Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe 1440p 144Hz game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kingboertie
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-09 20:59
De laatste tijd begon het toch weer te jeuken om op de PC te gaan gamen. Na jaren op de ps4 gespeeld te hebben is het dus weer tijd voor de overstap naar PC. De huidige pc is inmiddels op leeftijd en de MSI R9 200 videokaart trekt de nieuwe spellen ook niet meer. Deze week heb ik een RTX 3070ti weten te bemachtigen via een mede tweaker. Het lastige deel zit er op dus nu is het tijd voor de rest van de PC!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voornamelijk gebruikt worden om op te gamen. De soort games varieren sterk van competetieve shooters tot strategy games tot zelfs nog oude games zoals oldschool runescape O-) . De games wil ik op 1440p en 144 Hz gaan spelen waar mogelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De GPU is al bemachtigd en valt dus buiten het budget. Voor de rest heb ik nog zo'n 1000 euro over, Het liefst nog wat minder!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De RTX 3070ti Founders Edition zal gebruikt worden in het systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De rest van de componenten zijn nog nodig. Tevens als er nog goede aanraders zijn op het gebied van 1440p 144Hz monitoren dan houdt ik mij hier voor aanbevolen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben absoluut niet merk gebonden. De prestaties staan voorop bij mij! De corsair 4000X spreekt mij qua uiterlijk erg aan en heeft als voordeel dat hier al 3 RGB fans bijgeleverd worden. Daarbij lijkt het ook een ruime kast. 1 extra fan zal besteld worden i.c.m. AIO CPU cooler of 3 extra fans i.c.m. CPU air cooler.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wens is toch wel redelijk wat RGB _/-\o_ De laatste keer dat ik een pc heb gebouwd was dit nog niet zo sterk aanwezig. Nu heb ik voornamelijk alles van corsair gekozen ivm het iCue platform. Is dit ook nodig of kunnen er andere kosten efficientere keuzes gemaakt worden als het niet allemaal van 1 merk komt. De keuze voor een AIO cooler voor CPU of een aircooler is op het moment nog een twijfel geval. De looks van een AIO spreken me absoluut aan, het prijskaartje alleen nog wat minder.

Ga je overklokken?
Voorlopig niet. Dit kan in de toekomst nog gewijzigd worden als het systeem het allemaal niet meer bij kan benen.

Wat verwacht je van ons?[i]
De expertise van jullie! Waar kan ik nog een verbeterslag maken als het om de component keuze gaat. Zijn er gelijkwaardige componenten voor een betere prijs of kan ik veel betere prestaties verwachten voor dezelfde prijs.

Edit: PSU vervangen door 2018 model.
Edit2: AIO aangepast naar 240mm variant en geheugen vervangen voor 32GB.
Edit3: AIO 240mm vervangen door nieuwe model. Oude is niet meer leverbaar.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 286,90€ 286,90
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 124,95€ 124,95
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 119,-€ 119,-
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i Elite Capellix Liquid CPU Cooler. 240 mm€ 129,-€ 129,-
1VentilatorenCorsair ML120 PRO RGB LED PWM (Single Pack), 120mm€ 24,90€ 24,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32€ 155,90€ 155,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 97,90€ 97,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 1.022,45

Alvast bedankt!

Groetjes,

Marijn

[ Voor 4% gewijzigd door Kingboertie op 29-10-2021 15:45 ]

Beste antwoord (via Kingboertie op 29-10-2021 16:30)

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Let op bij een 280mm AIO vanboven in deze case. Het gaat, maar je moet dan rekening houden met de hoogte van je RAM. 40mm is ongeveer de max hoogte die past.
G.Skill Trident Z is 45mm en gaat zo goed als zeker niet passen.
Die Kingston Fury Renegade RGB is 42mm, vrees dat die ook niet gaat werken

Crucial Ballistix (RGB) past net. Gewone Corsair Vengeance LPX past bijvoorbeeld ook.
Andere optie is om eventueel een 240mm AIO te nemen

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ziet er al goed uit. Nog een paar tips:

Pak de betere pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart voor dezelfde prijs.

Pak 32GB RAM voor een beetje meer: pricewatch: Kingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32

Voor meer airflow in de kast verwissel je het voorpaneel:
Alternate: Corsair 4000D Airflow Front Panel

• Kingboertie
Djarune schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:42:
Ziet er al goed uit. Nog een paar tips:

Pak de betere pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart voor dezelfde prijs.

Pak 32GB RAM voor een beetje meer: pricewatch: Kingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32

Voor meer airflow in de kast verwissel je het voorpaneel:
Alternate: Corsair 4000D Airflow Front Panel
Bedankt voor de tips!
Voor de PSU was ik toch even benieuwd waar het verschil in zit. Voor zo ver ik zag ging dit om een betere fan? Ik heb het in ieder geval uitgewisseld.

Betreft het geheugen kon ik op het moment weinig performance winst vinden voor mijn gebruik. Tenminste op basis van een aantal benchmarks dat ik heb gekeken. Of heb jij hier andere ervaringen mee?
Als het nu een nice-to-have is ipv een echte upgrade steek ik het beetje extra op het moment liever in het budget van een goede monitor :)

De suggestie voor het voorpaneel is zeker een goede! De 4000D airflow was de kast die ik initieel gekozen had, maar vanwege het ontbreken van RGB fans toch voor de 4000X gekozen. Het plan is om eerst te kijken hoe de temperaturen binnen de kast zijn met het orginele voorpaneel. Zijn deze toch te hoog dan ga ik deze absoluut vervangen!

Acties:
  • Beste antwoord

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Let op bij een 280mm AIO vanboven in deze case. Het gaat, maar je moet dan rekening houden met de hoogte van je RAM. 40mm is ongeveer de max hoogte die past.

Crucial Ballistix (RGB) past net. Gewone Corsair Vengeance LPX past bijvoorbeeld ook.

• Djarune
Kingboertie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:24:
[...]
Voor de PSU was ik toch even benieuwd waar het verschil in zit. Voor zo ver ik zag ging dit om een betere fan? Ik heb het in ieder geval uitgewisseld.
Naast de betere fan een beter platform met Japanse caps ipv Chinese.
Betreft het geheugen kon ik op het moment weinig performance winst vinden voor mijn gebruik. Tenminste op basis van een aantal benchmarks dat ik heb gekeken. Of heb jij hier andere ervaringen mee?
Als het nu een nice-to-have is ipv een echte upgrade steek ik het beetje extra op het moment liever in het budget van een goede monitor :)
Naast de capaciteit is de 2x16GB set ook dual rank waardoor die 5% betere prestaties geeft met Ryzen 5000.

• Djarune
Met de pricewatch: Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm heb je geen problemen wat betreft RAM hoogte.

• Kingboertie
Anton.net schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:50:

Bedankt voor het meedenken! Ik heb in deze build YouTube: Building an RTX 3080 Gaming PC! Ft. Zotac Trinity + Corsair 4000D gezien dat het waarschijnlijk net gaat passen. Het kan alleen wel moederbord afhankelijk zijn omdat het een marginaal verschil is of het wel of niet gaat passen. Voor de zekerheid ga ik voor een ander setje geheugen. Dit voornamelijk omdat de 280mm AIO aanzienlijk stiller is dan de 240mm variant. _/-\o_

• Kingboertie
pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K8G36C16U4BL

Is dit een goed setje geheugen? Deze is inderdaad 5 mm lager waardoor ik het wel aan durf i.c.m. de 280mm AIO. Geheugen staat ook op de Qvl van het moederbord. Ik kan alleen niet vinden of het single side of dual side geheugen is. @Djarune weet jij dit zo? :)

• Djarune
Kingboertie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:59:
pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K8G36C16U4BL

Is dit een goed setje geheugen? Deze is inderdaad 5 mm lager waardoor ik het wel aan durf i.c.m. de 280mm AIO. Geheugen staat ook op de Qvl van het moederbord. Ik kan alleen niet vinden of het single side of dual side geheugen is. @Djarune weet jij dit zo? :)
Was ooit dual rank met Micron rev.E die’s. Is tegenwoordig standaard single rank met Micron rev.B die’s.

• Kingboertie
Bedankt beiden voor de goede en snelle hulp! @Djarune @Anton.net Helaas kan ik maar 1x een beste antwoord geven, maar jullie verdienen het allebei!

Het probleem blijkt inderdaad toch wel iets groter met de combinatie van de 4000X kast met de 280mm AIO on top. De layout van het moederbord vergeleken met de builds waar het wel in past en daar zitten de geheugensloten vaak net iets verder naar beneden. Voor de zekerheid dus de AIO aangepast naar 240mm variant.

Geheugen ook aangepast naar de voorgestelde 32GB variant. Bij nader inzien is de 5% performance increase me het wel waard!

Systeem is besteld zoals deze in de lijst staat :9~

[ Voor 11% gewijzigd door Kingboertie op 29-10-2021 16:32 ]

Pagina: 1