Lenovo IdeaPad 5-15ARE05 scharnier breuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Beste Tweakers,

Afgelopen woensdag pakte ik mijn laptop er bij welke dicht geklapt op de bank lag. Bij het openen hoorde ik allemaal gekraak en kon ik het scherm niet meer goed omhoog doen. Na ongeveer 5 centimeter gaf ie weerstand en ik zag dat de bezel los kwam van het scherm. Na een check bleek het scherm een halve centimeter uit zijn verband te staan ten opzichte van het toetsenblok.

Als het om PC's of laptops gaat ben ik aardig zelfredzaam en ik dacht dit reparatieklusje ook wel even te klaren. Ik heb er een disassembly video bij gepakt op Youtube en voor ik het wist had ik mijn laptop uit elkaar gehaald. Ik schrok me rot wat ik zeg. Het scharnier van het scherm was intern helemaal los gebroken van de scherm. Hieronder staan wat foto's om het te verduidelijken.

Foto 1: Hier is te zien hoe het scharnier met 3 schroefjes gemonteerd zit aan het scherm/achterklep van de laptop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXJUfV_nWotDz4neByRJD2hXkBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HSLEGqhJfWyRucp4DDxLwJb3.jpg?f=user_large

Foto 2: Het goede scharnier is hier verwijderd van het scherm/achterklep. Hier zit je 3 zilveren punten waar de schroeven in gaan om het scharnier te bevestigen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnm7rXWUXFhZexW7u3DQlt8fYsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0pA9peWpqKEaVBB6Wxsnp5PK.jpg?f=user_large

Foto 3: Dit is de andere kant van het andere scharnier wat afgebroken is. De rode cirkels zijn de punten waar het scharnier aan het scherm/achterklep gemonteerd zou moeten worden. Het plastic is volledig afgebroken. Onder dit plastic zit normaal de moer met schroefdraad waar de schroef ingeschroefd wordt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHktc9olLKTWr7hurfAImIZbAWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwzaNT8ycXF8VMtCm0GT9lJy.jpg?f=user_large

Foto 4 & 5: Hier is te zien dat de moertjes, wat normaal gesproken zit onder het plastic van de achterklep zoals op foto 2, waar de schroef ingedraaid wordt nog aan de schroefjes zelf zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8Sud9TiAw-cZp6IscxIMP-ODrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OWm1ogk8FH5CsSoMZjbn1xEg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz_OkfT5g5jo84X8xqgI6Ppv_1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wInRNUlEAggM4b7cRJW0wC0G.jpg?f=user_large

Ik kan dit zelf met geen mogelijkheid herstellen. De drie plastic delen, waar het moertje achter zit en vervolgens de schroef in gaat, is compleet afgebroken. Hierop heb ik een PC zaak gebeld die aangeeft dat dit steeds vaker voorkomt in verband met het goedkoo produceren van laptops. Door de hitte kan het plastic broos worden en vervolgens afknappen. Niet fijn, want de laptop is slechts 5 maanden oud, gekocht bij Mediamarkt voor 730 euro.

Ik heb 2 opties:
1. De PC zaak geef aan dat ze het scherm wederom kunnen monteren aan het scharnier door door de achterklep drie gaatjes te boren en vervolgens een schroef en bout gebruiken om het scherm te monteren. Nadeel hiervan is dat aan de buitenzijde van de laptop een boutje zichtbaar blijft. Dit ziet er natuurlijk niet fraai uit. Een bout met een ronde kop zou ik overigens nog overwegen, zodat ie enigszins 'opgaat' in de achterklep van de laptop.

2. Ik zet de laptop zo goed als mogelijk zelf weer in elkaar en breng 'm voor garantie weg naar Mediamarkt. Ik ben echter bang dat ze zullen zien dat ik er zelf aan gesleuteld heb en ik geen recht op garantie heb en wellicht zelf voor de kosten moet opdraaien omdat ie ter reparatie aangeboden is. Ook ben ik mijn laptop dan zo'n 3 weken kwijt.

Wat kan ik nog meer doen? Kan dit op een andere manier gerepareerd worden?

https://www.replacedirect...bid=102742&prrel=37811912 Heb ik nog gevonden, maar lange levertijd en hoe weet ik of dit de correcte is?

Alle hulp is welkom! :)

EDIT: Nu zie ik dat aan de 'goede' kant van één moertje het plastic ook al begint te begeven, daar is ook al een hoekje uit. Ik heb hier voor ook een Lenovo gehad, maar dit bent ik niet van ze gewend.. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQurQdS5ylnxWVDeQ2f8be3GkPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NdZdlCxKPI3JN9m2Xve1YwpK.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door GrazendeKoe op 30-10-2021 16:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Yucon

*broem*

Zou je dit niet met smeltlijm kunnen oplossen? Als het hard is wordt het ook een soort plastic en dan heb je opnieuw een bevestiging waar de originele schroefjes in kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Yucon schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:12:
Zou je dit niet met smeltlijm kunnen oplossen? Als het hard is wordt het ook een soort plastic en dan heb je opnieuw een bevestiging waar de originele schroefjes in kunnen zitten.
Dank voor je antwoord. Ik ga op zoek wat snellijm is. Het maakt me inderdaad niet uit hoe de bevestiging vast komt te zitten, zo lang het maar vast zit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

GrazendeKoe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:17:
[...]

Dank voor je antwoord. Ik ga op zoek wat snellijm is. Het maakt me inderdaad niet uit hoe de bevestiging vast komt te zitten, zo lang het maar vast zit!
Smeltlijm, geen snellijm. Dan kun je lang zoeken.

Smeltlijm is hetzelfde spul als dat 3d printers gebruiken maar dan uit een lijmpistool. Het voordeel is dat het precies de juiste vorm aanneemt. Je moet wel zorgen dat er wat uitsteeksels zijn waar het houvast achter heeft maar in deze situatie lijkt me dat het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Yucon schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

Smeltlijm, geen snellijm. Dan kun je lang zoeken.

Smeltlijm is hetzelfde spul als dat 3d printers gebruiken maar dan uit een lijmpistool. Het voordeel is dat het precies de juiste vorm aanneemt. Je moet wel zorgen dat er wat uitsteeksels zijn waar het houvast achter heeft maar in deze situatie lijkt me dat het geval.
Ah super, te snel gelezen inderdaad. Ik heb even gegoogeld en ik zie, dat wanneer het verhit wordt, het wel weer vloeibaar kan worden. Bij een laptop kan natuurlijk wat hitte vrijkomen. Nu lees ik dat er verschillende soorten smeltlijm zijn. Welke adviseer je? PU, epoxy??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

GrazendeKoe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

Ah super, te snel gelezen inderdaad. Ik heb even gegoogeld en ik zie, dat wanneer het verhit wordt, het wel weer vloeibaar kan worden. Bij een laptop kan natuurlijk wat hitte vrijkomen. Nu lees ik dat er verschillende soorten smeltlijm zijn. Welke adviseer je? PU, epoxy??
Daar laat ik graag tweakers op antwoorden die er meer verstand van hebben. Wat betreft smelten bij verhitting is het wel zo dat het echt serieus warm moet worden. Smeltpistolen zitten geloof ik rond de 175 graden. Nu zal het wel al eerder wat zachter worden maar het is een aardige indicatie dat het ook weer niet bij 60 graden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
Als het over smeltlijm en laptop reparaties gaat kom je natuurlijk al snel uit op het Youtube kanaal van Sorin aka "Mr Hotglue"
Youtube: How to Fix a Broken Laptop Hinge - The easy way :).
Het lijkt wel eenvoudig maar hij gebruikt HQ hotglue en verhit deze veel hoger dan met een standaard smeltpistool.
Reparatie met Epoxy is ook nog een optie

Maar wat het bedrijf al aangaf is reparatie met boutjes de enige realistische optie als de laptop zo fragiel of beschadigd is.
LAPTOP Damaged Hinges $2 restore repair Display Arm DIY
Youtube: LAPTOP Broken Hinges repair fix Screen Arm DIY

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 23-03-2023 12:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
Ter informatie, ik heb een tijdje terug ook een IdeaPad 5 met gebroken scharnier gekocht en ben er wonderwel in geslaagd om het euvel te herstellen dmv een twee-componenten lijm: "Bison Fast Fix2 Plastic" (UPC: 8710439272993)

Ik heb helaas geen fotos genomen wegens nu al handen te kort, maar dit was mijn werkwijze:
  • eerst de basis zo veel mogelijk gedemonteerd zodat ik scherm en basis los van elkaar kon halen
  • dan de scharnieren van de basis afgevezen zodat het handiger werken was, zware basis kon aan de kant
  • de schermkap waar de breuk was alsook de afgebroken scharnier zo goed mogelijk ontvet (TEC7 ontvetter)
  • een klein plasje 2-componenten lijm in het afgebroken deel aangebracht en vervolgens de afgebroken scharnier (inc restje plastic en ingelast "boutje") zo goed mogelijk terug op zijn plaats aangedrukt; ik had het geluk dat alles nog netjes paste en op zijn plaats 'klikte'
  • daarna de gehele omgeving voorzien van een laagje lijm (aka plamuren)
  • vervolgens alles goed aangedrukt en geblokkeerd en 24 uur laten uitharden
Aangezien aan de andere scharnier de aanhechting ook kleine barstjes vertoonde heb ik daar preventief de scharnier geheel losgevezen, ruim lijm aangebracht en onmiddellijk de scharnier terug vastgevezen en dan ook nog wat extra geplamuurd.

De lijm is tot een keihard geheel uitgehard en hecht schijnbaar enorm goed op de plastic van de laptop.

Echter:
• bij het terug dichtklappen van de laptop bleek dat ik de lijm iets te dik aangebracht had waardoor er een 'uitsteeksel' van het scherm tegen de basis aan kraste en ik de laptop niet meer kon sluiten. Een Dremel doet hier wonderen :)
• ik had preventief de zeer stroeve scharnieren 'iets losser' gedraaid maar dat bleek onwerkbaar, het scherm viel gewoon neer ipv te blijven staan. Heeft paar keer trial & error nodig gehad om tot 'net goed genoeg' te geraken.
• de aanhechting van de scharnieren aan het scherm zijn nu 'permanent', losvijzen is geen optie meer
• de overdaad aan lijm zorgt ervoor dat ik 2 kleine afdekplaatjes thv de scharnieren niet meer kan plaatsen. Ik heb ook een 'pootje' van de omlijsting moeten afsnijden omdat het geen corresponderend gaatje meer had. Niet echt een probleem maar indien iemand daar waarde aan zou hechten, wees spaarzamer dan mij bij het aanbrengen van de lijm
• de 2-componenten-lijm is een (dubbele) spuit van ca 7cm, ik heb eerst een dikke blob gewoon in de vuilbak gespoten om zeker te zijn dat ik een goede menging zou hebben. Ook al was ik niet zuinig heb ik nu nog steeds ca 4cm over

We zijn ondertussen 1 maand verder en het lijkt nog steeds te houden. Fingers crossed :*)

PS: ik denk dat je vooral geluk moet hebben of de lijm al dan niet wilt hechten aan het plastic, schijnbaar had ik hier een goede match

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 10:48
deroby schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:22:
T twee-componenten lijm: "Bison Fast Fix2 Plastic" (UPC: 8710439272993)
Ook hier een Lenovo gelijmd, het zit weer zo vast als een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyna20
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:43
Ook in ben de gelukkige waar dit bij gebeurt is. Laptop zit nog in de garantie.

Zou dit niet gewoon onder garantie moeten vallen? Lijkt me toch een ondeugdelijk product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Richter
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-08-2023
Beste Allen,

Ik heb de laptop van mijn zoon die er erg voorzichtig mee is ook op moeten sturen omdat het scharnier afgebroken is van een Lenovo IdeaPad Flex 5 15ARE05.

De laptop is nèt 1 jaar oud en al twee keer gerepareerd vanwege een defecte camera.
Na de laatste reparatie ging de laptop al iets minder goed open maar dat was ogenschijnlijk geen probleem totdat het scharnier dus afbrak.
Deze week onderstaande mail gekregen van de leverancier, schandalig gewoon.
Ik ga hier uiteraard niet mee akkoord en ben benieuwd of ik hier fatsoenlijk uitkom.
Alvorens ik de leverancier ga noemen ga ik uiteraard eerst kijken of we hier toch samen uitkomen.

Beste John,

Zojuist hebben we een prijsopgave ontvangen voor het herstellen van je laptop. De reden dat we de prijsopgave hebben ontvangen is dat het geconstateerde defect buiten de garantie valt. Het gaat hier namelijk om afgebroken onderdelen aan de laptop.

Je vindt de prijsopgave samen met de foto's van de schade in de bijlagen. Hieronder staan een aantal opties waar je uit kan kiezen:

Optie 1: Je gaat akkoord met de prijsopgave en betaald de reparatiekosten van €261,17 en krijgt je product gerepareerd retour.

Optie 2: Je gaat niet akkoord met de prijsopgave en krijgt je product ongerepareerd retour en betaald de onderzoekskosten van €49,50.

Optie 3: Je gaat niet akkoord met de prijsopgave en doet afstand van het product en betaald geen onderzoekskosten.

Graag vernemen we je keuze als reactie op deze e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Richter
Dyna20 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:24:
Ook in ben de gelukkige waar dit bij gebeurt is. Laptop zit nog in de garantie.

Zou dit niet gewoon onder garantie moeten vallen? Lijkt me toch een ondeugdelijk product.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Richter
Geachte ......,

Op 6-7-2022 kocht ik bij u een laptop voor 699 euro. Het gaat om een Lenovo IdeaPad Flex 5 15ARE05 i5-1135G7 15.6 laptop.
Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen die ik ervan mag hebben.
De laptop is reeds tweemaal ter reparatie van de camera opgestuurd waarbij ik de laptop een tijd moest missen.
Nu is het scharnier afgebroken en heb ik de laptop binnen de garantietermijn weer ter reparatie naar jullie opgestuurd.

Wat is het probleem?
U heeft aangeboden het product te repareren. Maar hiervoor moet ik 261,17 euro bijbetalen. Met deze mail laat ik u weten dat ik het hier niet mee eens ben.
De laptop is niet goed omdat deze binnen één jaar nu al voor de derde keer gerepareerd moet worden omdat een scharnier is afgebroken. Ik heb de laptop normaal gebruikt.
De laptop is nooit gevallen, meestal thuis gebruikt en in het geval van meenemen altijd goed beschermd in een laptoptas meegenomen.
Dat is ook te zien aan de gebruikssporen, die er eigenlijk niet zijn. Er zit geen krasje op de laptop.
Het scherm is ook niet te ver naar achteren geklapt, sterker nog: het scherm KAN niet te ver naar achteren klappen omdat het een ideapad FLEX betreft.
Het scherm kan 360° draaien.
En ik vind dat deze problemen nog niet hadden mogen ontstaan bij een product van deze leeftijd en voor deze aanschafprijs.

Hoe is dit wettelijk geregeld?
Volgens de wet heb ik als consument recht op een deugdelijk product.
Als het product een gebrek heeft, bent u als verkoper verplicht om het product zonder kosten en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen.
Doet u dit niet, dan heb ik het recht om de overeenkomst te ontbinden. Ik ben dan niet meer gebonden aan de overeenkomst. En ik heb recht op teruggave van het aankoopbedrag.
Dit staat in de Europese richtlijn Koop en garantie. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/garantie.

Wat verwacht ik van U?
Omdat het product niet zonder kosten en binnen een redelijke termijn gerepareerd wordt maak ik gebruik van mijn recht om de koopovereenkomst te ontbinden.
Ik vraag u daarom vriendelijk om binnen twee weken het door mij betaalde aankoopbedrag van 699 euro over te maken op mijn rekeningnummer:
NL....... ten name van J.........r.

Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie per e-mail.

Met vriendelijke groet,

John Richter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Richter
UPDATE vanuit de leverancier:
1) Beste John,

Hartelijk dank voor je mail.

Ik heb even met je mee gekeken naar je aanvraag.
Dit soort defecten komt helaas wat vaker voor, uit ervaring weten we dat dit soort reparaties alsnog vaak kosteloos hersteld worden.
Hiervoor heb ik contact opgenomen met de fabrikant, zodra ik hier meer informatie over ontvangen laat ik het zo snel mogelijk aan je weten.

2) Beste John,

We hebben een reactie ontvangen vanuit de fabrikant.
De prijsopgave is komen te vervallen en de laptop zal onder de garantie hersteld worden.

[ Voor 124% gewijzigd door John Richter op 10-08-2023 11:15 . Reden: Update ]

Pagina: 1