sh4d0wman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:02:
Vergeet niet dat criminaliteit met kleine stappen begint en zonder ingrijpen/consequenties vaak groter groeit. Als we hier al moeilijk over doen zit je een aantal jaren later weer met een overbelast justitieel systeem (wat ook veel te soft is).
Nu vind ik dit eigenlijk een argument op juvenoia, en dat is in de meeste gevallen een drogreden gebleken. Zonder basis is het denk ik niet echt mogelijk zulke uitspraken te doen - hoewel ik me voor kan stellen dat de onderbuik die wél ingeeft.
Op de basisschool zou het geen probleem moeten zijn om de leerlingen zelf even hun zakken leeg te laten maken. De andere optie is aangifte doen en iedereen lekker tot die tijd op school houden. Dan vallen de ouders daar weer over dus wat je ook doet, het is nooit goed.
Zou moeten zijn.
Ik weet niet zeker of je een volledige rechtelijke en filosofische afweging hebt gemaakt hier. Nedeland heeft het verdrag inzake de rechten van het kind ondertekend, en een interpretatie daarvan kan zijn dat, wanneer je dit graag zou codificeren in de wet, je tegen bezwaren van dat verdrag aanloopt.
Artikel 16
1. Geen enkel kind mag worden onderworpen aan willekeurige of onrechtmatige inmenging in zijn of haar privé-leven, in zijn of haar gezinsleven, zijn of haar woning of zijn of haar correspondentie, noch aan enige onrechtmatige aantasting van zijn of haar eer en goede naam.
2. Het kind heeft recht op bescherming door de wet tegen zodanige inmenging of aantasting
Ik kan natuurlijk ook artikelen aanhalen uit de GDPR of dergelijk. Maar, precies om dit soort juridische redenen denk ik niet dat het mogelijk zal zijn om dit te codificeren in de wet, mocht je dat nodig vinden.
Op filosofische gronden vind ik het argument lastig. Je zult de rechten van het kind, en het vertrouwen dat ze moeten kunnen hebben in ouderen en die mensen die op hen moeten toezien in het dagelijks leven moeten wegen tegen de toezichthoudende plichten en belangen van diezelfde ouderen. Dat is ontzettend lastig. Daarenboven weet ik niet zeker of het bijbrengen aan kinderen dat inbreuk in de privacy (zoals hier) zonder specifieke verdenking een goede voorbereiding is op toetreding als volwaardig lid van de maatschappij. Je zult die les maar meenemen in je carrière als politie agent, bijvoorbeeld.
Kortom, wat mij betreft ook niet zo kant en klaar als je in je bijdrage deed voorkomen....
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000