Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Topicstarter
Op de (basis)school van mijn kind is vandaag iets voorgevallen. Een docent is haar horloge tijdens een speel activiteit kwijt geraakt (naast haar gelegd op een bankje). Idee van haar/school is dan ook 'gestolen'.

Voor dat mijn kind naar huis mocht werd haar verplicht door lerares (niet de zelfde als ^ ) om de zakken leeg te maken, nee werd niet geaccepteerd.

Nou is mijn vraag, mag dit eigenlijk wel gezien het recht op privacy en dit mij een vorm van fouilleren lijkt?

tl;dr mag een docent leerlingen verplichten hun zakken leeg te halen?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Van mij mag het. Het is niet alsof kinderen hele geheime dingen meenemen. Om hier een principekwestie van te maken voelt als doorslaan.

Is het horloge gevonden?
Mocht het inderdaad gestolen zijn en gevonden, lijkt het me een waardevolle les.

[ Voor 41% gewijzigd door indexample op 29-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:28

DataGhost

iPL dev

indexample schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:40:
Van mij mag het. Het is niet alsof kinderen hele geheime dingen meenemen. Om hier een principekwestie van te maken voelt als doorslaan.

Is het horloge gevonden?
Mocht het inderdaad gestolen zijn en gevonden, lijkt het me een waardevolle les.
Bij welke leeftijd leg je de grens dan? Voor mij lijkt het juist een waardevolle les om van jongs af aan te leren dat niet zomaar iedereen van je kan eisen dat je gefouilleerd wordt of je zakken leeg moet maken, zeker niet als daar geen redelijke verdenking voor is. Gewoon "iemand uit de klas heeft het gestolen" is dat niet, dat vind ik in de categorie sleepwet vallen. Al helemaal niet als niet eens zeker is dat er gestolen is, wie weet heft de lerares het horloge ergens achter laten vallen of op een andere plek gestopt dan normaal. Als er specifieke verdenkingen zijn kunnen er specifieke vragen gesteld worden en als die niks bevredigends opleveren kunnen de juiste instanties worden ingeschakeld.

Van jongs af aan aanleren dat dit soort dingen zomaar geëist kunnen worden lijkt me op geen enkele manier een goed idee.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:47
Als de lerares vraagt je zakken leeg te maken, dan doe je dat zonder tegenspraak. Ik zou je energie focussen op dat mee te geven aan je kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SCIxX schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:47:
Als de lerares vraagt je zakken leeg te maken, dan doe je dat zonder tegenspraak. Ik zou je energie focussen op dat mee te geven aan he kind.
Wederom, waar leg je de grens? Als de lerares vraagt je geld/portemonnee/telefoon/whatever af te geven doe je dat ook zonder tegenspraak? Waarom heeft die lerares die macht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van mij mag het ook.
Je tast er i.i.g. niet de lichamelijke integriteit mee aan (itt tot echt fouilleren) dus ik denk dat het gewoon mag.

https://www.digibron.nl/v...9e626e5c8adf503cbdcf10d27 zegt:
"Een tas van een leerling kan tegen diens wil door bijvoorbeeld een leraar alleen onderzocht worden bij wijze van veiligheidsmaatregel. Voorwaarden hiervoor zijn dan ook nog dat daarvoor een basis is gelegd in het schoolreglement en in het leerlingenstatuut en dat dit ook aan ouders en leerlingen bekend is gemaakt."

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:20
Het is nou niet dat ze zelf gingen voelen of zoeken dus zie het probleem niet zo.

Wat voor privacy schending is het legen van een broekzak ?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:47
DataGhost schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:48:
[...]

Wederom, waar leg je de grens? Als de lerares vraagt je geld/portemonnee/telefoon/whatever af te geven doe je dat ook zonder tegenspraak? Waarom heeft die lerares die macht?
Ja, dan doe je dat. Algemeen fatsoen en respect jegens leraren en leraressen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Privacywetgeving en Arbowetgeving heeft geen leeftijdsgrens, maar op scholen (en consultatiebureaus) hebben ze daar nogal moeite mee.
Aan de ene kant logisch vanwege het opvoedende karakter, aan de andere kant principieel vreemd dat dingen die bij zware criminelen verboden zijn bij kinderen gewoon mogen.

[ Voor 39% gewijzigd door RemcoDelft op 29-10-2021 20:04 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
[...]

Zonder machtsverschillen is het einde zoek natuurlijk, daar heb je in principe je hele leven mee te maken en het is goed als dat van kinds af aan duidelijk is. In Nederland ben je vanaf 18 "volwassen", tot die tijd heb je maar te luisteren.

Het is dat halfzachte gedoe waardoor de samenleving steeds verder afglijdt.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 29-10-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DataGhost schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Bij welke leeftijd leg je de grens dan? Voor mij lijkt het juist een waardevolle les om van jongs af aan te leren dat niet zomaar iedereen van je kan eisen dat je gefouilleerd wordt of je zakken leeg moet maken, zeker niet als daar geen redelijke verdenking voor is. Gewoon "iemand uit de klas heeft het gestolen" is dat niet, dat vind ik in de categorie sleepwet vallen.
Gelukkig is de sleepwet een democratisch aangenomen wet in ons land. Prima geregeld dus :Y

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LA-384 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:04:
[...]

Zonder machtsverschillen is het einde zoek natuurlijk, daar heb je in principe je hele leven mee te maken en het is goed als dat van kinds af aan duidelijk is. In Nederland ben je vanaf 18 "volwassen", tot die tijd heb je maar te luisteren.
Machtsverschillen zijn niet absoluut, niet 1 of 0. Daar kunnen best grenzen aan gesteld worden. Voor educatieve zaken ligt inderdaad de "macht" bij de leerkracht, maar overige zaken mogen via toestemming van de ouders gaan, hoor. Totdat je 18 bent heb je zeker niet op alle gebieden naar zomaar iedereen te luisteren.
Boudewijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

Gelukkig is de sleepwet een democratisch aangenomen wet in ons land. Prima geregeld dus :Y
Hopelijk snap je wat ik bedoel en weet je dat er in principe waarborgen zijn aangenomen zodat de sleepwet niet zomaar voor "dit soort" niet-specifieke zaken ingezet mag worden. Er staat nog niet eens vast dat er iets strafbaars gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

Was daar niet een referendum over waar de meerderheid tegen stemde? Rare uitleg van 'democratisch aangenomen' dan ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:11

Emiel1984

Made in NL

Dit is iig beter dan wat ik mee heb gemaakt een 20 jaar geleden. Toen moest de hele klas blijven zitten omdat er een stuk gereedschap miste na een praktijkles. Echter was toen ook niet duidelijk of die al miste voor de les.
Toen mochten we uiteindelijk toch weg na een half uur.. Zonder dat er iets gevonden was.

Een slimme ouder kan aan zijn kind meegeven dat nee zeggen ook altijd een optie is.
Ook als dit niet duidelijk wordt gemaakt door de andere partij. Want nee was misschien niet geaccepteerd maar zeker wel een optie. Het gebeurt namelijk overal dat mensen maar wat roepen. Het is dus een hele goede les.

Daarnaast is het ook maar de vraag hoeveel van het verhaal zo zwart\wit is verteld door de school.
Ook kinderen\jong volwassenen kunnen nog steeds een andere ervaring hebben van wat er werkelijk gebeurde.

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 29-10-2021 20:32 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RGAT schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:18:
[...]

Was daar niet een referendum over waar de meerderheid tegen stemde? Rare uitleg van 'democratisch aangenomen' dan ;)
Wetgeving doen we na accoord door tweede en eerste kamer, niet middels een niet-bindend referendum.

Ik vind het heel apart dat de anti-overheidsmensen bij elke privacydiscussie weer over de wiv (noem het gewoon bij de naam, sleepwet is net zo kansloos als micro$shit en dergelijke) beginnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 29-10-2021 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:52

Videopac

Rommelt wat aan.

Los van het al dan niet verplicht zakken legen: als er geen aanwijzingen zijn dat een kind het gedaan heeft straal je als docent vooral wantrouwen uit. Dat lijkt me het grootste probleem.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Wetgeving doen we na accoord door tweede en eerste kamer, niet middels een niet-bindend referendum.
Dat kan best, maar het dan democratisch noemen als de meerderheid tegen stemt is een 'stretch' ;)
Degenen die de wet aangenomen hebben zijn democratisch verkozen, de wet is dat niet (direct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RGAT schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Dat kan best, maar het dan democratisch noemen als de meerderheid tegen stemt is een 'stretch' ;)
Degenen die de wet aangenomen hebben zijn democratisch verkozen, de wet is dat niet (direct).
Dat concept heet representatieve democratie. Prima democratisch, of zijn we hier tegenwoordig in een dictatuur beland? In dat geval denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn geweest om de totstandkoming en aanname van de wet bij de rechter aan de kaak te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-09 08:34
Emiel1984 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:19:
Dit is iig beter dan wat ik mee heb gemaakt een 20 jaar geleden. Toen moest de hele klas blijven zitten omdat er een stuk gereedschap miste na een praktijkles. Echter was toen ook niet duidelijk of die al miste voor de les.
Toen mochten we uiteindelijk toch weg na een half uur.. Zonder dat er iets gevonden was.

Een slimme ouder kan zijn kind aan zijn kind meegeven dat nee zeggen ook een optie is.
Ook als dit niet duidelijk wordt gemaakt door de andere partij. Want nee was misschien niet geaccepteerd maar zeker wel een optie. Het gebeurt namelijk overal dat mensen maar wat roepen. Het is dus een hele goede les.

Daarnaast is het ook maar de vraag hoeveel van het verhaal zo zwart\wit is verteld door de school.
Ook kinderen\jong volwassenen kunnen nog steeds een andere ervaring hebben van wat er werkelijk gebeurde.
Het gaat bij TS over een basisschool... Daar hebben kinderen gewoon naar de docent te luisteren als het over onschuldige dingen gaat. Privacy heeft een doel : de vrijheid van mengingsvorming borgen... Dat is bij kinderen op de basisschool geen issue... Middelbare school wordt al wat anders m.i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Dat concept heet representatieve democratie. Prima democratisch, of zijn we hier tegenwoordig in een dictatuur beland? In dat geval denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn geweest om de totstandkoming en aanname van de wet bij de rechter aan de kaak te stellen...
En een referendum was niet in een wet opgenomen? ;)
Punt was dat sleepwet een slecht voorbeeld was om het over democratie te hebben, dat is nou niet bepaald netjes gegaan.
Als in jouw versie van democratie alleen de rechter ergens over mag stemmen en je gelijk van A 'Democratie' naar B 'dictatuur' gaat dan wordt het lastig dit uit te leggen, de realiteit bestaat namelijk uit nuances, niet zwart-wit, alles of niets, ja of nee, That's all ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Boudewijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Ik vind het heel apart dat de anti-overheidsmensen bij elke privacydiscussie weer over de wiv (noem het gewoon bij de naam, sleepwet is net zo kansloos als micro$shit en dergelijke) beginnen.
Heftig dit. Ik dacht dat het bij "Hopelijk snap je wat ik bedoel" wel duidelijk was maar opeens ben ik in een hokje gezet. Verder wist ik niet dat we in de rechtbank zaten waarin zeer precieze terminologie gebruikt moet worden, in plaats van spreektaal waarmee het ook duidelijk is. Het is trouwens niet de "wiv", maar de "Wiv 2017". Anders zou ik zomaar denken dat je het over de Wiv 2002 hebt ofzo.
En persoonlijk vind ik dit een eigen topic waardig, als het zo hoog zit. Behoorlijk off-topic hier in ieder geval.

Edit @ je twee posts hieronder: gast... hou gewoon op. Je bent moeilijk aan het doen om het moeilijk doen. Ik zou ook eens gaan opzoeken wat een ad hominem precies is.

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 29-10-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DataGhost schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Heftig dit. Ik dacht dat het bij "Hopelijk snap je wat ik bedoel" wel duidelijk was maar opeens ben ik in een hokje gezet. Verder wist ik niet dat we in de rechtbank zaten waarin zeer precieze terminologie gebruikt moet worden, in plaats van spreektaal waarmee het ook duidelijk is. Het is trouwens niet de "wiv", maar de "Wiv 2017". Anders zou ik zomaar denken dat je het over de Wiv 2002 hebt ofzo.
Altijd nog beter dan "sleepwet". Iets met tendentieus, ik verwacht dat soort teksten op Geenstijl.

Ontopic: ik heb eigenlijk liever dan mijn fictieve kind een keer zijn zakken moet leegmaken dan dat mijn fictieve kind mogelijkerwijs bij een diefje dat niet opgevoed wordt in de klas zit. Of ja de sleepwet heeft het horloge meegesleept, dat kan natuurlijk ook :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

bvdbos schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:38:
[...]

Het gaat bij TS over een basisschool... Daar hebben kinderen gewoon naar de docent te luisteren als het over onschuldige dingen gaat. Privacy heeft een doel : de vrijheid van mengingsvorming borgen... Dat is bij kinderen op de basisschool geen issue... Middelbare school wordt al wat anders m.i.
Meningsvorming gebeurt ook op de basisschool al. Ik durf te stellen dat alles wat je daar geleerd krijgt het beste blijft hangen en een persoon grotendeels vormt. Als je zo vroeg al aan privacy gaat zagen kan je dat meenemen je puberteit en volwassen leven in, waarin je het gevoel hebt geen recht te hebben op privacy, gesterkt door het niet krijgen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Behoorlijk off-topic hier in ieder geval.
Het zit niet hoog hoor, maar ik verbaas me over het continu erbij halen. En ja het is offtopic om de "sleepwet" erbij te halen, ik ben blij dat je dat inziet ;)
[...]

En persoonlijk vind ik dit een eigen topic waardig, als het zo hoog zit.
En ad hominem. Chique.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 29-10-2021 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

PL3X4N schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:28:
Op de (basis)school van mijn kind is vandaag iets voorgevallen. Een docent is haar horloge tijdens een speel activiteit kwijt geraakt (naast haar gelegd op een bankje). Idee van haar/school is dan ook 'gestolen'.

Voor dat mijn kind naar huis mocht werd haar verplicht door lerares (niet de zelfde als ^ ) om de zakken leeg te maken, nee werd niet geaccepteerd.

Nou is mijn vraag, mag dit eigenlijk wel gezien het recht op privacy en dit mij een vorm van fouilleren lijkt?

Als er ergens in de buurt van je kind een horloge was verdwenen (buiten de schoolsituatie om) zou je dan zelf de zakken van je kind even controleren?

Als je hier ja op antwoord, snap ik niet wat het punt van deze discussie is.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

JackBol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Als er ergens in de buurt van je kind een horloge was verdwenen (buiten de schoolsituatie om) zou je dan zelf de zakken van je kind even controleren?

Dan doe je het tenminste nog zelf, de machtsverhouding tussen jou en je kind is vaak wel zodanig dat zoiets gerechtvaardigd kan zijn maar tussen lerares en kind niet. Maar dat zou ik ook niet zomaar doen zonder redelijke verdenking, en of het in het zicht van de lerares zou zijn betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:48
DataGhost schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Meningsvorming gebeurt ook op de basisschool al. Ik durf te stellen dat alles wat je daar geleerd krijgt het beste blijft hangen en een persoon grotendeels vormt. Als je zo vroeg al aan privacy gaat zagen kan je dat meenemen je puberteit en volwassen leven in, waarin je het gevoel hebt geen recht te hebben op privacy, gesterkt door het niet krijgen ervan.
Hoe zou je zoiets thuis oplossen? Daar vindt een minstens zo grote vorming plaats.

Je weet dat een van de drie vriendjes van zoonlief een briefje van tien uit jouw portemonnee in zijn broekzak stopt, maar je weet het niet zeker wie.

Waar leg je de grens is een mooie theoretische discussie. Ik zou zeggen, school mag alles inzien wat een leerling mee heeft. Op school heb je iets minder privacy, zo simpel is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:48
[

[ Voor 99% gewijzigd door DeKever op 29-10-2021 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Op de middelbare school zou het wellicht een discussie kunnen zijn, maar op de basisschool lijkt me dit niet...
Het gaat hier om jonge kinderen die vaak nog wat normen en waarden moeten leren. Waaronder dat stelen fout is. Ook dat leer je (mede) op school.
De leraar/lerares is ook niet zomaar een docent maar een begeleider van het kind voor een heel jaar.
Dus ja, het lijkt me dat die ook wel wat extra rechten heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Een leerkracht heeft wettelijk gezien het recht om de spullen van een leerling in bewaring te nemen, maar die moeten aan het eind van de dag terug mee naar huis. Een telefoon afpakken voor een week is dus niet toegestaan (dat noemen ze diefstal), maar een telefoon afpakken omdat die tijdens de les gebruikt wordt en aan het eind van de dag teruggeven wel. De wet zegt weinig over bij welke spullen het wel of niet zou mogen, maar ik kan me geen goede reden bedenken waarom een kind op de basisschool geld mee naar school zou nemen.

De meeste scholen hebben in hun regelement ook gewoon staan dat een leerkracht dit mag, en daar ben je als ouder mee akkoord gegaan. Je geeft de leerkracht de verantwoordelijkheid om op je kind te letten, daarbij hoort ook alles dat (binnen normale grenzen) nodig is om de klas veilig en onder controle te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Gewoon zakken leegmaken. Luisteren naar de juf.

Dat gezeik om "praifesie" leidt juist tot de situaties waarin je pablo escobar niet mag fouilleren want stel je voor dat hij zich beroept op "etnisch profileren".

Nu is er ook de les geleerd, door de evt dader dat hij ook gewoon gepakt kan worden en datr het consequenties kan hebben.

Daarnaast is er niet met een microscoop in zijn/haar zakken gegaan dus hoezo "aantasting"?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Interessante casus.

Heel sec gezien - ik denk het niet. Het is inmiddels duidelijk dat inhoud van tassen, en zakken mogen daar onder worden gerekend, privédomein zijn en om privacyoverweging niet zondermeer toegankelijk voor derden. Daar is dus toestemming voor nodig. De wet omschrijft geen leeftijd vanaf welke die eis van toepassing is, dus moeten we er vanuit gaan dat die ook voor kinderen geldt (en dat doet hij ook).

Met kinderen loop je dan meteen tegen twee problemen aan. Ten eerste zijn kinderen voor de wet handelingsonbekwaam, en kunnen daardoor voor de wet geen toestemming geven. Het is dus aan hun wettelijke vertegenwoordigers - meestal ouders - om daar een beslissing over te maken.

Bovendien hebben leerkrachten een machtspositie tegenover de kinderen. Zoals aangehaald hebben kinderen de bevelen van hun leerkrachten op te volgen. Dat schept een verantwoordelijkheid voor de leerkrachten daar geen misbruik van te maken. Overschrijding van de normen van privacywetgeving is wat mij betreft zo'n geval van misbruik, aangezien kinderen er op mogen vertrouwen dat hun leerkrachten op de hoogte zijn van de rechten van het kind, en ze daarbij altijd in bescherming nemen.

Het kan echter wel zijn dat er in het schoolregelement is opgenomen dat ouders op voorhand akkoord moeten gaan met zulke acties en maatregelen die in beginsel tegen privacywetgeving ingaat.

Dus neen. Hier hadden waarschijnlijk en naar mijn beste inzicht (en IANAL) geïnformeerd moeten worden en om toestemming worden gevraagd.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Idee van haar/school is dan ook 'gestolen' & zakken leeghalen.
Late reaktie maar dan is het antwoord toch: nee?

Een kind tot 21 jaar, thuiswonend, is in veel gevallen "onbekwaam" en mag niet zonder tussenkomst / informeren van de ouders/verzorgers op bepaalde momenten in een situatie worden "gedwongen". Impliciet verdachte zijn aan een gestolen/verloren horloge hoort daar dus ook bij.

Ja, het is "het snelste" van de school om even zakken leeg te maken etc. Maar volgens mij ben je in NL nog steeds onschuldig tot tegendeel bewezen. Juf had de directie moeten inlichten. Directie besluit tot aangifte. Aangifte leidt tot onderzoek. Onderzoek leidt mogelijk tot minderjarige verdachte, die dan door ouders/advocaat bijgestaan wordt.

Just my 2 (late) cents...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Helixes schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:16:
[...]

Interessante casus.

Heel sec gezien - ik denk het niet. Het is inmiddels duidelijk dat inhoud van tassen, en zakken mogen daar onder worden gerekend, privédomein zijn en om privacyoverweging niet zondermeer toegankelijk voor derden. Daar is dus toestemming voor nodig.

[...]

Dus neen. Hier hadden waarschijnlijk en naar mijn beste inzicht (en IANAL) geïnformeerd moeten worden en om toestemming worden gevraagd.
Zo heel interessant is het niet, die toestemming geef je als ouders expliciet op het moment dat je de formulieren tekent.

Dus informeren en om toestemming vragen is daarmee niet nodig, want dat is bij inschrijven al gebeurd. Je draagt de zorg voor je kind over aan de leerkracht, die dan weer handelt zoals zij zelf denken dat het beste is. Op extreme gevallen na heb je dus achteraf niks te zeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MAX3400 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:26:
[...]

Late reaktie maar dan is het antwoord toch: nee?

Een kind tot 21 jaar, thuiswonend, is in veel gevallen "onbekwaam" en mag niet zonder tussenkomst / informeren van de ouders/verzorgers op bepaalde momenten in een situatie worden "gedwongen". Impliciet verdachte zijn aan een gestolen/verloren horloge hoort daar dus ook bij.

Ja, het is "het snelste" van de school om even zakken leeg te maken etc. Maar volgens mij ben je in NL nog steeds onschuldig tot tegendeel bewezen. Juf had de directie moeten inlichten. Directie besluit tot aangifte. Aangifte leidt tot onderzoek. Onderzoek leidt mogelijk tot minderjarige verdachte, die dan door ouders/advocaat bijgestaan wordt.

Just my 2 (late) cents...
Waarschijnlijk heb je gelijk.

Echter leef ik leef liever in een samenleving waarin een docent een keer in de zakken van een kind kijkt en indien ze daar iets aantreffen een opvoedend gesprek voeren en een waarschuwing geven dan dat deze juridische weg gevolgd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
Oon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:35:
Zo heel interessant is het niet, die toestemming geef je als ouders expliciet op het moment dat je de formulieren tekent.

Dus informeren en om toestemming vragen is daarmee niet nodig, want dat is bij inschrijven al gebeurd. Je draagt de zorg voor je kind over aan de leerkracht, die dan weer handelt zoals zij zelf denken dat het beste is. Op extreme gevallen na heb je dus achteraf niks te zeuren.
Die mogelijkheid heb ik genoemd.

Verder zou ik dit een aanname willen noemen. Begrijp goed dat toestemming inzake privacywetgeving altijd expliciet moet zijn. Of in die papieren expliciet wordt genoemd dat leerkrachten de mogelijkheid krijgen desgevraagd de inhoud van de zakken van de kinderen te controleren weten we niet. Voor zover ik privacy wetgeving begrijp moeten ouders ook de mogelijkheid hebben af te zien van zo'n beding, zonder dat daar consequenties aan verbonden zijn. Hoe je dat gaat regelen weet ik niet zo goed.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:19
Oh man, kan me nog herinneren dat mijn zoontje huilend thuiskwam omdat er 10 euro van hem gestolen was, we wisten wie het was, want het kind schepte er over op, maar de juf wilde niet ingrijpen want privacy. Grrr.
Onze kinderen leveren dagelijks hun telefoon in als ze de klas binnen gaan, ik zie het probleem niet zo. Zakken leeghalen is zeker als de kinderen het zelf doen echt niet zo'n probleem, dan leren ze ook dat stelen niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 10:06

Wat is er in mis met het controleren van de zakken van een kind? nogal overdreven om daar een topic voor te openen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Vergeet niet dat criminaliteit met kleine stappen begint en zonder ingrijpen/consequenties vaak groter groeit. Als we hier al moeilijk over doen zit je een aantal jaren later weer met een overbelast justitieel systeem (wat ook veel te soft is).

Op de basisschool zou het geen probleem moeten zijn om de leerlingen zelf even hun zakken leeg te laten maken. De andere optie is aangifte doen en iedereen lekker tot die tijd op school houden. Dan vallen de ouders daar weer over dus wat je ook doet, het is nooit goed.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:19
HvdBent schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:58:
Zakken leeghalen is zeker als de kinderen het zelf doen echt niet zo'n probleem, dan leren ze ook dat stelen niet mag.
En wat als het kind nee zegt (en ik hoop dat mijn kind zo stoer zal zijn)? Mogen ze dan fouileren?
De les die de kinderen nu hebben geleerd is dat de juffies ze een stel leugenachtige crimineeltjes vinden...
Ik denk dat er inderdaad een lesje geleerd moet worden maar niet enkel door de kindjes.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

En zie hier de reden waarom het lerarentekort oploopt.

Bemoeizuchtige ouders die altijd een reden zullen vinden om de leraar af te schieten.

Pietje steelt van Jantje en de juf grijpt niet in: slechte juf
Pietje steelt van Jantje en de juf vraagt om de zakken leeg te maken: juf schendt privacy
Pietje steelt van Jantje en de juf weet niet zeker of Hans er bij betrokken is, en vraagt of Hans én Pietje de zakken leeg willen maken: juf praat Hansje een schuldgevoel aan wat hij de rest van zijn leven bij zich zal dragen

Get real people.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:16
Hoi @PL3X4N ,

Op het moment dat je kinderen van anderen 'onder je hoede' hebt, heb je, imho, een opvoedende verantwoordelijkheid. Als het vriendje van je zoon, die je meeneemt naar de bioscoop tijdens de film met cola of popcorn gooit, grijp je toch in?

Wat ik me oprecht afvraag is het volgende, stel je zoon heeft een paar vriendjes te spelen. Op je eettafel lag een deel van de muntenverzameling die je van je grootvader geërfd hebt. Nadat je de jongens van limonade hebt voorzien, valt het je op dat er een aantal munten verdwenen zijn. Uiteraard weten de jongens van niets. Wat zou je dan zelf, uiteindelijk, doen? Jij hebt die munten niet weggelegd, je bent alleen thuis met deze jongens.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
Bernard0343 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:09:
Hoi @PL3X4N ,

Op het moment dat je kinderen van anderen 'onder je hoede' hebt, heb je, imho, een opvoedende verantwoordelijkheid. Als het vriendje van je zoon, die je meeneemt naar de bioscoop tijdens de film met cola of popcorn gooit, grijp je toch in?

Wat ik me oprecht afvraag is het volgende, stel je zoon heeft een paar vriendjes te spelen. Op je eettafel lag een deel van de muntenverzameling die je van je grootvader geërfd hebt. Nadat je de jongens van limonade hebt voorzien, valt het je op dat er een aantal munten verdwenen zijn. Uiteraard weten de jongens van niets. Wat zou je dan zelf, uiteindelijk, doen? Jij hebt die munten niet weggelegd, je bent alleen thuis met deze jongens.
Contact opnemen met de ouders.

Nu is dat in een volle klas een beetje rottig, maar toch.

Zelf zou ik er geen problemen mee hebben als het in de klas van mijn dochter (7j) gebeurd. Zolang ze zelf d'r zakken leeg moet maken.
Het blijft voor kinderen een leermomentje. En nee, het zijn niet allemaal kinderen die bewust dit soort dingen doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DonChaot schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:02:
[...]

De les die de kinderen nu hebben geleerd is dat de juffies ze een stel leugenachtige crimineeltjes vinden...
Kinderen zijn leugenachtige crimineeltjes. Ze zijn continue bezig hun grenzen te verkennen en gaan daar soms ver overheen zonder dat ze het zelf door hebben. Daarom voeden we ze op en leren we ze regels en moraal.

Dit gedrag zijn gang laten gaan onder het mom van 'het mag niet van de wet' is volgens mij compleet de verkeerde aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SCIxX schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Ja, dan doe je dat. Algemeen fatsoen en respect jegens leraren en leraressen.
Helaas blijkt uit de vraagstelling dat dit bij TS al aardig aan het verdwijnen is.

Wat ik alleen niet zou doen is dit in de klas, waar iedereen bij zit. Je bent dan, als leerling die in de gauwigheid dit misschien gedaan heeft, meteen publiekelijk berecht. Dat is nou nét niet wat je wilt bereiken. Daarom: 1 voor 1 via een ruimte (waar toezicht is door meer dan 1 persoon) de zakken en tassen leegmaken en bij geen ongeregeldheden door naar huis. Mocht er niks gevonden worden dan kan na schooltijd de vakken van de tafels nog worden bekeken. Aangezien de kindertjes een vaste plek hebben zou je, in geval van het terugvinden van het horloge, daar een aardige verdachtmaking door kunnen krijgen. Dit kan de volgende dag met de betreffende leerling worden besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Was dit maar een punt 30 jaar geleden, had ik heel die freaking school leeggejat en kon er nog mee wegkomen ook, onder motto 'privacy'.

Maar we maken iets andere situatie, 'jouw' kind neemt .. laten we zeggen, een Lego mindstorm speelgoed mee naar school om te laten zien, pauze is voorbij en de hele control-unit (veruit duurste ding) is verdwenen, vermoedelijk 'ontvreemd'. Hoe is dan de situatie? Privacy? Kinderen naar huis laten gaan, alles prima?

Of we nemen de lokale speelgoedwinkel, geen camera's, maar zaken zijn 'verdwenen' tijdens hun bezoek, gewoon laten gaan?

Maar welk signaal of wijze les geef je dan precies af aan die kinderen? Diefstal mag, want privacy? Als je iets meeneemt wat niet van jou is en je wordt hiermee geconfronteerd, gewoon hard nee roepen? Ik dacht dat de rubber tegel generatie al erg was :/

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mugenmarco schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:50:
[...]

Wat is er in mis met het controleren van de zakken van een kind? nogal overdreven om daar een topic voor te openen :F
Wanneer is het goed dat ze aan kinderen vragen om hun zakken leeg te maken?
Wanneer is het goed dat ze aan kinderen vragen om ook even hun jaszakken leeg te maken?
Wanneer is het goed <...> even de rugzak leegmaken?
Wanneer is het goed <...> even hemdje & trui omhoog?
Wanneer is het goed <...> even sokken & broek uit?
Wanneer is het goed <...> 1 op 1 apart?

Of andersom?
- hoe lang laat je ouders buiten school wachten tot kids hun zakken leeg hebben?
- welke verklaring geef je die ouders?
- mag een juf / directie voor opsporingsdienst spelen?
- hoe reageer je als ouder als je 5-jarige pas 's avonds vertelt dat de meester onder zijn truitje keek?

Ja, ik trek altijd de grens direct door naar "extreme voorbeelden" maar denk er maar eens over na.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MAX3400 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:42:
[...]

Wanneer is het goed dat ze aan kinderen vragen om ook even hun jaszakken leeg te maken?

Of andersom?
- hoe lang laat je ouders buiten school wachten tot kids hun zakken leeg hebben?
- hoe reageer je als ouder als je 5-jarige pas 's avonds vertelt dat de meester onder zijn truitje keek?

Ja, ik trek altijd de grens direct door naar "extreme voorbeelden" maar denk er maar eens over na.
Alleen hebben je absurde voorbeelden weinig meer te maken met de vraagstelling.

Het moet altijd gelijk van 0 naar 100, terwijl hier helemaal niets aan de hand is.

Kapot vermoeiend, dat soort ouders als leerkracht.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:45:
[...]

Het moet altijd gelijk van 0 naar 100, terwijl hier helemaal niets aan de hand is.

Precies dit - zou niks voor mij zijn om continu overal verklaringen voor af te moeten geven. Vroeger werden de kinderen thuis opgevoed, maar tegenwoordig (en ja, dat is overdreven) moet de school dat maar doen. Dan krijg je dus ook situaties waar ouders het niet mee eens zijn...

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En dan zich afvragen waarom er steeds leerkrachtentekort is :P
Logisch natuurlijk, altijd de schuld van de leerkracht.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
LAD93 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:49:
[...]
…maar tegenwoordig (en ja, dat is overdreven)…
Daar is niks aan overdreven. Het is de praktijk van de huidige tijd. Het ergste is nog dat onze overheid er aan meewerkt. Zoveel verschillende onderwerpen die thuis aan de keukentafel besproken kunnen of moeten worden maar niet gedaan worden dat het onderwijs dit op mag lossen. "Moet maar in het lespakket.", net als zoveel andere zaken. En dan vraagt iedereen zich af waarom taal en rekenen achteruit gaat... Omdat er steeds minder tijd voor is misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Of andersom?

Gelukkig heeft die privacy wetgeving nu alle pedofilie op school weten te stoppen! Geweldig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik denk dat dit topic maar beter op slot kan als er dit soort 'glijdende schaal' reacties komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

JackBol schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:57:
Ik denk dat dit topic maar beter op slot kan als er dit soort 'glijdende schaal' reacties komen.
In plaats van nou eens met die dooddoeners te komen "het is absurd" of "glijdende schaal"; dat is toch precies het issue?

De ene ouder zou het misschien niet zo leuk vinden. De andere ouder heeft er minder moeite mee. De ene leerkracht probeert het onderling op te lossen. De andere gaat wel naar de politie.

Hoezo "glijdende schaal"; dat is toch echt in the eye of the beholder en zolang je je onthoudt van een duidelijke afbakening, vind ik het pleiten tot dichtgooien van topics toch ook best een glijdende schaal van meningen te kop proberen in te drukken ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mugenmarco
[...]

Of andersom?

Wat een onwijs raar voorbeeld geef je hier zeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:19
Ik zie ook al helemaal voor me hoe dit bij volwassenen zou gaan.
Baas stapt volle kantine in: "Ik ben mijn Rolex kwijt, willen jullie daarom even allemaal jullie zakken en tassen leegmaken zodat ik er even doorheen kan graaien?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Gewoon de zakken legen, luisteren naar de juf en je mond houden. Het wordt eens tijd dat kinderen een beetje autoriteit meekrijgen want tegenwoordig heb ik het idee dat er alleen softies en snowflakes op school zitten mede door de doorgedraaide ouders (mijn kind doet niks verkeerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DonChaot schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:16:
Ik zie ook al helemaal voor me hoe dit bij volwassenen zou gaan.
Baas stapt volle kantine in: "Ik ben mijn Rolex kwijt, willen jullie daarom even allemaal jullie zakken en tassen leegmaken zodat ik er even doorheen kan graaien?"
Ik heb zelf eens in een kantorencomplex wat vergelijkbaars meegemaakt. Het was een afgesloten gebouw, maar binnen heb je vrij veel toegang en ken je de andere mensen niet.
De laptop van een man was gestolen en hij kwam daarna mij tegen. Hij vroeg mij of hij mocht kijken in mijn tas of ik 'm daar had. Ik stemde toe.
Een collega reageerde later dat hij dat niet gedaan zou hebben, omdat die man dat niet mag afdwingen.

Maar daar ging het mij compleet niet om. Hij hoefde alleen maar te zien dat zijn laptop niet in mijn tas zat. Daar kwam geen gegraai aan te pas, ik hoefde niks te overhandigen, mijn privacy was ook niet in het geding en wat de wet er over zei interesseerde me ook niks.
Net zoals de zakken leeghalen in dit topic. Het is niet alsof ze een telefoon confisqueren en chats gaan lezen of je foto's gaan bekijken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:43
Volgens mij is dit de snelste, makkelijkste en dus beste optie geweest. Voordat je het via de ouders hebt kunnen spelen ben je dagen verder en weet niemand nog wat er die dag is gebeurd. Als een kind het had meegenomen is het al lang verstopt of weg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MAX3400 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:59:
[...]

[...]

In plaats van nou eens met die dooddoeners te komen "het is absurd" of "glijdende schaal"; dat is toch precies het issue?
Jij bent diegene die een stukje opvoedkunde doortrekt naar pedofilie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Wees blij dat juf het netjes heeft gevraagd. Voor hetzelfde geld bellen ze de politie. Uiteindelijk gaat het om vermoedelijke diefstal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:25

snmght

imho dan he

SCIxX schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:47:
Als de lerares vraagt je zakken leeg te maken, dan doe je dat zonder tegenspraak. Ik zou je energie focussen op dat mee te geven aan je kind.
Het lijkt me inderdaad uitermate goed om je kinderen mee te geven dat je klakkeloos doet wat anderen die qua machtspositie boven jou staan. :')

Als mijn kind zo thuis kwam had ik als leermomentje juist meegegeven dat het de volgende keer wel die stellige nee mag presenteren aan leerkracht, rector, wie dan ook van school.

Als ik de meeste reacties hier lees ben ik kennelijk een vervelende ouder maar c'est dan maar even ca.

NoahAmber schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:03:
Wees blij dat juf het netjes heeft gevraagd. Voor hetzelfde geld bellen ze de politie. Uiteindelijk gaat het om vermoedelijke diefstal.
Denk je dat de politie op komt dagen voor zoiets? En dan, gaat die wel even de kinderen fouilleren?

[ Voor 21% gewijzigd door snmght op 04-11-2021 14:14 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Heb zelf 2 jonge kinderen op de basisschool en zou hier geen moeite mee hebben: op de basisschool krijgen ze niet alleen les maar ook een deel opvoeding nee. Als het op de middelbare school zou spelen dan is het een ander verhaal.

Ben benieuwd of er een verband is tussen de meningen die ik hier lees en of deze users zelf ook kinderen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
sh4d0wman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:02:
Vergeet niet dat criminaliteit met kleine stappen begint en zonder ingrijpen/consequenties vaak groter groeit. Als we hier al moeilijk over doen zit je een aantal jaren later weer met een overbelast justitieel systeem (wat ook veel te soft is).
Nu vind ik dit eigenlijk een argument op juvenoia, en dat is in de meeste gevallen een drogreden gebleken. Zonder basis is het denk ik niet echt mogelijk zulke uitspraken te doen - hoewel ik me voor kan stellen dat de onderbuik die wél ingeeft.
Op de basisschool zou het geen probleem moeten zijn om de leerlingen zelf even hun zakken leeg te laten maken. De andere optie is aangifte doen en iedereen lekker tot die tijd op school houden. Dan vallen de ouders daar weer over dus wat je ook doet, het is nooit goed.
Zou moeten zijn.

Ik weet niet zeker of je een volledige rechtelijke en filosofische afweging hebt gemaakt hier. Nedeland heeft het verdrag inzake de rechten van het kind ondertekend, en een interpretatie daarvan kan zijn dat, wanneer je dit graag zou codificeren in de wet, je tegen bezwaren van dat verdrag aanloopt.
Artikel 16
1. Geen enkel kind mag worden onderworpen aan willekeurige of onrechtmatige inmenging in zijn of haar privé-leven, in zijn of haar gezinsleven, zijn of haar woning of zijn of haar correspondentie, noch aan enige onrechtmatige aantasting van zijn of haar eer en goede naam.
2. Het kind heeft recht op bescherming door de wet tegen zodanige inmenging of aantasting
Ik kan natuurlijk ook artikelen aanhalen uit de GDPR of dergelijk. Maar, precies om dit soort juridische redenen denk ik niet dat het mogelijk zal zijn om dit te codificeren in de wet, mocht je dat nodig vinden.

Op filosofische gronden vind ik het argument lastig. Je zult de rechten van het kind, en het vertrouwen dat ze moeten kunnen hebben in ouderen en die mensen die op hen moeten toezien in het dagelijks leven moeten wegen tegen de toezichthoudende plichten en belangen van diezelfde ouderen. Dat is ontzettend lastig. Daarenboven weet ik niet zeker of het bijbrengen aan kinderen dat inbreuk in de privacy (zoals hier) zonder specifieke verdenking een goede voorbereiding is op toetreding als volwaardig lid van de maatschappij. Je zult die les maar meenemen in je carrière als politie agent, bijvoorbeeld.

Kortom, wat mij betreft ook niet zo kant en klaar als je in je bijdrage deed voorkomen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
snmght schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:14:
[...]

Het lijkt me inderdaad uitermate goed om je kinderen mee te geven dat je klakkeloos doet wat anderen die qua machtspositie boven jou staan. :')
Het lijkt me juist uitermate goed om te leren dat je enig gezag moet hebben en niet altijd maar overal tegenin moet gaan.
Als mijn kind zo thuis kwam had ik als leermomentje juist meegegeven dat het de volgende keer wel die stellige nee mag presenteren aan leerkracht, rector, wie dan ook van school.

Als ik de meeste reacties hier lees ben ik kennelijk een vervelende ouder maar c'est dan maar even ca.

[...]

Denk je dat de politie op komt dagen voor zoiets? En dan, gaat die wel even de kinderen fouilleren?
Ja hoor, als ze geen urgente dingen hebben komen ze hiervoor gewoon opdagen, zeker op een school. Juist omdat ze weten dat dat veel meer indruk maakt en ze dan niet te maken hebben met ouders die hun kind vertellen dat ie niet naar het gezag hoeft te luisteren als het hem niet aanstaat.

En ik snap je 1e reaktie best, maar uiteindelijk leer je je kind met zo'n reaktie vooral dat ie niet naar gezag hoeft te luisteren. En ik neem aan dat dat niet is wat je uiteindelijk wil bereiken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door mugenmarco op 04-11-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
TS geeft aan dat er meerdere leraren betrokken zijn, dan vermoed ik dat dit incident intern besproken is.
(Basisschool)leraren zijn door hun opleiding goed pedagogisch onderlegd. Ik ben benieuwd naar de reactie van de leraar/school toen je vroeg dat je er moeite mee hebt. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:43
snmght schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:14:
Wanneer is 'nee' dan wel een acceptabel antwoord en wanneer niet? Kun je dat een basisschoolkind aanleren? Voordat je het weet wordt het "van mijn vader hoeft dit niet."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

O88088 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:01:
[...]

Wanneer is 'nee' dan wel een acceptabel antwoord en wanneer niet? Kun je dat een basisschoolkind aanleren? Voordat je het weet wordt het "van mijn vader hoeft dit niet."
Zo lang het geen inbreuk maakt op je privacy of je lichamelijke integriteit. Daar zit denk ik het verschil. Ik mag als werkgever ook niet lockers van mijn personeel doorzoeken bij diefstal of een tassencontrole uitvoeren, dat gaat op basis van vrijwilligheid. Als ik de openingspost lees dan was die vrijwilligheid er niet echt. Jonge kinderen kunnen snel toegeeflijk zijn als volwassenen dwingend vragen om iets te doen.

Als we dit oké vinden dan ben ik met @MAX3400; wat als er een kleine oorbel van leerkracht verdwenen is die ook wel eens gesmokkeld zou kunnen worden in een onderbroekje?

Kinderen hebben net zo veel recht op privacy als volwassenen wat mij betreft. Persoonlijke spullen zijn persoonlijke spullen.

In alle andere gevallen zou ik zeggen; luister naar de leerkracht, die heeft inderdaad het gezag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Dit topic laat wel zien waarom de jeugd geen respect meer heeft tegenover mensen met een publieksfunctie. Kinderen nemen dit dus over van de ouders en als ze later iets stelen en ze komen bij de politie dan gaan ze daar hetzelfde gedrag vertonen, jij mag me niet fouilleren!

Het wordt voor een leraar zo ook steeds moeilijker. Mijn vriendin is basisschool juf en ze heeft regelmatig leerlingen in de klas die stelen. Als ze niet meer in de tassen mag kijken dan wordt het steelgedrag dus beloond. Gelukkig vinden de ouders het alleen maar fijn als er wordt gemeld dat hun kind steelt en wordt het tassencontrole niet ter discussie gesteld. Helaas ziet zij ook niet alles en komt er af en toe een ouder waarvan de knuffel of een verjaardagscadeau van hun kind is ontvreemd.

Vaak weet een leraar precies wie er heeft gestolen, maar om niet telkens dezelfde direct eruit te halen kan er worden gekozen om iedereen maar te controleren.

Ik vraag me eigenlijk ook oprecht af waar de ouders bang voor zijn dat er wordt gefouilleerd, zijn ze bang dat eruit komt dat hun kind heeft gestolen of iets anders bij zich heeft wat verboden is, wapens oid?

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 04-11-2021 16:37 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:32:
Vaak weet een leraar precies wie er heeft gestolen, maar om niet telkens dezelfde direct eruit te halen kan er worden gekozen om iedereen maar te controleren.
Bijzondere keuze, zeker als je al precies weet wie het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00
Napo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:06:
[...]

Sja het is ook een beetje beschermend naar de desbetreffende leerling toe. Die wordt namelijk het pispaaltje als die elke keer als enige apart wordt genomen. Je moet immers alle leerlingen gelijk behandelen.

Het is niet altijd even makkelijk om bepaalde keuzes te maken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 11:16
Overigens lijkt het me dat het hier ook de toon is die de muziek maakt. Hoe wordt dit door de leerkracht gebracht? "Goh, ik ben mijn horloge kwijt, misschien heeft één van jullie deze per ongeluk in zijn of haar broekzak gedaan, zouden jullie even jullie zakken leeg willen maken? Leg de spullen die uit je zakken komen maar even voor je op tafel, dan kan 't niet kwijtraken." Klinkt al heel anders dan: "Wie heeft mijn horloge, zakken leegmaken, nú!"

Overigens, weten we niet hoe oud deze kinderen zijn, een kleuter heeft hierin een heel andere aanpak nodig als een kind uit groep acht. Wat ik me daarnaast afvraag, vanwaar de conclusie dat het horloge gestolen is? Dingen die op bankjes liggen kunnen ervan afvallen. Dingen die op de grond van een school liggen kunnen door een onoplettende leerling of leerkracht weggeschopt worden.

Ik heb zelf lang voor de klas gestaan, niet op een basisschool en mijn leerlingen waren niet altijd lieverdjes (nee, echt niet, MBO-ICT niveau 2 in één van de grote steden ). Ik zorgde er altijd voor dat ik mijn écht waardevolle zaken niet onbeheerd achterliet. Gelegenheid maakt de dief.

[ Voor 5% gewijzigd door Bernard0343 op 04-11-2021 17:11 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Nu online
DutchKel schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:32:
Dit topic laat wel zien waarom de jeugd geen respect meer heeft tegenover mensen met een publieksfunctie. Kinderen nemen dit dus over van de ouders en als ze later iets stelen en ze komen bij de politie dan gaan ze daar hetzelfde gedrag vertonen, jij mag me niet fouilleren!
... staat dit niet een beetje los van de discussie? Er is één post van TS. Er is een lichte indicatie dat er kinderen zijn die hebben geweigerd in de bijzin en nee werd niet geaccepteerd - maar of er kinderen waren die hebben geweigerd weten we niet. Wel weten we dat geen van die kinderen succesvol waren (want nee werd niet geaccpeteerd).
Het wordt voor een leraar zo ook steeds moeilijker. Mijn vriendin is basisschool juf en ze heeft regelmatig leerlingen in de klas die stelen. Als ze niet meer in de tassen mag kijken dan wordt het steelgedrag dus beloond. Gelukkig vinden de ouders het alleen maar fijn als er wordt gemeld dat hun kind steelt en wordt het tassencontrole niet ter discussie gesteld. Helaas ziet zij ook niet alles en komt er af en toe een ouder waarvan de knuffel of een verjaardagscadeau van hun kind is ontvreemd.
Okee, dit is wel interessanter. De vraag in dit topic is niet wat de kinderen er van hebben gedacht. De vraag is of de leerkrachten de (wettelijke) ruimte hadden alle kinderen hun zakken te laten legen. Ik begrijp dus dat je het met me eens bent dat dat in algemene zin niet mag (zonder toestemming van een ouder of voogd), maar dat je pleit voor een wettelijk kader waardoor dit wel mogelijk wordt? Nogmaals, daar heb ik wel een beetje mijn bedenkingen bij. Maar, hoe zou zo'n wet er precies moeten uitzien dan?

Ik vraag me eigenlijk ook oprecht af waar de ouders bang voor zijn dat er wordt gefouilleerd, zijn ze bang dat eruit komt dat hun kind heeft gestolen of iets anders bij zich heeft wat verboden is, wapens oid?
Sorry, maar deze drogreden is al een keertje te vaak aangehaald in privacydebatten. Het antwoord is: Daar gaat het niet om. Het gaat hier primair om invasie van het privédomein, zie verdrag omtrent de rechten van het kind. En, secundair om de mogelijkheid zaken in het privédomein te houden die je geheim wilt houden van de buitenwacht, ongeacht de aard.

Sowieso is er volgens TS niet gefoullieerd. Er is verzocht de zakken leeg te maken, en dat kan zonder lichaamscontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

snmght schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:15:
[...]

Zo lang het geen inbreuk maakt op je privacy of je lichamelijke integriteit.
Hoe verwacht je een kind op de basisschool dat onderscheid te kunnen laten maken? Laat staan dat ze de concepten "privacy" en "lichamelijke integriteit" kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Laatst online: 11-09 11:08

Quicksilver

Catch these hands

Gewoon luisteren naar de juf is ook een belangrijke les. Zeker op de basisschool. Prima als daar dan een nuance wordt ingebracht door de ouders die de primaire pedagogische taak hebben. Maar om zo iets op privacy schending te gooien gaat mij te ver.

Als ouder geef je je vertrouwen aan een docent, aangezien die ook een pedagogische taak hebben. Derhalve dienen deze ook met een soortgelijk aanzien gezien te worden door de kinderen.

[ Voor 27% gewijzigd door Quicksilver op 04-11-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Napo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:06:
[...]

Kinderen moeten veel dingen nog leren en er kan van alles spelen in de achtergrond van een kind waar het zelf geen invloed op heeft. Daarnaast moeten ook kinderen die fouten maken beschermd worden. Ook als ze herhaaldelijk fouten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght

snmght

imho dan he

JackBol schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:28:
[...]

Hoe verwacht je een kind op de basisschool dat onderscheid te kunnen laten maken? Laat staan dat ze de concepten "privacy" en "lichamelijke integriteit" kennen.
Eh, uitleggen in Jip en Janneke taal? :S

Pagina: 1