Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:45
Beste Tweakers,

Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen voor op onze platte dak. Ik heb nu bij 1 winkel een offerte opgevraagd voor zowel op het zuiden gerichte als oost-west geplaatste panelen. Ik ga bij nog 1 a 2 winkels een offerte opvragen. Die zal ik tzt hier toevoegen.

Mijn grootste vragen zijn:
- Wat adviseren jullie qua oriëntatie. Ik weet dat het nu niet zoveel uitmaakt, maar als de salderingsregeling wordt afgebouwd, levert een oost-west oriëntatie natuurlijk iets langer over de dag wat op. Daarentegen is het rendement per paneel lager en is de prijs wat duurder.

- Offerte 1 gebruikt 395 Wp Hyundai panelen. Staan deze een beetje goed aangeschreven?

- Kom ik in de offertes uit met de opgegeven vermogens voor mijn doelstellingen?

Dan nu hieronder het lijstje van Tweakers ingevuld:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oN_N75dOrS6thchTiyU8mtDKrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rotSLc8DW00LkZWcTK9WlWAR.png?f=fotoalbum_large

Het huis met panelen is het betreffende huis. De oriëntatie is richting Zuid-zuidoost. Het dak is plat.
Beschikbare (dak)ruimte
De zijde aan de zuidkant is 5,11 meter; de andere zijde is 6,38 meter lang.
Schaduw
Er is geen schaduw op het dak. Dit gaf de maker van de offerte ook aan (al moet deze wel langskomen bij akkoord).
Jaarverbruik
We wonen hier sinds maart met 2 personen. In de toekomst kan dit meer worden. In de periode van 12 september t/m 12 oktober hebben we 204 kWh. Vanaf 12 maart tot 12 oktober hebben we 1350 kWh verbruikt. Jaarverbruik zal dus zo rond de 2800 kWh zijn momenteel? In de toekomst neemt dit waarschijnlijk alleen maar toe. Er is een hele kleine kans dat er in de toekomst een hybride warmtepomp komt. Maar dat is op zn vroegst pas over 5 a 6 jaar als de huidige ketel aan vervanging toe is. Verder komt er helaas geen EV, want geen eigen oprit.

Ik wil in ieder geval dus wel een beetje ruim zitten voor toekomstige gezinsuitbreiding.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase aansluiting.
Budget en doel
Budget is zo rond 4000-4500 euro netto. Het doel is om het toekomstig verbruik volledig te coveren. Dus iets van 3000 tot 3500 kWh?
Wie gaat het project uitvoeren
Wij laten graag alles doen.
Bijhouden van data
Standaard app van fabrikant is prima.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayIeqY_xJCAWReZxMbGK8ix-ro8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJ9hfUGVpNBWhspa7Rtygf58.jpg?f=fotoalbum_large

Overige offertes zullen later worden toegevoegd.
Regio
Rotterdam

Mocht ik meer informatie moeten aanleveren, laat het mij dan gerust weten. Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door -Edwin- op 01-11-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Ik zou zeggen:
Een Oost-West opstelling van 2 rijen met 3 'dakjes'.
Dat zijn dan 12 panelen, en pakweg 4500 Kwh per jaar.

Er zijn meer creatieve legplannen, maar je laat het uitvoeren en dan kan je het beter standaard houden.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dacht ik ook aan.

https://www.sun-solar.nl/...rte-frame-e-184-sunsolar/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBodEAkCLrR2C57AeU6UtHged50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQlPtNUoUmEBvBsnw3ZEG2XM.jpg?f=fotoalbum_large
Op dual betonvoeten.
(Let niet op de maten)

Geen pijpjes?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2021 01:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Dank beiden. De oost-west configuratie is als volgt getekend door de verkoper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE9c4M_MqxcHiqU8iE4iQfWAFs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pFtn5cOzeX7vqew3z1zh1PkM.png?f=fotoalbum_large

Dat zijn dan 10 panelen. Is dat al niet ruim voldoende gezien mijn verbruik? De prijs en daarmee terugverdientijd loopt natuurlijk ook op met 12 panelen.

De pijpjes lopen aan de noordzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

-Edwin- schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 01:37:
Dank beiden. De oost-west configuratie is als volgt getekend door de verkoper:

[Afbeelding]

Dat zijn dan 10 panelen. Is dat al niet ruim voldoende gezien mijn verbruik? De prijs en daarmee terugverdientijd loopt natuurlijk ook op met 12 panelen.

De pijpjes lopen aan de noordzijde.
In jouw situatie moet je voorkomen dat er 2 x een installateur langs komt.
Ja, dit lijkt duurder, in eerste instantie maar na 10 jaar zal je blij zijn het dak volgelegd te hebben.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
2x 6 is beter op een stringomvormer.
Grootste kosten zitten in de string omvormer en de installatiekosten.
Niet in die 2 panelen extra.

De hybride WP draait in de maanden met lage zon.
Beter meteen dak vol dus.

De growatt kan wat geluid maken
OmeJoyo in "Growatt omvormer maakt geluid"

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Duidelijk. Qua oriëntatie lijkt de voorkeur dus in ieder geval naar oost-west te gaan, klopt dat?

Ik zal nog naar de meerprijs van 2 extra panelen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij mijn opstelling heb je geen schaduw.

Die hyundai zijn een beetje vreemde panelen.
Niemand weet of ze bypass diodes hebben en dus hoe ze omgaan met schaduw
Bovendien is all-black warmer en dus lagere opbrengst.
Zie ook: (en erboven)
Ronald in "Zonnepaneel vragen Billster"

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2021 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Hyundai gewoon niet gebruiken op een string omvormer. We kunnen van elk ander shingled paneel vinden hoe die gebouwd zijn, maar Hyundai niet en daarmee kennen we het gedrag in schaduw niet. Aangezien rijen in Zuid opstelling bij lage zon schaduw op elkaar werpen doen we het gewoon niet want we zijn prima alternatieven die we wel begrijpen.

Oost west geeft iets minder per paneel, maar je kan dit vaak meer dan compenseren omdat geen tussenruimte nodig is. Panelen zijn eigenlijk spotgoedkoop. Een paar extra leggen kost relatief weinig want installateur rekent eigenlijk 800 euro voorrijkosten en een heel klein bedrag voor het leggen.

Als je minimaal 15% extra kan leggen is oost west de keuze.

Leg dat dak vol. Kijk ook gewoon niet naar de leeftijd van je CV.
Warmtepomp op zonnepanelen draait zoveel goedkoper dat het eigenlijk niet financieel rendabel zou moeten zijn om op gas te verwarmen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09 15:20
Ik neem aan dat je die panelen niet kan zien en dan zou all-black niet nodig zijn. Kan je beter kiezen voor andere panelen die vaak wat goedkoper zijn en/of wat meer opwekken.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Goede tips allemaal.

Al heb ik de hybride warmtepomp denk ik wel iets teveel benadrukt merk ik. Ik moet nog überhaupt een 50 graden test doen in huis. En ergens na 2030 komt er een warmtenet in onze wijk. Dus het is even de vraag of het de aanschaf en moeite waard gaat zijn.

Maar ik begrijp uit jullie suggesties:
- Andere panelen dan de Hyundai ivm omgang schaduw (hoe kan ik dit aangeven aan de verkoper? Vragen naar bypass diodes?).

- Hoeft niet all black, want toch niet zichtbaar

- vragen naar meerprijs in Oost-West oriëntatie waarbij dak vol wordt gelegd.

Mis ik zo iets? Dan kan ik dit gelijk meenemen in mijn gesprekken met winkel 2 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 13:54
Ik zou kijken op een van de website zoals solar bouwmarkt. Je kan dan 12 panelen nemen van een goedkoper type. Ze hebben ook langere van 1,95-2,0 meter maar die zijn iets duurder.
Subtotaal excl. btw:€3.290,08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLqnQiC2LYeGdk1K5yy_EfZBAok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r5Ca0iMDm4OaKSGo9SzGFJbW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@-Edwin- Warmte uit warmtenet... makkelijk maar schreeuwend duur. Kijk eens op de prijslijst bij de beoogde aanbieder. Hoeveel energie je uit gas haalt moet je dan even omrekenen (1m³ ~ 8kWh = 28.8MJ (afhankelijk van CV water temperatuur, tapwater nog slechter) - let op tarieven in GJ en heel hoog vastrecht+afleversethuur+jawel... meetkosten)

Het antwoord op de vraag gaat het de moeite waard zijn gaat vrijwel zeker zijn 'Oh hell yes' - zeker met een dak vol panelen. Het is op het moment lastig om voor de toekomstige scenario's gaslicht.com te gebruiken; dus zelf even rekenen met realistische tarieven (Die gaan mijns inziens niet terug naar af, wel lager dan nu).

Over de Hyundai panelen zou ik het voorzichtig brengen: Kunt u uitleggen hoe deze panelen met schaduw omgaan? Ze lijken op het oog heel anders gebouwd dan andere panelen.

@lothar Ze hebben 455Wp voor ~ diezelfde prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
@Ronald ja klopt maar volgens mij moet je vergunningvrij ook nog je hoogte uit de kant blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@lothar er lijkt een verhoogde dakrand, dan kom je er vrij snel mee weg, want licht verzonken ;-) Kan @-Edwin- vast bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:49:
@lothar er lijkt een verhoogde dakrand, dan kom je er vrij snel mee weg, want licht verzonken ;-) Kan @-Edwin- vast bevestigen.
Inderdaad een verhoogde dakrand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Beste allen,

Ik heb jullie vragen proberen te adresseren bij de uitgever van de 1ste offerte.

Dak volleggen: zie hieronder voor de aanvulling van deze opties voor Zuid en Oost-West:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayIeqY_xJCAWReZxMbGK8ix-ro8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJ9hfUGVpNBWhspa7Rtygf58.jpg?f=fotoalbum_large

- Qua oriëntatie adviseerde de verkoper toch een Zuid richting. Dit maakt het voor mij wel verwarrender. Als reden werd opgegeven omdat er in de toekomst mogelijk oplossingen gaan worden gezocht in opslag met batterijen voor de avond/nacht. Op Tweakers lijkt er toch in alle topics voor een Oost-West oriëntatie gemikt te worden. Waar doe ik goed aan?

- Ik heb voorzichtig gevraagd hoe de Hyundai panelen omgaan met schaduw. Maar de verkoper gaf aan dat dat meer te maken heeft met micro-optimizers. Daarnaast is er geen schaduw op mijn dak. Ik weet dat jullie het hadden over de omgang met schaduw PER paneel. Maar daar heb ik dus eigenlijk geen antwoord op gekregen.

Ik wil graag door met het opvragen van andere offertes, maar ik ben toch nog niet helemaal uit over de oriëntatie (duurder voor dezelfde opbrengst, want 1 extra paneel benodigd) en of ik het wel nodig ga hebben om mijn gehele dak vol te leggen. Een EV hier kan niet (want geen eigen oprit, parkeerplaats pas na de straat), een hybride-warmtepomp is nog echt de vraag. Wordt de terugverdientijd dan niet veel langer? Als ik straks +/- 1000 kWh voor een terugleververgoeding van ongeveer 6 cent moet afstaan, is het alleen maar verlies.

Op zich overweeg ik de offerte met een zuidelijke oriëntatie met 11 panelen wel (of een vergelijkbaar systeem elders), 12 panelen op een west-oost oriëntatie wordt netto toch een aardig hoog bedrag (iets boven budget).

Als ik concreet geholpen kan worden met het volgende:
- Is Oost-West echt beter dan Zuid? Ik moet nu meer betalen voor dezelfde opbrengst namelijk. En komen er in de toekomst toch geen batterijen of iets dergelijks voor opslag?

- Is het niet overkill om mijn dak helemaal vol te leggen? 2 panelen extra zorgt voor ongeveer 600 euro meer aan kosten nu. Maar als gevolg ga ik meer dan 1000 kWh moeten terugleveren voor een vergoeding tussen de 3-12 cent per kWh. Dat is nogal een verlies. Ik gebruik nu dus ongeveer 2800 kWh per jaar, maar zou dan een systeem gaan installeren die 4200 kWh oplevert.

[ Voor 16% gewijzigd door -Edwin- op 01-11-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
-Edwin- schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:35:
- Qua oriëntatie adviseerde de verkoper toch een Zuid richting. Dit maakt het voor mij wel verwarrender. Als reden werd opgegeven omdat er in de toekomst mogelijk oplossingen gaan worden gezocht in opslag met batterijen voor de avond/nacht. Op Tweakers lijkt er toch in alle topics voor een Oost-West oriëntatie gemikt te worden. Waar doe ik goed aan?
Opslag door de nacht is irrelevant; Opbrengst is opbrengst.
Als je door Oost-West leggen zodanig veel extra panelen kwijt kan dat je voldoende extra uit je dak kan halen om het rendabel te maken is het een goede keuze. In de praktijk moet dat richting 20% extra panelen gaan.
Let op als ze zuid heel dicht bij elkaar leggen: dan haal je de prognose minder makkelijk omdat de rijen elkaar sneller beschaduwen bij lage zon. Je kunt de rijen op 30cm leggen... ja dat is een tikje misleidend.
- Ik heb voorzichtig gevraagd hoe de Hyundai panelen omgaan met schaduw. Maar de verkoper gaf aan dat dat meer te maken heeft met micro-optimizers. Daarnaast is er geen schaduw op mijn dak. Ik weet dat jullie het hadden over de omgang met schaduw PER paneel. Maar daar heb ik dus eigenlijk geen antwoord op gekregen.
Micro-optimizers? Heeft hij dat woord zelf verzonnen? Het kan bijna niet dat installateur meer weet van het paneel... Het veeeeel grotere Solar Bouwmarkt had een beter, doch nog steeds onbevredigend antwoord: Hyundai wil er niets over zeggen vanwege patenten... Het enige wat wel te vinden is dat de diverse shingled paneelfabrikanten elkaars advocaten lekker aan het werk aan het houden zijn.
Ik wil graag door met het opvragen van andere offertes, maar ik ben toch nog niet helemaal uit over de oriëntatie (duurder voor dezelfde opbrengst, want 1 extra paneel benodigd) en of ik het wel nodig ga hebben om mijn gehele dak vol te leggen. Een EV hier kan niet (want geen eigen oprit, parkeerplaats pas na de straat), een hybride-warmtepomp is nog echt de vraag. Wordt de terugverdientijd dan niet veel langer? Als ik straks +/- 1000 kWh voor een terugleververgoeding van ongeveer 6 cent moet afstaan, is het alleen maar verlies.

Op zich overweeg ik de offerte met een zuidelijke oriëntatie met 11 panelen wel (of een vergelijkbaar systeem elders), 12 panelen op een west-oost oriëntatie wordt netto toch een aardig hoog bedrag (iets boven budget).

Als ik concreet geholpen kan worden met het volgende:
- Is Oost-West echt beter dan Zuid? Ik moet nu meer betalen voor dezelfde opbrengst namelijk. En komen er in de toekomst toch geen batterijen of iets dergelijks voor opslag?

- Is het niet overkill om mijn dak helemaal vol te leggen? 2 panelen extra zorgt voor ongeveer 600 euro meer aan kosten nu. Maar als gevolg ga ik meer dan 1000 kWh moeten terugleveren voor een vergoeding tussen de 3-12 cent per kWh. Dat is nogal een verlies. Ik gebruik nu dus ongeveer 2800 kWh per jaar, maar zou dan een systeem gaan installeren die 4200 kWh oplevert.
Als je naar netto teruglevering gaat dan ga je naar andere leveranciers... 3 cent? Op dit moment kun je 20 tot 30ct krijgen, en ik krijg 11 van voor de prijsexplosie.

Hybride warmtepomp is inmiddels een doodgeboren kind... niet doen... Als je voor het verbruik van de pomp 3 panelen wil bijleggen betaal je zodanig de hoofdprijs dat je het nooit terugverdient... Daarom nu vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ik heb zojuist iemand voor een volgende offerte hier thuis gehad. De deskundigheid en uitleg van dit bedrijf bevielen mij een stuk meer.

Zo begon hij uit zichzelf over het kiezen voor niet full-black panelen (goedkoper, minder hitte, uit het zicht want plat dak). Hij stelde volgende voor van DMEGC, de 375 Wp variant: https://cdn.webshopapp.co...5-385-white-backsheet.pdf

Daarnaast begon hij uit zichzelf over een oost-west opstelling, om het dak zo goed mogelijk te benutten. Hij leek hierbij ook een heel stuk realistischer qua afstanden e.d. tussen de panelen. Die 12 Hyundai panelen in zuid-richting van offerte 1 vond hij ook wat ambitieus. Exact wat jullie mij al zeiden. Mogelijk dat we met mijn dak en die DMEGC panelen rond de 3400 a 3500 kWh per jaar uit kunnen komen. Maar dat volgt in de offerte (voeg ik nog toe).

Tot slot begon hij over de voordelen van een SolarEdge systeem ipv een serieel geschakeld systeem. Op zich beviel mij dit wel. De voordelen die hij noemde waren minder afhankelijkheid van de zwakste schakel (vuil, blaadje, schaduw, defect aan paneel, etc etc), veiligheid vanwege minder kans op brandvorming, en het kunnen monitoren per paneel. Het spreekt mij wel zeer aan dat je niet afhankelijk bent van de performance van de zwakste paneel. Dit lijkt mij erg frustrerend namelijk.

Zoals gezegd wacht ik nog op een prijsindicatie. Zou ik van jullie alvast mogen horen:
1) hoe die DMEGC 375Wp panelen presteren? Is daar wel iets bekend over de bypass diodes (volgens de offertemaker wél!)? Is dit een veiligere keus dan de Hyndai 395Wp panelen?

2) Een SolarEdge systeem tov een serieel geschakeld systeem? Als ik zijn overwegingen hoorde, lijkt mij dat wel een duurzamere, betere én veiligere keuze. Is dit volgens jullie correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Met oost-west heb je ook een stuk minder ballast nodig. Zuid moet een stukje omhoog qua hoek en vangt dus ook meer wind.

SolarEdge klinkt als het standaard verkooppraatje, als je geen schaduw hebt dan heeft het maar amper voordeel maar is wel een stuk duurder. Misschien zelfs eerder nadelen, je hebt namelijk per paneel een optimizer die stuk kan gaan en je dus het dak op moet. Een string omvormer kan ook stuk gaan, maar die hangt binnen en kun je dus veel makkelijker bij. Voor de meerkosten van SolarEdge kun je ook extra panelen leggen, dat levert meer op.

Misschien nog even 2-3 partijen om een offerte vragen voor een 2x6 oost-west opstelling zoals in het voorbeeld van @AUijtdehaag ? Ik heb het gevoel dat het nog wel een stukje scherper kan met de offertes. Zie ook bijv. Solar-bouwmarkt die al genoemd was, of Winkelman. Beide partijen kunnen ook installeren.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
SolarEdge kan inderdaad een fractie beter presteren, maar kost doorgaans 10-15% extra. Dat verlaagd je financieel rendement wat. Met jouw systeem moet je niet rekenen op meer dan 3%, 5% als je ontzettend mazzel hebt. Als het dak vol is, en je gaat alles ook gebruiken kan het nuttig zijn op met name de lange duur.
Solaredge is overigens een luxe serie systeem, wat nog steeds aan de elektriciteitsleer moet voldoen. Het heeft zijn grenzen bij kleine paneelaantallen per richting...

De Dmecg's zijn traditioneel gebouwd, geen problemen mee te verwachten (Al verwacht ik op Micro's of SolarEdge ook geen probleem met de Hyundai's - ze zijn dan geheel of bijna geheel losgekoppeld)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 03-11-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
ThinkPadd schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:57:
Met oost-west heb je ook een stuk minder ballast nodig. Zuid moet een stukje omhoog qua hoek en vangt dus ook meer wind.

SolarEdge klinkt als het standaard verkooppraatje, als je geen schaduw hebt dan heeft het maar amper voordeel maar is wel een stuk duurder. Misschien zelfs eerder nadelen, je hebt namelijk per paneel een optimizer die stuk kan gaan en je dus het dak op moet. Een string omvormer kan ook stuk gaan, maar die hangt binnen en kun je dus veel makkelijker bij. Voor de meerkosten van SolarEdge kun je ook extra panelen leggen, dat levert meer op.

Misschien nog even 2-3 partijen om een offerte vragen voor een 2x6 oost-west opstelling zoals in het voorbeeld van @AUijtdehaag ? Ik heb het gevoel dat het nog wel een stukje scherper kan met de offertes. Zie ook bijv. Solar-bouwmarkt die al genoemd was, of Winkelman. Beide partijen kunnen ook installeren.
Ik ga inderdaad even op jullie advies ook een offerte bij Solar Bouwmarkt aanvragen. Het is werkelijk erg lastig om een goede keuze te maken op basis van offertes.

Ik heb er nu 4 gesproken, waarvan er 2 zweren bij SolarEdge en 2 bij serieel. Probeer daar maar wijs uit te worden |:(

Als jullie nog suggesties hebben die ik kan doorgeven aan Solar Bouwmarkt, dan graag!

Kan ik anders veilig uitgaan met de setup van @lothar ? Gaan die 12 panelen in oost-west richting veilig op mijn dak passen zonder dat er 1 onder de schaduw komt van één van de pijpen van de CV ketel rechtsboven op mijn dak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Kijk... het is simpel... Ik heb zelf Solaredge, en toch adviseer ik je een string omvormer. Ik heb een hoop meer schaduw dan jij en alsnog is de reden dat ik het heb niet de extra opbrengst.

Het is mijn geld niet verder, maar persoonlijk heb ik liever dat je het bespaarde in het warmtepomp potje steekt dan in een systeem wat je amper meer kWh gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:36:
Kijk... het is simpel... Ik heb zelf Solaredge, en toch adviseer ik je een string omvormer. Ik heb een hoop meer schaduw dan jij en alsnog is de reden dat ik het heb niet de extra opbrengst.

Het is mijn geld niet verder, maar persoonlijk heb ik liever dat je het bespaarde in het warmtepomp potje steekt dan in een systeem wat je amper meer kWh gaat opleveren.
Duidelijk. Ik heb op basis van jouw suggesties en die van @lothar ook een offerte opgevraagd bij solar bouwmarkt. Daarbij heb ik het eerder aangegeven winkelwagentje uit dit topic als uitgangspunt genomen. Als daarbij het gehele dak vol ongeveer hetzelfde kost als 9 a 10 panelen bij andere aanbieders, lijkt dat me inderdaad een goed alternatief.

Want ik had elders nog de volgende offerte ontvangen, maar dat lijkt me way too much qua prijs, toch?

Offerte aanbieder 2:
10x AEG FB 370 Wp Full Black XL
SolarEdge SE3000 HD-Wave
8 x SolarEdge P401
Prijs na BTW teruggave: €5.503,21 --> netto prijs per Wp: €1,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Oei! nee dat is niet interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Besten,

Ik heb de volgende offerte van Solar Bouwmarkt gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKf_ITiY386aE1RK4sNt9oeff7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YTFiQG7BYUj8V7LNLefLiqnE.png?f=fotoalbum_large

Hierbij leg ik dus voor hetzelfde bedrag het dak vol (€4074 ex BTW). Hebben jullie nog op- of aanmerkingen voor mij? Moet ik iets veranderen, en is het volledig zo? Ik wil namelijk wel dat solar bouwmarkt alles voor hun rekening neemt qua installatie.

Daarnaast nog een vraag die mij te binnen schoot:
- Kan een serieel geschakeld systeem wel met een oost-west opstelling? Wordt de opbrengst niet ernstig verminderd doordat de helft van de panelen gedeeltelijk in de schaduw zou kunnen staan (west schaduw in ochtend, oost schaduw in avond)?

En nog een belangrijke vraag: Ik kan bij een ander bedrijf 10 panelen in zuid-richting krijgen voor ook €4000,- netto (BeSolar). Dezelfde omvormer en dezelfde panelen. Nu zeiden @Ronald dat oost-west loont als je 15% meer panelen kwijt kunt in oost-west richting tov zuid-richting. Daar zit ik net aan waardoor de offerte van BeSolar eigenlijk even scherp lijkt? Dan ga ik liever daarmee in zee.

Wat kan ik nu het beste doen voor €4000,- netto:
- 10 panelen bij BeSolar in Zuid-richting
- 12 panelen bij Solar Bouwmarkt in oost-west opstelling.
- Beiden zijn met DMECG 375Wp panelen en een GoodWe omvormer.
- Het gemak van BeSolar spreekt mij erg aan. Als het verschil beperkt is, wil ik dus hiervoor gaan.

Ik hoor het graag, het wordt 1 van deze 2 opties.

[ Voor 28% gewijzigd door -Edwin- op 04-11-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
-Edwin- schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:39:
Daarnaast nog een vraag die mij te binnen schoot:
- Kan een serieel geschakeld systeem wel met een oost-west opstelling? Wordt de opbrengst niet ernstig verminderd doordat de helft van de panelen gedeeltelijk in de schaduw zou kunnen staan (west schaduw in ochtend, oost schaduw in avond)?
Nee, de omvormer heeft 2 onafhankelijke trackers. Je sluit de panelen dus in 2 sets aan (west en oost gericht)
En nog een belangrijke vraag: Ik kan bij een ander bedrijf 10 panelen in zuid-richting krijgen voor ook €4000,- netto (BeSolar). Dezelfde omvormer en dezelfde panelen. Nu zeiden @Ronald dat oost-west loont als je 15% meer panelen kwijt kunt in oost-west richting tov zuid-richting. Daar zit ik net aan waardoor de offerte van BeSolar eigenlijk even scherp lijkt? Dan ga ik liever daarmee in zee.

Wat kan ik nu het beste doen voor €4000,- netto:
- 10 panelen bij BeSolar in Zuid-richting
- 12 panelen bij Solar Bouwmarkt in oost-west opstelling.
- Beiden zijn met DMECG 375Wp panelen en een GoodWe omvormer.
- Het gemak van BeSolar spreekt mij erg aan. Als het verschil beperkt is, wil ik dus hiervoor gaan.

Ik hoor het graag, het wordt 1 van deze 2 opties.
Het antwoord is hier: Simuleren. Dat kun je vrij gemakkelijk zelf via Sunny design web (WC eend doet alleen WC Eend omvormers, dat deel mag je negeren). Zelf proberen geeft je het beste inzicht... dus probeer dat eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:05:

Het antwoord is hier: Simuleren. Dat kun je vrij gemakkelijk zelf via Sunny design web (WC eend doet alleen WC Eend omvormers, dat deel mag je negeren). Zelf proberen geeft je het beste inzicht... dus probeer dat eerst.
Ik heb dit gedaan:

Voor de zuid-oriëntatie met 10 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/parsg8b4pC2yp0xxWjzXHTQihF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5BTQr828ns2qPmXJ1Aq5rp6.png?f=fotoalbum_large

Voor de oost-west oriëntatie met 12 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCU_Kr2Qy2SzVqTK0dd657_Tgt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtebHfMAPFjo8EvV10WTFyyn.png?f=fotoalbum_large

Het verschil is dus, volgens deze berekening, 3828 kWh versus 3.999 kWh voor hetzelfde bedrag. Dan neig ik toch naar de zuid-oriëntatie van BeSolar omdat al het werk uit handen wordt genomen. Ik neem dan de ongeveer 150 kWh reductie in opbrengst voor lief. Wij gebruiken nu slechts 2800 kWh op jaarbasis, dus enorm toekomstproof lijkt me zo :)

Nog iets wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
-Edwin- schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:43:
[...]
Nog iets wat ik over het hoofd zie?
Ik zie de hellingshoek zo niet terug in je plaatje, die is bij oost-west natuurlijk veel lager dan bij een zuid opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
ThinkPadd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:53:
[...]

Ik zie de hellingshoek zo niet terug in je plaatje, die is bij oost-west natuurlijk veel lager dan bij een zuid opstelling.
Ik heb de standaardwaarden gebruikt: zuid oriëntatie hellingshoek van 30 graden, oost-west in 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Plat dak wordt in landscape gebruikelijk op 13 graden gelegd, portrait op 10 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:03:
Plat dak wordt in landscape gebruikelijk op 13 graden gelegd, portrait op 10 graden
Dan zakt de opbrengst volgens die site naar 3.558 kWh in een zuid richting. Het verschil wordt dan dus zo'n 350 kWh met een oost-west opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Dan snap je denk ik waarom ik doorgaans aangeef minimaal 15% extra panelen. Je pakt 10% extra opbrengst voor 20% extra panelen. Bij dezelfde installateur betaal je voor 20% meer panelen zo'n 10-15% extra ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:08:
Dan snap je denk ik waarom ik doorgaans aangeef minimaal 15% extra panelen. Je pakt 10% extra opbrengst voor 20% extra panelen. Bij dezelfde installateur betaal je voor 20% meer panelen zo'n 10-15% extra ;)
Ja hoor, zeker!

Ik ben toch voor de offerte met 10 panelen op zuid gegaan. Ik verwacht daarmee goed te zitten voor mijn verwachte tijd in deze woning. Daarnaast vind ik het fijn om het bij een aanbieder te leggen die alles regelt voor ons.

Jullie adviezen hebben mij wel geholpen om voor een string omvormer te gaan en niet om te worden gepraat tot een SolarEdge of Enphase systeem :). Daarnaast ben ik ook blij dat ik panelen heb kunnen kiezen waarvan bekend is dat er bypass diodes zijn. Al met al heb ik erg veel aan jullie hulp gehad. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken.
Wanneer worden ze geplaats? Krijgen we nog een foto als het erop ligt :) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Edwin-
ThinkPadd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:26:
Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken.
Wanneer worden ze geplaats? Krijgen we nog een foto als het erop ligt :) ?
19 november wordt er nog geschouwd en eind november/begin december is de plaatsing. Indien jullie dat wensen kan ik zeker hier een foto plaatsen!

Overigens zie ik dat vele aanbieders ook als terugleververgoeding het volledige bedrag (soms ex BTW) teruggeven! Ik was in de veronderstelling dat dit altijd tussen de 3 en 12 cent per kWh uur lag. Des te blijer ben ik dat ik op jullie advies bijna het gehele dak vol heb gelegd.

Vanaf 1 januari moet ik een nieuw energiecontract afsluiten, en zie dat de panelen mij al ruim €100,- per maand gaan schelen. Perfect moment voor deze aankoop dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@-Edwin- Gefeliciteerd....

Mooi voordeel van die hoge tarieven: Terugverdientijd 40 maanden 8)7

Hoog tijd dat ik van het gas ga, dan kan ik die 30ct/kWh teruglever pakken (25ct winst!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Nou helaas...

Ze zijn komen schouwen en er passen in de zuid-oriëntatie maar 9 panelen op het dak (7 in landscape en 2 in portrait). Omdat ze uit gingen van 10 panelen mag ik de offerte ook annuleren nu. In zuid-west oriëntatie passen er wél 12 op.

Wat ik nu heb gedaan bij offerteboer 1: Nieuwe offertes voor 9 panelen in Zuid, en 12 in oost-west. Allebei met string omvormers en DMEC 375Wp panelen. Prijzen volgen.

Offertboer 2 teruggebeld of in hun oost-west offerte SolarEdge niet kan worden vervangen door string-omvormers. Ze werken helaas alleen met SolarEdge. Prijs is €4950,- netto voor 12 DMEC 375Wp panelen. Naar mijn idee wat aan de hoge kant, ik wil gewoon die string omvormer.

Optie 3: Toch bij SolarBouwmarkt zelf de 12 panelen in oost-west oriëntatie laten samenstellen op string omvormers. Ik vind dit een beetje spannend omdat niet alles wordt geregeld. Maar het is wel by far de beste prijs-kwaliteit verhouding. Aan de andere kant word ik wel erg deskundig te woord gestaan.

Wat raden jullie mij aan? Ik neig zelf naar Solar-Bouwmarkt. Ik heb de volgende offerte gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72ITxd0F7e6TeeNBGZGxDYM4MRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0VzIB7KmyBkndk4Vu3FDw2Q.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt mij een scherpe deal. Suggesties?

[ Voor 21% gewijzigd door -Edwin- op 19-11-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Op zich is €1.1/Wp voor een SolarEdge installatie met een installateur die komt schouwen niet heel verkeerd.
Regelen zij dan wel alles wat je wil?

Solar Bouwmarkt heeft best de technische kennis in huis, alleen lijken ze druk op moment.
Als ze niet alles wat je wil kunnen doen, moet je er wel nog kosten bij optellen om dat door iemand anders te laten doen.

Even wachten op update van 1, kun je het dan de nieuwe opties samenvatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:17:
Op zich is €1.1/Wp voor een SolarEdge installatie met een installateur die komt schouwen niet heel verkeerd.
Regelen zij dan wel alles wat je wil?

Solar Bouwmarkt heeft best de technische kennis in huis, alleen lijken ze druk op moment.
Als ze niet alles wat je wil kunnen doen, moet je er wel nog kosten bij optellen om dat door iemand anders te laten doen.

Even wachten op update van 1, kun je het dan de nieuwe opties samenvatten?
Tja wat Solar Bouwmarkt betreft. Op zich heb ik alles doorgesproken en lijken ze de installatie wél echt van A tot Z te doen. Zelf aanmelden van de omvormer van GoodWe zou ik dan nog wel zelf moeten doen, maar dat lijkt me niet de moeilijkste klus te moeten zijn. Is er dan nog veel meer wat ik mis t.o.v. een all-in aanbieder?

De SolarEdge aanbieder regelt inderdaad alles wat ik wil, maar je houdt toch een €1000,- netto verschil met Solar Bouwmarkt. Wat mij met name tegenstaat is dat jullie hier aangeven dat SolarEdge voor mijn systeem wel overbodig is, dan is het denk ik zonde om de meerprijs ervoor te betalen.

Ik laat het ook even weten als ik de informatie van de 1ste aanbieder heb en maak dan een samenvatting hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Beste allen,

De laatste offertes zijn rond. En uit onderstaande opties wil ik eigenlijk uiterlijk morgen een keus maken. Daarom zou ik die nog met jullie willen bespreken. Dit zijn ze:

Aanbieder 1 optie 1
9x DMECG 375Wp panelen (dit is wat past), zuid-oriëntatie, GoodWe 3000 string-omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhJqRxNs6CfOtSU_oVTOkS-IMtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jRpPg23jh4oac95k4WPoQZR5.png?f=user_large

Netto prijs: €3775,57 voor 3375 Wp
Verwachte opbrengst na 1 jaar: 3256 kWh

Aanbieder 1 optie 2

12x DMECG 375Wp panelen, oost-west oriëntatie, GoodWe 3600 string omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D9jrrxXqFWfmR6vNFcjafoN2bI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wjh58rEd9RpbUKNboiKwFuFh.png?f=user_large

Netto prijs: €4.744,59 voor 4500 Wp
Verwachte opbrengst: 3602 kWh

Mijn idee:
Dit is sowieso een forse prijs hiervoor, zeker ivm aanbieder 2 en Solar-Bouwmarkt. Mijn vraag hierbij is: De verwachte opbrengst met deze 12 panelen is wel erg laag. Komt dat omdat mijn huis een beetje richting het zuid/zuidoosten staan en de oost-panelen dus eigenlijk lichtelijk naar het noordoosten staan? Aanbieder 2 geeft een veel hogere opbrengst voor hun oost-west oriëntatie. Wat moet ik geloven?

Aanbieder 2
12x DMECG 375Wp panelen, oost-west oriëntatie, SolarEdge systeem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9eFnZP7j9p_XymgKn-geBZaXjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I5ukbNM9h8AV6AtGG9iWWgxn.png?f=fotoalbum_large

Netto prijs: €4951,- voor 4500 Wp
Verwachte opbrengst: 3950 kWh

Mijn idee:
Hoewel een scherpe deal vind ik de meerprijs het niet waard. Bovendien raadden jullie mij een string omvormer aan. Verder vraag ik mij af hoe het kan dat aanbieder 2 een veel hogere verwachte opbrengst geeft dan aanbieder 1 optie 2.

Solar-Bouwmarkt
12x DMECG panelen 375Wp, oost-west oriëntatie, GoodWe 3600 string omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72ITxd0F7e6TeeNBGZGxDYM4MRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0VzIB7KmyBkndk4Vu3FDw2Q.png?f=fotoalbum_large

Netto prijs: €4076,87 voor 4500 Wp
Verwachte opbrengst: ?

Mijn idee:
Scherpe deal. Op zich mijn voorkeur. Echter niet mijn voorkeur als de verwachte opbrengst daadwerkelijk slechts +/- 350 kWh meer is per jaar dan 9 panelen op het zuiden.

Samenvattende gedachte
De deal van Solar Bouwmarkt lijkt mij een goede voor mijn situatie, dus 12 panelen oost-west. Dat was echter met de gedachte dat ik met oost-west 12 panelen flink meer zou opwekken dan zuid 9 panelen. Nu krijg ik van verschillende leveranciers verschillende verwachte opbrengsten voor de oost-west oriëntatie. Indien de meerwaarde van oost-west inderdaad beperkt is, lijkt optie 1 van aanbieder 1 mij ook een goede, prijsbewuste, optie.

[ Voor 5% gewijzigd door -Edwin- op 22-11-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Opbrengstverwachtingen uit verschillende software en zelfs tekeningen kun je niet onderling vergelijken.

Met Sunny design kun je eenvoudig zelf de legplannen invoeren en vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
De BTW teruggave kan je eenvoudig zelf doen.

https://www.elektrobode.n...-hs-2gr-2wcd-alfana-pv001 Hier een PV verdeler voor 53 euro.

Ik zou nog even bij de diverse panelen kijken van solar bouwmarkt.

Past deze niet https://www.solar-bouwmar...-1-3-cut-tsm-400de09.html 400 Wp en ook nog goedkoper.

[ Voor 38% gewijzigd door lothar op 22-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:24:
Opbrengstverwachtingen uit verschillende software en zelfs tekeningen kun je niet onderling vergelijken.

Met Sunny design kun je eenvoudig zelf de legplannen invoeren en vergelijken
Dat had ik eerder gedaan. En kwam dan ook een opbrengst van 3999 kWh uit, zie hieronder. De waarheid zal ergens in het midden liggen denk ik dan? Ik vind het lastig hoor om hier wijs uit te worden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCU_Kr2Qy2SzVqTK0dd657_Tgt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtebHfMAPFjo8EvV10WTFyyn.png?f=fotoalbum_large

Omdat de deal van aanbieder 2 met de SolarEdge zo scherp was, heb ik hen nog gevraagd voor een optie op het zuiden met minder panelen dan oost-west. Zij boden nog dit aan:
8x DMECG 450Wp panelen, zuid gericht, SolarEdge systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjG_4KGwWlvJ7D15RUO0hAq_2UA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RZ6H3ZGF2uAUJYKNGRyHTffN.png?f=user_large

Netto prijs €4150,- voor 3600 Wp.

[ Voor 7% gewijzigd door -Edwin- op 22-11-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wat betreft wat je in de realiteit gaat krijgen... De waarheid ligt ergens tussen 0 en veel ;-)
(Wel vaak hoger dan de berekeningen, want die zijn voorzichtig om klanten niet teleur te stellen)

Gebruik dus je eigen berekening voor de kosten-baten afweging van de offertes, laat het op je dak gooien... En vanaf die dag ben je blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:36:
Wat betreft wat je in de realiteit gaat krijgen... De waarheid ligt ergens tussen 0 en veel ;-)
(Wel vaak hoger dan de berekeningen, want die zijn voorzichtig om klanten niet teleur te stellen)

Gebruik dus je eigen berekening voor de kosten-baten afweging van de offertes, laat het op je dak gooien... En vanaf die dag ben je blij :)
Je hebt ook gelijk. Ik ben voor de offerte van Solar Bouwmarkt gegaan. De meeste Wp's voor de meest gunstige prijs, 3 panelen meer dan op het zuiden mogelijk is. Basically wat jullie vanaf het eerste moment voorstelden.'

Nu maar hopen dat er niet wéér iets niet blijkt te passen op het dak :)

[ Voor 3% gewijzigd door -Edwin- op 22-11-2021 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@-Edwin- Tweakers willen alles snappen voor ze eindelijk op de knop drukken... Moet je tegen kunnen als je op Tweakers advies geeft :)

Gefeliciteerd!

(En foto's als het ligt graag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:00

timovd

Voorsprong door techniek

@-Edwin- mocht het niet lekker uitkomen met de pijpjes in de volgende opstelling;
/\/\
...kun je ook gaan voor:
\/\/
Dat zal iets duurder worden, omdat je aan de buitenkant nog winddeflectors nodig hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:15:
@-Edwin- Tweakers willen alles snappen voor ze eindelijk op de knop drukken... Moet je tegen kunnen als je op Tweakers advies geeft :)

Gefeliciteerd!

(En foto's als het ligt graag)
16 december worden de panelen al geplaatst. Was een plekje in december vrij gekomen bij de installateur van Solar-Bouwmarkt. Dus vooralsnog en fijne prijs, en goede snelheid. Hopelijk verloopt de installatie ook naar behoren.

Foto volgt tzt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ik heb toch gemengde gevoelens bij de installateur van Solar Bouwmarkt, ik ben er niet helemaal tevreden mee.

Zij zouden afgelopen donderdag komen, maar door een kapotte busje werd dit gistermiddag. Nou prima dacht ik. Aangezien ik om 13u niets had vernomen heb ik ze gebeld, uiteindelijk zijn ze pas om 14.45 begonnen, en waren ze pas om 18.30(!) klaar, in het donker dus. Oplevering, foto's, omvormer testen, zijn ook allemaal niet gelukt daardoor.

Ze komen volgende week woensdag pas officieel opleveren, omdat ze dan toevallig hier in de buurt zijn. Groot nadeel van een niet lokale installateur merk ik. Ze gaven gisteren aan dat mijn omvormer vanochtend rond 7 uur a half 8 had moeten starten. Dit gebeurde pas ergens tussen 8.15 en 9u. Mijn belangrijkste vraag hier: is het normaal dat de omvormen op een heldere dag in de winter pas tussen 8.15 en 9u start?. Ze hebben oost-west uiteraard op 2 trackers aangesloten.

Zijn er nog verder andere dingen waar ik op moet letten en die ik kan aangeven wanneer ze toch hier volgende week voor de oplevering zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door -Edwin- op 21-12-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Rond 7u/half 8 in december? Dat lijkt mij heel sterk. Het is de kortste dag van het jaar.
Heb je zelf al toegang tot de monitoring? Post eens wat plaatjes.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
timovd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:45:
Rond 7u/half 8 in december? Dat lijkt mij heel sterk. Het is de kortste dag van het jaar.
Tja leek mij ook vroeg hoor, maar als de installateur dit zelf aangeeft, ja dan kijk ik vreemd op als het toch tussen half 9 en 9u aangaat.

Helaas heb ik de wifi nog niet kunnen instellen, ik heb morgen pas weer de mogelijkheid om dit te doen (lastig zo met die korte dagen :P ), dan zal ik hier ook het eea qua opbrengst posten.

[ Voor 4% gewijzigd door -Edwin- op 21-12-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
De boel kwam hier gisteren pas tegen 8:45 tot leven. En mijn panelen staan dan ook nog eens in een voor dit jaargetijde gunstige hoek (67°). Dus jouw installatie lijkt mij in dat opzicht niks mis mee.

Heb je nog wat foto’s van het systeem? Wellicht zien we hier nog evt. verbeterpuntjes die ze kunnen meepakken met de eindoplevering.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:04:
De boel kwam hier gisteren pas tegen 8:45 tot leven. En mijn panelen staan dan ook nog eens in een voor dit jaargetijde gunstige hoek (67°). Dus jouw installatie lijkt mij in dat opzicht niks mis mee.

Heb je nog wat foto’s van het systeem? Wellicht zien we hier nog verbeterpuntjes die ze kunnen meepakken met de eindoplevering.
Maar het is vandaag een stuk zonniger. Of heeft dat niet zoveel invloed op de opstarttijd an sich?
Foto's van het dak worden dus helaas pas bij de oplevering gemaakt omdat het te donker was, en ik kom niet zo makkelijk op het platte dak helaas.

Wel een foto van de installatie van de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIl0DFyvKGh98wj7pLgRm0REiKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFXP9T9jcrhgn6ZHHkx3heq7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Is de afdichting van je ventilatie weer goed dicht? Of zijn er nu alsnog kieren waar lucht uit de ventilatiebox weer naar binnen wordt geblazen?

offtopic: En was een starre buis niet beter geweest i.p.v. flex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
timovd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:41:
Is de afdichting van je ventilatie weer goed dicht? Of zijn er nu alsnog kieren waar lucht uit de ventilatiebox weer naar binnen wordt geblazen?

offtopic: En was een starre buis niet beter geweest i.p.v. flex?
Yes, dat heb ik gisteren gelijk gecheckt toen ze even buiten waren.
Je bedoelt een starre buis voor de mechanische ventilatie? Dit zat er al zo toen ik het huis kocht in maart, er zit wel een kleine hoek in namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Vandaag ging de omvormer rond 8.45 aan, waarna ik het land en de WiFi-instellingen heb doorlopen. Nu ik dit typ komt de zon hier precies boven het dak van de overkant uit en is de omvormer aan het leveren, tussen 8.45 en 9.15u was deze regelmatig aan het "checken". Is dit normaal gedrag tijdens de schemering?

Ik zal later vandaag ook eens wat plaatjes vanuit de portal toevoegen. Als er dan nog dingen zijn die ik mee kan nemen voor de oplevering, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
timovd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:45:
De eerste dag zit erop. De opwekking op de eerste dag was 2,5 kWh in totaal. De zon was hier meestal wel te zien, echter was er wel wat sluierbewolking waardoor de zon niet bepaald fel was (voor zover dat kan op deze dagen ;) )

Even ter reminder:
12x DMECG 375Wp (6 stuks op Oost (76 graden), 6 stuks op West (254 graden)). Alles op plat dak.
Goodwe GW3600D-NS.

En dan de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDuV6kC8i2MItGcOPEKkapUC7fU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bpbEDih9lGg2brjPA9ZhiTvp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QeFOzxj_IOlSOqGZQrMGeArX04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9zCDecMo0U7eQywaHb9IdbZ.png?f=fotoalbum_large

Als ik hier kijk: https://www.thomasberger....w2=2250&temp_coeff2=-0.37
zie ik geen schokkende tekortkomingen. Ik vond het hoogste vermogen van tegen de 800W enorm laag, maar voor zover ik zie is dat normaal in dit jaargetijde.

Enige adviezen of dingen die opvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
Lijkt allemaal prima, geniet ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Edwin-
En bij deze de foto’s van de oplevering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY1GVuySkbSfTFg_4kS-mV0brQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqH8ZYcezscKsKgPprnp0Xb9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2D_aa1zjIgJtYhYuh0jwzFPD-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ukGGrMHyhUlCbCdlNnW44Ik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQqUeymJCbHu2jfWipc3dw-WTaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyRBxZnAu1f0KeLAnQl3yTJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRKABx7oZLYFIqz9VteEhThmK48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z64ZrsRMahMeSLERK2i1ecCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHJvZYM8Jgq699-XuhXSMVWFODU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQQP6GDnxj1Bay90HEunM8hx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ2LRNpYhFBZa0tCmhqQn3cqAFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v87I2nh0zf186bGkxUjgY4yw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1