Vraag

• Roeleekhoudt
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10-2022
Hallo iedereen!

Ik moet voor een vriend een klein netwerk installeren, met 2 switchen en 8 AP's van unifi.
In de unifi controller heb ik met de originele switch (HP) alle AP'S gevonden en geconfigureerd het wifi netwerk werkt dus perfect. Maar zodra ik de HP switch vervang door de unifi switch valt heel het netwerk plat.

Ik kan de switch niet zien in de controller, ook niet als ik mijn PC als enigste apparaat aansluit.
Als ik de oude switch gebruik en de nieuwe switch hierop hang dan zie ik de switch wel, maar zodra ik op de knop "adopt" in de controller klik dan kleurt deze direct terug rood. De controller geeft ook aan dat het IP van de switch 192.168.1.20 is, hoewel de range van mijn netwerk 192.168.0..... is.

Ik heb het ook al eens met de 2de switch geprobeerd, maar dit is juist hetzelfde.
Het lijkt of de switch niet kan comuniceren met de router en DHCP niet werkt.
Met de originele HP switchen die hier staan werkt alles perfect.

Weet er iemand toevallig wat ik verkeerd doe?
Ik heb al uren aan het lezen geweest maar ik kom er niet uit. Ik ben dan ook maar een simpele elektricien :)

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes Roel

Alle reacties

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 14:58
De grote vraag is waar komt dat 192.168.1.x adres vandaan. Kan het zijn dat dit er per onglijk nog in staat uit een vorige inzet of misconfig? Is het een verkeerd vlan? of zit er nog een snellere DHCP server ergens anders in het netwerk.
Vermoedelijk zit er iets in de HPE switch wat nog ontbreekt bui de unifi-switch.

Welk device is je gateway en/of DHCP server. is het een L3 switch? Wat voor vlans heb je geconfigueerd?

• Roeleekhoudt
ewoutw schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:23:
De grote vraag is waar komt dat 192.168.1.x adres vandaan. Kan het zijn dat dit er per onglijk nog in staat uit een vorige inzet of misconfig? Is het een verkeerd vlan? of zit er nog een snellere DHCP server ergens anders in het netwerk.
Vermoedelijk zit er iets in de HPE switch wat nog ontbreekt bui de unifi-switch.

Welk device is je gateway en/of DHCP server. is het een L3 switch? Wat voor vlans heb je geconfigueerd?
Das het standaard ip adres indien er geen DHCP wordt uitgedeeld vond ik online.
In de HP switch is niets geconfigureerd deze is gewoon aan de router gehangen en die werkt, zoals een switch normaal moet werken denk ik dan. De Unifi switch is een nieuwe waar ook niets in geconfigureerd is, fact reset ook gedaan helpt niet.

• Roeleekhoudt
Update:

Wanneer ik mijn PC een fixed ip geef in de 192.168.1.... range geef en rechtstreeks op switch ga hangen, dan kan ik hem wel vinden en adopteren en zelfs het ip aanpassen, helaas blijft het probleem hetzelfde.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:15

M2M

medicijnman

En als je nu switched naar 192.168.1.x voor het gehele netwerk? Probleem ook opgelost denk ik.

-_-

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 14:58
Als ik zo lees heb je een dhcp issue. Check je dhcp server? Zit die in je router?

Maar nu die geadopteerd is. Wat is verder het probleem. Dan kan je hem ook een fixt ip geventileerd de juiste reeks.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee