PVC vloer niet recht tegen muurplint gelegd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:15
Onlangs heb ik PVC Click laminaat gelegd in mijn huis. Ik had de tip gekregen eerst mijn plinten te laten plaatsen. Dit omdat je daarna meteen de plinten kan afkitten en dat na het schilderen van de muur, er geen kitnaad zichtbaar is.

Nu klopt dat laatste zonder meer, alleen heb ik een zeer oud huis waar geen muur recht is. Gevolg is dat het niet gelukt is om de PVC vloer overal strak tegen de plinten aan te leggen. Op sommige punten scheelt dat bijna een cm en zie je dus letterlijk de ondervloer.

Enorm balen natuurlijk en nu wellicht hebben jullie nog een aantal tips hoe ik deze "gaten" zou kunnen verbergen.

Aantal opties waar ik zelf aan heb gedacht:
  • Vloerplint
  • Kit in houtkleur (kan het alleen niet vinden)

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Een vloer leg je niet tegen de plinten, die leg je onder de plinten: waarom zou je anders plinten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 23:59
Persoonlijk is mij ook altijd geleerd eerst vloer leggen en daarna plinten.

Zelfs het afkitten zou ik zelf niet doen, vanwege werking van een vloer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:30
Tegen de plinten aanleggen is meer iets voor de verlijmde variant van pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zit verschil in. Vrij normaal bij nieuwbouw dat een woning inclusief plinten wordt opgeleverd en dat daarna de vloerbedekking er in komt.

Met laminaat heb je dan echter wel een uitdaging. Bij tapijt en gelijmde of geplakte pvc gaat dit gewoon goed (bij een beetje rechte wanden).

Ik heb helaas geen oplossing ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 29-10-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat hierboven is gezegd. Daar bovenop is een centimeter wijken echt bizar, dat had ongetwijfeld netter gekund (maar ik zie dat je het zelf hebt gedaan, dus zal niet te kritisch zijn ;) ) In principe kun je óók klikspul prima exáct op maat leggen. Bij rare hoekjes maak je het stuk exact op maat, legt het ietsje verderop in de klik en tikt het dan met je hulpstuk op zijn plaats.

Misschien afplakken met plakplintjes nu, maar een centimeter is echt veel.

[ Voor 69% gewijzigd door pagani op 29-10-2021 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 13:02
steefje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:27:
Kit in houtkleur (kan het alleen niet vinden)
https://www.wocashop.nl/colorsealant-kleurkit.html

Maar voor gaten van een centimeter gaat dat natuurlijk alsnog niet mooi zijn. Het is toch egaal enzo..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Achteraf had ik het idd beter andersom kunnen doen, maar daar is het nu te laat voor (lees plinten demonteren, vloer opnieuw leggen etc.) 1 cm is wel echt een maximaal stukje die ik heb in één hoek. Er zit gewoon best veel afwijking in de muren en dat krijg je vrij lastig gecorrigeerd. Het nadeel van een oud huis.

De oplossing die @makkelijk deel, lijkt mij de ideale voor nu.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt speciale kammetjes waarmee je er nog een beetje houtstructuur in kan trekken, dan valt het minder op.

Overigens zou ik in een hoek toch kijken of je niet een stukje kunt herleggen (je hebt vast nog wat reserve gehouden)

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 29-10-2021 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:58
steefje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:51:
Achteraf had ik het idd beter andersom kunnen doen, maar daar is het nu te laat voor (lees plinten demonteren, vloer opnieuw leggen etc.) 1 cm is wel echt een maximaal stukje die ik heb in één hoek. Er zit gewoon best veel afwijking in de muren en dat krijg je vrij lastig gecorrigeerd. Het nadeel van een oud huis.

De oplossing die @makkelijk deel, lijkt mij de ideale voor nu.
Los van het feit dat ik ook eerst de vloer zou hebben gelegd, snap ik niet waarom je de vloer niet strak tegen je plint kunt leggen. Dat heeft toch niets met hoe vlak je muur is te maken, maar meer met hoe goed jij je pvc op maat snijdt? Kwestie van goed meten en snijden. Als je niets wil vervangen, dan resteert er volgens mij niet veel meer dan kitten met een kit in een bijpassende kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tja wat moet je er van zeggen...
Plak pvc hier beneden strak tegen de muur zonder plinten..

En ik zit in een huis van bijna 100 jaar oud en trust me er is hier geen wand recht.

Wat ik boven gedaan heb met klik laminaat is een hele plank erin klikken tegen de wand en dan met een klosje en potlood de muur volgen en vervolgens de plank zagen dan kun je precies de contouren van de muur volgen.

Ik denk als je genoeg over hebt of anders maar wat bijkopen en dan maar uithuilen en opnieuw beginnen om de stukken tegen de wand te herplaatsen, en ja dat is niet leuk maar geeft denk ik een beter resultaat als kitten of iets anders met dergelijke openingen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
Neuslatten plaatsen tegen de bestaande plinten? Of dunne pvc plinten met een bochtje aan de onderkant tegen je bestaande plint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Klik PVC is gewoon laminaat. Daar zet je de plinten meestal boven. Dryback plak PVC wordt vaak strak tegen de plinten gelegd. Dat snijden ze ter plekke precies op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-06 20:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T39GAE5elHuMjSs0EPsBSZU0Eps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ca7uZHYMYwJ0Vr9z5Oo2UdYR.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, wij hebben ook zoiets (huis is zo gekocht, zelf zou ik het niet zo doen).

In de kamer ligt het prima, ook op stukken waar geen plint zit (in de hoekjes van de deurpost).

Je kan een aantal dingen doen:
1. Plat plakplintje er overheen (zie links op foto).
2. Oude plinten er af halen, en dikkere plinten terugzetten.
3. De vloerboer bellen dat hij het slecht gelegd heeft en laten herstellen.
4. Zelf herstellen door de laatste strook te vervangen.
5. Opvullen met kit en met een kammetje wat houtstructuur in maken.
6. Accepteren dat het zo is, of een ander huis kopen (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Persoonlijk zou ik proberen of de laatste strook opnieuw gelegd kan worden na eerst de plint los te hebben gehaald.

Mocht dat niet willen dan zou ik bij de bredere spleten proberen om er een strook laminaat in te lijmen. Dan klopt in elk geval de kleur. Dan kan de kitrand ook beperkt van grootte blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik weet niet of het voor pvc laminaat anders is, maar traditioneel laminaat moet je vooral ook niet strak tegen de muur of plint aanleggen. Door temperatuur en vooral luchtvochtigheid kan dit laminaat nog behoorlijk gaan werken. Dan heb je een risico op bol gaan staan van de vloer of dat de spleet alsnog ontstaat.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:58
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:52:
Klik PVC is gewoon laminaat. Daar zet je de plinten meestal boven. Dryback plak PVC wordt vaak strak tegen de plinten gelegd. Dat snijden ze ter plekke precies op maat.
Hoezo is klik pvc gewoon laminaat? Laminaat is geperst hout met een harde toplaag, pvc is kunststof. Qua stijfheid zit er ook een verschil in. Ons Moduleo klik pvc is flexibel en snijd je eenvoudig op maat. Enige overeenkomst is dat je de plint erop zet (hoewel niet per se noodzakelijk als je goed kunt snijden). Plakpvc leg je inderdaad vaak strak tegen de plint (maar ook dat kan best onder de plint). Reden om het plakpvc strak tegen de plint te leggen is dat je geen kier ziet (mits goed gedaan en niet teveel heuvels in je vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Mijn klik pvc is zwevend gelegd en had ook ruimte rondom nodig net als bij laminaat. Ik snap niet zo goed hoe je het dan strak tegen de wand kan plaatsen , dan kan het ook niet werken. Wellicht verschilt dat per product. Volgens mij moest ik ca 1 cm rondom vrijhouden en dan heb ik onder de plinten dus gedaan. Deze heb ik als laatste gelegd.

Anyway een kitnaad zo dik zou ik niet doen, dat wordt alleen maar gesmeer en het trekt vaak vuil aan. Waarom niet gewoon een plakplint rondom dan kan toch netjes ? Of een nieuwe (renovatie) plint over je huidige heen die dikker is. Of de oude plint eraf halen en een nieuwe erop.

Om daar nou de hele vloer voor eruit te halen lijkt mij water naar de zee dragen 😛. Wellicht kun je de vloer nog een paar tikken geven zodat die wellicht nog iets meeschuift (afhankelijk van de kamer grootte werkt dat soms) en dan heb je beide zijden nog 5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Ziet er netjes uit zeg. Ik ben nu bezig om te kijken of ik nog wat zaken kan herstellen, maar dit is zeker een oplossing

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

cryptapix schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:04:
[...]

Hoezo is klik pvc gewoon laminaat? Laminaat is geperst hout met een harde toplaag, pvc is kunststof. Qua stijfheid zit er ook een verschil in. Ons Moduleo klik pvc is flexibel en snijd je eenvoudig op maat. Enige overeenkomst is dat je de plint erop zet (hoewel niet per se noodzakelijk als je goed kunt snijden). Plakpvc leg je inderdaad vaak strak tegen de plint (maar ook dat kan best onder de plint). Reden om het plakpvc strak tegen de plint te leggen is dat je geen kier ziet (mits goed gedaan en niet teveel heuvels in je vloer).
Het principe is hetzelfde. Het zijn lamellen die je aan elkaar klikt. Dat de eigenschappen verder iets anders zijn, dat klopt. Ik heb de PVC vloer beneden laten leggen. Dat is dryback en dat hebben ze echt strak tegen de plint liggen. Dat snijden ze op maat tijdens het leggen, als de lamel al grotendeels in de lijm ligt. Maar ik neem aan dat dryback lamellen flexibeler zijn dan een klik. Dat kliksysteem moet natuurlijk wel enige stevigheid hebben. Als ik zelf klik PVC zou gaan leggen, dan zou ik waarschijnlijk de plinten erboven zetten. Ik denk niet dat ik dat strak genoeg krijg om de vloer tegen de plinten te leggen. Maar dat ga ik voorlopig toch niet doen. Voor boven hebben we gewoon voor laminaat gekozen. Dan heb je gewoon geen keuze, plint erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Laatst online: 17:32
Is het voor de ingehuurde vloeren legger heel veel meer werk om strak tegen de plinten aan te leggen? Wij hebben nu een tegelvloer en de plint bestaat uit stroken van die tegels. Die plinten krijg ik er met geen mogelijkheid meer vanaf, heb al wel een stukje geprobeerd.
Binnenkort wordt er pvc gelegd en nu ik tegen de vloerenlegger zei dat ik het dan strak tegen de tegelplint wil hebben met een kitrandje, zei hij dat de rekening dan zo'n 10% hoger uit zou vallen, omdat het voor hem veel meer werk is. Tja, je kan netjes op maat snijden als professional of je doet het quick and dirty en laat een plint de snij- en meetfoutjes verdoezelen.
Heeft de vloerenlegger een punt, vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
rowicom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:43:
Is het voor de ingehuurde vloeren legger heel veel meer werk om strak tegen de plinten aan te leggen? Wij hebben nu een tegelvloer en de plint bestaat uit stroken van die tegels. Die plinten krijg ik er met geen mogelijkheid meer vanaf, heb al wel een stukje geprobeerd.
Binnenkort wordt er pvc gelegd en nu ik tegen de vloerenlegger zei dat ik het dan strak tegen de tegelplint wil hebben met een kitrandje, zei hij dat de rekening dan zo'n 10% hoger uit zou vallen, omdat het voor hem veel meer werk is. Tja, je kan netjes op maat snijden als professional of je doet het quick and dirty en laat een plint de snij- en meetfoutjes verdoezelen.
Heeft de vloerenlegger een punt, vinden jullie?
Dat is toch irrelevant? Hij zegt het te kunnen voor 10%, een ander wellicht voor minder.

In beide gevallen moet je maar hopen dat ze het ook daadwerkelijk netjes kunnen.

Ik snap niet waarom je de tegelplint niet gewoon met geweld verwijdert.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 20-02-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Laatst online: 17:32
Ik neem aan, dat je met ''tegemoetkomt'' het woord ''tegelplint'' bedoelt? Die akelige autocorrectie toch....

De tegelplint gaat er alleen in hele kleine splinterbrokjes vanaf. Dat heb ik al geprobeerd. En met grof geweld zal ook het stucwerk daarboven beschadigd raken. Daarbij: als ik 'm laat zitten en mooi wit maak, dan heb ik ''gratis'' een prachtige stootvaste plint, nietwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

rowicom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:43:
Is het voor de ingehuurde vloeren legger heel veel meer werk om strak tegen de plinten aan te leggen?
Ja, zeker rond kozijnen is het zeker (veel) meer werk.

EDIT; zie ook TommyGun in "Klacht afwerking PVC-vloer en plinten"

[ Voor 15% gewijzigd door TommyGun op 21-02-2022 15:45 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1