Advies kleine windgenerator voor off-grid installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Topicstarter
Hallo allen,

ik heb een vakantiehuisje dat redelijk in the middle of nowhere staat - zonder electra aansluiting.
Kwa elektra installatie zit daar momenteel een 300w zonnepaneel op het dak, icm een solar charge controller en een 220ah 12v batterij.

Alles in huis draait dan ook op 12v, en voor die noodsituatie waar een 12v apparaat niet bestaat of niet beschikbaar is, is er een 4000w inverter.

Allemaal prachtig in de zomer, maar in de winter doen zonnepanelen niet zo veel, zeker niet in Finland waar het huisje staat. Want, slechts een paar uur zijwaartse zon, en er ligt een pak sneeuw op je zonnepaneel.

Nu zie ik vaak kleine windgeneratoren voorbij komen, voor 150 euro ben je bij ome Ali al het mannetje voor een paar honderd watt. De vraag is - is dat wat? Het huisje staat niet in een dal, er is voldoende wind en ik heb ook vrij eenvoudig toegang tot het dak om een windgenerator te plaatsen. Voorbeeld: https://www.aliexpress.co...2212000022738389223%22%7D

waar ik mij voornamelijk zorgen over maak is of dat nog beweegt na een pak sneeuw en -20 buiten

Ik sta ook open voor alternatieven, maar kan vrij weinig vinden. In de huidige situatie gebruik ik in de winter een benzinegenerator om stroom op te wekken, en de batterij op te laden.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 29-10-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:55
normaal zegt iedereen dat een windmolen veel te weinig vermogen levert maar als je het met 1 300 watt zonnepaneel in de zomer kunt redden dan zul je met een 300 watt windmolen net zo ver moeten komen volgens mee.
Ik weet niet meer of het op dit forum was of ergens anders, maar er heeft iemand een vergelijkingstest met een stapel van die windmolens gedaan met vrij extreme uitkomsten sommige deden namelijk helemaal niks. uit mijn hoofd moet je iig een “gewoon” windmolen model hebben. Er was 1 ali model dat het niet onaardig deed.
google: https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-thuis
de pikolasa blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lochnes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:21:
normaal zegt iedereen dat een windmolen veel te weinig vermogen levert maar als je het met 1 300 watt zonnepaneel in de zomer kunt redden dan zul je met een 300 watt windmolen net zo ver moeten komen volgens mee.
Ik weet niet meer of het op dit forum was of ergens anders, maar er heeft iemand een vergelijkingstest met een stapel van die windmolens gedaan met vrij extreme uitkomsten sommige deden namelijk helemaal niks. uit mijn hoofd moet je iig een “gewoon” windmolen model hebben. Er was 1 ali model dat het niet onaardig deed.
google: https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-thuis
de pikolasa blijkbaar.
Thanks, das een goeie link! Ik dacht juist aan zo'n niet-gewone windmolen waarvan ik de naam even niet weet, omdat ik denk dat een "normale" molen in de winter vastvriest en dus niet meer in de juiste richting staat.

Ik ga even wat reviews uit je link & google doornemen en zal wat gerichte vragen plaatsen

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 29-10-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Windenergie lijkt mij in zo'n situatie wel een aardige oplossing ja.

De grootste problemen bij zulke kou zou kunnen ontstaan zit denk ik in de lagering. Als er gesmeerde kogellagers in zitten, zou de olie hierin kunnen stollen bij deze temperaturen en zou het geheel misschien zwaarder kunnen gaan lopen of meer weerstand ondervinden.

Misschien een hele andere invalshoek zou direct elektriciteit opwekken uit je houtkachel kunnen zijn (want ik vermoed dat in de winter de houtkachel bijna permanent aan staat). Je hebt apparaten gebaseerd op peltier elementen die direct stroom uit warmte kunnen onttrekken, al stelt het niet enorm veel voor (zie YouTube: Devil Watt 45 watt Wood Burning Stove Thermoelectric Generator).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39
Tl;dr: zonde van je geld en de materialen.

Lang verhaal, zie Wilke in "Mini-windmolen aanvulling op PV?" (en de rest van dat topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:43
Met hierboven, zie ook dit artikel (van Tweakers toevallig):

reviews: Een kleine windmolen voor thuisgebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Wilke schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:39:

Lang verhaal, zie Wilke in "Mini-windmolen aanvulling op PV?" (en de rest van dat topic)
Ben ik het in een off-grid situatie niet mee eens. In Nederland ga je de terugverdientijd natuurlijk nooit halen, maar windmolentjes zijn toch behoorlijk populair op boten of dus specifieke off-grid situaties waarbij een vaste stroomaansluiting niet mogelijk is.

In de situatie die hier beschreven is, een blokhutje in Finland, kan het best van toegevoegde waarde zijn. Het kan immers het draaien van een vervuilende en luidruchtige generator vervangen of verminderen. Bovendien kan je de kWh prijs in NL niet vergelijken met een off-grid situatie in de winter in Finland. Als je daar een prijs op een kWh stroom moet zetten opgewerkt door de generator kom je vele malen hoger uit natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door frennek op 29-10-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:39:

Dat is een geheel andere situatie en niet vergelijkbaar met wat ik hier vraag.
frennek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Ben ik het in een off-grid situatie niet mee eens. In Nederland ga je de terugverdientijd natuurlijk nooit halen, maar windmolentjes zijn toch behoorlijk populair op boten of dus specifieke off-grid situaties waarbij een vaste stroomaansluiting niet mogelijk is.

In de situatie die hier beschreven is, een blokhutje in Finland, kan het best van toegevoegde waarde zijn. Het kan immers het draaien van een vervuilende en luidruchtige generator vervangen of verminderen. Bovendien kan je de kWh prijs in NL niet vergelijken met een off-grid situatie in de winter in Finland. Als je daar een prijs op een kWh stroom moet zetten opgewerkt door de generator kom je vele malen hoger uit natuurlijk.
Thanks! Terugverdientijd is inderdaad totaal niet intressant, want er is geen vaste aansluiting.

Het is overigens best een aardig huisje op 5000m2 grond, kijk uit met dat "blokhutje" he :+

Het gaat dus om bijvoorbeeld onderstaande situatie - waarin er bij voorkeur zonder het verbranden van dooie dino's nog steeds stroom opgewekt dient te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgONrXqGA_ZyBcmDPEy3MzqNGyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ag7jnj0vKPNMZPOmaN9hup86.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 29-10-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:58
Is het geen optie om wat meer panelen neer te leggen? Eventueel zou je dan in het deel van het jaar dat je een overschot hebt de stroom kunnen gebruiken om mee te verwarmen of heet water mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heronimo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:37:
Is het geen optie om wat meer panelen neer te leggen? Eventueel zou je dan in het deel van het jaar dat je een overschot hebt de stroom kunnen gebruiken om mee te verwarmen of heet water mee te maken.
Meer zonnepanelen die onder een laag sneeuw niets opbrengen gaat het verschil niet maken. De energie moet van een andere bron komen.

Ik verwarm overigens op hout en verbruik slechts +- 30Ah 12v per dag op werkdagen (laptop), weekends nog minder.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 29-10-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:21
Niet alle windmolentjes in dat topic wekken netto iets op.

Heb je overwogen om je thuisaccu te laden met de accu van een elektrische auto?
Die elektrische auto kun je dan opladen wanneer je boodschappen doet.

Of de sneeuw van de panelen halen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zijn gewoon systemen voor toch die de panelen opwarmen om de sneeuw te smelten?

Geen rivier in de buurt waar je een radje in kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:42
Is dat een foto van je huis? Hoe moet dat dan met al die bomen?

Net wat @frennek schrijft: je zal iets moeten hebben met lagers die gemaakt zijn voor -20 graden.
Ik weet nog dat ik een keer de zaagmachine wilde gebruiken toen ik nog geen verwarming in mijn werkplaats had. Het was net onder het vriespunt en de machine met 2 PK motor kwam maar langzaam en kreunend op gang.
Nu is een windmolen niet hetzelfde als een zaagmachine, maar het is wel een aandachtspunt.
En dan is er ook nog het probleem van ijsvorming op de wieken e.d..

Zijn er geen winkels in Finland die je advies kunnen geven?

[ Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 29-10-2021 21:18 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:49:
Niet alle windmolentjes in dat topic wekken netto iets op.

Heb je overwogen om je thuisaccu te laden met de accu van een elektrische auto?
Die elektrische auto kun je dan opladen wanneer je boodschappen doet.

Of de sneeuw van de panelen halen?
Een elektrische auto is met mijn kilometrage niet te doen helaas, nog afgezien van het feit dat de infrastructuur daar voor in Finland nog lichtjaren achterloopt op NL. Dat is ook niet zo gek, want het is 10x zo groot met slechts 5mil inwoners.

Het huisje staat dan ook in the middle of nowhere en de dichtstbijzijnde supermarkt met oplaadpunt is 1u15min rijden.

Een zeer-hoge capaciteits accu en dan thuis opladen is wel een alternatieve insteek die ik in gedachte hou, maar die 220Ah accu is al niet te tillen :'(
bbbrumbrum schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:01:
Zijn gewoon systemen voor toch die de panelen opwarmen om de sneeuw te smelten?

Geen rivier in de buurt waar je een radje in kunt zetten?
Die systemen verbruiken meer dan ze opleveren - zeker als er elke dag 10u sneeuw valt en er slechts 3 a 4 uur daglicht is.

Dat beperkte daglicht is ook waarom ik uberhaupt niet naar een zonneoplossing aan het kijken was, maar wellicht dat er iets te doen is met panelen op 90 graden, tegen de muur van het huis? Dan kan er ook geen sneeuw op blijven liggen :+
JukeboxBill schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:17:
Is dat een foto van je huis? Hoe moet dat dan met al die bomen?

Net wat @frennek schrijft: je zal iets moeten hebben met lagers die gemaakt zijn voor -20 graden.
Ik weet nog dat ik een keer de zaagmachine wilde gebruiken toen ik nog geen verwarming in mijn werkplaats had. Het was net onder het vriespunt en de machine met 2 PK motor kwam maar langzaam en kreunend op gang.
Nu is een windmolen niet hetzelfde als een zaagmachine, maar het is wel een aandachtspunt.
En dan is er ook nog het probleem van ijsvorming op de wieken e.d..

Zijn er geen winkels in Finland die je advies kunnen geven?
Dat is inderdaad een foto van het huis. Kwa zon en bomen gaat dat prima, in de lente/zomer/herfst althans. De zon gaat voornamelijk via de rechterkant van het huis in de foto, en daar liggen de panelen ook. Het is aan die kant bergaf, en de straat (lees: gravelpad) is aan die kant en dat creert open ruimte voor de zon.

In de zomer heb ik al overschot, zelfs met maar 300w aan panelen, omdat er 24/7 zonlicht is en het huis maar zeer weinig verbruikt.

Koelkast en koken gaat op gas (propaan) en verder is er alleen een 4G modem, LED verlichting, 12v TV en opladers voor telefoon/laptop.

Die lagers bij -20 zijn inderdaad wel een zorg. Misschien moet ik het maar gewoon proberen, er staat "operating temperature -20 +50” dus in principe kan het goed gaan. Het is niet heel vaak langdurig -20 of kouder.

Er zijn inderdaad wel finse winkels maar ik spreek geen fins :+ toch maar wat vrienden ter hulp vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:45

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zulke kleine windmolentjes worden ook op boten gebruikt, en Finland heeft ook watersport, dus daar moet iets van te krijgen zijn. Het lijkt me dat de windmolens die daar op boten gebruikt worden ook tegen het klimaat daar bestand zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:10
Je zegt gekscherend zonnepanelen aan gevel, wij zijn betrokken geweest bij ontwikkeling woontoren de spakler Amsterdam.

Hier zitten 2500 m2 aan pv panelen aan de gevel. Over smaak valt te twisten en ook haal je niet de meest effectieve opbrengsten. Maar je gedachte gang is niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
PV aan de zuidmuur vind ik ook wel een goed idee. In de winter staat de zwakke zon daar best loodrecht op.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
in zweden zie je vaak genoeg panelen tegen de muren aan om zo de winterzon goed te benutten. dus dat is helemaal geen gekke optie.
anders op een paal bevestigen in een open plek op je perceel?

ps. vorige maand in Finland geweest en ik ben jaloers :+

[ Voor 13% gewijzigd door Leipo op 30-10-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:55

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik denk dat het vergelijkbaar is met de zeilboot waar ik wel eens mee ga varen op zee. Die hebben een windmolen voor de koelkast en lampjes, en dat gaat prima. Elke watersport zaak kan je daarmee helpen. Ding maakt wel herrie en wiebelt als het hard waait. Ik vind het een fragiel ding eigenlijk. En idd, met een berg sneeuw erop doet die het niet meer denk ik. Ik kan hem makkelijk vast houden met mijn hand.

Ik zou alleen toch eerder voor zonnenenergie gaan. Minder fragiel en werkt ook als het niet waait (duh :) ) en 2 paneeltjes is meer dan genoeg. Ook dat hebben we op de boot hangen en die werken eigenlijk veel beter dan dat windmolentje. heb je al

Bij ali zou ik beide niet kopen als je waarde hecht aan je houten hutje (qua brand).

[ Voor 12% gewijzigd door bonzz.netninja op 30-10-2021 08:21 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bonzz.netninja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:15:
Ik denk dat het vergelijkbaar is met de zeilboot waar ik wel eens mee ga varen op zee. Die hebben een windmolen voor de koelkast en lampjes, en dat gaat prima. Elke watersport zaak kan je daarmee helpen. Ding maakt wel herrie en wiebelt als het hard waait.

Ik zou alleen toch eerder voor zonnenenergie gaan. Minder fragiel en werkt ook als het niet waait (duh :) ) en 2 paneeltjes is meer dan genoeg. Ook dat hebben we op de boot hangen en die werken eigenlijk veel beter dan dat windmolentje.

Bij ali zou ik beide niet kopen als je waarde hecht aan je houten hutje (qua brand).
Het verschil zijnde dat je zeilboot bij -20 niet gebruikt wordt hoop ik :+

Die herrie is wel weer een dingetje. Ik heb al een hoge "paal" aan de achtergevel die erg stevig vast zit, met de 4G antenne's er aan, en ik dacht er aan het molentje op de punt daarvan vast te maken. Das een flink stuk hoger dan het dak & zou het meeste wind moeten vangen, maar het zal ook best aardig resoneren aan een metalen paal als het molentje herrie maakt....
headhunter1985 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 07:43:
Je zegt gekscherend zonnepanelen aan gevel, wij zijn betrokken geweest bij ontwikkeling woontoren de spakler Amsterdam.

Hier zitten 2500 m2 aan pv panelen aan de gevel. Over smaak valt te twisten en ook haal je niet de meest effectieve opbrengsten. Maar je gedachte gang is niet slecht.
Het is inderdaad wel gruwelijk lelijk aan de gevel, maar als ik ze in een verwijderbare setup plaats kunnen ze in principe weg zodra de lente aanbreekt, en plaats ik ze voor de winter weer terug... Das wel een idee. Ik ga de voors en tegens van beide plannen eens op een rijtje zetten. Wellicht probeer ik het alletwee, voor research purposes :+

Zoveel is er aan zo'n windmolentje niet verloren.

Ik zou eigenlijk een molentje in de schoorsteen moeten plaatsen. Daar is altijd wind als ik er ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 12:55

bonzz.netninja

Niente baffi

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:27:
[...]

Het verschil zijnde dat je zeilboot bij -20 niet gebruikt wordt hoop ik :+

Die herrie is wel weer een dingetje. Ik heb al een hoge "paal" aan de achtergevel die erg stevig vast zit, met de 4G antenne's er aan, en ik dacht er aan het molentje op de punt daarvan vast te maken. Das een flink stuk hoger dan het dak & zou het meeste wind moeten vangen, maar het zal ook best aardig resoneren aan een metalen paal als het molentje herrie maakt....

[...]
Het resoneert echt bizar. Zelfs op een kort paaltje op de zeilboot. Zeker met flinke wind is het een wonder dat hij nooit stuk gegaan is. Klein molentje maakt ook bizarre RPM's. Dat is ook iets om over na te denken want als je er niet bent, kun je hem niet vast zetten. Of je zou iets moeten maken dat bij te veel spanning hij de rem erop gooit oid.

Maar goed, niet te negatief :) Voor het bijladen van een 12v accu is het bewezen prima techniek en kost het je niet de kop. Maar ik zou het nogmaals niet bij ali kopen. Blijft toch beweging en elektronica en dan wil je de boel wel een beetje veilig.

wat een vet hutje trouwens

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 10:56
Ik zou eerst even rekenen met compleet verticale zonnepanelen op die locatie. Dan flink over dimensioneren. Gok dat je dan betere betrouwbaarheid hebt dan met een goedkoop molentje in de sneeuw.
Maar ben niet heel bekend met de verdeling van de zon in Finland, dus reken het vooral even goed na wat het op de slechtste maanden doet.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Toevallig geen stromend beekje in de buurt waar je waterrad/turbine kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Prutzertje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:55:
Toevallig geen stromend beekje in de buurt waar je waterrad/turbine kan gebruiken?
Met -20 heb je hetzelfde gedoe met vast vriezen. Als je al stromend water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Vorkie schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

Met -20 heb je hetzelfde gedoe met vast vriezen. Als je al stromend water hebt.
Ja das waar... Niet aan aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Afgaande op de foto verwacht ik dat het in die beboste omgeving te windluw is, de opbrengst van een windmolentje zal zodoende wellicht (zeer) sterk tegenvallen? Hoe ervaar je zelf het windregime in die omgeving? Wellicht kun je ergens op een meteosite de gemiddelde windsnelheid over een jaar terugvinden en met de specificatie van het windmolentje inschatten of het kans heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:11

decramy

root@birdie:~#

Met -20 heb je nog steeds stromend water. Juist omdat het in beweging blijft. Met een beetje hoogteverschil haal je zo de 10 bar en kun je er wel degelijk stroom uit opwekken. En het hoeft niet om de hoek te zijn, want stroom laat zich goed bergopwaarts verplaatsen 😉Heb je in de buurt echt geen bergstroompje?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
decramy schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:57:
Met -20 heb je nog steeds stromend water. Juist omdat het in beweging blijft. Met een beetje hoogteverschil haal je zo de 10 bar en kun je er wel degelijk stroom uit opwekken. En het hoeft niet om de hoek te zijn, want stroom laat zich goed bergopwaarts verplaatsen 😉Heb je in de buurt echt geen bergstroompje?
Ben toch wel bang dat alles samen klontert/vast vriest. Dat zie ik bij m'n ouwe lui hun vijver met Vries temperaturen ook al zit er een bubbel steen in de vijver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Meer zonnepanelen die onder een laag sneeuw niets opbrengen gaat het verschil niet maken. De energie moet van een andere bron komen.

Ik verwarm overigens op hout en verbruik slechts +- 30Ah 12v per dag op werkdagen (laptop), weekends nog minder.
Ah je stookt op hout. Wel eens gedacht aan een kleine stirling motor oid voor prik in de winter?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Die wind genertoren op boten zie je voornamelijk in gebieden waar een boot het merendeel van de tijd aan een ankerboei vast ligt en er geen mogelijkheid is voor walstroom zoals in een haven.
Vaak in combinatie met zonnepanelen om ervoor te zorgen dat de accu doordeweeks mooi afgetopt blijft en je in het weekend bijvoorbeeld een koelkast of stuurautomaat, beide grote stroomverbruikers, kan gebruiken.

Zo'n boot aan een boei ligt altijd in de vlakte en goed op de wind, je moet al een behoorlijke storm hebben wil je daar in het dagelijks gebruik veel mee opschieten maar in bewolkte en winderige perioden is het een alternatief voor de panelen. Er staan ook nooit bomen in de weg wat zowel bij wind als zon een enorm voordeel is.
Ben bang dat zo'n windmolen in jouw situatie zonde van je geld is, volgens mij schiet je meer op met de huidige situatie optimaliseren.

Wat voor soort accu gebruik je eigenlijk en hoe houd die zich bij zulke lage temperaturen?
Mogelijk zijn andere batterijen in een wat zwaardere bank die sneller kunnen laden en waar je effectief meer aan hebt omdat je ze straffeloos dieper leeg kan trekken een alternatief?
Dan draait je generator veel korter en heb je aanmerkelijk meer comfort, alleen ga je dat niet redden met 150 euro aan China overmaken.

Alternatieven zijn een lading hamsters/lemmingen, een rondjes lopende hond of een home trainer met een flinke dynamo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Peltier element bij de kachel met fan aan 1 kant en dan gebruiken als druppel lader voor je batterij.
Je kachel brandt toch al

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
PalingDrone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 05:58:

Wat voor soort accu gebruik je eigenlijk en hoe houd die zich bij zulke lage temperaturen?
Mogelijk zijn andere batterijen in een wat zwaardere bank die sneller kunnen laden en waar je effectief meer aan hebt omdat je ze straffeloos dieper leeg kan trekken een alternatief?
Dan draait je generator veel korter en heb je aanmerkelijk meer comfort, alleen ga je dat niet redden met 150 euro aan China overmaken.
Zoiets zou idd een prima optie zijn. Met loodaccu's kan dat, alleen daar moet je niet mee willen slepen.
Litihum accu's is ook een prima optie. Die kun je nog relatief makkelijk meenemen en elders opladen. Enige nadeel kan de temperatuur zijn: Zo'n lithiumaccu kun/mag je niet bij hele lage temperaturen opladen. (Of je moet naar specialere cellen gaan).

Staat dat ding binnen en heb je een kachel, dan loopt het wel los, maar zonder verwarming kan het zijn dat het laden dan problematisch wordt.

Voordeel van zo'n lithium set is dat je die wel heel vlot vol kunt jagen, mits je generator voldoende prik kan leveren.
Of je neemt m dus mee en laad m elders op. Een 12V / 280Ah setje kun je rond de 30kg houden incl behuizing.

Toevallig ben ik bezig met het bouwen van een accupakket voor iemand. (Alleen dan in een offgrid huisje in Spanje), die ook een generator heeft om bij gebrek aan zon te laden. Een van de grootste kostenposten is de lader: Daar gaat een 12V 100A acculader in. Hij heeft een 2800W generator en kan dan de accu in een uurtje of 2,5 de accu weer vol krijgen (als ie helemaal leeg zou zjin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:24:
[...]

Zoiets zou idd een prima optie zijn. Met loodaccu's kan dat, alleen daar moet je niet mee willen slepen.
Litihum accu's is ook een prima optie. Die kun je nog relatief makkelijk meenemen en elders opladen. Enige nadeel kan de temperatuur zijn: Zo'n lithiumaccu kun/mag je niet bij hele lage temperaturen opladen. (Of je moet naar specialere cellen gaan).

Staat dat ding binnen en heb je een kachel, dan loopt het wel los, maar zonder verwarming kan het zijn dat het laden dan problematisch wordt.

Voordeel van zo'n lithium set is dat je die wel heel vlot vol kunt jagen, mits je generator voldoende prik kan leveren.
Of je neemt m dus mee en laad m elders op. Een 12V / 280Ah setje kun je rond de 30kg houden incl behuizing.

Toevallig ben ik bezig met het bouwen van een accupakket voor iemand. (Alleen dan in een offgrid huisje in Spanje), die ook een generator heeft om bij gebrek aan zon te laden. Een van de grootste kostenposten is de lader: Daar gaat een 12V 100A acculader in. Hij heeft een 2800W generator en kan dan de accu in een uurtje of 2,5 de accu weer vol krijgen (als ie helemaal leeg zou zjin)
toon volledige bericht
Dat is geen oplossing want de elektrainstallatie staat in een koude ruimte. Ik wil die batterij eigenlijk zowiezo liever niet meenemen, want ruimte/zwaar en ik ga best vaak impulsief daarheen, dan moet ik eerst naar huis de batterij halen etc.

Zowiezo draag je een oplossing aan die nog steeds op mijn generator vertrouwd, het doel is juist om daar vanaf te komen. Ik kan nu met 60A laden hoewel dat in de winter niet heel gezond is voor de accu. Misschien moet ik het maar gewoon zo laten, de aangedragen oplossing zijn allemaal erg ingewikkeld, duur en streven of het doel voorbij of sluiten uberhaupt niet aan bij mijn vraag.

Of bij het 11.11 sales festival gewoon goedkoop zo'n windmolentje inslaan en het proberen. Ik heb al modellen gevonden die tot -40 werken. Baat het niet dan schaadt het niet. En dan kan ik daarna ook dit topic updaten met nuttige info voor toekomstige off-grid zoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
decramy schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:57:
Er stroomt niets in de buurt helaas, er is alleen een meer. Daarnaast, stroom kan je wel verplaatsen maar op 12v is het verlies over afstand erg hoog tenzij je een giga dikke kabel legt. Daarnaast, waarom zou een water generator beter zijn dan wind. Ze doen uiteindelijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Er stroomt niets in de buurt helaas, er is alleen een meer. Daarnaast, stroom kan je wel verplaatsen maar op 12v is het verlies over afstand erg hoog tenzij je een giga dikke kabel legt. Daarnaast, waarom zou een water generator beter zijn dan wind. Ze doen uiteindelijk hetzelfde.
Stromend water levert behalve meer kracht ook een constantere bron van energie op dan de uiterst variabele wind, uiteraard heb je daar bij -20 helaas niet zo veel aan.
Waait de wind gierend rond je huis en jij zit lekker in je sauna te puffen dan doet zo'n windmolen vast wel iets, het is iig beter dan niets, ook om bij afwezigheid je accu's een beetje in goede conditie te houden.

Eigenlijk heb je gewoon een boot die in het bos ligt qua stroomverbruik, iets meer praktische ruimte, minder zware gebruikers en je hoeft niet mobiel te zijn wat het opstellen van een windgenerator of verticale zonnepanelen stukken makkelijker maakt.
Mensen die zeilen rond hogere breedtegraden hebben ook erg weinig aan solar, tijdens verplaatsingen levert een sleepgenerator ook nog wel wat op maar de meesten vallen flink noordelijk toch vaak terug op geperst dinosap en steeds meer in combinatie met Lithium accu's waarbij je snel en met hoge stroomsterkte kan laden.

Hoe lossen de buren hun energievraagstuk eigenlijk op? Jouw situatie is vast niet uniek voor die omgeving, tenzij je de enige bent die midden in de donkere winter zijn huisje opzoekt. Mijn gok is dat er veel generatoren regelmatig staan te snorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PalingDrone schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:00:
[...]

Stromend water levert behalve meer kracht ook een constantere bron van energie op dan de uiterst variabele wind, uiteraard heb je daar bij -20 helaas niet zo veel aan.
Waait de wind gierend rond je huis en jij zit lekker in je sauna te puffen dan doet zo'n windmolen vast wel iets, het is iig beter dan niets, ook om bij afwezigheid je accu's een beetje in goede conditie te houden.

Eigenlijk heb je gewoon een boot die in het bos ligt qua stroomverbruik, iets meer praktische ruimte, minder zware gebruikers en je hoeft niet mobiel te zijn wat het opstellen van een windgenerator of verticale zonnepanelen stukken makkelijker maakt.
Mensen die zeilen rond hogere breedtegraden hebben ook erg weinig aan solar, tijdens verplaatsingen levert een sleepgenerator ook nog wel wat op maar de meesten vallen flink noordelijk toch vaak terug op geperst dinosap en steeds meer in combinatie met Lithium accu's waarbij je snel en met hoge stroomsterkte kan laden.

Hoe lossen de buren hun energievraagstuk eigenlijk op? Jouw situatie is vast niet uniek voor die omgeving, tenzij je de enige bent die midden in de donkere winter zijn huisje opzoekt. Mijn gok is dat er veel generatoren regelmatig staan te snorren.
toon volledige bericht
De "buren" zitten aangesloten op 230v. Het is er wel - maar ik wil het niet. Deels uit financieel oogpunt, het huis aansluiten kost makkelijk 8k, maar veel meer uit charme. Dat het allemaal net iets anders is dan thuis is juist de aantrekkingskracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Om nog even een follow-up te geven over deze vraag:

Met wat goede couponcode's en 11.11 deals op AliExpress toch maar zo'n 400w windgenerator besteld van Vevor (dezelfde die ze ook op Amazon verkopen) 113 euro - geen slechte deal.

Omdat de deals en coupon's zo goed waren, ook maar een nieuwe MPPT solar charge controller gekocht die ik via internet in de gaten kan houden. Die zal worden gekoppeld aan 2 nieuwe 290w zonnepanelen.

van de huidige 300w die op het dak van de cottage ligt gaan er 200w naar de verticale positie op de muur, met de huidige PWM charge controller, zodat dit onafhankelijk van de 's winters ondergesneeuwde panelen op het dak werkt. De laatste 100w leg ik op de camper.

De situatie is dan:

580watt zonnepanelen op het dak
200watt zonnepanelen op zijkant terras
400watt windgenerator op het dak

Eens kijken hoe dat gaat v/d winter en dan wellicht volgend jaar naar een batterij-upgrade kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
creatief met de hete houtstook-gassen? kleine aftakking op je schoorsteen die als een soort vloerverwarming voor je zonnepaneel de boel wat meer sneeuwvrij houdt? (of een rek met panelen op je schoorsteen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dyrc schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:52:
creatief met de hete houtstook-gassen? kleine aftakking op je schoorsteen die als een soort vloerverwarming voor je zonnepaneel de boel wat meer sneeuwvrij houdt? (of een rek met panelen op je schoorsteen...)
Zo, das een creatieve oplossing! Daar had ik nog niet aan gedacht :D

Lijkt me een ingewikkeld process om de (stenen) schoorsteen af te takken, ik hoop die oplossing niet nodig te hebben :+ Maar ik waardeer het omdenken wel!

• busscherski
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:45:
Om nog even een follow-up te geven over deze vraag:

Met wat goede couponcode's en 11.11 deals op AliExpress toch maar zo'n 400w windgenerator besteld van Vevor (dezelfde die ze ook op Amazon verkopen) 113 euro - geen slechte deal.

Omdat de deals en coupon's zo goed waren, ook maar een nieuwe MPPT solar charge controller gekocht die ik via internet in de gaten kan houden. Die zal worden gekoppeld aan 2 nieuwe 290w zonnepanelen.

van de huidige 300w die op het dak van de cottage ligt gaan er 200w naar de verticale positie op de muur, met de huidige PWM charge controller, zodat dit onafhankelijk van de 's winters ondergesneeuwde panelen op het dak werkt. De laatste 100w leg ik op de camper.

De situatie is dan:

580watt zonnepanelen op het dak
200watt zonnepanelen op zijkant terras
400watt windgenerator op het dak

Eens kijken hoe dat gaat v/d winter en dan wellicht volgend jaar naar een batterij-upgrade kijken.
toon volledige bericht
Heb je er logging bij om in de gaten te houden hoeveel je windmolen opwekt?

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 18 november 2021 @ 06:20:
[...]

Heb je er logging bij om in de gaten te houden hoeveel je windmolen opwekt?
De charge controller van de windgenerator heeft helaas geen log-mogelijkheden. Wellicht dat ik er een amp-meter tussen hang met wifi toegang als er iets intressants voorbij komt.

EDIT: er kwam iets intressants voorbij, dus ik heb nu ook een power analyzer besteld om tussen de wind charge controller en batterij te hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 18-11-2021 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
Is de winter inmiddels aangebroken in Suomi?
:) :)

Ben benieuwd naar je initiële resultaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NFSteef schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:01:
Is de winter inmiddels aangebroken in Suomi?
:) :)

Ben benieuwd naar je initiële resultaten...
Helaas geen kans gehad om het te installeren, veel te koud & te veel sneeuwval om het dak op te gaan.
Pagina: 1