Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 21:45
Mijn vraag
Ik heb 3 banen gehad dit jaar. 1 januari tot 1 september en van 1 september tot 31 december. Daarbij heb ik nog wat diensten gedraaid van de werkgever van mijn eerste baan met een nieuw 0 uren contract, dit ging om zo'n 2k bruto als ik het door bereken tot einde van het jaar. Ik heb netjes geen loonheffing laten toepassen op de 0 uren baan welke ik naast mijn nieuwe reguliere baan heb.

Als ik nu mijn voorlopige teruggave invoer bij de belasting moet ik aanvinken dat ik 2 banen heb. Dit geld natuurlijk maar deels van het jaar en dus op 0 uren basis mbt de bijbaan.

Afijn, daardoor moet ik 2k terug betalen. Wat heeft het dan voor zin dat ik een bijbaan heb wat mijn gehele bruto bijbaan salaris aan belasting laat betalen? De kinderopvang wordt sowieso ook minder, dat begrijp ik. Op deze manier moet ik dus werken en betaal ik netto onder de streep meer dan het me oplevert, ik moet bijbetalen omdat ik werk IPV loon krijg! Het maakt ook niet uit of ik 50 euro invul of 500, het blijft altijd 2k terugbetalen puur omdat ik aanvin dat ik meerdere banen had. Dit lijkt mij niet juist, mi hoef ik helemaal geen belasting terug te betalen omdat ik maar op 1 baan korting heb laten toepassen. Weet iemand hoe dit zit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niets omtrent dit

[ Voor 8% gewijzigd door Opzouten op 29-10-2021 19:08 ]

Beste antwoord (via Opzouten op 29-10-2021 22:56)

Anoniem: 1027889

Ik heb het even nagerekend in mijn fiscale aangifte software. Ook hier berekent het systeem een verwachte loonheffing bij het inkomen. Vroeger kon je nog de werkelijke loonheffing invullen in plaats van rekenen met de verwachte loonheffing volgens het systeem.

Inkomen € 44.000 Verwachte loonheffing € 13.937
Inkomen € 14.000 Verwachte loonheffing € 4.434
Inkomen € 2.000 Verwachte loonheffing € 633

Totaal inkomen € 60.000 Totaal verwachte loonheffing € 19.004

Maar als ik aanvink dat belastingplichtige werkt voor twee of meer werkgevers dan daalt de verwachte loonheffing van € 19.004 naar € 17.089, een verschil van € 1.915.

Inkomen € 44.000 Verwachte loonheffing € 11.153
Inkomen € 14.000 Verwachte loonheffing € 5.194
Inkomen € 2.000 Verwachte loonheffing € 742

Zoals gezegd gaat het systeem rekenen met een verwachte loonheffing en dit valt te laag uit als je het vinkje aanzet. In jouw situatie is er bijna geen sprake van twee of meer werkgevers. Je twee grootste inkomensbronnen volgen elkaar namelijk op.

In jouw situatie zul je mogelijk wel iets moeten betalen maar zeker geen € 1.700. Je te betalen bedrag had wel groter kunnen zijn als je twee keer gelijktijdig loonheffingskorting toepast of als een deel van je inkomen in de tweede schijf gaat vallen terwijl hier bij de inhouding geen rekening mee is gehouden.

Misschien nog een tip om de werkelijke loonheffing te vergelijken met de verwachte loonheffing zoals berekend in de voorlopige teruggaaf.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 1027889 op 29-10-2021 22:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 22:05
Zoals je het aangeeft kan het inderdaad niet juist zijn. Je hoeft nooit je gehele salaris aan belasting te betalen. Gaat gewoon via de schijven.
Wat er niet klopt bij je VT kan ik je op basis van deze info niet zeggen; het lijkt zelfs een bug zoals je het beschrijft. Misschien even de belastingtelefoon bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:22
Opzouten schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:06:
1 januari tot 1 september en van 1 september tot 31 december.
Heb je bij de nieuwe baan hetzelfde salaris gehouden? Heb je van de oude werkgever wellicht een hoop uitbetaald gekregen bij uit dienst gaan?

Je betaalt iedere maand voor werknemersverzekeringen en loonheffing, de bedragen die je betaalt zijn gebaseerd op een schatting van het jaarinkomen. Als dat jaarinkomen anders uitpakt dan één van de werkgevers dacht, heb je wel eens kans dat je moet bijbetalen.

Kan het niet zijn dat je hierdoor sowieso moet terugbetalen? Mogelijk heeft dat niet eens met je derde baan te maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Nou eindafrekening is allemaal tegen bijzonder tarief gegaan. Ik heb bij de verloopige teruggave geen optie om aan te geven of er arbeidskorting is verrekend. Het gebeurt alleen bij de opgave als ik aanvink dat ik 2 banen tegelijk heb. Ik moet om precies te zijn dan 1700 euro terugbetalen, ook al voeg ik bij baan 3 (de bijbaan) 50 euro in. Maakt allemaal niet uit. Ik vind het vreemd, ik heb over m’n eerste fulltime baan loonheffingskorting gekregen, over m’n huidige baan ook en uitgezet bij m’n 3e baan. Daar verdien ik per dag bruto zo’n 360 euro. Ik kom nog niet boven de grens voor de volgende schijf uit. Het gaat om 2 diensten per maand dus netto zo’n 350 euro zonder loonheffing kortingen.ik heb ook aangegeven dat de loonheffing moet stoppen vanaf 1 sept en ik zie dat dat netjes is gebeurd

Naar mijn idee betaal ik gewoon al het verschuldigd belasting bedrag?

[ Voor 6% gewijzigd door Opzouten op 29-10-2021 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 15:35
Aantal banen maakt niet uit voor hoeveel belasting je moet betalen. Als je, ik noem maar wat, 40000 bruto verdient in een jaar betaal je evenveel belasting ongeacht of je dat met één of met 12 banen, tegelijk of na elkaar, hebt verdiend.

Het kan wel uitmaken voor hoeveel belasting je tijdens het verdienen van die 40000 al hebt voorgeschoten via je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:25
Het lastige met drie verschillende banen is dat de werkgevers je behandelen alsof je alleen bij hun werkt.

Als voorbeeld (met fictieve, makkelijke bedragen)
Werkgever 1: 4000 bruto, met loonheffingskorting moet je 1500 belasting betalen
Werkgever 2: 2000 bruto, zonder loonheffingskorting moet je 700 belasting betalen.

Samen: 6000 bruto. Met loonheffingskorting moet je 2500 belasting betalen.

Zoals je ziet doen allebei de werkgevers het goed, maar is er toch een gat van 300 euro. Dat komt doordat allebei de werkgevers je een deel in onderste ‘schijf’ geven, terwijl je dat maar 1x kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meerdere dienstverbanden in één jaar en daarnaast nog één of meer gelijktijdige bronnen van inkomen wil nog wel eens voor verrassingen zorgen.

1. Als je de drie bronnen bij elkaar optelt kom je dan uit op een belastbaar inkomen hoger dan € 68.508? Het meerdere boven € 68.508 valt in de tweede schijf en wordt tegen 49,5% belast in plaats van 37,1% in de eerste schijf.

2. Hoeveel bedraagt je maandelijkse bruto en netto inkomen van je 0 uren contract? Je werkgever houdt belasting in op basis van de loonbelastingtabellen en hierbij wordt meestal geen rekening gehouden met een ander bron van inkomen. Dit zorgt vaak voor een te lage inhouding en dus achteraf bijbetalen.

3. De arbeidskorting en algemene heffingskorting worden onder andere minder als je meer gaat verdienen. Dus in eerste instantie kan er ook hier te weinig ingehouden worden en achteraf leiden tot bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 10:20
Even uit mijn hoofd: bij aanvraag van een voorlopige aanslag vul je alleen het loon in toch? Het programma rekent dan zelf de ingehouden loonheffing toch uit?

Als dat klopt gaat het systeem er waarschijnlijk vanuit dat je het gehele jaar je inkomen ongeveer gelijk verdeeld hebt verdiend over de twee werkgevers. Daardoor berekend het pakket de ingehouden loonheffing verkeerd en zal er bij de aangifte iets heel anders uit komen.

Mocht je de loonheffing wel zelf ingevuld hebben dan moet er ergens anders iets mis gaan. Je betaald nooit 100% inkomstenbelasting/loonheffing, dus extra werken heeft zin. (Er is een uitzondering als je huur- kinderopvang- en zorgtoeslag krijgt dan kan het totaal boven 100% uitkomen, maar dat zie je niet bij de aanvraag van een VA dus dat kan hier het probleem niet zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Dank voor de reacties.

1. Nee ik kom er niet boven. Het zit zo: werkgever A tot 1 september inclusief eindafrekening vakantie/eindejaarsuitkering 44k. Werkgever B vanaf 1 september verwacht ik tot december ongeveer 14000 euro. Werkgever C is eigenlijk werkgever A maar dan met 0 uren contract. Ik verwacht hier nog tot einde van het jaar bruto 2k binnen te trekken.

Loonheffing is netjes omgezet naar de 2e baan en op de 0 uren werkgever C niet aangevraagd. Betaal daar dus maximale belasting schijf 1.

2. Ik kon enkel loon invullen idd in de voorlopige aangifte en geen toegepaste kortingen.

3. Zodra ik alle banen los invul is het onder de streek 0 bijbetalen/ontvangen. Tik ik aan dat ik 2 banen tegelijk heb (vanaf 1 sept werkgever B en vanaf 1 sept ook, werkgever C) moet ik opeens 1700 bijbetalen volgens de voorlopige aanslag. Als ik bij baan C een verwacht inkomen invul van 500 of 2000 of 10 euro blijft dit staan op 1700. Het vinkje: ik heb 2 banen tegelijk maakt dit verschil.

4. Dit betekent als ik daadwerkelijk 1700 moet betalen ik dus 2k bruto - ongeveer 750 euro belasting eraf- 1250 overhou netto. De kinderopvang gaat ook iets omhoog met zeg maar 300 euro per jaar. Dit betekent dat ik met mijn 3e baan erbij netto 750 moet bijbetalen om van mijn 3e baan te genieten. Als dit klopt is het treurig dat werken zorgt voor netto verlies.

[ Voor 15% gewijzigd door Opzouten op 29-10-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Waar in de aangifte vink je aan dat je twee banen tegelijk hebt? Een screenshot hiervan (en eventuele in- of uitvoervelden die hierdoor openklappen) zou misschien wel zinnig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Uiteindelijk maakt het voor hoeveel belasting je moet betalen allemaal niks uit hoeveel banen je hebt. Je betaalt altijd belasting over je verzamelinkomen (alles bij elkaar opgeteld). En dat is nooit 100%.

Wat er mis kan zijn bij meerdere banen (tegelijk), is dat er teveel (dubbel) loonheffingskorting is toegepast, waardoor je te weinig loonheffing hebt betaald (normaal gesproken moet je bij elke werkgever via een formuliertje aangeven of je wilt dat die werkgever korting toepast).

Wat je teveel of te weinig hebt betaald wordt uiteindelijk rechtgezet in je definitieve belastingaangifte.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

Ik heb het even nagerekend in mijn fiscale aangifte software. Ook hier berekent het systeem een verwachte loonheffing bij het inkomen. Vroeger kon je nog de werkelijke loonheffing invullen in plaats van rekenen met de verwachte loonheffing volgens het systeem.

Inkomen € 44.000 Verwachte loonheffing € 13.937
Inkomen € 14.000 Verwachte loonheffing € 4.434
Inkomen € 2.000 Verwachte loonheffing € 633

Totaal inkomen € 60.000 Totaal verwachte loonheffing € 19.004

Maar als ik aanvink dat belastingplichtige werkt voor twee of meer werkgevers dan daalt de verwachte loonheffing van € 19.004 naar € 17.089, een verschil van € 1.915.

Inkomen € 44.000 Verwachte loonheffing € 11.153
Inkomen € 14.000 Verwachte loonheffing € 5.194
Inkomen € 2.000 Verwachte loonheffing € 742

Zoals gezegd gaat het systeem rekenen met een verwachte loonheffing en dit valt te laag uit als je het vinkje aanzet. In jouw situatie is er bijna geen sprake van twee of meer werkgevers. Je twee grootste inkomensbronnen volgen elkaar namelijk op.

In jouw situatie zul je mogelijk wel iets moeten betalen maar zeker geen € 1.700. Je te betalen bedrag had wel groter kunnen zijn als je twee keer gelijktijdig loonheffingskorting toepast of als een deel van je inkomen in de tweede schijf gaat vallen terwijl hier bij de inhouding geen rekening mee is gehouden.

Misschien nog een tip om de werkelijke loonheffing te vergelijken met de verwachte loonheffing zoals berekend in de voorlopige teruggaaf.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 1027889 op 29-10-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
https://www.belastingdien...-het-dan-met-de-belasting
Geeft u in de voorlopige aanslag aan dat u een dubbele dienstbetrekking heeft. Dan gaan wij ervan vanuit dat alle inkomsten gedurende het gehele jaar hebben bestaan.
Je betaald voor de tweede baan die je niet 't hele jaar hebt gehad dus teveel voorlopige aanslag.
Maar bij je belastingaangifte krijg je 't teveel weer terug.

Wat je kàn doen is je 0 uren, niet mee laten tellen met de berekening van je voorlopige aanslag.
Je komt dat maandelijks lager uit. Maar dan moet je niet in januari een nieuw topic openen dat je een naheffing krijgt over je inkomsten van je 0-uren contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opzouten
Maar waarom zou ik een naheffing krijgen als ik zonder loonheffing hier al volledige tarief schaal 1 over betaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:25
Omdat schaal 1 flink wat ingewikkelder is dan het lijkt. Dat komt door de afbouw van diverse heffingskortingen
Pagina: 1