werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
ik kwam op deze site wat info tegen over het beschermen van je comp tegen condensatie afkomstig van je peltier. Maar volgens mij kan er nog steeds condensatie op z'n proc komen als ie het op deze manier doet op maakt dat niet uit?

Verwijderd

Condensatie op de processor kan idd nog ontstaan, of dat erg is weet ik niet.

condensatie op je PCB's is daarintegen wel erg. Dit omdat dan je draadjes doorverbonden worden door de geleiding van het water.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Condensatie is natuurlijk altijd een ermstige zaak bij el.componenten. Maar op deze wijze voorkom je het wel zoveel mogelijk.

Anyway moet iemand nog van zijn peltier af?

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• ajampaniki
Op maandag 20 augustus 2001 22:01 schreef marco899 het volgende:

Anyway moet iemand nog van zijn peltier af?
Kzou er ook wel graag eentje hebbuh. Hoeveel kosten die dingen ongeveer?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

volgens mij is het niet slim om er allemaal foam omheen te doen.kan de condensatie niet goed weg ook al kan er WEINIG vormen het kan dan ook NIET weg jemoet dus zorgen dat er niets kan vormen en dat lukt je toch niet. je kunt beter er goed wind overheenblazen.

Dabit is de echte expert volgens mij, vraag t hem

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op maandag 20 augustus 2001 22:11 schreef AtomicShockwave het volgende:
Dabit is de echte expert volgens mij, vraag t hem
:) Volgens mij gebruikt Dabit neopreen. Drie keer raden wat ik zondag heb gedaan na het surfen ;)

One of the animals has left its cage today.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op maandag 20 augustus 2001 22:43 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

:) Volgens mij gebruikt Dabit neopreen. Drie keer raden wat ik zondag heb gedaan na het surfen ;)
ja ik heb die mod van em gezien op die site. zag er zwaar cool uit :) maar die had toch niet zijn hele ding ingepakt met neopreen? (neopreen is toch dat schuimrubber he? )

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 11:29
Als je de cpu helemaal verpakt (zoals nu het geval is) kan er geen buitenlucht bij de processor en het peltier. Dan onstaat er ook geen condens want dat is waterdamp dat neerslaat uit de buitenlucht op koude voorwerpen. Dus deze oplossing is goed bedacht.

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op maandag 20 augustus 2001 22:58 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

ja ik heb die mod van em gezien op die site. zag er zwaar cool uit :) maar die had toch niet zijn hele ding ingepakt met neopreen? (neopreen is toch dat schuimrubber he? )
Het zit in elk geval tussen zijn peltier, verder weet ik het niet precies. Bij mijn Swiftech Tec-setje zit ook een neopreen pakking.

Neopreen is volgens mij uitgevonden door Jack O'Neill voor surfpakken. Het materiaal is extreem elastisch, isolerend en winddicht (anders krijg ik het zo koud). Er zijn meerdere soorten, de luxe met titanum laagjes enzo.
http://www.neilpryde.com/product/wwear01/intro/intro_fset.html

BTW een surfshop verkoopt die rommel wel voor reparatie enzo.

One of the animals has left its cage today.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op maandag 20 augustus 2001 23:06 schreef Wollige het volgende:
Als je de cpu helemaal verpakt (zoals nu het geval is) kan er geen buitenlucht bij de processor en het peltier. Dan onstaat er ook geen condens want dat is waterdamp dat neerslaat uit de buitenlucht op koude voorwerpen. Dus deze oplossing is goed bedacht.
ja maar als er door een minuscule opening iets binnenkomt kan het er wel niet meer uit.

Verwijderd

Als de boel luchtdicht afgesloten is, dan kan er geen extra vocht mee bij je proc komen. Het enige vocht dat er dan op je proc kan condenseren is het vocht dat in de ingesloten lucht zit.

Om dit te voorkomen kun je een paar dingen doen:
1) Zorgen dat er geen lucht tussen (luchtdichte)isolatie en proc/coldplate/whatever zit.
2) Zorgen dat er alleen droge lucht tussen (luchtdichte)isolatie en proc zit.
3) Zorgen dat er een tegen vocht beschermend laagje op de proc zit zodat neerslaand vocht geen kwaad meer kan.

1) is te realiseren door de boel strak in te pakken met neopreen, en de tussenruimten op te vullen met vet of PUR-schuim.

2) is te realiseren door wat silicagel tussen isolatie en proc te stoppen.

3) is de methode die ik gebruik. Wat af te dichten viel met neopreen is afgedicht met neopreen, maar luchtdicht is een ander verhaal. Voornamelijk de ruimte in de socket, rondom de socket en onder de socket is met neopreen afgedicht. Ook de coldplate en de ruimte rondom de pelt, tussen het waterblok en coldplate is afgedicht met neopreen. Dit sluit wel luchtdicht af.

Mijn processor is vervolgens voorzien van een plastic spacer die aan beide zijden met vaseline ingesmeerd is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
   ++++++++++++++
   ++++++++++++++
   ++++++++++++++    waterblok
   ++++++++++++++
  ===  ppppppp ===  pelt met neopreen afdichting
  =++++++++++++++=
  =++++++++++++++=       coldplate (10mm dik Cu)
  =++++++++++++++=
  =ss    cc    ss=  spacer met vaseline
  =cccccccccccccc=  proc
  =| | | | | | | =  socket
----------------------  mammaplank
=====================

++++   =  waterblok/coldplate
=   = neopreen
ss     = plastic spacer, beide kanten met vaseline ingesmeerd
cc     = core/keramiek van de CPU

Als de coldplate hier strak tegenaan zit, dan is dit ook harstikke luchtdicht. Wat we nog overhouden zijn de pinnen en de plekken rondom het socket die wel geisoleerd zijn, maar neit luchtdicht. Hier zit een laagje vaseline overheen zodat eventueel optredend condens geen schade aan kan richten. Overigens is de isolatie wel zo strak dat dat vocht er ook niet zomaar uit kan lopen.

Hmm, de volgende keer dat ik de zooi weer uit elkaar haal schiet ik wel een paar plaatjes. Ik hoop dat de ASCII tekening duidelijk is.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op maandag 20 augustus 2001 21:40 schreef ajampaniki het volgende:
ik kwam op deze site wat info tegen over het beschermen van je comp tegen condensatie afkomstig van je peltier. Maar volgens mij kan er nog steeds condensatie op z'n proc komen als ie het op deze manier doet op maakt dat niet uit?
nou volgens mij zit ut muurdicht! :D

iStockphoto

Verwijderd

condensatie = nooit goed voor een pc

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

dit is echt extreem op deze page stond het waterblok http://www.frostyfox.com/heatexchanger3.html
het waterblok was al -18graden!

Verwijderd

Als vocht afsluit van lucht krijg je juist condens.
oude huizen zijn daar een goed voorbeeld van.
Bij mij weten is ventilatie beter als isolatie.

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op dinsdag 21 augustus 2001 19:57 schreef John2000 het volgende:
precies zo denkik er ook over. maar die koelingen zijn wel echt extreem man je core op -60! dus misschien lig t anders

• ajampaniki
kan je niet wat van die vochtvreters tussen het schuim zetten. Norid hete dat spul toch?

Verwijderd

Op dinsdag 21 augustus 2001 19:57 schreef John2000 het volgende:
En waar komt dat vocht vandaan? Van de mensen die erin wonen. Die verbranden heel de dag koolwaterstoffen (eten enzo :p ), en zetten dit om in CO2 en H2O. Verder doet een kachel, geiser en gasfornhuis ook aardig mee.

Kortom, water dat niet bij je cpu kan komen omdat hij ingepakt zit, kan er dus ook niet op condenseren....

Inpakken dus die cpu.

Hans

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32

Epsilon

Op maandag 20 augustus 2001 22:04 schreef ajampaniki het volgende:

[..]

Kzou er ook wel graag eentje hebbuh. Hoeveel kosten die dingen ongeveer?
80,- ofzo (80watt)
en 120,- (176watt)

Verwijderd

Ventilatie om van je vocht af te komen werkt inderdaad ook wel ja...

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op woensdag 22 augustus 2001 12:29 schreef DaBit het volgende:
Ventilatie om van je vocht af te komen werkt inderdaad ook wel ja...
maar niet denk ik als je core -60 is
Pagina: 1