Je reactie lijkt een nogal defensieve reactie met opnieuw een niet te verifiëren claim (na 10 jaar spreken we over een robuuste technologie). Op basis waarvan stel je dat? Er zijn namelijk talloze technieken die na vele jaren nog altijd dezelfde duidelijke nadelen hebben, dat is niet zo uitzonderlijk.
Ik heb hier op Tweakers de nodige jaren met reageren op mensen die problemen hebben met hun televisie. OLED en niet-OLED. Ik heb dus vrij goed zicht op wat voor problemen gemeld worden en daaruit valt vrij duidelijk te concluderen dat meldingen van inbranders zeldzaam geworden zijn. Sowieso was het nooit echt hoog in het totale plaatje van defecten bijvoorbeeld met LCD's met defecte verlichting, het aantal meldingen daarvan is en was altijd veel hoger dan het aantal meldingen met inbranders.
Mijn inziens verdiene de kwestie tot en met 2016 aandacht en na 2018 lijkt het eigenlijk wel zo'n beetje voorbij.
Je woont in een woning of appartement waar in de namiddag veel zonlicht hebt in de kamer waar de tv staat. Omdat je door de reflectie je programma of game niet meer goed kan zien, zet de helderheid een stuk hoger. Volgens mij is er dan sprake van normaal gebruik.
Daar zijn we het over eens.
Dat in dat zelfde voorbeeld (zoals je zelf al een keer aanhaalde) er zonlicht op je scherm komt, omdat je bijv. vergeet het gordijn op tijd dicht te doen, vind ik nou ook niet direct 'oneigenlijk gebruik' en verder is het ook niet relevant dat dit niet direct 'inbranden' mag worden genoemd. Volgens mij geeft het maar weer aan hoe kwetsbaar de techniek kan zijn.
Het is oneigenlijk gebruik, want:
Als de fabrikant duidelijk in de handleiding schrijft dat je iets niet moet doen en je doet het toch, dan is dat zo'n beetje de letterlijke definitie van oneigenlijk gebruik.
Je kunt natuurlijk altijd de randen opzoeken, door voorbeelden van kleine foutjes als "gordijn een keer vergeten"... maak je geen zorgen, je TV is echt niet stuk als het gordijn een keer vergeet dicht te doen, zo gammel zijn ze echt niet. Als het ding evenwel elke dag een paar uur zonlicht te verduren krijgt, dan is de situatie dat een scherm overlijdt, iemand verhaal gaat halen op een forum met foto's hoe slecht het wel niet is, terwijl het heel eenvoudig zijn eigen schuld is.
Je tv wordt frequent gebruikt in combinatie met een console door je kinderen. Zij spelen vaak dezelfde game, zijn zich minder bewust van de risico's, worden sneller afgeleid (statische beelden) en zijn dus minder consequent met het voorkomen van inbranden. Volgens mij ook gewoon een 'normale' situatie.
Dit is volstrekt normaal gebruik. Ik durf uit alles wat ik gezien heb eigenlijk wel te stellen dat deze kwestie niet bestaat: Als mensen hier inbranders melden gaat het altijd om statische logo's van zenders of icoontjes van apps, en dat soort dingen. Speel wat je wilt, het zijn ideale televisies voor mensen met spelcomputers.
Er worden Oled monitoren verkocht en Oled tv's kun je ook gebruiken als monitor. Je gebruikt deze voor Word en Excel. Tvs zijn geschikt gemaakt om als monitor te gebruiken en de monitoren zijn er zelfs voor bedoeld. Dat het risico's bij die use case groter zijn is duidelijk. Volgens mij moet je zelfs in die gevallen 'niet normaal gedrag' vertonen om je aan te passen aan de risico's om schade te voorkomen.
Monitoren zijn een hoofdstuk apart. Inderdaad is het gebruik anders, maar ook de fabrikant is anders (JOLED bij PC-monitor, Samsung bij laptop) en ook de onderliggende techniek is anders (RGB OLED's in plaats witte OLED's). De helderheid is heel anders, in plaats van dat je 800 cd/m² krijgt dat bij OLED-schermen voor computers stukken lager (vermoedelijk wel vanwege inbranden).
Ik kan geen uitspraken doen over OLED-monitoren, om de heel eenvoudige reden dat niemand ze heeft en geen ervaringen hier op de forums meegedeeld worden. Hoe inbrandgevoelig zo'n monitor in de praktijk gaat zijn is dan ook afwachten. Over televisies heb ik voldoende ervaring om uitspraken te doen, monitoren niet en zal monitoren dan ook nog niet robuust noemen.
Ik ben benieuwd of winkelverkopers of webshops hun klanten vragen naar deze zaken voorafgaande aan de aankoop of goed advies geven vooraf.
We zijn het er volmondig over eens dat verkopers een hele grote verantwoordelijkheid hebben over het voorlichten van de klant over zijn apparaat. We weten evenwel hoe de wereld werkt en dat veel (de meeste?) verkopers van toeters nog blazen weten.
Waar een verkoper evenwel naar kijkt is hoeveel garantieclaims hij krijgt. En verkopers zijn wat dat betreft erg tevreden over OLED-televisies: Er zijn weinig garantieclaims. Dat betekent dat een verkoper zichzelf geen dienst bewijst als hij de klant allerlei gevaren aan gaat praten, waarvan de kans vrij klein is dat hij ermee te maken krijgt.
Om evenwel de zonlichtkwestie nog eens aan te halen: Daar moet een verkoper mijn inziens wel altijd naar vragen.