Meer RAM, gaat dat wat opleveren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Ik zoek
Ik heb momenteel 8 GB RAM in mijn pc, het gaat om deze: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213
Age of Empires 4 geeft aan dat ik niet voldoende RAM heb. Het spel speelt verder prima, maar ik vraag mij af of het sneller gaat laden of er mooier uit gaat zien als ik er wat extra RAM bij doe. Mijn PC bestaat verder uit de volgende onderdelen:
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
pricewatch: MSI Z170A TOMAHAWK AC
pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate
pricewatch: Cooler Master GM G550M
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB

Ik heb de PC in 2016 gebouwd, erg veel gebruikt en hij doet het op zich nog prima. Maar omdat ik zo'n melding over de RAM kreeg van Age of Empires en hij standaard veel specs op gemiddeld of laag zet, ben ik aan het nadenken over een eventuele upgrade. RAM lijkt mij het makkelijkst, dat kan ik er dan gewoon bij doen.

Wat is je budget?
RAM die ik online zie is tussen 25 en 50 euro, dat zou prima zijn. Het hoeft er niet fancy uit te zien, ik heb een gesloten kast.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt me niets uit.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows 10

Concluderend zou ik graag advies willen hebben of het upgraden van de RAM nut gaat hebben in mijn systeem en zo ja, welke ik dan het beste kan kopen. Het liefst laat ik de RAM die er nu in zit er gewoon zitten, die doen nog prima hun werk.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Of het nut heeft kan je zelf prima uitvogelen. Het eenvoudigst is in task manager kijken hoe vol je ram loopt bij een potje AoE. 8 GB is al een tijdje vrij weinig dus je kunt er inderdaad vrij simpel 8 GB bijdrukken. Het liefst hetzelfde maar daar zal je niet meer zo makkelijk aan kunnen komen dus dan kijk je naar setjes die er qua specs het dichtst bij komen.

Overigens gaat het er niet automatisch mooier van uitzien. Dat zijn de instellingen in de game zelf die je hoger moet zetten waardoor de rest van de pc er waarschijnlijk moeite mee gaat krijgen.

• Henkieprob
Bedankt voor de uitleg :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je die machine goedkoop een upgrade kan geven naar 16GB zou ik het sowieso doen. 8GB is krapjes, zelfs dingen als je webbrowser vreten al vrij snel vrij veel geheugen. Meer geheugen kan daarom sowieso niet kwaad, het is lang niet enkel AoE die er baat bij zal hebben.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:16
@Henkieprob Zorg iig dat je 2 reepjes van hetzelfde neemt, dual channel levert de snelheidswinst op bij 2 reepjes.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:35
Je zit nu op de minimum requirements voor AoE4, het spel speelt goed - dus ik zou me hier geen grote zorgen maken. Spaar door voor een nieuw systeem te zijner tijd, de aanbevolen setup gaat uit van een hexcore CPU, 16GB RAM, de videokaart kan zelfs dan nog mee voor deze game

• Henkieprob
Dank allen voor de reacties.
Pagina: 1