geleden ook eens gehuurd bij een woonstichting. Op een gegeven moment gingen ze de keukens vervangen en kreeg ik het bericht dat ik vlak voordat zou gebeuren de oude kookplaat cadeau zou krijgen.
Vervolgens werd er gesteld dat de nieuwe keuken zonder kookplaat geleverd zou worden, want die was immers geen onderdeel meer van het deel van de keuken waarvan de woonstichting eigenaar was.
Er werd ook geen uitsparing in het werkblad voorzien (en het werd huurders expliciet verboden zelf aanpassingen aan het werkblad te maken). Als extra service kon je voor 250 euro een frame "krijgen", zodat je je geschonken kookplaat op je nieuwe werkblad kon plaatsen.

Ik vond en vind nog steeds dat dit een schandalige maffia-praktijk was, maar mijn protesten leverden niets op en ik heb het moeten slikken.

Ik kreeg toen wel een document waarin stond dat ik de gelukkige eigenaar van de kookplaat geworden was.
Dus als ik het goed begrijp had je nu een heel huis met grond moeten hebben ipv een oude kookplaat?
Aangezien de oude kookplaatals onderdeel verbonden zou zijn met de keuken en dus het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:39

aap

coller schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:04:
[...]

Dus als ik het goed begrijp had je nu een heel huis met grond moeten hebben ipv een oude kookplaat?
Aangezien de oude kookplaatals onderdeel verbonden zou zijn met de keuken en dus het huis?
Ik heb er destijds geen advocaat bijgehad die me van deze wet op de hoogte kon brengen, dus ik heb er alleen een kookplaat aan over gehouden die ik een jaar later naar de stort gebracht heb...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
Dit is fantastisch, dank je wel _/-\o_
Ook dank voor @PeacekeeperNL, deze heb ik aangepast. Daarnaast heb ik ook de zekeringautomaat toegevoegd. Deze brief (e-mail) gaat vandaag nog richting de verhuurder! Standaard zouden ze binnen 3 werkdagen reageren, maar het heeft al vaker langer geduurd en het zou mij niet verbazen als het nu helemaal lang gaat duren. In ieder geval gaat wel die termijn van 30 dagen in waarbinnen ze het bedrag moeten hebben overgemaakt.
Helixes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:45:

Nu ja. Wanneer men nu alsnog, en met terugwerkende kracht, over wil gaan tot schenking - de kans daarop is niet eens uitgesloten - dan wijs ik je er ook graag op dat je een gift kan weigeren.
Daar heb ik aan zitten denken, dat het achteraf nog als gift komt. Bij weigeren zou de verhuurder het werkblad moeten aanpassen omdat daar nu wel een flink gat in zit voor de nis. Maar zou het wel kunnen om 4 jaar na installatie een vast onderdeel van de keuken weg te geven? Het lijkt mij dat dit dan niet zomaar kan, zeker omdat het nu om inbouwapparatuur gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
Nou, er is een update. Het komt erop neer dat de verhuurder de vordering afwijst om redenen dat de kookplaat niet in de huurovereenkomst staat en dat het niet in de puntentelling zit.

Ik ga dit eens even laten bezinken en denken welke route nu te gaan volgen, of het naar de RB gaat of dat ik met de huurcommissie contact opneem met een verzoek tot huurverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Je hebt rechtsbijstand, waarom niet gebruiken? Die zouden je correct advies moeten geven, en je hebt er al voor betaald...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
yodeluxe schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:51:
Nou, er is een update. Het komt erop neer dat de verhuurder de vordering afwijst om redenen dat de kookplaat niet in de huurovereenkomst staat en dat het niet in de puntentelling zit.

Ik ga dit eens even laten bezinken en denken welke route nu te gaan volgen, of het naar de RB gaat of dat ik met de huurcommissie contact opneem met een verzoek tot huurverlaging.
Vergeet niet binnen 2 jaar de brief te stuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is er nog een update? :-)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yodeluxe
Door een teveel aan stress heb ik hier de afgelopen tijd even niets mee gedaan, wat ook weer stress opleverde |:(
De betaaltermijn is inmiddels verstreken en zoals verwacht is er dus verder niets vanuit de verhuurder gekomen. Eindelijk heb ik vandaag een beetje energie gevonden om alle documenten bij elkaar te zoeken en een coherent verhaal richting de RB te sturen. Uiteindelijk heb ik daarvoor gekozen ipv de huurcommissie omdat op deze manier er hopelijk minder zorgen bij komen kijken. Als er updates hierover zijn, laat ik dat wel weten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yodeluxe
Even tijd voor een update.

De RB heeft dit opgepakt en is het geheel met mij eens: de apparatuur is van de verhuurder en dus moet de verhuurder de kosten terugbetalen. Er is vanuit de RB een brief gestuurd naar de verhuurder om de gemaakte kosten over te maken. Daarop heeft de verhuurder weer contact opgenomen met de RB met de mededeling dat problemen de met inbouwapparatuur voor de huurder is.

En wat nu? De RB vindt helaas dat de te investeren kosten en tijd voor een rechtzaak niet opwegen tegen het gevorderde bedrag. Daarom heeft de RB ervoor gekozen om zelf het bedrag aan mij uit te keren. Fijn natuurlijk dat ik mijn geld terugheb, maar het probleem bestaat daardoor eigenlijk nog steeds. Ik heb daarom ook gevraagd wat te doen als de huidige kookplaat kapot gaat. Het advies is om dan direct contact op te nemen met de RB en dan samen het traject in te gaan bij de huurcommissie. Dit had voor nu geen zin meer volgens de RB. Eigenlijk heb ik daar mijn twijfels bij, maar ik heb totaal geen energie om er zelf bij de huurcommissie achteraan te gaan en zie dat jammer genoeg ook niet snel veranderen.

Het enige wat ik dan nog wel doe, is elke bewoner die ik spreek te wijzen op de houding van de verhuurder. En dus voordal dat ze, als hun kookplaat kapot gaat, zich niet moeten laten afwimpelen en snel naar hun eigen RB te gaan (als ze die hebben) of anders naar de huurcommissie.

Pagina: 1