Beste Tweakers,
Afgelopen woensdag pakte ik mijn laptop er bij welke dicht geklapt op de bank lag. Bij het openen hoorde ik allemaal gekraak en kon ik het scherm niet meer goed omhoog doen. Na ongeveer 5 centimeter gaf ie weerstand en ik zag dat de bezel los kwam van het scherm. Na een check bleek het scherm een halve centimeter uit zijn verband te staan ten opzichte van het toetsenblok.
Als het om PC's of laptops gaat ben ik aardig zelfredzaam en ik dacht dit reparatieklusje ook wel even te klaren. Ik heb er een disassembly video bij gepakt op Youtube en voor ik het wist had ik mijn laptop uit elkaar gehaald. Ik schrok me rot wat ik zeg. Het scharnier van het scherm was intern helemaal los gebroken van de scherm. Hieronder staan wat foto's om het te verduidelijken.
Foto 1: Hier is te zien hoe het scharnier met 3 schroefjes gemonteerd zit aan het scherm/achterklep van de laptop.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HSLEGqhJfWyRucp4DDxLwJb3.jpg?f=user_large)
Foto 2: Het goede scharnier is hier verwijderd van het scherm/achterklep. Hier zit je 3 zilveren punten waar de schroeven in gaan om het scharnier te bevestigen.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0pA9peWpqKEaVBB6Wxsnp5PK.jpg?f=user_large)
Foto 3: Dit is de andere kant van het andere scharnier wat afgebroken is. De rode cirkels zijn de punten waar het scharnier aan het scherm/achterklep gemonteerd zou moeten worden. Het plastic is volledig afgebroken. Onder dit plastic zit normaal de moer met schroefdraad waar de schroef ingeschroefd wordt.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwzaNT8ycXF8VMtCm0GT9lJy.jpg?f=user_large)
Foto 4 & 5: Hier is te zien dat de moertjes, wat normaal gesproken zit onder het plastic van de achterklep zoals op foto 2, waar de schroef ingedraaid wordt nog aan de schroefjes zelf zit.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OWm1ogk8FH5CsSoMZjbn1xEg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wInRNUlEAggM4b7cRJW0wC0G.jpg?f=user_large)
Ik kan dit zelf met geen mogelijkheid herstellen. De drie plastic delen, waar het moertje achter zit en vervolgens de schroef in gaat, is compleet afgebroken. Hierop heb ik een PC zaak gebeld die aangeeft dat dit steeds vaker voorkomt in verband met het goedkoo produceren van laptops. Door de hitte kan het plastic broos worden en vervolgens afknappen. Niet fijn, want de laptop is slechts 5 maanden oud, gekocht bij Mediamarkt voor 730 euro.
Ik heb 2 opties:
1. De PC zaak geef aan dat ze het scherm wederom kunnen monteren aan het scharnier door door de achterklep drie gaatjes te boren en vervolgens een schroef en bout gebruiken om het scherm te monteren. Nadeel hiervan is dat aan de buitenzijde van de laptop een boutje zichtbaar blijft. Dit ziet er natuurlijk niet fraai uit. Een bout met een ronde kop zou ik overigens nog overwegen, zodat ie enigszins 'opgaat' in de achterklep van de laptop.
2. Ik zet de laptop zo goed als mogelijk zelf weer in elkaar en breng 'm voor garantie weg naar Mediamarkt. Ik ben echter bang dat ze zullen zien dat ik er zelf aan gesleuteld heb en ik geen recht op garantie heb en wellicht zelf voor de kosten moet opdraaien omdat ie ter reparatie aangeboden is. Ook ben ik mijn laptop dan zo'n 3 weken kwijt.
Wat kan ik nog meer doen? Kan dit op een andere manier gerepareerd worden?
https://www.replacedirect...bid=102742&prrel=37811912 Heb ik nog gevonden, maar lange levertijd en hoe weet ik of dit de correcte is?
Alle hulp is welkom!
EDIT: Nu zie ik dat aan de 'goede' kant van één moertje het plastic ook al begint te begeven, daar is ook al een hoekje uit. Ik heb hier voor ook een Lenovo gehad, maar dit bent ik niet van ze gewend..
Afgelopen woensdag pakte ik mijn laptop er bij welke dicht geklapt op de bank lag. Bij het openen hoorde ik allemaal gekraak en kon ik het scherm niet meer goed omhoog doen. Na ongeveer 5 centimeter gaf ie weerstand en ik zag dat de bezel los kwam van het scherm. Na een check bleek het scherm een halve centimeter uit zijn verband te staan ten opzichte van het toetsenblok.
Als het om PC's of laptops gaat ben ik aardig zelfredzaam en ik dacht dit reparatieklusje ook wel even te klaren. Ik heb er een disassembly video bij gepakt op Youtube en voor ik het wist had ik mijn laptop uit elkaar gehaald. Ik schrok me rot wat ik zeg. Het scharnier van het scherm was intern helemaal los gebroken van de scherm. Hieronder staan wat foto's om het te verduidelijken.
Foto 1: Hier is te zien hoe het scharnier met 3 schroefjes gemonteerd zit aan het scherm/achterklep van de laptop.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HSLEGqhJfWyRucp4DDxLwJb3.jpg?f=user_large)
Foto 2: Het goede scharnier is hier verwijderd van het scherm/achterklep. Hier zit je 3 zilveren punten waar de schroeven in gaan om het scharnier te bevestigen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0pA9peWpqKEaVBB6Wxsnp5PK.jpg?f=user_large)
Foto 3: Dit is de andere kant van het andere scharnier wat afgebroken is. De rode cirkels zijn de punten waar het scharnier aan het scherm/achterklep gemonteerd zou moeten worden. Het plastic is volledig afgebroken. Onder dit plastic zit normaal de moer met schroefdraad waar de schroef ingeschroefd wordt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kwzaNT8ycXF8VMtCm0GT9lJy.jpg?f=user_large)
Foto 4 & 5: Hier is te zien dat de moertjes, wat normaal gesproken zit onder het plastic van de achterklep zoals op foto 2, waar de schroef ingedraaid wordt nog aan de schroefjes zelf zit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OWm1ogk8FH5CsSoMZjbn1xEg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wInRNUlEAggM4b7cRJW0wC0G.jpg?f=user_large)
Ik kan dit zelf met geen mogelijkheid herstellen. De drie plastic delen, waar het moertje achter zit en vervolgens de schroef in gaat, is compleet afgebroken. Hierop heb ik een PC zaak gebeld die aangeeft dat dit steeds vaker voorkomt in verband met het goedkoo produceren van laptops. Door de hitte kan het plastic broos worden en vervolgens afknappen. Niet fijn, want de laptop is slechts 5 maanden oud, gekocht bij Mediamarkt voor 730 euro.
Ik heb 2 opties:
1. De PC zaak geef aan dat ze het scherm wederom kunnen monteren aan het scharnier door door de achterklep drie gaatjes te boren en vervolgens een schroef en bout gebruiken om het scherm te monteren. Nadeel hiervan is dat aan de buitenzijde van de laptop een boutje zichtbaar blijft. Dit ziet er natuurlijk niet fraai uit. Een bout met een ronde kop zou ik overigens nog overwegen, zodat ie enigszins 'opgaat' in de achterklep van de laptop.
2. Ik zet de laptop zo goed als mogelijk zelf weer in elkaar en breng 'm voor garantie weg naar Mediamarkt. Ik ben echter bang dat ze zullen zien dat ik er zelf aan gesleuteld heb en ik geen recht op garantie heb en wellicht zelf voor de kosten moet opdraaien omdat ie ter reparatie aangeboden is. Ook ben ik mijn laptop dan zo'n 3 weken kwijt.
Wat kan ik nog meer doen? Kan dit op een andere manier gerepareerd worden?
https://www.replacedirect...bid=102742&prrel=37811912 Heb ik nog gevonden, maar lange levertijd en hoe weet ik of dit de correcte is?
Alle hulp is welkom!
EDIT: Nu zie ik dat aan de 'goede' kant van één moertje het plastic ook al begint te begeven, daar is ook al een hoekje uit. Ik heb hier voor ook een Lenovo gehad, maar dit bent ik niet van ze gewend..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NdZdlCxKPI3JN9m2Xve1YwpK.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door GrazendeKoe op 30-10-2021 16:56 ]