Saneren mest kelder/put/plaat en lagune

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alibibrami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-05 19:22
Mijn vraag
Hallo, wij zijn bezig met de aankoop van een boerderij die wij zelf willen ombouwen tot woonboerderij. Op dit moment zit er agrarische bestemming op. Willen we de boerderij gaan verbouwen moeten we een bestemmingsplan wijziging aanvraag doen bij de gemeente. Tot zover wel duidelijk.
Bij de boerderij zit een ligboxenstal die nu nog in gebruik is als boeren bedrijf vol met koeien. We zijn op de hoogte van de ruimte voor ruimte regeling etc. Op een gedeelte van het dak zit asbest wat gesaneerd moet worden. Er is nog geen asbest inventarisatie rapport opgemaakt.

De mestkelders worden zuigschoon opgeleverd. Hier zit hem de vraag. Wat dan?? Als wij de ligboxenstal een andere bestemming willen geven (appartementen of opslag). Moeten de mestputten dan gesaneerd worden of kunnen we die gewoon opvullen en afdekken met een beton vloer???

De kuil platen en sleuf silo bestaan uit bestonelementen voor zover ik het nu weet. Daar is wel handel in dus die verwacht ik wel eenvoudig te kunnen verwijderen. Moet de grond hieronder gesaneerd worden?? Als er geen asbest in zit is dat niet nodig volgens mij maar ik kan hier nergens info over vinden.

Volgens het bodem loket zijn er geen onderzoeksgegevens bekend.

Wie heeft hier ervaring mee?? Ik ben benieuwd
:)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alibibrami
Tnx die ga ik maandag eens benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
alibibrami schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:20:
Mijn vraag
Hallo, wij zijn bezig met de aankoop van een boerderij die wij zelf willen ombouwen tot woonboerderij. Op dit moment zit er agrarische bestemming op. Willen we de boerderij gaan verbouwen moeten we een bestemmingsplan wijziging aanvraag doen bij de gemeente. Tot zover wel duidelijk.
Bij de boerderij zit een ligboxenstal die nu nog in gebruik is als boeren bedrijf vol met koeien. We zijn op de hoogte van de ruimte voor ruimte regeling etc. Op een gedeelte van het dak zit asbest wat gesaneerd moet worden. Er is nog geen asbest inventarisatie rapport opgemaakt.

De mestkelders worden zuigschoon opgeleverd. Hier zit hem de vraag. Wat dan?? Als wij de ligboxenstal een andere bestemming willen geven (appartementen of opslag). Moeten de mestputten dan gesaneerd worden of kunnen we die gewoon opvullen en afdekken met een beton vloer???

De kuil platen en sleuf silo bestaan uit bestonelementen voor zover ik het nu weet. Daar is wel handel in dus die verwacht ik wel eenvoudig te kunnen verwijderen. Moet de grond hieronder gesaneerd worden?? Als er geen asbest in zit is dat niet nodig volgens mij maar ik kan hier nergens info over vinden.

Volgens het bodem loket zijn er geen onderzoeksgegevens bekend.

Wie heeft hier ervaring mee?? Ik ben benieuwd
:)
Hoewel ik niet heel erg in deze materie zit, zijn er twee punten van aandacht die mij te binnen schieten tijdens het lezen van jouw bericht. Wellicht heb je er iets aan. :)
  • Denk niet alleen aan het saneren van de asbesthoudende daken zélf, maar bijvoorbeeld ook aan de zogeheten 'druppelzones' rondom het gebouw. De grond rondom asbesthoudende daken kan door regenwater en lekkende of ontbrekende dakgoten óók verontreinigd zijn met asbestdeeltjes en hoge concentraties PCB’s. Rond gebouwen met asbesthoudende golfplaten kan de bodem één tot enkele meters vanaf het pand en tot een diepte van enkele decimeters vervuild zijn.
  • Vaak hebben/hadden boerderijen een ondergrondse opslagtank voor diesel of een andere chemische stof. Houd hier dan ook rekening mee als je de grond wilt saneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alibibrami
Ja het “druppel effect” heb ik gelezen en houden we rekening mee evenals de mogelijkheid dat er een olietank gezeten heeft. Dank voor het meedenken!!!!

De opmerking over bedrijfsbeindiging houd mij bezig. Ben aan het googlen geslagen maar kan er niks over vinden hou dat met agrarische bedrijven is geregeld.
Maandag bellen 😉

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:34
Mijn vakgebied (dagelijks asbest in bodem).
* Allereerst zou ik nooit een boerenbedrijf kopen zonder compleet bodemonderzoek op het gehele erf, hier in het zuiden is de kans 50% dat er substantiële verontreiniging aanwezig is.
* sowieso zal een eindsituatie bodemonderzoek moeten plaatsvinden (bijvoorbeeld bij de olietanks)
* en er zal een bodemonderzoek moeten plaatsvinden om vast te stellen of de tot op heden bedrijfsmatig gebruikte grond (boerenerf) geschikt is voor wonen.
* En voor de activiteit bouwen moet een bodemonderzoek plaatsvinden

Dus : Eerst bodemonderzoek. Daarbij geldt:
* Zoals genoemd zijn drupzone's van asbestdaken een groot probleem (dit zijn wel ernstige maar geen grote verontreinigingen in m3's)
* puinhoudende grond (gewoon oud puin in de bodem wat je op een oud erf overal hebt) bevat met enige regelmaat ook asbest, als zo'n plaat kapot was dan werd die gewoon kapot gereden en als erfverharding gebruikt. Maar ook zware metalen, PAK's etc worden regelmatig aangetroffen.
* de spoelplaats is ook verdacht voor verontreiniging
* en zoals gezegd de tanks
* misschien ook nog enkele andere plaatsen

Stel dat er verontreiniging aanwezig is dan moet er op een zeker moment gesaneerd worden. Die kosten komen voor de koper en worden vaak verrekend met de verkoper. Beter : laat de verkoper saneren. Ik ben pas weer bij een boerderij betrokken geweest waar ik de bodemsanering op 130k heb berekend.

Verder:
Een mestplaat wordt over het algemeen niet gesaneerd maar gewoon gesloopt. Hergebruik zie ik niet vaak gebeuren. Hetzelfde geldt voor de spoelplaats, maar daar vindt wel bodemonderzoek plaats. Soms vindt ook onderzoek bij de putten plaats (maar oha niet bij rundveestallen behalve in natuurgebieden of bij hoge grondwaterstanden).

Als er al verontreinigingen tgv de mest aanwezig zijn dan kan je vrijkomende grond nog altijd als goed bemeste grond over een akker verwerken.

Bestemming van boerderij naar wonen moet je niet onderschatten, het totaal aan rapporten wat moeten worden aangeleverd bij een bestemmingsplan (een zogenaamde ruimtelijke onderbouwing) kan makkelijk 40k zijn. En elk rapport (bodem, geluid, archeologie, geurhinder, veiligheid, flora/fauna etc etc) wordt door ijverige ambtenaren getoetst.

Een mestput afvullen met puin wat wordt aangevoerd mag sowieso niet maar als je zelf op de locatie puin overhebt dan wordt het gebied al grijzer... Denk je wel aan de leidingen die je onder de vloer gaat leggen? Misschien makkelijker om deze met zand af te vullen. Overleg even met een bouwbedrijf ofzo, ik weet niet natuurlijk niet wat de grondwaterstand daar is.

Ik zou aankopen onder voorbehoud van bodemverontreiniging en als je het gedaan krijgt ook onder voorbehoud van bestemmingswijziging.

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 31-10-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:55
Hebben jullie er al over nagedacht dat je de mestput kan gebruiken voor hemelwater opslag? Eventueel warmte opslag zelfs?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alibibrami
Zeus schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:53:
Hebben jullie er al over nagedacht dat je de mestput kan gebruiken voor hemelwater opslag? Eventueel warmte opslag zelfs?
Ja hier hebben we zeker al over nagedacht alleen niet concreet, dat is wellicht ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
alibibrami schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

Ja hier hebben we zeker al over nagedacht alleen niet concreet, dat is wellicht ook een optie.
Had ik ook al willen schrijven maar je kan het niet als waterkelder gebruiken onder de woning ivm vocht, dat gaat niet met de vloeren. Je zou er wel een zak in kunnen leggen en een dragende vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alibibrami
bvdbos schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:46:
Mijn vakgebied (dagelijks asbest in bodem).
* Allereerst zou ik nooit een boerenbedrijf kopen compleet bodemonderzoek op het gehele erf, hier in het zuiden is de kans 50% dat er substantiële verontreiniging aanwezig is.
* sowieso zal een eindsituatie bodemonderzoek moeten plaatsvinden (bijvoorbeeld bij de olietanks)
* en er zal een bodemonderzoek moeten plaatsvinden om vast te stellen of de tot op heden bedrijfsmatig gebruikte grond (boerenerf) geschikt is voor wonen.
* En voor de activiteit bouwen moet een bodemonderzoek plaatsvinden
[/quote
Moet dit onderzoek plaatsvinden?? Als we geen bestemmingswijziging aanvragen of niet gaan uitbouwen?? Een interne verbouwing mag volgens mij altijd?!

[/quote] Dus : Eerst bodemonderzoek. Daarbij geldt:
* Zoals genoemd zijn drupzone's van asbestdaken een groot probleem (dit zijn wel ernstige maar geen grote verontreinigingen in m3's)
* puinhoudende grond (gewoon oud puin in de bodem wat je op een oud erf overal hebt) bevat met enige regelmaat ook asbest, als zo'n plaat kapot was dan werd die gewoon kapot gereden en als erfverharding gebruikt. Maar ook zware metalen, PAK's etc worden regelmatig aangetroffen.
* de spoelplaats is ook verdacht voor verontreiniging
* en zoals gezegd de tanks
* misschien ook nog enkele andere plaatsen
[/quote]

Helder en zeer duidelijk uitgelegd. De boerderij staat in Friesland en is een melkvee bedrijf. Misschien scheelt dat tov van het zuiden😇

Alle gekheid op een stokje. Een sanering van 130k wil je voorkomen dus onderzoek is belangrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door alibibrami op 30-10-2021 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:45
moet bodemonderzoek: ja, anders heb je zomaar kans dat je over paar jaar alsnog eraan moet geloven, en dan heb je net alles gerenoveerd.
voordeel: je kan de uitkomst laten meespelen in prijs .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alibibrami
Yes tnx. Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Thijskoman schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Is het bij voorbaat al een kwestie van moeten? Ik durfde het niet zo stellig neer te zetten omdat het bij mijn weten afhangt van de inrichting van het bedrijf en daar oordeelt de omgevingsdienst dan over. Los van het feit dat ik als koper inderdaad wil weten wat de bodemkwaliteit is van hetgeen ik koop.
Formeel is het zo dat in een historisch bodemonderzoek vastgesteld moet worden of er potentieel bodembedreigende activiteiten zijn geweest.Als die er zijn geweest dan moet de eindsituatie bodemkwaliteit deze volgens de WABO onderzocht worden. Of de gemeente (vaak namens de gemeente de omgevingsdienst) dit handhaaft (historisch bodemonderzoek afdwingt) dat is een tweede.

Hetzelfde geldt voor een bodemonderzoek om te bepalen of het perceel geschikt is voor bewoning door derden. Meestal dient dit wel vastgesteld te worden door een bodemonderzoek op het gehele erf maar soms wordt ook de afweging gemaakt dat aangezien er nu al gewoond wordt (door de boer) het feitelijk gebruik niet verandert (ook al komt er een derde te wonen).
Thijskoman schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:28:
Wat voor de TS wellicht slim is: Als de huidige eigenaar toch al bodemonderzoek moet doen, laat in het rapport meteen beoordelen of de locatie geschikt is voor jouw beoogde gebruik (wonen).
Als er alleen een bovengrondse dieseltank heeft gelegen dan hoeft de boer die alleen te laten onderzoeken als eindsituatie. Maar dan wordt nog geen onderzoek gedaan naar asbest of puin in de bodem. Dus ik zou zeker afspreken dat het gehele erf moet worden onderzocht. En eventueel de wei- en/of akker die erbij zit indicatief als uit het vooronderzoek blijkt dat dit altijd weiland/akkerland geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
@alibibrami Ben je uiteindelijk nog wijzer geworden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Welke omgeving friesland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alibibrami
excuus dat ik even niks heb laten horen. De boerderij staat in Goënga, vlakbij Sneek. Wat nagenoeg zeker is is dat er geen dieseltank gezeten heeft.

Eind januari is de overdracht. Op dit moment zijn we op zoek naar een architect. Het idee is dat we het woonhuis zo maken dat we er gewoon kunnen gaan wonen. Wij willen eerst alle seizoenen mee maken en aanvoelen wat de mooiste ruimtes zijn. Samen met de architect gaan we dan een plan maken.
De gemeente en provincie weten dat er diverse boeren gaan stoppen en dat er wat met de VAB (voormalige agrische bedrijven ) moet gebeuren.
De mestplaten etc is inderdaad geen probleem De betonelementen leveren zelfs nog wat op.

Als onze plannen concreet worden en wij een bouwaanvraag gaan indienen zal d gemeente ongetwijfeld met de eis komen dat de mestkelders gesaneerd moeten worden. (misschien maken we er wel een zwembad van;) )

Dus op de vraag weten we al wat meer? nee niet echt hahaha De antwoorden die bvdbos heeft gegeven zijn zeer verhelderend!! dank voor al jullie reacties tot nu toe

mocht iemand nog een goede tip hebben voor een architekt dan hoor ik het graag
Pagina: 1