Na onlangs te zijn verhuisd wil ik graag panelen op mijn dak. Het gaat om eens schuin dak gericht op west waarbij de buren binnenkort een dakkapel gaan plaatsen. In de toekomst overweeg ik ook panelen te leggen op het dakvlak op oost maar daar wil ik wellicht ook eerst een dakkapel laten plaatsen. Na het binnen krijgen van verschillende offertes en het zien van de youtube video van NRG solar over micro-omvormers vs string omvormer weet ik niet meer wat wijsheid is..
:fill(white):strip_exif()/f/image/3ts8qedcp6Tw8padMzBOTNHm.png?f=user_large)
Als schatting heb ik een 175cm hoge dakkapel op 90cm van de panelen afstand ingetekend in de SMA design tool, daar komt de volgende schaduwval uit:
/f/image/CdXxe9T0Y8AITECHlTsxRgCc.png?f=fotoalbum_large)
Van de eerste partij 2 offertes met verschillende panelen. Ik heb voor de €/wP gerekend met de netto prijs en het maximaal vermogen van de panelen.
Na de tweede headerrij volgen offertes van dezelfde partijen maar dan voor een stringomvormer.
Van de Enphase opties is Solar-bouwmarkt duidelijk goedkoper per wP. De puur online gang van zaken zonder enige schouw of het allemaal past staat mij wel een beetje tegen. Aan partij 1 heb ik de vraag nog open staan wat het bij hun zou kosten met Enphase. Zodra dat binnen is zal ik deze post updaten.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en tips. Zouden jullie inderdaad voor micro's of optimizers gaan met schaduw van een dakkapel bijvoorbeeld? Of is schaduwmanagement in een string omvormer zo goed dat het wel los loopt?
Foto's
Het gaat om de rode rechthoek. Van de buren op zuid is in ieder geval bekend dat zij voor en achter een dakkapel gaan plaatsen, zo breed als vergunningsvrij toegestaan. Ik ga dus uit van tot 50cm uit de erfgrens.:fill(white):strip_exif()/f/image/3ts8qedcp6Tw8padMzBOTNHm.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het gaat om een rijwoning met een relatief flauw dak (hellingshoek 29 graden). Oppervlak ongeveer 5.10m breed bij 6.20m lang.Schaduw
Nu vrijwel niets, alleen 2 pijpjes aan de noordkant van mijn CV en Ventilatie. Vanaf begin volgend jaar dus in ieder geval een dakkapel van de buren op zuid.Als schatting heb ik een 175cm hoge dakkapel op 90cm van de panelen afstand ingetekend in de SMA design tool, daar komt de volgende schaduwval uit:
/f/image/CdXxe9T0Y8AITECHlTsxRgCc.png?f=fotoalbum_large)
Jaarverbruik
Nog niet duidelijk gezien de recente verhuizing. Meer opwekken vind ik ook geen enkel punt, als ware tweaker heb ik allerlei plannen om met home assistant en randapparatuur mijn gebruik deels aanbodgestuurd te maken. Zou dus mijn voorkeur hebben om het dakvlak gewoon vol te leggen.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25A, aanvraag voor verzwaring naar 3x25A loopt. Het vermogen op 1 dakvlak lijkt me eigenlijk net iets te groot om netjes (met selectiviteit) aan te sluiten op 1 fase.Wie gaat het project uitvoeren
Knutselen met elektronica vind ik leuk, het dak op wat minder, laten installeren dus.Bijhouden van data
Koppeling met Home assistant zou zeker een plus zijn.Reeds verkregen offertes
Tot nu toe van 3 partijen offertes en 1 opgevraagd bij Solar-bouwmarkt ter vergelijking.Van de eerste partij 2 offertes met verschillende panelen. Ik heb voor de €/wP gerekend met de netto prijs en het maximaal vermogen van de panelen.
Na de tweede headerrij volgen offertes van dezelfde partijen maar dan voor een stringomvormer.
| Partij | Panelen | wP Panelen | Omvormers | wP omvormer | Prijs ex BTW | €/wP |
| 1 | 12x Jinko Solar tiger 345 | 4140 | Solaredge 4000 + opt | 4000 | 4434 | 1.07 |
| 1 | REC 400wp alpha | 4800 | Solaredge 4000 + opt | 4000 | 5546 | 1.16 |
| 2 | REC 365TP4 black | 4380 | Enphase IQ7+ | 3540 | 5653 | 1.29 |
| 3 | Longi 360 LR4-60hpb-360m | 4320 | Enphase IQ7+ | 3540 | 5369 | 1.24 |
| Solar-bouwmarkt | Longi 365 LR4-60hpb-365m | 4380 | Enphase IQ7+ | 3540 | 4365 | 1.00 |
| Partij | Panelen | wP Panelen | Omvormers | wP omvormer | Prijs ex BTW | €/wP |
| 1 | Rec 400wp fullblack alpha | 4800 | Fronius Symo 5.0-3-m | 5000 | 5343 | 1.11 |
| 2 | Rec 365tp4 | 4380 | Growatt 4000 | 4000 | 4799 | 1.09 |
| 3 | Jinko solar tiger 365 | 4380 | Huwai Sun2000L 4.6KTL-L1 | 4600 | 4720 | 1.07 |
Van de Enphase opties is Solar-bouwmarkt duidelijk goedkoper per wP. De puur online gang van zaken zonder enige schouw of het allemaal past staat mij wel een beetje tegen. Aan partij 1 heb ik de vraag nog open staan wat het bij hun zou kosten met Enphase. Zodra dat binnen is zal ik deze post updaten.
Regio
UtrechtIk ben benieuwd naar jullie commentaar en tips. Zouden jullie inderdaad voor micro's of optimizers gaan met schaduw van een dakkapel bijvoorbeeld? Of is schaduwmanagement in een string omvormer zo goed dat het wel los loopt?
[ Voor 8% gewijzigd door Jansen90 op 02-11-2021 14:40 ]
12x400WP West Fronius