Laptop versnellen met SSD en werkgeheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:49
Beste Tweakers,

Momenteel loop ik tegen het probleem aan dat mijn laptop erg traag is als ik bijvoorbeeld visual studio gebruik. Opschonen heb ik gedaan maar dat levert niet voldoende resultaat op. Als ik in de taskmanager kijk loopt de schijf parameter zeer vaak tegen de 100% aan. De CPU komt zelden heel hoog.
Om mijn laptop te verbeteren zou ik het volgende willen doen:
- De hardeschijf vervangen door de volgende SSD schijf: https://www.mediamarkt.nl...-870-qvo-1tb-1665937.html

- Het volgende kabeltje t.b.v. overzetten gegevens van de hardeschijf naar de SSD schijf:
https://www.mediamarkt.nl...adapterkabel-1140964.html

De laptop heeft nog een vrije plek voor werkgeheugen. Hiervoor wil ik de volgende bijsteken:
https://www.bol.com/nl/nl...BOiQ_0_30.31.ProductTitle

De laptop waar het omgaat:
Acer Aspire E1 572-54204G50MNKK
https://tweakers.net/pric...204g50mnkk/specificaties/

Mijn vragen:
- Verwachten jullie een significante verbetering door het toepassen van een SSD schijf? Of is bijv. het moederbord de belemmering?
- Kloppen de gekozen componenten?
Ik kan niet vinden op de huidige hardeschijf eenzelfde aansluiting heeft als de SSD.
- Klopt het werkgeheugen? Op de tweakers site spreken ze over een maximum van 7,813GB. Of is dit gewoon 8GB?

Graag zou ik een kopie maken van de data op de huidige hardeschijf (vandaar het kabeltje).Hiervoor heb ik de volgende tutorial gevonden: https://www.pcmag.com/how...ws-installation-to-an-ssd

Ik zit er alleen mee dat ik niet weet of de het een gpt of mbr partitie moet worden.

Hebben jullie nog tips (do en dont's)? Is het bovenstaande redelijk plan? Ik hoop dat die op deze manier weer wat jaartjes mee kan. Zware games draai ik er niet op. Vooral internet, Word, Excel en programmeren.

Ik heb ook gedacht over de aanschaf van een nieuwe laptop. Bovenstaande zou me circa 150 euro kosten en een nieuwe gaat toch richting de 700-800. Vandaar dat ik de bovenstaande oplossing overweeg.

MVG

[ Voor 11% gewijzigd door tj.jackel op 30-10-2021 20:15 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:55
Het is een laptop van 7 jaar oud, daar zou ik geen tientallen euro's meer in steken.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

99ruud99 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:40:
Het is een laptop van 7 jaar oud, daar zou ik geen tientallen euro's meer in steken.
Want? Mijn laptop is nu ruim 9 jaar oud en wordt nog dagelijks gebruikt. Een SSD is een flinke upgrade tov een harde schijf! Werkgeheugen zou ik voorzichtiger mee zijn, van 4 GB naar 8 zou een goed idee zijn maar hoger is overkill.

Ik kan helaas niet helpen met advies over aansluitingen ed…

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Voor 120 euro heb je een mooie upgrade te pakken en is nog duurzaam ook, minder ewaste op deze manier.

Verder zullen de genoemde componenten gewoon werken in deze laptop.

Ik zou wel een verse installatie van Windows doen en verder alleen de data terug zetten.

ICE ICE Baby

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-01 16:07
SSD gaat sowieso een wereld van verschil zijn.

Macrium reflect is idd een prima tool voor 't clonen van je oude hdd naar je nieuwe ssd, al zou ik persoonlijk een verse installatie van Windows doen en alleen je data kopiëren. Dit omdat Windows ook detecteert op wat voor medium ie zichzelf installeert en daar optimalisaties voor doet. Helemaal als deze installatie nog is geupgrade van een oudere Windows. Dan kan het soms alleen nog maar trager worden zonder echt aanwijsbare reden, weet ik uit ervaring.

Belangrijke dingen om op te letten:

Dikte van de SSD, vaak is 't max 7mm voor laptops
Warmte ontwikkeling en stroomverbruik van de SSD, het liefst zo laag mogelijk.
Check even de wat voor sodimm je er nu in hebt zitten en probeer eenzelfde te vinden. Soms kan het ook de moeite zijn om een nieuw 2x4gb setje te kopen als je mobo/cpu bijvoorbeeld nog hogere snelheden ondersteunt, voor een beetje extra performance. Of zelfs 2x8gb als je mobo /cpu dat ondersteunen.
Vaak hebben dit soort laptops uit die tijd wel standaard interne aansluitingen, al dan niet met verloop stukje.

Ik zou 'm zeker even openmaken om een en ander te checken. Als je niet weet hoe precies staat er waarschijnlijk wel een tutorial op YouTube als je zoekt op 't typenr.

Ik heb de vriendin 's Acer aspire van jaren her op deze manier ook weer bruikbaar snel gemaakt, kan nog jaren mee 😁

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:39
Zou wel een zinnige upgrade kunnen zijn, je kan 30 euro besparen door voor een goedkopere SSD te gaan, de snelheid is niet echt essentieel.

Gelijk ook even de koeling controleren, schoonmaken en eventueel nieuwe koelpasta.

pricewatch: Silicon Power Ace A55 512GB

[ Voor 60% gewijzigd door Roderiktweaker op 30-10-2021 22:00 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb al jaren geleden (~2015) de Dell 4310E van mijn eega uit 2010....in 2012 als refurbished gekocht, voorzien van een SSD...
Er zit 4GB RAM in. Pas nog gevraagd of ze een "betere"wil.... no way, is nog prima genoeg om vlot mee te werken.

Als je de SSD bestelt, neem dan de CB winkel, daarvan is de shopreview beter en de prijs is nu toch gelijk/

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 30-10-2021 22:06 ]

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:47
Je zou idd zeker je ssd kunnen upgraden en een extra ram stick erbij kunnen gooien. Dat zal een grote prestatiewinst geven in vergelijking met jouw huidige hdd. Soms is het de moeite waard om te kijken welke module (ram) je er op dit moment in hebt en precies dezelfde te bestellen ergens. Via aliexpress kun je dan vaak een goedkope extra dimm kopen.

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

• tj.jackel
Bedankt voor alle reacties!

Voor dezelfde RAM heb ik gekeken maar die kan ik helaas niet vinden.
Er zit nu een 4GB 1Rx8 PC3L-12800S-11-12-B2 in.
Ik denk dat ik deze bestel: https://www.laptop-sodimm...0s-11-13-b4-samsung-sa45/

Heeft iemand ervaring met deze winkel? Ik kon geen reviews vinden.

Als alternatief had ik de volgende gevonden maar ik kon niet vinden of deze SODIMM formaat heeft:
https://gebruiktgeheugen....c3l-12800s-1600mhz-kopie/

Het moederboard in de laptop is de volgende:
https://www.empowerlaptop.com/p/acer-e1-532-motherboard/

Ik zag dat er nog verschillende SATA aansluitingen en hardeschrijf protocollen zijn, maakt dit nog uit?

Laatste vraag:
Zijn de SSD's van Samsung goed m.b.t. levensuur?

Bedankt zover voor de antwoorden!

[ Voor 12% gewijzigd door tj.jackel op 31-10-2021 11:36 ]

• route99

route99

@tj.jackel Voor een paar euro meer zou ik altijd een winkel nemen met prima reviews als zich niemand met een duidelijk verhaal over iets anders meldt.

Obv jouw 4GB 1Rx8 PC3L-12800S-11-12-B2
12800S=1600MHz
11 is de CAS latency

Dus dat betekent met dit filter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okYfu4ZE8DwjRukO4VdvofpdkOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSGcWDYLgK2P8lzC6QBKKUP9.png?f=fotoalbum_large
Dus dit:
https://tweakers.net/gehe...ZKc_MPquxBN9TDcTgtD6Pv-Aw

En dan zou ik de bekende/goedkoopste Corsair nemen
pricewatch: Corsair ValueSelect CMSO4GX3M1C1600C11
en dan bij Micro mail kopen

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:11
Als OS disk zou ik geen QVO nemen maar een normale EVO. QVO neem je voornamelijk voor veel data die je snel wilt lezen (bijv. game data), schrijven zakt erg snel in als deze buiten de cache loopt en/of vol raakt.

En qua geheugen zou ik er 8GB bijzetten, dan zit je op 12GB totaal.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 31-10-2021 12:34 ]

• tj.jackel
DukeBox schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:32:
Als OS disk zou ik geen QVO nemen maar een normale EVO. QVO neem je voornamelijk voor veel data die je snel wilt lezen (bijv. game data), schrijven zakt erg snel in als deze buiten de cache loopt en/of vol raakt.

Wederom bedankt voor de input.
Ik heb de evo opgezocht, volgens sommige sites zou deze ook langer mee moeten gaan. Ik kwam op deze uit (bij Cool blue helaas uitverkocht):
https://www.mediamarkt.nl...ta-3-1tb-ssd-1684817.html

Klopt de bovenstaande versie? Er staat namelijk nu een sata3 aansluiting en bij de qvo enkel sata aansluiting. Of is dit hetzelfde?

• tj.jackel
DukeBox schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:32:

Wederom bedankt voor de input.
Ik heb de evo opgezocht, volgens sommige sites zou deze ook langer mee moeten gaan. Ik kwam op deze uit (bij Cool blue helaas uitverkocht):
https://www.mediamarkt.nl...ta-3-1tb-ssd-1684817.html

Klopt de bovenstaande versie? Er staat namelijk nu een sata3 aansluiting en bij de qvo enkel sata aansluiting. Of is dit hetzelfde?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oa geheugenadvies hier https://www.crucial.com/c...de-for/acer/aspire-e1-572.
SSD zou ik, of Crucial MX 500 kopen, of Samsung 870 Evo.
8gb ram is voldoende voor normaal gebruik.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• route99

route99

@Hackus Op die geheugenadvies pagina staat 16GB ondersteuning
https://www.crucial.com/c...de-for/acer/aspire-e1-572
About your Aspire E1-572
Upgrade advice Your computer's memory capability:
Maximum memory: 16GB
Slots:2 (2 banks of 1)
De TS schrijft onder in de quote dat hij dat type Acer laptop heeft en Tweakers geeft aan dat er maar 8GB (afgerond) in kan...
Veel merken met landen of zelfs winkel specifieke modellen, dus uitkijken.
Gelukkig adviseer je om bij 8GB totaal te blijven dus met 4 GB erbij prikken speelt dat probleem in principe niet.

• tj.jackel
Bedankt voor de input. Het werkgeheugen, USB naar SATA adapter en EVO 870 SSD zijn besteld. Ik hoop dat het gaat werken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:27
route99 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:25:
@Hackus Op die geheugenadvies pagina staat 16GB ondersteuning
https://www.crucial.com/c...de-for/acer/aspire-e1-572

[...]

De TS schrijft onder in de quote dat hij dat type Acer laptop heeft en Tweakers geeft aan dat er maar 8GB (afgerond) in kan...
Veel merken met landen of zelfs winkel specifieke modellen, dus uitkijken.
Gelukkig adviseer je om bij 8GB totaal te blijven dus met 4 GB erbij prikken speelt dat probleem in principe niet.

[...]
Pc’s en laptops zijn hoor de hoeveelheid ondersteund geheugen voor 99,9% afhankelijk van de cpu/chipset.

Dat hier op Tweakers maar 8 GB staat komt omdat er door de fabrikant toentertijd niet met 8 GB dimmen is getest, die waren schaars. De cpu ondersteunt maximaal 16 GB, verdeeld over 2 slots, 8 GB per slot dus.

De fabrikant verkoopt een laptop en heeft daarna geen enkel belang meer dat er ooit testen met grotere geheugens worden gedaan.

De geheugenfabrikant heeft dat wel, die verkoopt meer/groter geheugen als hij dit test.

Je kunt wat dit betreft dus prima van een geheugenfabrikant uitgaan.

• DukeBox
White Feather schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:37:
De cpu ondersteunt maximaal 16 GB, verdeeld over 2 slots, 8 GB per slot dus.
Met als beperking dat het dan alleen 8GB single side modules ondersteund.

• White Feather
DukeBox schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:47:
[...]

Met als beperking dat het dan alleen 8GB single side modules ondersteund.
Nee, juist alleen double sided.

De beperking zit immers in de grootte van de individuele chips. Als je dus single sided hebt, kan de cpu de helft van de losse individuele chips niet lezen. Dan werkt het niet, of de helft wordt maar gezien.

• DukeBox
Zover ik weet niet. Die i5 kan 2x8GB in single rank only aan.

• White Feather
DukeBox schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:13:
[...]

Zover ik weet niet. Die i5 kan 2x8GB in single rank only aan.
Je bedoelt waarschijnlijk dat deze chips maar 1 Dimm per kanaal aankunnen (dus in praktijk max 2 dimm-sloten hebben). De quad-cores kunnen wel 2 dimmen per kanaal aan, dus daar kunnen maximaal 4 dimmen aangehangen worden.

Er is namelijk geen enkele reden dat een systeem een bepaalde grootte alleen maar single sided aan kan. Dan zou het ook de dubbele hoeveelheid aankunnen als dat geheugen dual-sided is.

• DukeBox
White Feather schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:31:
Je bedoelt waarschijnlijk dat deze chips maar 1 Dimm per kanaal aankunnen..
Nee ik bedoel echt dat de geheugen controller bij 8GB modules single rank moeten zijn (als je 16GB totaal wilt) en bij 1x8GB 2x4GB en kleiner mogen ze ook dual rank zijn.
Ik meen dat het te maken had met maximaal adreseerbare pages op 64 bits per channel bij de ulv CPU's

Gelukkig kom je maar weinig sodimm DDR3 dual rank tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 01-11-2021 21:50 ]

• tj.jackel
Bedankt voor alle hulp. De SSD zit erin en maakt een groot verschil. Het is nu een stuk sneller. Het werkgeheugen moet nog geleverd worden.

We hebben nog een tweede laptop en ik dacht eens kijken of deze ook opgeknapt kan worden. Ik heb de laptop nog niet opengemaakt maar ik vermoed op basis van de onderstaande link dat er nog 4gb werkgeheugen bij kan. Echter staat het aantal sodimm sloten op 1.
Wat me opviel is dat er al een 24gb SSD schijf inzit en de rest is een HDD. Heeft het installeren van een SSD dan nog zin? Ik heb gekeken bij de taak manager maar zie de schijf parameter niet op 100% blijft hangen wat die wel bij de andere laptop deed.

Ik overweeg ook om de Windows 8.1 eraf te halen en kijken of Windows 10 erop kan maar ben bang dat die dan langzamer word.
De link naar de laptop:https://nl.hardware.info/...book-s400ca-ca202h.200657

Wat is jullie mening/ervaring?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
bij mijn vorige notebook werd het niet trager door van win 8.1 naar 10 te gaan en dat had ik gewoon via de update gedaan, over de oude heen. zo gepiept.

Die notebook. Is het deze:
YouTube: Asus VivoBook S400C disassembly and battery replace, как разобрать и...
dan lijkt het erop dat het ram niet eens los kan.

• White Feather
Silent7 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 05:38:
bij mijn vorige notebook werd het niet trager door van win 8.1 naar 10 te gaan en dat had ik gewoon via de update gedaan, over de oude heen. zo gepiept.

Die notebook. Is het deze:
YouTube: Asus VivoBook S400C disassembly and battery replace, как разобрать и...
dan lijkt het erop dat het ram niet eens los kan.
Recht in het midden zie ik toch echt een SoDimm-slot.

@tj.jackel Van wat ik er van kan vinden is er 4 GB vastgesoldeerd en 1 slot. Daar kan dus 4 of 8GB geheugen bij (het platform ondersteunt Max 32 GB in 4 Dimm-sloten, dus max 8 per slot.

De 24GB ssd zie er in zit wordt gebruikt om de meestgebruikte files te cachen. Bij redelijk normaal gebruik (browsen, Office en mailen) werkt dat prima. Dan kan het systeem de files daarvan wel kwijt. Ga je het systeem zwaarder belasten (veel verschillende programma’s, film/videobewerking of games), dan is de cache-ssd te klein en is een echte ssd rendabel.

Maar zoals je al aangeeft werkt het bij jou zoals het hoort.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die hybride oplossingen met heel kleine SSD's komt ook uit een tijd dat SSD's nog heel duur waren en de performance ook nog een stuk minder dan nu. Misschien is zelfs de verhoogde snelheid van een moderne SSD dus al merkbaar. Maar tegenwoordig kun je voor een prima prijs een SSD krijgen die al groter is dan die van een oude HDD en dan is gewoon de gehele opslag upgraden het makkelijkste en effectiefste.

Als er fysiek ruimte is kun je de oude HDD er nog altijd naast houden, natuurlijk. Maar dat zou ik enkel voor data doen (vakantiefoto's o.i.d.), alle software en veelgebruikte data op een SSD is tegenwoordig wel zo prettig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• tj.jackel
Nog een korte update. Het werkgeheugen werkt ook. Mijn computer is nu vele malen sneller (met name dankzij de SSD). Bedankt!

M.b.t. de tweede computer, deze ga ik openschroeven en kijken of ik er nog wat ram bij kan steken. Ik twijfel of het zinvol is om ook hier een SSD schijf in te zetten aangezien de 24gb SSD er al in zit. Eerst maar een verse installatie van Windows (hopelijk helpt dit). De laptop is meer dan 5 jaar oud maar de Windows installatie is nooit opnieuw gedaan. Hoe zien jullie dit?

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:03

Praetextatus

the dutch_paki

tj.jackel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:27:
Nog een korte update. Het werkgeheugen werkt ook. Mijn computer is nu vele malen sneller (met name dankzij de SSD). Bedankt!

M.b.t. de tweede computer, deze ga ik openschroeven en kijken of ik er nog wat ram bij kan steken. Ik twijfel of het zinvol is om ook hier een SSD schijf in te zetten aangezien de 24gb SSD er al in zit. Eerst maar een verse installatie van Windows (hopelijk helpt dit). De laptop is meer dan 5 jaar oud maar de Windows installatie is nooit opnieuw gedaan. Hoe zien jullie dit?
Als het even kan echt een schone installatie doen. Via internet kun je een media creation tool downloaden van de officiële MS website. Maak je echt een verschil mee qua snelheid.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

24GB, past windows met alle recente service packs en updates daar überhaupt nog lekker op? 20GB is de minimumvereiste voor windows 10 (64-bit). Dat is dus al krap, staat 'ie helemaal vol (niet altijd bevordelijk voor de prestaties) en dan heb je zeker geen ruimte meer over voor programma's. En dan is een oude kleine OEM-SSD waarschijnlijk ook nog véél trager dan een gemiddelde moderne SSD. 5 jaar geleden stopten fabrikanten soms echt rommel in laptops zodat ze toch konden adverteren met "heeft een SSD!".

Ik zou lekker die hele opslag door een grote SSD vervangen. Als het nou duizend euro kost moet je dat niet meer in zo'n oude laptop steken, maar een moderne budget-SSD van 250GB of 500GB kan je al voor 50 euro krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 06-11-2021 21:51 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1