hoe externe luchtaanvoer houtkachel maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-05 21:26
wij zijn aan het verbouwen en gaan iver een week een nieuwe vloer storten. We willen wel een houtkachel. Externe luchtaanvoer schijnt daarbij wel aardig te zijn in verder vrij luchtdichte woning. Maar hoe maak ik dat? pijp omder de vloer leggen voor storten snap ik, maar laat ik die dan ergens buiten uitkomen, hoekje erin, omhoog en dan heb ik soort mini schoorsteen uit de grond omhoog komen naast de gevel?
heb verder geen garage of kruipruimte om de lucht vandaan te trekken. Hier iemand ideeen of ervaringen?

[ Voor 83% gewijzigd door Lochnes op 31-10-2021 08:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43
Bij ons is er een gat door de gevel geboord waar de pijp doorheen gaat. Ik zou het met de kachelboer afstemmen, er zal ook wel een rookkanaal moeten komen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
en hoe komt die pijp bij door de gevel uit? loopt hij dan daarna door de spouw onder de vloer, of door het plafond naar de kachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Recht door de gevel naar buiten, rooster erop, klaar. Denk nog wel even na hoe dit thermisch en luchtdichttechnisch zit als de kachel niet in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7ES-nxpHjzt73RAkXy2TBCjN9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbnxFQSAqJDkPRhHQuLZ1ZVi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiCKIRQ2gI55Oy6ietbqjCcUsO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArA30GoXdW4mKqWzNWPZZaTg.jpg?f=fotoalbum_large

Zo dus 😎

Luchttoevoer kan dicht gezet worden met een interne klep in de muurdoorvoer

[ Voor 4% gewijzigd door clements op 31-10-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
ah. dat gaat bij mij niet werken, komt redelijk midden in de kamer (waar net een koof zit boven waar de rookafvoer doorheen kan).
wordt anders zo”n struikelpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:43
Onze kachel haalt de aanvoer uit de kruipruimte.

Edit: overheen gelezen dat er geen kruipruimte is 🙈

[ Voor 40% gewijzigd door MaKo1977 op 31-10-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Denk dat je wel goed zit, pijp in de betonvloer storten of nog liever onder de beton dan krijg je geen koud spoor in je vloer en dan kom je buiten onder de grond uit.
Daar een bocht omhoog en boven de grond iets van een 180 graden bocht tegen in regenen.
Alles goed verlijmen je wilt geen water in die buis en ook iets van gaas om ongedierte tegen te gaan.

En idd een mogelijkheid om hem af te sluiten als de kachel uit is...

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 31-10-2021 12:07 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 13:29
Ronald.42 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:04:

En idd een mogelijkheid om hem af te sluiten als de kachel uit is...
Als je de luchtschuif van de kachel dichtzet heb je ook geen tocht meer naar binnen, lijkt me?
Onze kachel staat 10cm van gevel, heb dus een kort stukje pijp en een 90° bocht (luchtaanvoer zit onderop de kachel) dus ik kan een klep niet eens kwijt. De luchtschuif van de kachel zit direct bij de aansluiting van de pijp, dus bij niet gebruik staat deze altijd dicht.

Misschien met zo'n lange pijp door de vloer als bij TS ook rekening houden met eventuele condensatie van koude/natte buitenlucht in de pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ps4mm schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Als je de luchtschuif van de kachel dichtzet heb je ook geen tocht meer naar binnen, lijkt me?
Onze kachel staat 10cm van gevel, heb dus een kort stukje pijp en een 90° bocht (luchtaanvoer zit onderop de kachel) dus ik kan een klep niet eens kwijt. De luchtschuif van de kachel zit direct bij de aansluiting van de pijp, dus bij niet gebruik staat deze altijd dicht.

Misschien met zo'n lange pijp door de vloer als bij TS ook rekening houden met eventuele condensatie van koude/natte buitenlucht in de pijp?
Condensatie kan idd wel een dingetje zijn de grond zal ergens rond de 10 a 15 graden zijn en dus kans op condens al denk ik dat dat wel wat meevalt. Waarschijnlijk stook je bij lagere buiten temperaturen...
En als het vriest zal de droge lucht dat kleine beetje condens weer snel laten verdwijnen..

Afsluiten is afhankelijk van wat voor kachel de ts heeft als het 1 met een lucht aansluiting is zal het geen probleem zijn.
Maar als het een meer traditionele houtkachel is zal er iets van een rooster in de vloer komen ongeveer op de plaats van de lucht toevoer opening in de kachel....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Ik heb in mijn vorige woning een inbouwhaard gehad en mijn toevoer van verbrandingslucht ook rechtstreeks van buiten gehaald met een dikke PVC-buis.
Hier ook geen kruipruimte, dus de buis door de vloer, door de fundatie en vlak boven maailveld weer uit laten komen. Daar heb ik weer een rooster op gezet.
Je kunt eventueel de buis een stukje boven maaiveld uit laten steken en dan een 180 graden bocht erop, dan wijst de opening naar beneden.

Ik weet niet of de haard in dezelfde ruimte staat als je afzuigkap, maar houdt er wel rekening mee dat je afzuigkap dan de verbrandingslucht wegzuigt als je de kap en haard aan hebt staan.
Dit was bij mij ook het geval en ik heb toen een schakelaar op een draaikiepraam moeten zetten. De afzuigkap kon dan pas ingeschakeld worden als ik het raam op de kiepstand zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 13:29
Analamoebe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:43:
ik heb toen een schakelaar op een draaikiepraam moeten zetten. De afzuigkap kon dan pas ingeschakeld worden als ik het raam op de kiepstand zette.
Slimme oplossing :) dit was bij ons ook het probleem maar nu met externe toevoer gelukkig niet meer, veel beter! Icm gewone dichte haard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 16:36
Bij ons staat hij ook midden in de woonkamer met buitenlucht aanvoer, zonder kruipruimte.

Dus inderdaad zoals je het zelf in de topic start al aangeeft. Zo simpel hebben wij het gedaan. Nu 1.5 jaar later geen issues en genoeg lucht voor de kachel.

Achter de kachel een buis verticaal de grond in van 10cm diameter. 2x45 (of 90) granden naar horizontaal richting de buitenmuur. Daar vanwege potentieel water: onder een hoek van 45graden (naar bedenden) naar buiten. Directt 45 graden om weer horizontaal te komen. En dan een 90 graden om verticaal te gaan. Dat alles aftoppen met een simpele dakdoorvoer pijpje om te voorkomen dat er water binnen komt. dakdoorvoer buis met een beugel aan de maar vast gezet voor de stevigheid.

Advies: niet lijmen maar schuif/rubber verbindingen gebruiken aan de buiten kant. Dan kan je hem altijd uit elkaar halen en schoonmaken.

Advies2: ook hier een goed geisoleerde woning, kamer formaar: 35m2, 6kW kachel is maximaal wat wij qua warmte er in kunnen hebben, anders is het gewoon te warm in de woonkamer.

[ Voor 69% gewijzigd door cossy nl op 04-11-2021 18:14 . Reden: stuk verduidelijking ]

Pagina: 1