Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Na onlangs te zijn verhuisd wil ik graag panelen op mijn dak. Het gaat om eens schuin dak gericht op west waarbij de buren binnenkort een dakkapel gaan plaatsen. In de toekomst overweeg ik ook panelen te leggen op het dakvlak op oost maar daar wil ik wellicht ook eerst een dakkapel laten plaatsen. Na het binnen krijgen van verschillende offertes en het zien van de youtube video van NRG solar over micro-omvormers vs string omvormer weet ik niet meer wat wijsheid is..
Foto's
Het gaat om de rode rechthoek. Van de buren op zuid is in ieder geval bekend dat zij voor en achter een dakkapel gaan plaatsen, zo breed als vergunningsvrij toegestaan. Ik ga dus uit van tot 50cm uit de erfgrens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc4MTKjnsFscHdYoSKdS_vwoTcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ts8qedcp6Tw8padMzBOTNHm.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het gaat om een rijwoning met een relatief flauw dak (hellingshoek 29 graden). Oppervlak ongeveer 5.10m breed bij 6.20m lang.
Schaduw
Nu vrijwel niets, alleen 2 pijpjes aan de noordkant van mijn CV en Ventilatie. Vanaf begin volgend jaar dus in ieder geval een dakkapel van de buren op zuid.
Als schatting heb ik een 175cm hoge dakkapel op 90cm van de panelen afstand ingetekend in de SMA design tool, daar komt de volgende schaduwval uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wrtB11QLIy498iezcJ2U1eQHa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdXxe9T0Y8AITECHlTsxRgCc.png?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Nog niet duidelijk gezien de recente verhuizing. Meer opwekken vind ik ook geen enkel punt, als ware tweaker heb ik allerlei plannen om met home assistant en randapparatuur mijn gebruik deels aanbodgestuurd te maken. Zou dus mijn voorkeur hebben om het dakvlak gewoon vol te leggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A, aanvraag voor verzwaring naar 3x25A loopt. Het vermogen op 1 dakvlak lijkt me eigenlijk net iets te groot om netjes (met selectiviteit) aan te sluiten op 1 fase.
Wie gaat het project uitvoeren
Knutselen met elektronica vind ik leuk, het dak op wat minder, laten installeren dus.
Bijhouden van data
Koppeling met Home assistant zou zeker een plus zijn.
Reeds verkregen offertes
Tot nu toe van 3 partijen offertes en 1 opgevraagd bij Solar-bouwmarkt ter vergelijking.
Van de eerste partij 2 offertes met verschillende panelen. Ik heb voor de €/wP gerekend met de netto prijs en het maximaal vermogen van de panelen.
Na de tweede headerrij volgen offertes van dezelfde partijen maar dan voor een stringomvormer.

PartijPanelenwP PanelenOmvormerswP omvormerPrijs ex BTW€/wP
112x Jinko Solar tiger 3454140Solaredge 4000 + opt400044341.07
1REC 400wp alpha4800Solaredge 4000 + opt400055461.16
2REC 365TP4 black4380Enphase IQ7+354056531.29
3Longi 360 LR4-60hpb-360m4320Enphase IQ7+354053691.24
Solar-bouwmarktLongi 365 LR4-60hpb-365m4380Enphase IQ7+354043651.00
PartijPanelenwP PanelenOmvormerswP omvormerPrijs ex BTW€/wP
1Rec 400wp fullblack alpha4800Fronius Symo 5.0-3-m500053431.11
2Rec 365tp44380Growatt 4000400047991.09
3Jinko solar tiger 3654380Huwai Sun2000L 4.6KTL-L1460047201.07

Van de Enphase opties is Solar-bouwmarkt duidelijk goedkoper per wP. De puur online gang van zaken zonder enige schouw of het allemaal past staat mij wel een beetje tegen. Aan partij 1 heb ik de vraag nog open staan wat het bij hun zou kosten met Enphase. Zodra dat binnen is zal ik deze post updaten.
Regio
Utrecht

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en tips. Zouden jullie inderdaad voor micro's of optimizers gaan met schaduw van een dakkapel bijvoorbeeld? Of is schaduwmanagement in een string omvormer zo goed dat het wel los loopt?

[ Voor 8% gewijzigd door Jansen90 op 02-11-2021 14:40 ]

12x400WP West Fronius

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
Het een en ander klopt niet in de tabel, zou je daar nog naar kunnen kijken? Totaal wP / vermogen 1 paneel komt niet uit op gehele aantal panelen. Prijs ex btw en €/Wp komt niet overeen. Met 360 of 375 Wp paneel zelfde totale vermogen.

Daarnaast zou ik voor alleen wat schaduw van een dakkapel geen duurder (semi) parallel systeem aanraden. Vergelijk de prijs van Solar bouwmarkt voor een serieel systeem eens met de Enphase aanbieding en denk dan na of je de paar % extra opbrengst/jaar de extra kosten het waard vind.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:11
Overweeg ook panelen op oost, dan heb je een mooie spreiding over de dag.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
Optimizers maken van schaduw geen zon. Met harde schaduw van dichtbij van je buren (met dank daarvoor) is de restopbrengst die een micro of optimizer systeem eruit kan halen nihiel.

String omvormer systeem laten neerleggen, en van het bespaarde geld ook oost zo vol mogelijk doen. Dat levert veeeeel meer op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
Dus:

Vraag bij aanbieder 1 een offerte voor string systeem aan met REC Twinpeak 4 - die gaat hij vast hebben - en vergelijk dat met Jinko (ook als string)
Bij 2 Twinpeak op string
3 is denk ik minder scherp, maar vraag ook eens om een string.

Vraag ze tevens om uitbreiding op oost.

SB hoef je (nog niet) te vragen... ze zijn prima, maar we kunnen alle prijzen van de website halen. En als je er geen goed gevoel bij hebt... Aanbieder 1 zal in de buurt moeten komen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jansen90
Dat_Doc schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:47:
Het een en ander klopt niet in de tabel, zou je daar nog naar kunnen kijken? Totaal wP / vermogen 1 paneel komt niet uit op gehele aantal panelen. Prijs ex btw en €/Wp komt niet overeen. Met 360 of 375 Wp paneel zelfde totale vermogen.

Daarnaast zou ik voor alleen wat schaduw van een dakkapel geen duurder (semi) parallel systeem aanraden. Vergelijk de prijs van Solar bouwmarkt voor een serieel systeem eens met de Enphase aanbieding en denk dan na of je de paar % extra opbrengst/jaar de extra kosten het waard vind.
Excuus, tabel was inderdaad niet duidelijk. Ik reken met het wP vermogen van de panelen maar ik gaf in de tabel het piekvermogen van de omvormers aan. Twijfelde er nog over of dat het meest eerlijk, rekenen met vermogen panelen of met vermogen omvormer.
Bedankt voor de tip, ik ga ook prijzen voor een serieel systeem opvragen.
hoevenpe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:50:
Overweeg ook panelen op oost, dan heb je een mooie spreiding over de dag.
Ja dat is zeker het plan. Ben alleen nu nog terughoudend omdat ik voorzie dat er binnen een paar jaar een dakkapel komt aan die kant.
Ronald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:50:
Optimizers maken van schaduw geen zon. Met harde schaduw van dichtbij van je buren (met dank daarvoor) is de restopbrengst die een micro of optimizer systeem eruit kan halen nihiel.

[...]
Vraag bij aanbieder 1 een offerte voor string systeem aan met REC Twinpeak 4 - die gaat hij vast hebben - en vergelijk dat met Jinko (ook als string)
Bij 2 Twinpeak op string
3 is denk ik minder scherp, maar vraag ook eens om een string.
Ja dat wordt me nu ook duidelijk, ik ging tot nu toe nog teveel mee in het verhaal dat de hele string uitvalt als er 1 paneel in de schaduw ligt.

Ga ik uitvragen! Wat ik me nog wel afvraag is waarom je kiest voor Twinpeak 4 in plaats van de aangebdoden Rec Alpha?

12x400WP West Fronius

• Ronald
@Jansen90 Dat string uitvallen verhaal klopt al decennia niet... maar wordt levendig gehouden door installateurs die meer geld willen verdienen aan dure systemen.

REC Twinpeak 4 ipv Alpha: Bijna net zo goed, heel veel voordeliger (amper boven de Chineesjes)

• Jansen90
Ronald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:47:
@Jansen90 Dat string uitvallen verhaal klopt al decennia niet... maar wordt levendig gehouden door installateurs die meer geld willen verdienen aan dure systemen.

REC Twinpeak 4 ipv Alpha: Bijna net zo goed, heel veel voordeliger (amper boven de Chineesjes)
Duidelijk! Ik heb de vraag uitstaan. Benieuwd hoeveel het scheelt.
Op de oostkant wil ik dus op termijn ook panelen laten plaatsen maar voorzie ik dat er eerst een dakkapel op komt binnen een paar jaar. Zou je daar op enige manier al rekening mee houden in de huidige aanvraag? ik dacht misschien een omvormer met een vrije MPPT maar je bent natuurlijk wel direct afhankelijk van de minimale en maximale string spanning dan.

12x400WP West Fronius

• Ronald
Ik zou verduurzaming van de woning prioriseren.. maar dat ben ik ;-)

• Jansen90
Ronald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:23:
Ik zou verduurzaming van de woning prioriseren.. maar dat ben ik ;-)
Ha dat is een goed uitgangspunt maar kan denk ik op meerdere manieren. Gezien de huidige 2 dakramen kunnen er misschien wel meer panelen op het dak als er eenmaal een dakkapel staat. Daarbij isoleert een dakkapel ook nog eens flink, vraag is dus wat er meer verduurzaamt. ;)
Enige puntje is de prijs momenteel van zo'n dakkapel.. Dan maar een beetje verduurzamen nu en nog een beetje over een paar jaar.

12x400WP West Fronius

• Ronald
Dan zijn er wat opties... Panelen onder en boven dakkapel eitje, daar kun je eenvoudig rekening mee houden, eigenlijk alle omvormers > 3kW hebben 2 trackers... met 500W hoger dan ideaal pak je zo een heel extra dak mee (zie pieken niet tegelijk)

Wil je combineren met panelen op de dakkapel?

Daar moet je wel vanaf stap 1 rekening mee houden... Ze zijn meestal niet ruim in de jas structureel; en permanent 200 kilo er extra (4 Panelen, onderbouw, ballast) op kan kruip geven... en lekkage, klemmende of vastzittende ramen etc...

Het heeft ook invloed op omvormerkeuze. Eigenlijk geen van de (realistisch verkrijgbare) consumenten omvormers hebben 3 trackers. Heb je meer dan 2 oriëntaties dan kom je snel bij SolarEdge of micro-omvormers uit.

SolarEdge of micro's heeft vervolgens het voordeel dat je niet vast zit aan 1 paneeltype... maar kost nu meer... (Dakapellen: duur, meerdere keren)

• Jansen90
Ronald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:25:
Dan zijn er wat opties... Panelen onder en boven dakkapel eitje, daar kun je eenvoudig rekening mee houden, eigenlijk alle omvormers > 3kW hebben 2 trackers... met 500W hoger dan ideaal pak je zo een heel extra dak mee (zie pieken niet tegelijk)

Wil je combineren met panelen op de dakkapel?

Daar moet je wel vanaf stap 1 rekening mee houden... Ze zijn meestal niet ruim in de jas structureel; en permanent 200 kilo er extra (4 Panelen, onderbouw, ballast) op kan kruip geven... en lekkage, klemmende of vastzittende ramen etc...

Het heeft ook invloed op omvormerkeuze. Eigenlijk geen van de (realistisch verkrijgbare) consumenten omvormers hebben 3 trackers. Heb je meer dan 2 oriëntaties dan kom je snel bij SolarEdge of micro-omvormers uit.

SolarEdge of micro's heeft vervolgens het voordeel dat je niet vast zit aan 1 paneeltype... maar kost nu meer... (Dakapellen: duur, meerdere keren)
Inmiddels heb ik een aantal nieuwe offertes ontvangen, daarmee de tabel uitgebreid. De nieuwe offerte van partij 1 is wel met een stevig overgedimensioneerde omvormer. Eerst stond er een lichtere in met maar 1 ppt. Mijn doel zou nu zijn om te proberen op de andere dakhelft op termijn 5 a 6 panelen kwijt te raken,gewoon op het pannendak, die dan aan te sluiten op de andere mppt. Daarom een omvormer met minstens 2 mppt's gevraagd, dat is deze geworden.
Al met al is partij 1 wel de duurste per Wp maar staat ook het meeste vermogen tegenover.
@Ronald 6 panelen zou volgens mij een Umpp van 238,7. Genoeg om de mppt te starten, Zie ik hierin nog iets over het hoofd waardoor dit niet (goed) gaat werken?
Partij 3 geeft tegen mijn aangegeven voorkeur toch weer een 1 fase omvormer, dat gaat me allemaal wat te moeizaam.

12x400WP West Fronius

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11 20:49
De prijs voor de REC alpha is wel mooi

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Pagina: 1