IPTV ten koste van bandbreedte?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bemoo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:42
Ik heb inmiddels begrepen dat het gebruik van IPTV niet ten koste gaat van de internetsnelheid als er ruimte is tussen het gekozen abonnement en de technisch maximale snelheid(?).
Nou vraag ik me af of dat ook zo werkt als de tv-provider anders is dan de internetprovider, bijv. in het geval bij online.nl (internet van kpn en tv van canal+).
En hoe zit het met iptv via apps (telefoon, tablet of smart-tv) bij gebruik op thuis-netwerk? Maken die dan ook gebruik van de 'overgebleven' ruimte?

Beste antwoord (via Bemoo op 03-11-2021 09:55)

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:38
Als het via decoder van de provider gaat, dan kan het zijn dat het niet van de internet snelheid afgaat.
Een app via smart-tv, op telefoon of op de computer is gewoon internet verkeer en gaat altijd van de gewone snelheid af.

Of er extra snelheid beschikbaar is voor IPTV is nogal afhankelijk van provider, abonnement en beschikbare snelheid op de lijn.
Vraag je bij KPN een 50Mbps glasvezel lijn, dan is de fysieke verbinding 100Mbps en is er extra ruimte beschikbaar.
Maar bestel je 100Mbps, is de lijn ook nog steeds 100Mbps, dus geen ruimte extra.
Ga je dan weer naar 200Mbps, dan wordt de lijn 1000Mbps en is er weer wat mogelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:59

lier

MikroTik nerd

Bij combi (internet en tv) pakketten wordt in feite meer geleverd dan wat ze adverteren: een stukje extra bandbreedte voor tv (die niet ten koste gaat van je internet snelheid).

Bij internet only maakt het niet uit wat er over het lijntje gaat, alles wordt meegeteld. Dus daar wordt geen extra ruimte aangeboden en gaat dus elke streaming dienst ten koste van de totale bandbreedte. Lijkt mij ook niets meer dan logisch.

Toch een vraagje: waar je heb je de wijsheid vandaan?

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 30-10-2021 11:47 . Reden: Vraag aan TS ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 22:06
Bemoo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:38:
En hoe zit het met iptv via apps (telefoon, tablet of smart-tv) bij gebruik op thuis-netwerk? Maken die dan ook gebruik van de 'overgebleven' ruimte?
Nee die apps gaan gewoon via je "normale" internetverbinding en niet via het IPTV vlan, zoals VLAN 4 bij KPN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:26
Als je een combi Internet + TV afneemt van 1 leverancier zal deze waarschijnlijk (ik heb enkel ervaring met 1 provider) eerst kijken naar de maximum haalbare snelheid (voorbeeld 100 Mbit/s) en wat jij wilt afnemen qua internetsnelheid (voorbeeld 50 Mbit/s).

In bovenstaande voorbeeld zal je dus 50 Mbit/s afnemen en zal TV van dezelfde leverancier geen invloed hebben op je snelheid.

Als je geen TV afneemt zal je dus 50 Mbit/s ontvangen en neem je dan TV via een andere leverancier zal de snelheid wel afnemen als je TV kijkt.

Heb je echter een maximum haalbare snelheid van 50 Mbit/s en neem jij 50 Mbit/s en TV van dezelfde leverancier zal de snelheid wel lager worden als je gebruik maakt van TV. Deze snelheid zal je wel weer kunnen gebruiken als je stopt met TV kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door RollieBollie op 30-10-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44

FreakNL

Well do ya punk?

Maar wanneer is dit een issue?

Mijn ouders hebben een miezerig 10Mbit lijntje op de camping en kijken ZiggoGo. Ondertussen kun je gewoon nog internetten zonder vertraging….

Laat staan als je 30 of 60mbit hebt…

Je moet het wel bont maken voordat het een issue wordt.

Maargoed, lijkt me logisch dat Netflix, Prime, of TV van derden van je beschikbare bandbreedte afgaat… Het is gewoon “Just Another” ding wat van je bandbreedte snoept… Net als YouTube, torrents, beeldbellen, etc etc…

Als het een issue is zou je iets met QOS kunnen doen… Maar de provider regelt daar niks voor, en terecht. Dat kan technisch niet eens, zij leveren xMbit en wat jii daaroverheen jaagt is aan jou. Ze zouden iets met QOS kunnen aanbieden maar alsnog gaat het dan in the end over dezelfde lijn. In theorie zouden ze met behulp van QOS bepaald verkeer op een “overboeking” kunnen gooien maar dat gebeurt vooral in het maritieme, waar bandbreedte een issue is. Ik weet dat bij cruiseschepen (of andere maritieme sectoren) bepaald verkeer (bijvoorbeeld VOIP) ofwel over een andere verbinding gaat (zoals IPtv bij KPN over een apart vlan) ofwel bepaald type verkeer (beeldbellen, streaming) middels QOS van een soort “overboeking”/“burst” gebruik kan maken. Maar daar is bij thuislijntjes helemaal geen use-case voor… Over de gemiddelde thuislijn kun je prima 3 of 4 streams jagen zonder dat het ten koste gaat van andere dingen.

[ Voor 93% gewijzigd door FreakNL op 30-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bemoo
lier schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:46:
... Toch een vraagje: waar je heb je de wijsheid vandaan?
Hallo Lier, dank voor de info. Welke 'wijsheid' bedoel je? Mbt gebruik tussen technisch max. Snelheid en gekozen abonement?
Oa;
https://forum.kpn.com/int...reedte-afgetrokken-472914
en
https://www.xs4all.nl/ser...sie-and-internetsnelheid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bemoo
Dennis-L schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:18:
[...] Nee die apps gaan gewoon via je "normale" internetverbinding en niet via het IPTV vlan, zoals VLAN 4 bij KPN.
Dank voor de info. Dus enkel tv via de decoder van de provider telt dan niet mee(?). Via bijv. de kpn-app op smart-tv wel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:38
Als het via decoder van de provider gaat, dan kan het zijn dat het niet van de internet snelheid afgaat.
Een app via smart-tv, op telefoon of op de computer is gewoon internet verkeer en gaat altijd van de gewone snelheid af.

Of er extra snelheid beschikbaar is voor IPTV is nogal afhankelijk van provider, abonnement en beschikbare snelheid op de lijn.
Vraag je bij KPN een 50Mbps glasvezel lijn, dan is de fysieke verbinding 100Mbps en is er extra ruimte beschikbaar.
Maar bestel je 100Mbps, is de lijn ook nog steeds 100Mbps, dus geen ruimte extra.
Ga je dan weer naar 200Mbps, dan wordt de lijn 1000Mbps en is er weer wat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bemoo
Hoi Freak, gaat mij er om om beetje inzicht te krijgen om juiste setup in huis te kunnen bepalen. Kies ik bijv. voor losse decoders bij de tv's of is gebruik via app op smart-tv hetzelfde (qua bandbreedte).
Zal inderdaad misschien niet vaak een issue worden maar met de steeds hogere beeldkwaliteit ...
(volgens mij past de ziggo-app trouwens de beeldkwaliteit aan aan de beschikbare situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05 19:18
brambo123 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:11:

Alle nieuwe opleveringen (bij KPN iig) sinds 2017/18 worden op een 1000Mbp lijn geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:49
ik heb net even gekeken hoe het bij mij uitpakt:
ziggo, 75/10 verbinding (alles in 1)
via ziggo go app op tv (dus internet) gekeken naar tv
tegelijkertijd speedtest gedaan op pc
73,07 Mbit op speedtest
tv kijken gestopt
77,00 Mbit op speedtest
dus bij mij gaat via internet tv kijken wel van de bandbreedte af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:31

MsG

Forumzwerver

W1ck1e schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:09:
ik heb net even gekeken hoe het bij mij uitpakt:
ziggo, 75/10 verbinding (alles in 1)
via ziggo go app op tv (dus internet) gekeken naar tv
tegelijkertijd speedtest gedaan op pc
73,07 Mbit op speedtest
tv kijken gestopt
77,00 Mbit op speedtest
dus bij mij gaat via internet tv kijken wel van de bandbreedte af.
Dat is logisch met de Ziggo Go app, gezien Ziggo de televisie niet-internetgebaseerd doorgeeft. Bij providers waar het iptv only is (vrijwel alle VDSL en glasvezel boeren), zou het netjes zijn als ze een stukje overhead reserveren hiervoor, ipv dat het van je reguliere internetverbinding zou gaan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:49
MsG schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:13:
[...]

Dat is logisch met de Ziggo Go app, gezien Ziggo de televisie niet-internetgebaseerd doorgeeft. Bij providers waar het iptv only is (vrijwel alle VDSL en glasvezel boeren), zou het netjes zijn als ze een stukje overhead reserveren hiervoor, ipv dat het van je reguliere internetverbinding zou gaan.
Klopt, maar omdat de openingsvraag algemeen ging over internet en tv aanbieders wilde ik even melden hoe het bij mij (ziggo) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat geldt alleen via de Ziggo Go app. Wanneer je via de box kijkt dan zou dat geen invloed moeten hebben op de snelheid.
Pagina: 1