Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 19:03
Mijn vraag
...
Ik heb een Dell U2713HM monitor en sinds een paar weken heb ik een zwarte vlek in het scherm nadat de computer is opgestart. Het probleem verdwijnt zodra ik de stroom van het scherm af haal. Soms is het nodig om twee of drie keer de stroom er af te halen.

Ik heb totaal geen kennis omtrent hardware maar ik denk dat dit een weerstand is die defect is (of defect aan het raken is). Maar misschien iemand die dit probleem herkent?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmC1TItcVDxgBt60qeBd9BUtYuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRjNRb8QsCbf5PhIKJSEsmz0.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:49
Hey dat is bijzonder.. ik heb exact hetzelfde scherm en ervaar sinds een paar weken hetzelfde... Bij mij komt de vlek bij het opstarten links onderin beeld.

Heb je toevallig ook geupdate naar Windows 11? Viel mij een beetje op dat het daarmee samen leek te hangen.. maar weet het niet zeker. Zou toch nog niet mogen met een monitor die slechts zo jong is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zou eerder zeggen dat het een "fout" is in de edge lit "backlight" van het paneel?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:41

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het lijkt mij ook een fout in de verlichting en dat er wellicht een ledje de geest aan het geven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Darker , nee ik draai nog Windows10 dus in mijn ogen kan het niet liggen aan een update naar Windows11.

@SMSfreakie @dmantione , is hier zelf iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De Dell U2713 is al wat jaartjes op leeftijd.
M.a.w. degradatie van zowel het paneel als de achtergrond verlichting zou niet zo vreemd zijn.
Ik dacht dat deze monitor zelfs nog CCFL buisjes had, en die hebben niet het eeuwige leven

Je zou ook eens alle settings terug naar de standaard kunnen zetten.
https://downloads.dell.co...ser%27s%20guide_en-us.pdf

en daarbij de optie LCD Conditioning eens runnen. Kijken of dat verbetering oplevert.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Vaak wel, mits je handige Tweakerhandjes hebt. Het is openschroeven, het apparaat demonteren totdat je bij de leds bent en dan onderzoeken waarom ze niet goed branden. Als het bijvoorbeeld een defecte led is, dan is het soldeerbout erbij en nieuwe led solderen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@dmantione Heeft de genoemde Dell monitor wel LEDs, geen CCFL buisjes?

En als het wel LEDs zijn, dan wordt het heel lastig om een enkele defecte te vervangen door eentje/meerdere met dezelfde lichtopbrengst en kleurtemperatuur.
M.a.w. dan kan een reparatie nog meer helderheidsverschillen veroorzaken.

[ Voor 81% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2021 23:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Volgens de specificaties in de productdatabase hier op Tweakers is het led-randverlichting, dus ik ga uit van leds, maar ik zou dat niet als universele waarheid zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Bedankt voor de reacties, maar zelf repareren is voor mij geen optie. Open schroeven gaat nog wel, maar geloof me, daarna houdt het voor mij op ;-)

Maar gezien de grootte van de zwarte vlek, zou dit echt door 1 'defecte' led kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het kunnen er evt. meerdere in serie zijn, als de stroomkring onderbroken is dat dan ook geen stroom meer door de anderen loopt. Maar 1 led en een vlek van die omvang lijkt me zeker plausibel.

Wat betreft repareren... we zijn ooit allemaal bij het begin begonnen en door schade en schande wijs geworden. :) Met Tweakerhandjes wordt je niet geboren, je moet ze trainen.

[ Voor 32% gewijzigd door dmantione op 20-11-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kan t ook zo zien.. Je wilt toch eigenlijk nu al een ander scherm.. ;) kapot is het al.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@SMSfreakie @dmantione

Smsfreakie, dat is het nu juist, een (of twee, of drie) keer de aan/uit-knop indrukken en ik kan de rest van de dag weer met het scherm werken. Dus helemaal kapot is hij op dit moment (nog) niet.

dmantione, zie mijn opmerking hierboven, maar als ik er aan ga beginnen weet ik zeker (geloof me0 dat het scherm WEL helemaal kapot zal raken ;-)
Pagina: 1