[ Juridisch ] Aantonen document niet ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:48
Ik ben ontevreden over de werkzaamheden van een bedrijf. Ik heb hen gebeld en gemaild, maar ze verwijzen naar de bekende 'kleine lettertjes'. Die Algemeen Voorwaarden heb ik inderdaad gehad, maar bij de factuur en niet bij de offerte. Dat is te laat, want je moet vooraf kennis kunnen nemen van de voorwaarden.
Ze beweren echter dat ze dat wel altijd meesturen, maar dat is dit geval dus niet zo.

Alleen hoe toon je dat aan? Ik heb alle originele mails nog, en natuurlijk zie ik m'n scherm wat er is bijgevoegd, en dus wat er niet bij zat. Maar verder kan ik eigenlijk niet ontdekken of dat ergens vast ligt. In de header van de mail staat van alles maar niet welke bijlagen er waren.

Heeft iemand een idee?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:08
laat het bedrijf maar aantonen dat ze de alg voorwaarden wel hebben meegezonden met de offerte.

[ Voor 1% gewijzigd door peter-rm op 30-10-2021 00:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Waar gaat het precies om - nog even los van het wel/niet hebben ontvangen van de voorwaarden?

Ontevreden over de werkzaamheden van een bedrijf is nog wat breed. Gaat het om levertijd, hoe je bent behandeld op sociaal vlak. Een defect, wil je iets retour doen?

Dat is relevant om te weten, want het kan zo zijn dat de wet er iets over zegt - en de voorwaarden dus niet eens relevant zouden zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Het gaat om het leggen van kunstgras. Er loopt onder het gazon een grondkabel en die is tijdens de werkzaamheden beschadigd. Vervanging is nogal wat werk. De AV sluiten dergelijke aanspraken uitdrukkelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:13
Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:04:
Het gaat om het leggen van kunstgras. Er loopt onder het gazon een grondkabel en die is tijdens de werkzaamheden beschadigd. Vervanging is nogal wat werk. De AV sluiten dergelijke aanspraken uitdrukkelijk uit.
Want, jij hebt de aanwezigheid van die grondkabel niet van tevoren gemeld zoals je volgens de AV wel gedaan zou moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Het is simpelweg niet ter sprake gekomen. Ik heb er idd niet aan gedacht, wist ik veel, en de firma heeft er ook niet naar gevraagd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een grondkabel hoort op een diepte van 60cm te zitten, en dan kan een kunstgraslegger die kabel echt niet raken of beschadingen.

De fout is ontstaan bij het leggen van de grondkabel, en daar kan de kunstgraslegger weinig aan doen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:14:
Het is simpelweg niet ter sprake gekomen. Ik heb er idd niet aan gedacht, wist ik veel, en de firma heeft er ook niet naar gevraagd.
Hmm, van jou wordt informatie verwacht... Maar er mag ook verwacht worden van het bedrijf dat ze kennis van zaken hebben en dus rekening houden met een kabel die van het huis naar de schuur is aangelegd bij de bouw. Ik heb persoonlijk geen idee of deze kabel in het midden van een tuin onder de grond ligt of meer in de buurt van de erfgrens.

Daarbij zou ik verwachten dat als er kans is dat het bedrijf deze bij werkzaamheden gaat tegenkomen, het bedrijf dit van tevoren navraagt of onderzoekt. Uiteraard wel naar redelijkheid, een grondkabel verwacht je niet op 10 centimeter diepte of in een border welke boven 'de tuin' uitkomt.

Geen idee welk bouwjaar het geheel heeft en wat de norm toen was qua diepte, maar de hovenier welke hier laatst was informeerde ook niet naar waar de grondkabel naar de schuur zou moeten liggen.. maar volgens mij is het toch vooral een kwestie van tegels weghalen en op een diepte van maximaal 10 centimeter werkzaamheden verrichten?

[ Voor 25% gewijzigd door President op 30-10-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zijn de algemene voorwaarden gedeponeerd bij de KVK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:25
Rukapul schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:28:
Zijn de algemene voorwaarden gedeponeerd bij de KVK?
Dat maakt niet uit bij B2C... Maar een linkje naar de AV in de aanbieding van het bedrijf is wel afdoende. Vaak staat dit linkje in de voettekst van de pdf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@President . Psies, dat bedoel ik. Het gaat me er niet om de schuld af te schuiven, maar andersom voelt ook als onrecht.
@Rukapul Geen idee, is ook niet zo spannend toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bvdbos schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Dat maakt niet uit bij B2C... Maar een linkje naar de AV in de aanbieding van het bedrijf is wel afdoende. Vaak staat dit linkje in de voettekst van de pdf...
Dat klopt, zolang er ook echt een verwijzing naar de PDF is vermeld. In de offerte wordt - in het digitale briefpapier - naar de AV verwezen, maar niet met een link. Enkel de website is vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Dat klopt, zolang er ook echt een verwijzing naar de PDF is vermeld. In de offerte wordt - in het digitale briefpapier - naar de AV verwezen, maar niet met een link. Enkel de website is vermeld.
Mja, ik zou mij niet zo blind staren op die AV... Het is niet dat je die helemaal zou hebben doorgelezen en dan wel had geïnformeerd over de aanwezigheid van de grondkabel omdat er iets algemeens in stond over schade.

De vraag is vooral: had het bedrijf er redelijkerwijs van uit mogen/kunnen gaan dat er een grondkabel lag op de plaats en diepte waarop zij hun werkzaamheden moesten verrichten? En zijn zij in gebreken door dit niet te hebben geïnformeerd/onderzocht en dus verantwoordelijk voor de schade.

Ik heb gelukkig rechtsbijstand wonen genomen voor het kopen van de huis en het straks laten doen van de achtertuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:14:
Men hoeft er ook niet vanuit te gaan dat er een grondkabel ligt, die jij op hobbyachtige wijze hebt gelegd.
Dit soort, is info die jij moet geven. Afhankelijk daarvan kan men beslissen of men wel of niet de grasmat leggen, en oppassen met. Dus bij offerte aanvraag al. Het is dus iets wat niet gebruikelijk is.

Elektra in de tuin aanleggen:

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Hackus Dat zijn aannames. Je gaat er even gemakshalve vanuit dat ik de kabel gelegd heb én dat het amateuristisch gedaan is. Dat is niet zo. De kabel ligt diep, maar er is waarschijnlijk ook diep gegraven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:11:
@Hackus Dat zijn aannames. Je gaat er even gemakshalve vanuit dat ik de kabel gelegd heb én dat het amateuristisch gedaan is. Dat is niet zo. De kabel ligt diep, maar er is waarschijnlijk ook diep gegraven.
Tja, er missen veel feiten in je topic start dus dan krijg je vanzelf aannames en/of vragen. Want om kunstgras aan te leggen hoeft men niet een halve meter diep te komen met een schep. Behalve als ze natuurlijk planten moesten uitgraven met wortels, dan is het ook weer een ander verhaal dan puur kunstgras leggen op een zand ondergrond, etc.

[ Voor 23% gewijzigd door President op 30-10-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:11:
Ja, dat komt voort uit ontbreken van info uit OP. Wie de kabel heeft gelegd maakt ook niets uit, of je buurman of vorige bewoner al. Jij woont daar en zult het moeten aangeven, en waar de kabel ligt. Dik gearceerde is ook aan aanname van jou uit. wij weten het niet, want we krijgen alleen info van TS. er geldt voor beide partijen een informatieplicht. En ' oja, dat ben ik ff vergeten' houd geen stand voor de rechter.
edit
Als er gespit moet worden(voorbewerking) gaat dat zgn 1 spade diep(+-30cm)
Dan nog wat voor kabel er ligt. een (YMVK) grondkabel die zonder bescherming op 60cm diep ligt, steek je al niet zo ff doormidden. Daarom is het handig dit in schutbuis te leggen, voor betere bescherming

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 30-10-2021 11:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40
Ik geef je weinig kans.. AV of niet, dit soort informatie moet je altijd zelf meegeven. Dat is net als bij isoleren, elke leiding die er ligt moet je aangeven. Boren ze erin/beschadigen ze hem en jij hebt het niet aangegeven, helaas.
Je bent akkoord gegaan met de offerte, en daar staat eigenlijk altijd in dat je akkoord gaat met de AV bij tekenen. Als je wel tekent en ze niet gelezen hebt, waarom teken je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ID-College schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:21:
.. AV of niet, dit soort informatie moet je altijd zelf meegeven. Dat is net als bij isoleren, elke leiding die er ligt moet je aangeven. Boren ze erin/beschadigen ze hem en jij hebt het niet aangegeven, helaas.
Je bent akkoord gegaan met de offerte, en daar staat eigenlijk altijd in dat je akkoord gaat met de AV bij tekenen. Als je wel tekent en ze niet gelezen hebt, waarom teken je dan?
Nou, ik woon in een woning uit 2015. Daarbij mag ik er vanuit gaan dat de kabel naar de schuur volgens de gangbare norm zijn aangelegd. Als ik mijn tuin nu laat doen dan mag ik toch ook aannemen dat de hovenier kennis van zaken heeft en zelf begrijpt dat er een kabel naar de schuur ligt en hier rekening mee houdt...

Net zoals je in huis ook niet precies aan een aannemer kan vertellen waar in de muur precies een elektra kabel of leiding ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Hackus schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:18:
[...]
Ja, dat komt voort uit ontbreken van info uit OP.....
Natuurlijk had ik mijn topic kunnen starten met een heel verhaal incl en toen, en toen, en toen :)
Het ging me om de essentie.

Het is niet zozeer dat ik 'vergeten' ben om ze te informeren. Ik wist het simpel niet. De tuin is indertijd door een hoveniersbedrijf aangelegd, inclusief elektra maar bijvoorbeeld ook beregening. De beregening - van het gazon - moest verwijderd worden omdat we anders kunstgras gaan besproeien. Waarschijnlijk - ik weet dat ook niet - is daarbij de kabel beschadigd.
En dan kom je precies bij wat @President al een beetje schreef. Ik heb ze niet geïnformeerd en er is ook niet naar gevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 30-10-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Wat betreft dat laatste: kan de bepaling tav dienstverleners van toepassing zijn? zie https://www.ictrecht.nl/b...-van-algemene-voorwaarden.

Maar ik sluit me aan bij de heren hierboven dat de AV er wellicht niet toe doen. Je hebt een sloopopdracht gegeven en daarbij is het volstrekt logisch dat nevenschade niet altijd voorkomen kan worden. Nou ja, het kan wel, maar dan moet je dat vooraf afspreken en gaat de offerte door de megaverdubbelaar.

Idem voor als alleen kunstgras aangelegd zou worden en installaties liggen te ondiep.

Om aansprakelijk voor iets te zijn moet er wel een rechtsgrond zijn. Is die er niet dan is het uitgangspunt dat iedereen zijn eigen schade draagt.

Het wordt extra vervelend als werklui doen alsof hun neus bloed bij eventuele schade, stug doorwerken, de boel dichtgooien/dichtsmeren/afwerken/etc. waardoor het oplossen van het probleem veel lastiger en duurder wordt dan wanneer het meteen even was opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40
President schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Nou, ik woon in een woning uit 2015. Daarbij mag ik er vanuit gaan dat de kabel naar de schuur volgens de gangbare norm zijn aangelegd. Als ik mijn tuin nu laat doen dan mag ik toch ook aannemen dat de hovenier kennis van zaken heeft en zelf begrijpt dat er een kabel naar de schuur ligt en hier rekening mee houdt...

Net zoals je in huis ook niet precies aan een aannemer kan vertellen waar in de muur precies een elektra kabel of leiding ligt...
Prima maar dan is het gewoon je eigen risico. Je verwacht dat de hovenier dit magisch kan weten? Die kan toch ook niet door de bodem heen kijken? Op 60cm liggen ze diep zat maar hij kan ook niet ruiken of ze hoger of lager liggen natuurlijk..
Dit soort voorwaarden staan standaard in de offerte (of er wordt naar gewezen). Dan moet je niet tekenen of t zelf doen als je het risico niet wilt lopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

1e aanpak:
Vrijdagmiddag kapotte kabel geconstateerd.
Zaterdag om 9:00 bijde plaatselijke bouwmarkt: 14,95 voor een gietmof
Zaterdag om 11:00 gat gegraven en kabels vrij
Zaterdag 110:30 gietmaof en kabels aangebracht
Zaterdag 12:00 gatdicht

Maandag aannemer/hovenier bellen om kunstgras weer netjes te leggen

--> probleem opgelost.

2e aanpak:
Hoopgezeik en wekenlang in de zooi, wellicht maandenlang geen electra in garage/schuur
Vorstschade in garage schuur
Nieuw topic over vervolgschade en of dat jurudisch dichtgetimmerd was in offerte en/of algemene vorwaarden waar wel of niet in voldoende mate aan gerefereerd was in offerte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:38
Tuurlijk mag je verwachten dat er goed werk afgeleverd wordt. Als je werkzaamheden in je huis laat uitvoeren en de aannemer doorboord een leiding (ongeacht wat er doorheen gaat) dan accepteer je dat toch ook niet als nevenschade en zeg je, ach ik regel zelf wel een elektricien of een loodgieter en betaal die zelf. Zie de hoeveelheid topics hier over dat soort onderwerpen, waarom dit wel accepteren in je tuin?

Je zegt dat je niet wilt ingaan op de details maar ik denk dat daar het antwoord ligt. Wat waren de werkzaamheden en welk materieel was voorzien? Ik neem aan dat er vooraf is besproken wat nodig was om een stuk tuin te bedekken met kunstgras, denk aan afgraven van X aantal cm grond (Y kuub zand om het op te vullen) en vervolgens het kunstgras te leggen.

Als ik je verhaal zo lees krijg ik het gevoel dat ze met een graafmachine zijn gekomen om je tuin snel af te graven en weer vol te storten met zand.

Ik denk dat je eerst de feiten op tafel moet leggen voordat jezelf (en ook wij) nog iets nuttigs kunnen zeggen.

Wat non_einstein hierboven ook zegt, ligt de kabel vrij hoog dan wordt het een welles/nietes spelletje. Dan bespaart het zelf (laten) oplossen jezelf een hoop kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grondkabel dient op 60cm te liggen en als het goed gedaan is ook nog voorzien van waarschuwingslint op ca 40cm. het lijkt me sterk dat ze voor een kunst gras mat dieper gaan dan 10 - 15cm. Als de kabel dan al geraakt wordt is het niet iets dat een aannemer hoeft te verwachten tenzij inderdaad van te voren gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:30:
[...]

Natuurlijk had ik mijn topic kunnen starten met een heel verhaal incl en toen, en toen, en toen :)
Het ging me om de essentie.

Het is niet zozeer dat ik 'vergeten' ben om ze te informeren. Ik wist het simpel niet. De tuin is indertijd door een hoveniersbedrijf aangelegd, inclusief elektra maar bijvoorbeeld ook beregening. De beregening - van het gazon - moest verwijderd worden omdat we anders kunstgras gaan besproeien. Waarschijnlijk - ik weet dat ook niet - is daarbij de kabel beschadigd.
En dan kom je precies bij wat @President al een beetje schreef. Ik heb ze niet geïnformeerd en er is ook niet naar gevraagd.
Nu komt er nog meer info bij, namelijk dat de beregening verwijdert gesloopt moest worden vooraf.
Al met al is het geen " Ik ben niet tevreden over' gelegde grasmat meer. Wanneer je een OP schrijft, is het handig de situatie te beschrijven, zodat daar een reactie op kan komen, en niet gedurende een topic met allerlei reacties. vragen/aannames omdat we het niet weten hoe en wat er is gedaan.

Maar goed, op je initiële vraag; Je hebt digitaal bewijs dat je de AV niet op tijd hebt ontvangen.
Je hebt deze niet vooraf kunnen doorlezen of je daarmee akkoord zou gaan(wat bijna niemand ooit maar doet)
wederpartij mag bewijzen op welke datum, welke e-mail is verzonden met wel de AV erbij.
Dat is het voordeel van communiceren via e-mail, dan heb je direct bewijs. Succes (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Je geeft aan dat je de AV niet op tijd hebt gekregen. Maar heb je er wel voor getekend? Of anders gezegd: verwijst de offerte naar de AV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ID-College schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Prima maar dan is het gewoon je eigen risico. Je verwacht dat de hovenier dit magisch kan weten? Die kan toch ook niet door de bodem heen kijken? Op 60cm liggen ze diep zat maar hij kan ook niet ruiken of ze hoger of lager liggen natuurlijk..
Dit soort voorwaarden staan standaard in de offerte (of er wordt naar gewezen). Dan moet je niet tekenen of t zelf doen als je het risico niet wilt lopen.
In elke woning ligt er een electriciteit kabel naar de schuur... En ja, dat er een kabel ligt zou voor elke hovenier dus vanzelfsprekend moeten zijn, net als dat een aannemer weet dat er ergens in de badkamer waterleidingen liggen.

In dat opzicht mag er wel logischerwijs wat verwacht worden en kan elke klusser niet zomaar de verantwoordelijkheid weg wuiven... Dus als het normaal is dat in huizen uit de jaren '80 de grondkabel standaard 20 centimeter onder de grond ligt, dan mag er van een hovenier wel verwacht worden dat hij hier rekening mee houdt.

Maar dat geldt natuurlijk niet voor een kabel voor een lamp in je tuin welke door een andere hovenier op 10 centimeter diepte is aangelegd: dat hoor je toch echt zelf te melden. Tegelijkertijd mag er van een hovenier ook wel verwacht worden dat hij vraagt waar de kabel ligt, als hij midden in de tuin een lantaarnpaal ziet staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Een bedrijf hoort inderdaad de AV te geven bij een offerte, maar als die niet wordt gegeven kan de consument daar natuurlijk ook om vragen. Je moet toch weten waar je voor tekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:46
Om antwoord te geven op je vraag uit de titel: als zij dit gebruiken om zich mee te weren is het aan hun om te bewijzen dat het correct verzonden is, en dat jij hem ontvangen hebt. Met normale mail zou een potentieel acceptabele oplossing zijn om de daadwerkelijk verzonden mail uit de Sent folder erbij te pakken, maar of dat echt juridisch stand houdt is twijfelachtig. Als ze er wel naar verwijzen en hij gewoon goed te vinden is op de site weet ik ook niet of een rechter daar eventueel veel gehoor aan geeft, letter versus geest en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Fijn dat zovelen(gezien de plusjes) precies weten wat ik moet doen. Als het zo makkelijk was, dan had ik dat natuurlijk al lang gedaan, ik zit ook niet op gedoe te wachten, maar kennelijk hebben jullie dus geen idee hoe zo'n mat gelegd wordt.
Ik ben verder niet van het soort die op z'n strepen gaat staan en van gezeik houdt en ik denk dat ik er wel uit kom met de leverancier. Vooral omdat anderen ook goede tips gegeven hebben :)

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 30-10-2021 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:21:
[...]

Fijn dat zovelen(gezien de plusjes) precies weten wat ik moet doen. Als het zo makkelijk was, dan had ik dat natuurlijk al lang gedaan, ik zit ook niet op gedoe te wachten, maar kennelijk hebben jullie dus geen idee hoe zo'n mat gelegd wordt.
Ik ben verder niet van het soort die op z'n strepen gaat staan en van gezeik houdt en ik denk dat ik er wel uit kom met de leverancier. Vooral omdat anderen ook goede tips gegeven hebben :)
Ik ben blij dat te horen en wil de gelegenheid aangrijpen om te delen dat naar mijn mening steeds meer reacties hier betrekking hebben op het juridisch op de strepen gaan staan.
In jouw openingspost gaf je mij aanleiding om ook hier zo'n escalerende draad te verwachten door specifiek te benoemen wat er fout gegaan was, zonder in te willen gaan op de omstandigheden (want dat was 'niet relevant')

Eigenlijk best wel eng dat op een forum, waar verhoudingsgewijs zoveel mensen actief zijn die werkzaam zijn in een branche die er van uitgaat dat de consument van (hun) producten tegen alles beschermd dient te worden omdat ze te onwetend worden beschouwd om zelfredzaam te kunnen worden geacht, dezelde mensen als consument datzelfde gedrag ook verwachten van alle andere branches.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:47:
1e aanpak:
Vrijdagmiddag kapotte kabel geconstateerd.
Zaterdag om 9:00 bijde plaatselijke bouwmarkt: 14,95 voor een gietmof
Zaterdag om 11:00 gat gegraven en kabels vrij
Zaterdag 110:30 gietmaof en kabels aangebracht
Zaterdag 12:00 gatdicht

Maandag aannemer/hovenier bellen om kunstgras weer netjes te leggen

--> probleem opgelost.

2e aanpak:
Hoopgezeik en wekenlang in de zooi, wellicht maandenlang geen electra in garage/schuur
Vorstschade in garage schuur
Nieuw topic over vervolgschade en of dat jurudisch dichtgetimmerd was in offerte en/of algemene vorwaarden waar wel of niet in voldoende mate aan gerefereerd was in offerte...
Nou, dat is dus alleen van toepassing als je precies zou weten waar de kabel beschadigd is. Als men gewoon even 2 dagen flink heeft doorgebuffelt en alles nu weer dicht zit en de grasmat er ligt, dan heb je nu eigenlijk best wel een uitdaging.

Ik heb in onze vorige woning ook eens een gebroken grondkabel gehad. Ik wist dus ook niet exact hoe die grondkabel liep en wist helemaal niet waar de breuk zat. Da's dus gewoon even een diepe sleuf graven naast de schutting en een nieuwe kabel leggen. Geluk bij een ongeluk was dat we de tuin toch gingen doen, dus toen heb ik tijdelijk een "touwtje" naar de schuur getrokken zodat we daar toch licht hadden en iets later een nieuwe kabel gelegd toen ik toch aan het graven was. Heb de nieuwe kabel wel netjes door de doorvoer onder de fundering gedaan. Kwam er toen ook achter dat er ooit ook tuinverlichting door de hele tuin gelegen had. Kwam nog aardig wat meter kabel uit (lag ook nog eens zo ondiep dat je er met 1 keer scheppen doorheen zou gaan).

Zeker bij iets oudere huizen weet je niet wat je allemaal tegen gaat komen in de grond hoor. Heb die tuin toen helemaal leeggetrokken en ik kwam zelfs nog een oude fundering van een schuurtje of verhoogde vijver tegen en hier en daar wat bestrating waar ooit gewoon een laagje zand overheen is gegooid (ah, daarom groeide het gras daar dus wat minder. :) ).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Ik ben blij dat te horen en wil de gelegenheid aangrijpen om te delen dat naar mijn mening steeds meer reacties hier betrekking hebben op het juridisch op de strepen gaan staan.
Ja, dat valt mij ook op. Toen ik me bij de leverancier meldde was het antwoord de reactie nogal kort door de bocht. Dus wil ik even wat gevoel hebben waar ik sta. Niet om met 'juridische stappen' te dreigen en zo, maar om er samen uit te komen. Ooit ervaring opgedaan met 'Non-conformiteit' via rechtsbijstand. Heeft bijna twee jaar gekost met deskundigen en bla bla. Uiteindelijk maar eens met elkaar gesproken en elkaar gevonden zogezegd.

Misschien had ik dat in de openingspost beter moeten verwoorden. Maar mijn redenatie was dat hoe meer ik er over schreef des te meer inhoudelijke reacties er zouden komen. Dat blijkt wel weel. Bijvoorbeeld het verwijderen en afdoppen van een kunststof pijp wordt direct tot 'sloop' gepromoveerd. Dat afdoppen is dan wel goed gegaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Nou, dat is dus alleen van toepassing als je precies zou weten waar de kabel beschadigd is. Als men gewoon even 2 dagen flink heeft doorgebuffelt en alles nu weer dicht zit en de grasmat er ligt, dan heb je nu eigenlijk best wel een uitdaging.
Is dat zo?
Je zou eerst eens zonder verwijzing naar voorwaarden eens kunnen navragen bij de kunstgrasmatlegger of en waar hij/zij een kabel doorgetrokken heeft. (en voor de TS, hier komen toch echt wel de randvoorwaarden om de hoek: is er opdracht gegeven voor afgraven bovenste laag grond en vervangen door zand etc). Als dat allemaal niet het geval is dan kan het haast niet anders of de hovenier moet gemerkt ebben dat er een kabel tussen zijn machientje terecht gekomen was. Mocht het wel zo zijn dat er opdracht lag voor afgraven, tja, dan is de disucssie over schuld en verhaal halen ook heeladers. Maar soit.
Stel je komt er zo niet uit, dan is het een kwestie van uitzoeken hoe de bruel er precies uitziet (is de kabel helemaal door, is er vanuit schuur/huis sluiting met mantel, etc.
Als dat duidelijk is, kan er een signaal op de kabel gezet worden watvanuit de bovengrond terug te meten is, mocht de kabel niet te diep zitten (maar dat zal wel niet in dit geval...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

Is dat zo?
Je zou eerst eens zonder verwijzing naar voorwaarden eens kunnen navragen bij de kunstgrasmatlegger of en waar hij/zij een kabel doorgetrokken heeft. (en voor de TS, hier komen toch echt wel de randvoorwaarden om de hoek: is er opdracht gegeven voor afgraven bovenste laag grond en vervangen door zand etc). Als dat allemaal niet het geval is dan kan het haast niet anders of de hovenier moet gemerkt ebben dat er een kabel tussen zijn machientje terecht gekomen was. Mocht het wel zo zijn dat er opdracht lag voor afgraven, tja, dan is de disucssie over schuld en verhaal halen ook heeladers. Maar soit.
Stel je komt er zo niet uit, dan is het een kwestie van uitzoeken hoe de bruel er precies uitziet (is de kabel helemaal door, is er vanuit schuur/huis sluiting met mantel, etc.
Als dat duidelijk is, kan er een signaal op de kabel gezet worden watvanuit de bovengrond terug te meten is, mocht de kabel niet te diep zitten (maar dat zal wel niet in dit geval...)
En dan kom je dus alsnog op een aardig kostenplaatje. Dat bedoelde ik meer te zeggen. Ik heb niemand met apparatuur laten komen om te bepalen waar de boel gebroken zou zijn. Ik moest immers toch al gaan graven. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nieuwe kabel op een andere plek de schuur in te brengen en daar een mini-kastje met schakelautomaat op te hangen.

Ik vermoed, maar dat zou TS moeten bevestigen - dat ze gewoon helemaal niet door hebben gehad dat ze een kabel echt gesloopt hebben. Misschien zijn ze hem bij het verwijderen van de beregeningsinstallatie wel op een paar plekken tegengekomen, maar hadden ze niet de indruk de kabel beschadigd te hebben. Onze kabel moet gewoon ergens gebroken zijn zonder dat er gegraven is. Ik denk gewoon door ouderdom en een trekspanning ergens ofzo. Heb de nieuwe kabel hier en daar wat overlengte gegeven, zodat dit niet snel weer zal gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

En dan kom je dus alsnog op een aardig kostenplaatje. Dat bedoelde ik meer te zeggen. Ik heb niemand met apparatuur laten komen om te bepalen waar de boel gebroken zou zijn. Ik moest immers toch al gaan graven. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nieuwe kabel op een andere plek de schuur in te brengen en daar een mini-kastje met schakelautomaat op te hangen.

Ik vermoed, maar dat zou TS moeten bevestigen - dat ze gewoon helemaal niet door hebben gehad dat ze een kabel echt gesloopt hebben. Misschien zijn ze hem bij het verwijderen van de beregeningsinstallatie wel op een paar plekken tegengekomen, maar hadden ze niet de indruk de kabel beschadigd te hebben. Onze kabel moet gewoon ergens gebroken zijn zonder dat er gegraven is. Ik denk gewoon door ouderdom en een trekspanning ergens ofzo. Heb de nieuwe kabel hier en daar wat overlengte gegeven, zodat dit niet snel weer zal gebeuren.
gewoon in een rioleringsbuis leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Conrado schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Ja, dat valt mij ook op. Toen ik me bij de leverancier meldde was het antwoord de reactie nogal kort door de bocht. Dus wil ik even wat gevoel hebben waar ik sta. Niet om met 'juridische stappen' te dreigen en zo, maar om er samen uit te komen. Ooit ervaring opgedaan met 'Non-conformiteit' via rechtsbijstand. Heeft bijna twee jaar gekost met deskundigen en bla bla. Uiteindelijk maar eens met elkaar gesproken en elkaar gevonden zogezegd.

Misschien had ik dat in de openingspost beter moeten verwoorden. Maar mijn redenatie was dat hoe meer ik er over schreef des te meer inhoudelijke reacties er zouden komen. Dat blijkt wel weel. Bijvoorbeeld het verwijderen en afdoppen van een kunststof pijp wordt direct tot 'sloop' gepromoveerd. Dat afdoppen is dan wel goed gegaan,
De beregening - van het gazon - moest verwijderd worden omdat we anders kunstgras gaan besproeien.

Dit zijn jou eigen woorden. Het komt omdat je te weinig info geeft, nu schrijf je dat alleen een kunststof buis afgedopt is. Dat komt heel anders over dan, beregeningssysteem verwijderen, waar waarschijnlijk tijdens de werkzaamheden, een ‘dwalende’ grondkabel is vernietigt.
Iemand die dat werk verricht, merkt echt wel wanneer je een YMVK grondkabel sloopt. Dat gebeurt niet zomaar 1-2-3, dat moet door aardig veel ‘ geweld’ te gebruiken.

Gewoon elektra kabeltje, wat tuinverlichting met elkaar verbind, is iets anders, en ligt vaak los op het gras, of tuinaarde, en niet dwars door de tuin. Dat kun je snel stuk steken, met een spade. Verder weten we niet waar de buis ligt die afgedopt moet worden. Het kan goed dat dit ook aan de kant ligt, waar misschien ook het elektra kabeltje ligt.
Maar goed, dat is ook een aanname. De meeste lezers willen je helpen, en denke na, hoe iets kan zijn gebeurt. Dit is ook van belang, om aan te voeren als evt. bewijs voor je ‘zaak’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Goed gesprek met de leverancier gehad.

Kantenpunt was hun opmerking “We bespreken altijd vooraf of er kabels liggen…”, waarop ik reageerde dat, dat niet aan bod was gekomen. Na wat gezoek kwam het desbetreffende formulier tevoorschijn, en daarom was bij de vakjes over kabels (Ja/Nee/Onbekend) niets ingevuld. Daarom was er op de uiteindelijke werkbon ook niets over vermeld.
Enfin, mijn probleem werd opeens gepromoveerd tot ons probleem :)

Ze komen volgende week langst om te kijken hoe we dit kunnen oplossen. Dat gaat vast goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:19
Het is natuurlijk altijd zo dat je tijdens de werkzaamheden een kabel kunt raken. Dat is niet uit te sluiten. Het gaat er alleen om hoe de werknemers er dan mee omgaan. Wetende dat je er een gigantische kunstgrasmat overheen gaat leggen, is stap 1 dan ook melden dat je iets geraakt hebt.

En ja, dan doe ik ook de aanname dat men geweten heeft iets te raken. Vaak merk je zoiets ook wel. Maar meld het dan ook gewoon. Dan kan het namelijk gewoon direct opgelost worden, ipv dat die hele mat er weer uit moet.

Leuk dat ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden en daarmee hun schuld proberen af te schuiven, maar dan moeten ze ook gewoon direct stoppen met de werkzaamheden en de mogelijkheid geven het op te lossen.

Wel heel erg fijn dat jullie eruit lijken te komen!
Pagina: 1