subwoofer aansluiten op versterker zonder woofer uitgang

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-04-2023
Hallo

Ik heb twee boekenplankspeakers aangesloten op mijn tv voor beter geluid. Echt mis ik soms de lager bassen, Zeker bij het film kijken. De speakers zijn aangesloten op een Technics SU-V460. Deze heeft enkel een stereo uitgang.

De woofer komt van een defecte 5.1 set. Deze heeft geen ingebouwde versterker maar werkt wel nog. Heb hem al getest.

Is er een mogelijkheid om hier nog een woofer aan toe te voegen? En wat moet ik hier dan eventueel voor doen?

alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 21:47
De Technics SU-V460 is natuurlijk niet gemaakt om nog een losse woofer aan te koppelen.

Je zou de woofer natuurlijk wel aan kunnen sluiten op 1 van de B serie uitgangen van je versterker. Echter heb je voor zover ik kan zien dan geen mogelijkheden om het volume van speaker output A en B ten opzichte van elkaar aan te passen.
Bovendien is die uitgang ook niet gefilterd. Ik weet niet of je woofer een ingebouwde filter heeft?

Ik denk niet dat je er gelukkig van gaat worden, maar het is eenvoudig te testen, dus geef het een kans zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:12
shortttrack schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:20:
Hallo

Is er een mogelijkheid om hier nog een woofer aan toe te voegen? En wat moet ik hier dan eventueel voor doen?

alvast bedankt.
De methode hierboven kan je uitproberen, hier een uitgebreidere beschrijving ervan.

Ik was in de veronderstelling dat er wel stereo-uit naar 2.1 converters zouden moeten zijn. Ik kom bij een snelle zoektocht alleen uit op wat vage Chinese meuk. Misschien dat iemand anders wat beters weet hierover, want die route zou je als alternatief nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:59
Als je tevreden bent over je boekenplank speakers en versterker zou ik een andere subwoofer op marktplaats zoeken. Een simpele actieve subwoofer bevat over het algemeen de mogelijkheid om tussen de versterker en de speakers aangesloten te kunnen worden. Dat is naar mijn mening de makkelijkste oplossing.

Het grote verschil is dat je op de subwoofer zelf het volume kan bepalen om hem goed te mengen met je speakers en dat je zelf het punt mag aangeven waar de subwoofer het overneemt van de boekenplank speakers. Deze subwoofer moet echter wel met een kabel naar een stopcontact.

Zoals hierboven gezegd zal je subwoofer die je nu hebt op een normale luidspreker uitgang hogere tonen afspelen dan waarvoor de sub is bedoeld omdat er geen filter voor zit. Dit resulteert in wollig/dof geluid uit de subwoofer wat waarschijnlijk het geluid verpest. Het kan natuurlijk geen kwaad om het een keer te proberen. Een andere subwoofer kan altijd nog.

Hierbij wil ik duidelijk vermeld hebben dat je op moet passen met een subwoofer op een normale luidspreker uitgang van de versterker te hangen. Sommige subwoofers hebben een lage impendantie (2 ohm bijvoorbeeld). Deze kan je dan niet op je versterker aansluiten aangezien je versterker een luidspreker tussen de 4 en 16 ohm accepteerd. Zolang je subwoofer tussen de 4 en de 16 ohm is kan je het proberen dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Chatman313 op 01-11-2021 13:56 ]