Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hi allemaal,

Iets meer dan een jaar geleden heb ik mijn hbo-studie afgerond. Na het afronden van mijn studie wilde ik niet verder studeren. Ik had al 8 jaar gestudeerd (mbo & hbo) en was er wel klaar mee. Ik ben gaan werken bij een consultancybureau en heb daar een mooi startsalaris & vooruitzicht. Daarnaast heb ik een auto van de zaak en ben ik luxer gaan wonen (840 euro per maand).

Sinds een aantal maanden begin ik toch wel sterk te twijfelen om toch een master te doen. Het kriebelt en ik denk er vaak over na. De redenen waarom ik een master zou willen doen:
  1. Het papiertje. Ja, ik merk en hoor dat je toch wel veel hoort dat er veel naar wordt gekeken of je een master hebt gedaan of niet..
  2. Spijt. Ik ben bang dat ik er spijt van krijgen als ik het niet doe. Ik wil (ook om bovenstaande reden) niet tegen een plafond aanlopen in mijn loopbaan omdat ik geen master heb.
  3. Doorleren. Ik heb het gevoel dat ik nog wel wat extra kan leren. In alle eerlijkheid is dit gevoel wel ondergeschikt aan bovenstaande aangezien ik bij mijn werk ook genoeg leer.
Uiteraard zijn er ook redenen om geen master te doen:
  1. Inkomen. Hoewel ik wellicht bij sommige masters deeltijd kan werken, zal mijn inkomen drastisch omlaag gaan. Ik heb een spaarpotje van rond de 20.000 euro en kan eventueel ook geld bij mijn ouders lenen.
  2. Leasen. Ik heb een leaseauto besteld met een contractduur van 4 jaar (korter kan niet). Hoewel ik deze op dit moment nog kan annuleren is het wel een extra belemmering.
  3. Toest. Bij de meeste masters is er een assessment. Als ik stop met werken, betekent het wel dat ik deze toets verplicht moet halen.. Nou denk ik dat dat wel lukt.. maar toch O-)
Ik zat ook te denken aan een studie aan de Open Universiteit in combinatie met een dagje minder werken. Maar tegelijk heeft het mijn voorkeur om een studie te volgen aan een bekendere universiteit. Tevens ben ik nog jong genoeg om dat te doen (25) en lijkt mij even voltijd studeren eigenlijk ook wel weer even lekker O+

Ik vind de keuze erg moeilijk. Om deze reden hoop ik advies te krijgen van mensen die vergelijkbare keuzes hebben gemaakt. Ook als je dit niet hebt gedaan, ben ik benieuwd naar je keuze en afwegingen.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Je moet denk ik wel nog een pre-master doen?

24*840 is +- 20,000 euro.
Als je tijdens je voltijd master een bijbaantje hebt, kun je daarvan het eten en andere dingen kopen.

Als ik je zo hoor, zou ik zeker kiezen om nog een master te doen. Het is verdiepend en brengt veel in het leven qua kijk op dingen.

De auto is wel een probleem inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Nu online
Phyrozi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:08:

Als je tijdens je voltijd master een bijbaantje hebt, kun je daarvan het eten en andere dingen kopen.

Als ik je zo hoor, zou ik zeker kiezen om nog een master te doen. Het is verdiepend en brengt veel in het leven qua kijk op dingen.

Dank je wel voor je reactie :) Klopt, een pre-master zal sowieso wel moeten. Wel zag ik een interessante master waar de pre-master deeltijd is. Iemand die ik ken heeft die gedaan en gaf aan dat 3 dagen ernaast prima te doen is. Ik zou dan wel bij mijn huidige werkgever kunnen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
Dat zou een mooie oplossing zijn.
Ik wou ook voorstellen dat je eens kijkt naar de optie om een master via de werkgever te doen, maar ik begrijp je punt over het kiezen van een uni naar keuze.

Je bent nu nog jong, ik zou het dan wel echt nu doen.
Ikzelf ben nu 27 en schrijf nu mijn thesis voor twee masters. Ik heb mijn broer het zien doen met een erg drukke baan en twee kinderen. Dat was geen pretje. Ook was dat aan Nyenrode en ik heb de indruk (ondanks de "goede" naam) dat dat toch iets minder zwaar wordt gemaakt dan een master aan de EUR, Delft, oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik zou als het even kan zeker voor de master gaan. Ik heb em zelf ook gedaan op m'n 25e, kan prima en je bent nog jong genoeg om niet als oude lul op te vallen ;). En voor je vrije uni keuze, overleg eens met je werkgever. Wellicht kan er een regeling worden getroffen dat je er 1-2 jaar tussenuit bent (speciale onbetaalde 'vakantie' oid?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Ik zou het ook doen als je jong ben. Nu heb je nog geen gezin enzo. En meer motivatie waarschijnlijk om het te gaan halen. Maar kan je geen parttime master via je werk gaam doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesniegekkie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-07 22:55
Heb je ook intrinsieke motivatie om eventueel een master te gaan volgen, gaat het je alleen om het papiertje of is het fear of missing out?

Als je sterke intrinsieke motivatie voelt en bent bereid het luxe leventje weer voor 2 jaartjes op te geven zou ik er namelijk volledig voor gaan, op jouw leeftijd gaat dat nog prima. Ik denk ook dat je af moet wegen of je het universiteit leven wil meemaken of niet, dat geeft dan doorslag in deeltijd versus voltijd. Ook weet ik niet of het uitmaakt voor jou en jouw gewenste loopbaan welke Alma Mater het gaat worden.

Als het je enkel om het papiertje gaat zou ik wel via de vrije universiteit/open universiteit duaal iets uitzoeken inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ga met je baas praten, 1 of 2 dagen minder werken, misschien willen zij het wel deels betalen.

Ik neem even aan dat het om informatica gaat, ik vond de OU ideaal, eigen tempo, studiemateriaal volledig uitgeschreven, kon er echt doorheen knallen, veel efficienter dan op de uni rondlopen. Je kan kan dan echt 5 dagen Uni in 2 dagen proppen, dus als je wat weekend opoffert, kun je gewoon blijven werken.

Ik heb uiteindelijk lang niet alles gedaan, voor mij was het vooral inhoudelijk verdieping op wat ik interessant vond. Het is best wel een tijdsinvestering op de hele uni te doen.

Ook staan voltooide modules aan de OU beter op je CV dan een niet afgemaakte uni naa rmijn mening

[ Voor 7% gewijzigd door iamcj op 31-10-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Nu online
Dank voor jullie reacties! Ik heb het al wel eens besproken met mijn manager. Hij gaf aan dat een studie aan bijvoorbeeld de OU wel mag, maar in eigen tijd/minder werken en op eigen kosten. Maar naar mijn weten geldt daar wettelijk tarief, dus dat is prima. Ik ga toch maar eens meer nadenken over de OU.. Het gooit mijn leven minder overhoop. Voor mijn gevoel is een studie aan de OU minder waard, maar dat zit puur in mijn hoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmorkMidas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Tweakx schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:47:
Voor mijn gevoel is een studie aan de OU minder waard, maar dat zit puur in mijn hoofd ;)
Ik snap je daarin volkomen hoor, en ik heb hetzelfde. De topics en de ervaringen op dit forum geven echter een ander beeld weer van de OU. Juist een heel positief beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Nu online
SmorkMidas schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

Ik snap je daarin volkomen hoor, en ik heb hetzelfde. De topics en de ervaringen op dit forum geven echter een ander beeld weer van de OU. Juist een heel positief beeld.
Klopt.. en: ''Open Universiteit is overall 3e van de veertien universiteiten in de lijst beste universiteiten van Nederland'' @ Keuzegids Universiteiten 2021

Maar even goed over nadenken :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakx op 31-10-2021 21:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamcj
Tweakx schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:47:
Dank voor jullie reacties! Ik heb het al wel eens besproken met mijn manager. Hij gaf aan dat een studie aan bijvoorbeeld de OU wel mag, maar in eigen tijd/minder werken en op eigen kosten. Maar naar mijn weten geldt daar wettelijk tarief, dus dat is prima. Ik ga toch maar eens meer nadenken over de OU.. Het gooit mijn leven minder overhoop. Voor mijn gevoel is een studie aan de OU minder waard, maar dat zit puur in mijn hoofd ;)
Het mag van hem in je eigen tijd en op eigen kosten, toch wel fijn van hem, dat jij dat mag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
iamcj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:54:
[...]
Het mag van hem in je eigen tijd en op eigen kosten, toch wel fijn van hem, dat jij dat mag. 8)7
Wat heeft de werkgever eraan? @Tweakx heeft al een HBO diploma en dat is zeer waarschijnlijk genoeg voor zijn werk. Aangezien @Tweakx ook aangeeft nog veel te leren op het werk, ziet de manager daar waarschijnlijk meer heil in.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:28

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Phyrozi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:08:

Je hebt echt wel heel veel meer uitgaven dan alleen je huur.

Ik neem ook aan dat je geen studiefinanciering krijgt, heb je niet nog een flinke studieschuld staan ook? (Als je nog 20.000eu studieschuld hebt, heb je netto niks.)

Daarnaast kost OV ook heel veel (en benzineprijzen zijn ook geen lachertje).

[ Voor 5% gewijzigd door Accretion op 01-11-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Nu online
iamcj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:54:
[...]

Haha, zo was het niet bedoelt. Geen zorgen.
Accretion schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:01:
[...]

Ik neem ook aan dat je geen studiefinanciering krijgt, heb je niet nog een flinke studieschuld staan ook? (Als je nog 20.000eu studieschuld hebt, heb je netto niks.)

Klopt. Maar financieel komt zou wel lukken verwacht ik. Op dit moment heb ik geen studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Lethalis schreef op maandag 1 november 2021 @ 07:39:
[...]

Wat heeft de werkgever eraan? @Tweakx heeft al een HBO diploma en dat is zeer waarschijnlijk genoeg voor zijn werk. Aangezien @Tweakx ook aangeeft nog veel te leren op het werk, ziet de manager daar waarschijnlijk meer heil in.
Een beetje werkgeven wil zijn medewerkers ontwikkelen en laten doorgroeien, als er iemand naar mij toe zou komen omdat hij WO wil doen, zou ik dat alleen maar toejuichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Accretion schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:01:
[...]

Fijn dat je de helft van mijn post niet in de quote zet. Volgens mij gaf ik duidelijk aan dat hij met een fatsoenlijke bijbaan de overige kosten kan dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tweakx schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:59:
Maar tegelijk heeft het mijn voorkeur om een studie te volgen aan een bekendere universiteit.
Wat doet de bekendheid van de universiteit er precies toe? Kies liever een universiteit op basis van de inhoud, de werkvormen, en andere zaken waar je zometeen 2 jaar non-stop mee te maken gaat krijgen.

Overigens valt de OU bij mij gewoon onder 'bekende universiteiten', dat ligt maar aan welke universiteiten je kent, gok ik. :P Het valt in ieder geval onder kwalitatief goede universiteiten. De onderwijsvorm moet je wel liggen, natuurlijk.
iamcj schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:16:
als er iemand naar mij toe zou komen omdat hij WO wil doen, zou ik dat alleen maar toejuichen.
Zonder de diploma's, positie en de werkgever van de TS te kennen is dat natuurlijk nogal een hypotetische mening.

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 01-11-2021 08:27 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
bwerg schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:25:

[...]

Zonder de diploma's, positie en de werkgever van de TS te kennen is dat natuurlijk nogal een hypotetische mening.
Ik reageerde ook op een deels hypothetisch argument ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:43
2 jaar opgeven voor een papiertje. In de eerste 2 jaar van mijn carriere is mijn loon bruto + 1000 gegaan, nu zijn de stappen (jammer genoeg) iets kleiner..

Geen idee in welke branche je zit natuurlijk, maar bij ons (grote detacheerder IT) is een master in ieder geval geen 1000 euro per maand waard, misschien is 2 jaar werkervaring zelfs wel meer waard dan een master.

Daarnaast loop je natuurlijk 2 jaarsalarissen mis, kun je de komende 2 jaar niks kopen (huis) en loop je ook daar de waardestijging weer mis. Dit was mijn situatie althans, duur grapje, die 2 jaar extra studeren door het niet behalen van mijn propedeuse (netto zo'n 120k, mislopen loonsverhogingen nog niet meegerekend).

Als je het echt heel graag wilt, zou ik een werkgever zoeken die je daarin meer steunt dan zeggen dat je het in je eigen tijd van je eigen geld mag doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:25

Don Quijote

El Magnifico

bwerg schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:25:
[...]

Wat doet de bekendheid van de universiteit er precies toe? Kies liever een universiteit op basis van de inhoud, de werkvormen, en andere zaken waar je zometeen 2 jaar non-stop mee te maken gaat krijgen.
Helaas heeft de Open Universiteit niet overal de naam die andere universiteiten wel hebben (onterecht). Ik merkte het bij een werkgever van mij, een beursgenoteerde club, waar een recruiter steevast sollicitanten op vacatures van mij afwees in het geval van Open Universiteit. Omdat ze dat geen echte WO opleiding vond…

Dat heb ik toen wel gemanaged, maar kan mij voorstellen dat dit op andere plekken ook zo gaat. Dus ze moeten nog wel wat aan hun marketing doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Nu online
Thomas18GT schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:28:
2 jaar opgeven voor een papiertje. In de eerste 2 jaar van mijn carriere is mijn loon bruto + 1000 gegaan, nu zijn de stappen (jammer genoeg) iets kleiner..

Geen idee in welke branche je zit natuurlijk, maar bij ons (grote detacheerder IT) is een master in ieder geval geen 1000 euro per maand waard, misschien is 2 jaar werkervaring zelfs wel meer waard dan een master.

Daarnaast loop je natuurlijk 2 jaarsalarissen mis, kun je de komende 2 jaar niks kopen (huis) en loop je ook daar de waardestijging weer mis. Dit was mijn situatie althans, duur grapje, die 2 jaar extra studeren door het niet behalen van mijn propedeuse (netto zo'n 120k, mislopen loonsverhogingen nog niet meegerekend).

Als je het echt heel graag wilt, zou ik een werkgever zoeken die je daarin meer steunt dan zeggen dat je het in je eigen tijd van je eigen geld mag doen :)
Daar zit zeker wat in. Ik zit overigens in de IT Consultancy.. ;) Wat zou redelijk zijn om te vragen aan mijn werkgever? Een Nyenrode lijkt mij ook interessant, maar is dat redelijk qua kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Tweakx schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:27:
[...]
Daar zit zeker wat in. Ik zit overigens in de IT Consultancy.. ;) Wat zou redelijk zijn om te vragen aan mijn werkgever? Een Nyenrode lijkt mij ook interessant, maar is dat redelijk qua kosten?
Persoonlijk zou ik zelf nooit meer dan 50% van de opleiding "betalen", zowel in tijd als in geld, maar dat is ook weer je eigen afweging. Heeft je werkgever er iets aan dat je een master gaat doen? Ja = dan mag hij het betalen. Nee = zoek een werkgever die dat wel heeft = hij mag het betalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38
Thomas18GT schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:13:
[...]

Persoonlijk zou ik zelf nooit meer dan 50% van de opleiding "betalen", zowel in tijd als in geld, maar dat is ook weer je eigen afweging. Heeft je werkgever er iets aan dat je een master gaat doen? Ja = dan mag hij het betalen. Nee = zoek een werkgever die dat wel heeft = hij mag het betalen ;)
Dat is ook alleen van toegevoegde waarde als de werkgever geen minimale diensttermijn op gaat leggen. Als zij zeggen je moet er minimaal 4 jaar blijven, dan zit je dus ook direct vast aan de salarisverhoging die zij vanaf dan opleggen. Dat werkt dus alleen als je voor die periode een salarisgroei op papier krijgt gezet die echt de moeite waard is en vaak is alles wat je op papier krijgt slechter voor je inkomen dan gewoon een keer jobhoppen met degelijk onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Tweakx schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:27:
[...]
Ik heb deeltijd HBO gedaan en de helft is betaald door mn werkgever, de andere helft heb ik zelf betaald. Dus dat is wettelijk collegegeld + wat boeken, zo rond de 2000 euro in totaal per jaar. Bij afstuderen heb ik wat uurtjes van ze gekregen om mn scriptie te schrijven :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Paprika schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:30:
[...]

Dat is ook alleen van toegevoegde waarde als de werkgever geen minimale diensttermijn op gaat leggen. Als zij zeggen je moet er minimaal 4 jaar blijven, dan zit je dus ook direct vast aan de salarisverhoging die zij vanaf dan opleggen. Dat werkt dus alleen als je voor die periode een salarisgroei op papier krijgt gezet die echt de moeite waard is en vaak is alles wat je op papier krijgt slechter voor je inkomen dan gewoon een keer jobhoppen met degelijk onderhandelen.
Zeker, met "hij betalen" bedoel ik dan ook niet "jij betalen met je verhogingen".
Zo'n overeenkomst dat je er moet blijven voor een X-tijd zou ik sowieso nooit tekenen, je wilt niet in een positie zitten waarin het je geld kost om ontslag te nemen..
Pagina: 1