Help! Nieuwe build start niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjberkhout
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-12-2021
Mijn vraag
Heeft er iemand een suggestie wat het probleem kan zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het nieuwe gekochte systeem omvat het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 389,04€ 389,04
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 2.0, LHR)€ 969,-€ 969,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 94,90€ 94,90
1Usb-sticksVerbatim Store 'n' Go V3 32GB Grijs€ 5,80€ 5,80
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 164,21€ 164,21
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 97,90€ 97,90
2Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 111,-€ 222,-
Totaal€ 2.147,07

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het systeem eerst deels in elkaar gezet en daarna de bios geflasht naar de nieuwste versie van de MSI website. Dit ging zonder enig probleem. Hierna de overige componenten geïnstalleerd en getracht de pc op te starten. Er gebeurde niets, geen eens de fans gaan aan. Ik heb toen alle bekabeling opnieuw bekeken maar kon niets geks vinden. Uit eerdere fora las ik dat je dan soms de CMOS chip moet resetten dus dat gedaan d.m.v de batterij eruit halen. Ik bekeek toen ook direct de andere componenten gezien het systeem toch al half uit elkaar lag en er bleken 2 pins scheef te zijn gebogen van de processor. Heel erg balen natuurlijk. Ik heb de pins voorzichtig recht gebogen met een naald en de CPU opnieuw geplaatst, nu zitten de pins niet meer scheef als ik se CPU weer loshaal. 1 pin lijkt wel ietsje korter te zijn. Nu weer aangesloten en geprobeerd op te starten. Nog steeds gebeurd er niets. Gezien ik de CMOS batterij eruit had gehaald heb ik toen opnieuw de bios geflasht. Dit ging goed, de casefans gingen draaien en ik merkte dat de CPU (die er nog in zat) warmer werd. Nadat het flashen klaar was, alle componenten behoudens de GPU weer erin gezet, maar wederom als ik op de startknop druk gebeurt er niets....ik ben een beetje einde raad. Hoe nu verder?

Kan het echt aan die ene eerder verbogen pin liggen dat het hele systeem niet aan gaat, niet eens de fans? Ik heb geen andere CPU om te proberen en al meteen een nieuwe aanschaffen wil ik ook alleen maar doen als ik zeker weet dat dat het probleem gaat oplossen.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen!

Beste antwoord (via jjberkhout op 02-11-2021 17:43)

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:25

jgj82

Ja, maar = nee

Ja dat kan zeker, afhankelijk van welk signaal de pin door moet geven. Bekijk de pin eens met een vergrootglas, is er echt een stukje af? Of toch niet helemaal recht? En welke pin is het precies? Je kan online de pin-out wel vinden, dan weet je wat de functie is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Ja dat kan zeker, afhankelijk van welk signaal de pin door moet geven. Bekijk de pin eens met een vergrootglas, is er echt een stukje af? Of toch niet helemaal recht? En welke pin is het precies? Je kan online de pin-out wel vinden, dan weet je wat de functie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjberkhout
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-12-2021
CPU nogmaals opnieuw in de slot geplaatst en toen ineens deed hij het wel. De pin out had ik opgezocht en het leek inderdaad een cruciale pin te zijn. Dank voor de suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

jjberkhout schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:43:
CPU nogmaals opnieuw in de slot geplaatst en toen ineens deed hij het wel. De pin out had ik opgezocht en het leek inderdaad een cruciale pin te zijn. Dank voor de suggesties!
Ah! Helemaal top! niet meer aankomen en genieten van je nieuwe PC! d:)b