SSD plaatsen in een HDD bracket / aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umoo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06-2023
Hallo,

In mijn Lenovo IdeaPad Creator 5 15IMH05 zit een extra (lege) 2.5" bracket voor een HDD aansluiting (1TB) naast de standaard M.2 SSD wat er al in zit. Zie onderstaand de disassembly video die ik heb gevonden van mijn model:

YouTube: 🛠️ Lenovo Ideapad Creator 5 (15) - disassembly and upgrade options

Ik vroeg me echter af of er een manier is om in plaats van een HDD een SSD te plaatsen, i.v.m. de snellere werking van een SSD. De twee vragen die hierbij in mij opkomen zijn:

1. Is in de HDD bracket het plaatsen van een SSD mogelijk? Zie onderstaand een product wat ik heb gevonden, kan zoiets werken?

https://www.amazon.com/Fe...er&qid=1635500238&sr=8-16

2. Is de aansluiting op de moederbord alleen geschikt voor een HDD? Zo ja kan dit worden vervangen met een SSD aansluiting? Of is deze aansluiting hetzelfde zowel voor HDD als SSD?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als er een HDD in past dan kan er ook een SSD in. Ga uit van een SATA aansluiting, die zijn nog wel te krijgen. Vraag is even wat de max hoogte is, maar dat staat vast ergens in de documentatie benoemd :)

Als ik dit zie dan bevestigt dat eea: https://laptopmedia.com/h...mbly-and-upgrade-options/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik moet de 1e laptop nog zien waar er plek is voor een 3,5” disk 😀

De adapter die je aangeeft gaat daar wel van uit namelijk.

Er past gewoon een 2,5” ssd op de plek van een 2,5” Hdd, echter, de meeste ssd’s zijn dunner dan een reguliere hdd. Je hebt dus iets nodig om de rest van de ruimte te vullen.

Zoiets dus: https://www.allekabels.nl...1kLQS2EAQYASABEgJp6PD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klopt helemaal wat @White Feather zegt, maar je kan gewoon een stukje karton oid opvouwen en er tussen proppen, daar is echt niks spannends aan.

Sowieso is er geen kans op schade door trillen, want ja, een SSD heeft geen bewegende delen dus het luistert niet zo nauw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Aikon schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:32:
Klopt helemaal wat @White Feather zegt, maar je kan gewoon een stukje karton oid opvouwen en er tussen proppen, daar is echt niks spannends aan.

Sowieso is er geen kans op schade door trillen, want ja, een SSD heeft geen bewegende delen dus het luistert niet zo nauw. :)
Je hebt gelijk :)
Ik heb toevallig een aantal van die dingen, vandaar dat dat als eerste in me op kwam, maar ik heb idd ook wel eens de karton-methodiek toegepast.

Sommige laptops hebben ze niet eens nodig omdat daar al een hdd-bracket in zit (veel zakelijke laptops hadden die).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umoo
Dank allen voor de reacties!

De max hoogte van de bracket kan ik jammer genoeg nergens vinden, alleen de typenummer:

https://pcsupport.lenovo....d1bcl/parts/display/model

Als ik echter kijk naar afmetingen van HDD's en SSD's die te koop zijn, zie ik nagenoeg geen verschillen daartussen: beiden zijn namelijk 10 x 7 x 0,7 cm. En als ik zo lees zijn de aansluitingen ook hetzelfde, namelijk een SATA. Dus in theorie zou het dan moeten kunnen. :)
Ik vraag me alleen af waarom Lenovo dan aangeeft dat alleen een HDD kan worden toegepast, als een SSD ook gewoon mogelijk is.
The Eagle schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:45:
Als er een HDD in past dan kan er ook een SSD in. Ga uit van een SATA aansluiting, die zijn nog wel te krijgen. Vraag is even wat de max hoogte is, maar dat staat vast ergens in de documentatie benoemd :)

Als ik dit zie dan bevestigt dat eea: https://laptopmedia.com/h...mbly-and-upgrade-options/
Interessant deze link, wat me hier ook opvalt is dat er staat dat een aansluiting van een 32GB RAM mogelijk is, terwijl ik geen extra aansluiting daarvoor zie (en Lenovo aangeeft dat 16GB de max is). Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een hdd en ssd hebben dezelfde afmetingen, namelijk 2,5", alleen de hoogte kan verschillen idd. En sata idd. In de praktijk kan het ;)

En dat geheugen... Zie je wel vaker, misschien hebben ze simpelweg nooit 32GB gecertificeerd, maar meestal werkt t prima. Je zal wel die 16GB moeten vervangen door 32, je kan geen 16 bijplaatsen idd. Hij slikt maximaal 2 reepjes geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt gewoon de ' bracket/tray' van HDD afschroeven, en op SSD plaatsen, dan weer op zelfde manier terugplaatsen

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 29-10-2021 17:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er staan twee partnumbers op de foto van die bracket:
Afbeeldingslocatie: https://download.lenovo.com/Images/Parts/5B40S21897/5B40S21897_box.jpg
LC partnumber Kent google niet, maar die lange LC code wellicht wel.
Either way, die maken ze niet zelf. Als je weet waar ie vandaan komt kun je ook de specs zien en hoe hoog ie is. Maar ik verwacht eigenlijk dat een gemiddelde SSD gewoon gaat passen, dat zijn vrijwel allemaal standaard maten.
Maar eigenlijk is het heel simpel: schroef de bracket er uit, ga langs je lokale pc boer en vraag om een SSD met sata aansluiting die past.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umoo
Nogmaals dank allen voor de reacties! Hierbij een update:

Ik had een standaard SSD van samsung gehaald, en deze paste perfect in die bracket. Alleen kwam ik er daarna achter dat een reguliere SATA kabel helemaal niet past in die aansluiting. Hierop contact opgenomen met Lenovo, en die gaven aan het eigenlijk ook niet te weten of het uberhaupt kan (ondanks de statement dat het wel kan op de website).

Daarna kwam ik dit filmpje tegen:

YouTube: Lenovo IdeaPad Gaming 3 Tutorial: How to Upgrade the RAM & SSD(s) | ...

En die laat eigenlijk precies zien wat ik moet doen! Bracket los, schroefverbinding verplaatsen naar eentje verderop, en een M.2 2280 SSD aansluiten (i.p.v een normale SSD met SATA kabel). Hij vervangt zelfs de huidige 500GB M.2 2242 SSD naar een 1TB M.2 2280 SSD door alleen de schroefverbinding daar los te maken. Kortom er is veel meer opslag mogelijk! Dus nu alleen een kwestie van de compactere SSD halen en aansluiten

[ Voor 6% gewijzigd door Umoo op 08-11-2021 17:04 ]

Pagina: 1